• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • W Oliwie na ul.Grunwaldzkiej (5)

    mamy ścieżkę rowerową i wkurza mnie kiedy rowerzyści jeżdzą po chodniku!!!

    • 11 8

    • Grunwaldzka - odcinek od pętli w Oliwie do ul Derdowskiego

      Mi przydałaby się ścieżka w tym miejscu bo muszę jeździć po chodniku ;) i nerwowo rozglądać się czy nie dostanę mandatu, czy nie dostanę torebką od starszej pani, czy nie zostanę wyzwany przez jakiegoś frustrata.
      Przydałaby się, ale jej tam nie ma i pewnie długo nie będzie.

      • 1 1

    • Ścieżkę po jednej stronie, nie zauważyłeś tego ? A jadąc na rowerze

      to nie mam prawa dojechać np. do JYSK-u, przy którym akurat jej nie ma, bo jest po drugiej stronie ?

      • 2 1

    • przecież jest po drugiej stronie a chodnik ma powyżej 2m szerokości.
      Ale nie martw się, za jakiś czas będzie przebudowa i ścieżka będzie tam po obu stronach

      • 6 2

    • mandaty takim walić

      • 3 2

    • Nie martw się

      mnie wkurza że piesi chodzą po ścieżkach i muszę z tym żyć.

      • 9 2

  • (1)

    Chybiona inwestycja to Cienista. Przejedź się tam nią i zobaczysz że się tam solidnie spocisz , a Armii Krajowej jeździłem po pasie zieleni zanim powstał tramwaj i jechało się tam bardzo dobrze gdyż nachylenie jest bardzo małe i jechało się tam niemalże bez wysiłku. Dlatego uważam że droga rowerowa powinna tam powstać zwłaszcza że Armii Krajowej nie jest już drogą krajową a lokalną bowiem cały tranzyt przejęła południówka

    • 5 0

    • Wprawdzie od Okopowej do skrętu na Chełm nachylenie nie jest bardzo małe,

      ale do przyjęcia. Od Chełmu aż do obwodnicy tramwaj już nie powstanie, raczej będzie prowadzony pomiędzy obecną i przyszłą zabudową (bliskość dla pasażera). Więc rzeczywiście aż się prosi, żeby środkowym pasem puścić rowery. I to nawet zrobić dla nich bezkolizyjne połączenia na węzłach. Miejsca dosyć, i choć koszty jakieś się z tym będą wiązać, to popatrzmy na europejskie miasta rowerowe - przecież takie rzeczy się robi. Gdańsk naprawdę nie musi robić takich gniotów jak na Nowych Ogrodach i Kartuskiej, gdzie wcisnął drogę rowerową na chodnik a wyłączył z ruchu środkowy pas jezdni. Takie działanie świadczy o tym, że rower jest środkiem transportu li tylko marketingowym w polityce.

      • 0 1

  • o czym mowa?? (2)

    po co tyle gadania? należy najpierw egzekwować od rowerzystów prrzegania prawa. kilka razy o mało nie przejchałem rowerzyst na ul. Cienistej, który jechał jezdnia w ciemn ym ubraniu a obok jest droga dla rowerów od czasu do czasu rowerzyści jeżdżą al. Armii Krajowej a to już jest szkoła przetrwania tylko dlaczego prawidłowo jadący kierowca ma miać problem jak zabije rowewrzystę i po co budować te drogi jak jednocześnie na jezdniach nie ma znaków zakazu dla rowerzystów???????

    • 2 4

    • Prawda jest taka że bezmyślni są wśród pieszych, rowerzystów i kierowców. Sam jezdzę na rowerze, ale jak widzę idotę na rowerze bez swiateł o zmierzchu zasuwającego ulicą, to nie wiem co on ma w głowie, chyba juz niewiele.. Tak samo zastanawia mnie co trzeba mieć nie tak z głową, żeby montować z przodu roweru czerwone migające swiatło. Widziałem takich geniuszy kilka razy..

      • 1 1

    • po to, byś mniej czasu tkwił w korkach

      • 2 1

  • (2)

    Zastanawiam się jaki w ogóle sens mają drogi rowerowe, skoro i tak lajkrowcy jeżdzą po ulicy, mimo iż ścieżka jest obok...

