• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • kontrapas na Cystersów, proszę! (1)

    i ostro ścignąć autobusy stojące
    na zakazie na przeciw Katedry

    • 7 3

    • Cystersów ma 100m? 150? Za tanio, nikt przy niej nie napcha kieszeni. Więc chodnikowi rowerzyści będą tam dalej straszyć pieszych. A samochody będą straszyć jezdniowców. Do czasu czołówki i trupa. Nic się nie da zrobić. Lepiej milczeć, bo jeszcze ONI postawią tam posterunek i będą karać nie tylko autokary z niemieckimi emerytami, ale także nas.

      • 2 0

  • Czy opinia, że istnieją drogi rowerowe, które są zupełnie niepotrzebne (2)

    jest politycznie poprawna? Czy wolno mieć taką opinię w przestrzeni publicznej, a jeśli tak, jaka jest szansa, aby realizacja takiego postulatu się powiodła w urzędzie?

    Bo we wszystkich mediach zakłada się bez dyskusji, że nowe ścieżki są bezwględnie potrzebne,a ludzkośc może ewentualnie wypowiedzieć się na która z nich pieniądze wydac najpierw.

    • 4 5

    • każdy z nas z łatwością poda przykłady niepotrzebnych DDRów

      Łatwo o nie w Gdyni: esta-esta-kada i grząskawka w Kolibkach. W Gdańsku o takie przykłady purenonsenu (nie tyle złych, lub mało-potrzebnych co totalnie niepotrzebnych) trudniej, ale też są.

      Gdyby Gdynia nie wywaliła do śmieci forsy na esta-esta-estakadę i grząskawką, mogliby zrobić XL, Starowiejską, HUTNICZĄ(!!!) i multum innych miejsc. A teraz ściemniają, że nie ma kasy. A na grząskawkę z kosmicznymi mostkami fiuu-bziuuu, na chorą estakadę - była.

      • 3 0

    • Istniejące drogi rowerowe są potrzebne, ale pora wreszcie

      zorganizować je jako system dróg, a nie trwać w układzie wyspowym.

      • 3 2

  • Z Centrum Gdanska do Zukowa (12)

    • 151 14

    • to prawda (2)

      Akurat się składa, że drogi wyjazdowe z 3miasta to koszmar większości rowerzystów, a w kierunku na Kartuzy to już trąci samobójstwem. Można by stworzyć piękny szlak rowerowy na Kaszuby, wykorzystać potencjał turystyczny regionu, no ale to zadanie dla wizjonerów. Nie każdy lubi górskie rowery i przebijanie się przez lasy po grząskich dróżkach.

      • 56 0

      • (1)

        Super opinia. Kto jechał Kościerską po deszczu ten rozumie. Przydałyby się jakieś wyjazdówki za obwodnicę, mam nadzieję doczekać także trasy 30-31.

        • 2 0

        • nie trzeba przerabiać Kościerskiej. jest IDEALNA taka jaka jest

          macie problem, bo współczesny polski rowerzysta był by chory, jak by miał w rowerze błotniki. mokra i brązowa d*pa po deszczu jest taka sexy... rower za parę tysiów, wdzianko jak z burdelu dla homosiów, kask jak u kosmity, a na blotniki nie stać, a potem chcecie asfalt w lesie, bo majcie zmoczoną na brązowo d*pę, lamerzy

          separacja ruchu i DDRy są potrzebne w mieście i na drogach krajowych, a nie w krzakach, gdzie nas samochodziarze nie zabijają

          • 0 3

    • Z Żukowa do Kartuz (2)

      Z Żukowa do Kartuz już istnieje trasa ale jest raczej wycieczkowa a nie na codzienne dojeżdżanie do pracy:
      Szlak św Jakuba - www.re-create.pl/map.php5?iframe=true&width=900&height=560

      • 4 0

      • raczej? (1)

        narysować na mapie potrafię ciekawsze trasy, tak się składa, że b. często jeżdżę tamtędy, jest fajnie, ale niech trochę popada... dramat, poza tym droga Gdańsk - Kartuzy już od dawna ma charakter miejski co pokazuje duży ruch w ciągu dnia i nocy, potrzebna jest solidna ciągła droga pieszo-rowerowa zarówno dla mieszkańców jak i wycieczkowiczów, od tej drogi można zrobić różne odnogi np do Jaru Raduni.