    • 2 6

    • Jakbyś odbył tour na cienkich kołach po scieżkach Trojmiasta to byś wiedział czemu lepiej czasem śmignąć ulicą.

      • 2 0

    • doświadczonym rowerzystom droga dla rowerów nie jest potrzebna

      dadzą sobie radę po jezdni. Wydzielone drogi rowerowe są potrzebne jedynie tam, gdzie jest duża gęstość ruchu, wąsko zbyt duże prędkości osiągane przez miszczuf kierownicy

      • 2 0

  • szaleństwo (1)

    a może należałoby się zapytać, które drogi są w najbardziej idiotycznym miejscu i stwarzają niebezpieczeństwo dla pieszych kierowców i szalonych rowerzystów!! robicie na siłę ścieżki po to by było czym się popisywać , bez względu na konsekwencje!

    • 1 6

    • konsekwencją rozumowania w stylu ttrs może być nadwaga, otyłość lub nadciśnienie

      • 1 1

  • Niestety prędzej czy później większość z nas odstawi swoje autka (8)

    i będzie musiała poruszać się komunikacją lub przyjemniej rowerkiem bo miasto niestety nie jest z gumy.

    • 22 14

    • (4)

      Bo miasto stać tylko na pożyczanie pieniędzy z unii na DDR, a nie remonty i udoskonalanie dróg.

      • 4 3

      • Bo nowych dróg już się prawie nie da robić.

        Nie wiem czy doczytałeś komentarz na który odpowiedziałeś. Miasto nie jest z gumy? Jak chcesz udoskonalać drogi? Dołożyć do każdej po pasie w każdą stronę? Gdzie? Powywalamy budynki?
        Rozwiązaniem może być tylko szukanie alternatyw dla indywidualnego transportu samochodowego.

        • 2 0

      • Unia niedługo przestanie dawać pieniądze na drogi tylko dla samochodów (2)

        • 5 0

        • (1)

          Unia niedługo zbankrutuje, co wtedy?

          • 1 3

          • wtedy przypomnisz sobie, że może jednak wrócić do zażywania tabletek

            • 1 1

    • (2)

      Dlaczego niestety?
      To bardzo dobra wiadomość i oby warunki w mieście i sensowne inwestycje w infrastrukturę pozwoliły zrobić ten krok jak najszybciej.

      • 11 4

      • Tak widzę oczyma wyobrażani te piękne estakady unoszące się nad miastem na betonowych filarach oraz 70 piętrowe parkingi (1)

        Tak serio od nowego roku opłata 300zł za parkanie mieszkańca w rejonie Głównego Miasta. To dopiero początek dodatkowych kosztów.

        • 5 1

        • Ale to dobry początek :)
          Centrum to nie miejsce dla samochodów, jak to komuś nie pasuje to się może wyprowadzić pod obwodnicę.

          • 13 3

  • pasy w jezdni na kołobrzeskiej (9)

    Jak to ma wyglądać? Kolobrzeska zostanie droga jedno pasmowa?

    • 26 2

    • windski (1)

      Myślę, ze ktoś decyduje bez zastanowienia.
      Jak mozna zostawic szeroki chodnik np ul.WP a wepchnac się na waską ulicę. I tak w zime odsnieżarka załatwi sprawe słupków i wałeczków na jezdni.
      Decydenci wołam zastanówcie sie co robicie. Jeżdżę codziennie ul. WP tam nikt nie korzysta z pasa rowerowego. prosze przenieśc ten pas rowerowy na chodnik!!!!

      • 0 1

      • Jeżdżę WP prawie codziennie i widzę rowerzystów.

        Jak, przy założeniu że żaden z nas nie kłamie, zestawić ze sobą te dwie wypowiedzi?
        Pozostaje tylko rzetelne badanie ruchu drogowego w tym rejonie. Kto się podejmuje?

        • 1 0

    • Powtórka z Wojska Polskiego (3)

      Powtórka z Wojska Polskiego,jak można w centrum z 2 pasmowej zrobić sobie 1 pasmową z garbami, skandal po prostu.