        • 7 0

        • Gdańsk - Gł - Matarnia - Żukowo

          Masz rację. Jestem zdania, że zarówno pieszo jak i rowerem powinna być możliwość przejazdu od Gdańska Gł. aż do Żukowa. Fragmenty tej trasy już są, na przykład w okolicy Karczemek, natomiast Kartuska w okolicach Kokoszek to koszmar - ludzie idą tam do pracy, powstają nowe firmy zatrudniające masę osób, a dojazd możliwy jest tylko samochodem między tirami co zresztą widać codziennie między 15 a 17. Niestety w wielu miejscach gdzie można byłoby trasę pokonać pieszo lub rowerem nie ma nawet chodnika ani bezpiecznego pobocza :(

          • 3 0

    • brakuje mostka na Strzelence

      trasa prawie jest:
      brakuje mostka na Strzelence kolo Żukowa (wystarczyłaby drewniana kładka kolo lesniczowki Leźno) tu:
      www.openstreetmap.org/#map=16/54.3551/18.3988

      brakuje ścieżki obok krajowej 7 i torów kolejowych od ulicy Bysewskiej do Leśnej tu:
      www.openstreetmap.org/#map=16/54.3517/18.4616

      (tam nawet już jest polna droga tylko zarośnięta krzakami)
      trasa wyglądałaby mniej więcej tak (nie wiem czy taki link zadziala): https://maps.google.com/maps?saddr=Szcz%C4%99%C5%9Bliwa&daddr=54.3591283,18.4727555+to:54.3473758,18.4186364+to:54.354956,18.400369&hl=pl&ie=UTF8&sll=54.356556,18.463039&sspn=0.076526,0.145226&geocode=FWFqPQMdNrMaAQ%3BFVh0PQMdM98ZASlb65oqIp79RjHS1DEpZUCBOg%3BFW9GPQMdzAsZASkhJpYXd579RjEKjssJlVm5QQ%3BFQxkPQMdccQYAQ&dirflg=b&mra=dvme&mrsp=2&sz=13&via=1,2&t=m&z=13&lci=bike

      • 6 0

    • (2)

      Z Obłuża, na Morską... Pol Gdyni trzeba objechac, zeby rowerem przejechac.

      • 15 0

      • Masz rację. Gdańsk już dawno powinien wybudować drogę rowerową z Obłuża na Morską ;)

        • 27 1

      • Zreszta tam nawet ludzie z buta muszą przez wagony skakać

        • 11 0

    • Z Żukago do

      Letniewa

      • 9 0

    • Z centrum Gdańska do

      centrum Ottawy.

      • 12 15

  • Ścieszka rowerowa (3)

    Zlikwidować ścieszke rowerową na wojska Polskiego jakiś poroniony pomysł obok jest ul Grunwaldzka i jest ściezka z prawdziwego zdarzenia,a tu jakis kretyn wymyślił najtańszym kosztem żeby mieścić się w rankingach jakie to cudowne scieszki mamy.Nie myśląc o mieszkańczach.

    • 10 16

    • są mieszkańcy, który nie jeżdżą samochodami (2)

      popieram zwężanie jezdni aby wygospodarować pas dla rowerów

      • 6 3

      • Popierasz czy tamtędy jeździsz. (1)

        Ruch rowerów idzie albo Polankami albo Grunwaldzką. Wyodrębnienie ścieżki na WP i Wita Stwosza to sen chorego idioty. W dodatku w czasie deszczu częśc dla rowerów jest kompletnie zalana wodą.
        To że wydarłeś dzioba bo ci się coś wydaje, wskazuje jednocześnie że masz wyjątkowo blade pojęcie o ulicach, ścieżkach i chodnikach w tym mieście. Wszystko ma być dla ludzi a nie przeciw nim.

        • 0 5

        • no właśnie- dla ludzi

          a nie głównie lub wyłącznie dla ludzi jeżdżących samochodami

          • 1 1

  • KIEDY rowerzyści zostaną obciążeni podatkiem drogowym skoro zabierają drogi kierowcą ?! (36)

    Kierowca płaci PODATEK na utrzymanie i tak wąskich jezdni w cenie benzyny a na dodatek zwęża się im drogi kosztem rowerzystów !!!
    Proszę adekwatnie do zajmowanej powierzchni obciążyć dwie strony ściągając z kierowców utrzymanie rowerzystów !!!

    • 12 14

    • Komu zabierają drogi??? (21)

      Po pierwsze: naucz się pisać.
      Po drugie: Naucz się liczyć i myśleć. Rowerzyści też są w większości kierowcami i płacą takie same podatki. Poza tym, nakłady na utrzymanie dróg są dużo większe niż podatki drogowe. Właściwie to te grosze o których piszesz, są kroplą w morzu. Więc tak naprawdę wszyscy zrzucają się na drogi, bez względu na to czy mają samochód czy nie.

      • 11 8

      • Normales przygłupie (18)

        przeczytaj jeszcze raz co kolega napisał i przeproś za swoją głupotę..
        ..jakie podatki idioto płacą rowerzyści ??
        tankujesz swój rowerek czy tylko dumny z dwóch pedałów jesteś...?

        • 7 12

        • No nie bardzo. (13)

          To ty przeczytaj to co napisałem...

          • 7 6

          • no widać, że nie bardzo (12)

            u ciebie z myśleniem

            • 4 8

            • U mnie wszystko w porządku, dziękuję. (9)

              Mam samochód i rower, a także poruszam się komunikacją miejską i na piechotę. Rowerzysta to nie samotna wyspa na oceanie, ale część większej całości. Z reguły ma samochód, więc jest obciążony wszystkimi dodatkowymi opłatami o których wspominał w swoim komentarzu przeciwnik ortografii. Poza tym powtórzę: opłata paliwowa wystarcza na około 10% wszystkich kosztów budowy i utrzymania dróg a całą resztę finansuje się z podatków ogólnych, takich jak PIT, CIT i VAT. Tak więc KAŻDY obywatel składa się na drogi, a mówienie że kierowcy są ich jedynymi właścicielami bo płacą podatek w cenie paliwa jest nie tylko mylne, ale i głupie.

              • 8 5

              • (8)

                Dziennik Gazeta Prawna obliczył, że w zeszłym roku polscy kierowcy wpłacili do budżetu 50 miliardów złotych w formie różnych podatków, przy tym aż ponad 80 procent tej kwoty przypada na podatki zawarte w cenie paliwa. Jednocześnie na budowę i utrzymanie dróg został przeznaczony stosunkowo niewielki odsetek całej tej kwoty.
                Paliwo do samochodów jest oprócz alkoholu i papierosów kluczowym źródłem dochodów państwa.Może przynajmniej te pieniądze idą na budowę i modernizację dróg w Polsce? Wprawdzie w zeszłym roku wydano na to 20 miliardów złotych, ale okazuje się, że aż 12 miliardów pochodziło z dotacji unijnych, więc z kwoty 50 miliardów złotych wpłaconych do budżetu przez kierowców w postaci podatków, zaledwie 16% zostało przeznaczone na drogi. Pozostała kwota została użyta do łatania dziury budżetowej w zupełnie innych sektorach.
                NORMALES POWIEŚ SOBIE NA ŚCIANIE AFORYZM M. TWAINA "LEPIEJ UCHODZIĆ ZA GŁUPIEGO NIŻ ODEZWAĆ SIĘ I ROZWIAĆ WSZELKIE WĄTPLIWOŚCI"

                • 4 9

              • Racja. (4)

                Opierałem się na nierzetelnej (wręcz kłamliwej) informacji. Wycofuję swoje stwierdzenie dotyczące finansowania, gdyż potrafię przyznać się do błędu. Nie zmienia to faktu, że rowerzyści nie mieszkają na co dzień na Księżycu, przylatując do Gdańska tylko żeby pokazać ludziom nowe getry z lycry. Są kierowcami, obywatelami, podatnikami w takim samym lub niewiele mniejszym stopniu niż ludzie bez rowerów.

                • 6 1

              • Na pewno racja? (2)

                Wielki plus, że potrafisz się przyznać do błędu. Ale czy to na pewno błąd?

                Wydatki:
                bi.gazeta.pl/im/3/11640/m11640843.gif

                Jak się zsumuje wydatki rządowe i samorządowe, wychodzi 62 mld na drogi i transport samorządowy. W tym są prawdopodobnie także dopłaty do lokalnego transportu zbiorowego, więc obetnijmy do 50 mld.

                Z kolei według tego:
                bankier.pl/wiadomosc/Wplywy-z-akcyzy-od-paliw-silnikowych-w-2011-roku-wzrosly-rdr-o-6-53-proc-MF-2525829.html

                całkowite wpływy z akcyz od paliw silnikowych wyniosły 24 mld zł. Wpływy te obejmują także akcyzę od paliw spalanych w lokomotywach, motorówkach, generatorach prądu itp. Nie potrafię oszacować ich udziału - powiedzmy z dużą rezerwą, że się to mniej więcej równoważy z ViaTollem (0,5 mld, planowane 1,0 mld zł na rok) i podobnymi opłatami.

                Jakby nie kombinować, wychodzi że na drogi wydajemy ostrożnie licząc dwa razy więcej niż wynoszą wpływy z akcyzy. A to są tylko "twarde" koszty budowy i utrzymania, bez jakichkolwiek kosztów zewnętrznych, nawet opłat emisyjnych analogicznych do płaconych przez elektrownie.

                Teraz poproszę o dane i obliczenia od "przytomnego podatnika"

                • 7 1

              • ten przytomny podatnik to zwykły trollujący hejter kradnący nicki

                nie warto go karmić

                • 2 0

              • Hmmmm

                Nawet w komentarzach na Trojmiasto.pl można się czegoś ciekawego dowiedzieć :)
                Czyli moje "dane" były przesadzone, ale i tak bliższe rzeczywistości niż podawane przez drugą stronę.
                No i oczywiście poruszasz aspekt sprawy pomijany zazwyczaj przez zwolenników motoryzacji- koszt ekologiczny poruszania się samochodami.

                • 5 1

              • Ok. A ja wycofuję "radę" o aforyzmie na ścianie.

                • 1 2

              • Wpłacili i co ? A wiesz ile kosztuje budowa 1 km autostrady ?

                A tylko te się buduje czy remontuje ? Zajrzałem na pierwszą lepszą stronę w necie na ten temat i koszt wynosi 30 mln złotych jak podaje GDDKiA. Budowa 1000 km autostrad i dróg ekspresowych zabierze ci już 30 mld złotych. Zostaje 20 mld - pozostałe drogi i ich remonty ich nie pochłonie ? Więc nie do końca tak to pięknie wygląda.

                • 3 0

              • zapomniałeś uwzględnić kosztów utrzymania dróg

                oraz kosztów budowy i utrzymania ulic realizowanych z budżetów lokalnych. Gdyby wszystko podsumować, okazałoby się że podatki ze sprzedaży samochodów i akcyzy na paliwo pokrywają tylko ułamek kosztów budowy i utrzymania dróg i ulic.

                • 4 1

              • Niestety nie weryfikujesz danych i walisz babole.

                Może i 50 mld, tylko że w litrze paliwa średnio obciążenia fiskalne rozkładają się tak:
                - akcyza 1 - 1,5 PLN
                - VAT 0,85 PLN
                - OPŁATA PALIWOWA - 0,09 - 0,23 PLN

                i TYLKO opłata paliwowa bezpośrednio stanowi finansowanie inwestycji drogowych. Wpływy z opłaty drogowej na ten rok będą w okolicach 4 mld a nie 50.

                VAT i akcyza NIE JEST źródłem finansowania dróg tak samo jak za akcyzę z wódy nie stawia się nowych Polmosów.

                • 4 3

            • (1)

              wdech, wydech, wdech, wydech

              podejrzewam ethylinismus estrogenicus adopogenes, BMI >>40

              • 7 4

              • po co anonimie nam opisujesz swoje problemy ?

                • 4 7

        • A tak na marginesie... (2)

          Ten "przygłup" byłby bolesny, gdybym przejmował się takimi rzeczami. A tak jest to po prostu smutne, że niektórzy nie potrafią prowadzić rzeczowej dyskusji więc atakują wyzwiskami.

          • 6 4

          • przestań się tłumaczyć i zacznij myśleć jeśli chcesz dyskutować (1)

            • 3 6

            • To ty chamówo naucz się budować zdania bez wulgaryzmów.

              Bo z nimi przypominasz mi taką jedną starą ciotę z jednego filmów z Clintem Eastwood'em z cyklu "Brudny Harry" - taka jedna co namówiła swoich równie prymitywnych kolesi do zgwałcenia dwóch studentek na plaży.
              Póki się tego nie nauczysz, to ty nadajesz się do dyskwalifikacji w dyskusji (do której właściwie prócz tych soczystych wyrażeń nic nie wniosłaś).

              • 5 1

        • Kasiu - to ty przeproś za swoje chamstwo : "przygłupie, idioto, pedałów"

          Czym jeszcze nas uraczysz ? Niestety, przez użycie tych wyrazów które przytoczyłem nie zasługujesz na grosz szacunku, nie mówiąc o tym że kompletnie nie liczysz się w dyskusji.

          • 6 1

      • Źle zadane pytanie. (1)

        Powinno być "Kim zabierają drogi?". Można też spytać "Którym kierowcą?", bo jest ich wielu w Trójmieście.

        • 6 1

        • W sumie...

          Ale do problemów z odmianą rzeczowników odniosłem się w punkcie pierwszym. Poza tym moim celem nie była zwykła złośliwość, a chęć przedstawienia rzeczowych argumentów.

          • 7 3

    • Nie, no daj spokój, bo już dosyć tego durnego olenia.

      • 3 1

    • (3)

      Dlatego po raz kolejny twierdzę, że powstaje jakaś sekta obcisłogacich oszołomów. Szacunkowe koszty budowy infrastruktury rowerowej:
      Koszt budowy 1 km drogi bez sygnalizacji i usuwania kolizji ok. 450 000 zł
      Koszt budowy 1 km drogi z sygnalizacją, chodnikiem i usuwaniem kolizji ok. 1 000 000 zł
      Koszt sygnalizacji na skrzyżowaniu z 1 przejazdem rowerowym ok. 290 000 zł
      Koszt sygnalizacji na skrzyżowaniu z 2 przejazdami rowerowymi ok. 510 000 zł !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      Klasy w szkołach są przepełnione, brakuje przedszkoli, żłobków, ludzie stoją w kolejkach do specjalistycznych badań medycznych LATAMI!!!! a my ładujemy miliony złotych żeby się paru frustratów w lajkrach pokazało na mieście. Jak chcecie się cudowne dzieci dwóch pedałów wozic po ścieżkach to się na ich budowę opodatkujcie a nie zmuszacie innych do ładowania pieniędzy w wasze fanaberie.

      • 6 11

      • Wcześniej nie podałem tobie oprócz kosztu budowy 1 km autostrady

        społecznych kosztów wypadków, które też wpływają na wydajność naszej służby zdrowia.

        • 4 0

      • Po to jeżdżę rowerem aby nie być takim beneficjentem, a właściwie

        niewolnikiem służby zdrowia i koncernów farmaceutycznych. Gdyby od dawna masa ludzi jeździła na rowerach bądź uprawiała inne sporty (np. pływanie) to byś bez problemu dostał się do lekarza. W Norwegii w kraju biegaczy narciarskich - kolejki do lekarzy ? Tam to jest jakaś abstrakcja, a w nekrologach często gęsto wiek umarłych to ponad 80 / 90 lat, a nie jak u nas 60 / 70. I ty jesteś przytomny ? Ty terrorysto samochodowy ?
        Pobudowano trochę ścieżek rowerowych i ty gadasz o jakimś terrorze ? Uważam że trzeba jak najbardziej ładować w ścieżki rowerowe aby ukrócić kolejki do lekarzy.
        Mam już 50 lat i w przeciwieństwie do mojej wspaniałej mamy (palaczki, zmarłej na raka zaraz po 70-tce, przywiązanej do samochodu) wbiegam na 10 piętro bez wysiłku. Leki ? A co to takiego ?

        • 5 2

      • zwykły hejtujący troll kradnący nicki

        1 kilometr autostrady to 550 km dróg rowerowych (wyliczenia niemieckie)
        Podaj koszt 100 metrów ekranu dźwiękochłonnego i wtedy porozmawiamy o kosztach tworzenia infrastruktury.

        • 5 3

    • no nie wiem komu by się to