      • 16 16

      • (2)

        Na wita Stwosza / wojska polskiego ruch był mały i tam to nie robi. Nie dysponuje danymi odnośnie ruchu ale na kołobrzeskiej wydaje się być on znacznie większy...

        Cos czarno to widze

        • 15 6

        • Ruch był mały a teraz żaden,rowerów też nie widać . (1)

          Komuś za to powinno się jaja wy..ąć.

          • 2 6

          • Kolejny internetowy mędrzec...

            • 4 2

    • (2)

      Trasa na Kołobrzeskiej nie ma lewo i prawoskrętów na każdym skrzyżowaniu, co skutecznie potrafi ją dziś przyblokować. Gdyby takowe zrobić przy skrzyżowaniach, to pomiędzy mogłoby być 1 pas+rowerowy pas. Światła i tak ograniczają ilość potoku aut w tym miejscu.

      • 1 4

      • Brakuje tyklo paru lewoskrętów (1)

        i to w małouczęszczane uliczki. Na pewno wycięcie jednego pasa nie będzie bezbólowe.

        • 0 1

        • Dokładnie. Brakuje tylko w słupska i arkonska. Na szczecińskiej i krynickiej sa .

          • 1 1

  • Odpie...lcie się od Kołobrzeskiej (4)

    Wystarczy,że wszyscy kierowcy i mieszkańcy Wita Stwosza uciekli na Grunwaldzką,to jeszcze chcecie tylko PO to aby dostać pieniądze z UE rozpieprzyć ruch na Kołobrzeskiej?

    • 4 9

    • O co Wam wszystkim chodzi z tą Kołobrzeską? (2)

      Mieszkam przy Kołobrzeskiej i obserwuję ruch codziennie. Nie tworzą się tu żadne zatory, a wręcz przeciwnie- to tutaj "mistrzowie prostej" wyciskają wszystkie siły ze swoich silników. Podobnie było na odcinku od Chłopskiej do Dąbrowszczaków, zanim nie uspokojono tam ruchu przy pomocy wysepek itp. Tutaj też się to przyda. No i rowerzyści przestaną jeździć ciasnymi, wiecznie zastawionymi samochodami chodnikami.

      • 9 3

      • Korki (1)

        To zobacz co się dzieje w górym odcinku Kołobrzeskiej Dzisiaj rano aby wjechac z kołobrzeskiej na Grunwaldzą stałem 5 zmian swiateł. Czerwone swiatło ostatnio tez zostało wydłuzone dla Kołobrzeskie co generuje korki

        • 0 0

        • To "zasługa" ustawienia świateł na skrzyżowaniu, a nie małej przepustowości na jezdni. Kołobrzeska ma w tym miejscu po dwa

          • 0 0

    • Nie o...my się. Do zobaczenia !!!

      • 1 1

  • (9)

    W ogóle nie są potrzebne

    • 53 165

    • Zgadzam się wtedy rowerzyści w końcu zaczną jeździć masowo po ulicach (2)

      i rajdowcy za kółkiem będą musieli zdjąć nogę z gazu.

      • 27 9

      • to prawda (1)

        drogi rowerowe nie są bezpieczne, bo kierowcy nie patrzą, czy coś jedzie drogą rowerową, tylko od razu do końca ulicy i wyglądają na jezdnie, czy tam coś nie jedzie...

        • 4 1

        • rowerzyści powinni jeździć chodnikiem, tak jak kiedyś

          przynajmniej tak nie będą mogli szaleć i będą musieli przeprowadzać rower przez pasy

          • 0 1

    • Kretyn

      !!!

      • 1 1

    • cepie (2)

      to siedz zryj i tyj i zamknij ryj

      • 3 14

      • (1)

        ale frustrat

        • 11 3

        • klasyczny nazi cykler

          Mózg mu metale ciężkie, które wchłonął z rur wydechowych przewentylowały.

          • 5 5

    • Ty też jesteś nie potrzebny (1)

      • 36 14

      • dobrze T.

        trzeba cisnac burakow!

        • 10 10

  • fajnie by było... (1)

    zrobić ścieżkę rowerowerową na ulicy Małomiejskiej od ronda z Platynową do Traktu Św. Wojciecha.

    • 8 0

    • oczywiście poprzez wymalowanie ścieżek na Małomiejskiej

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane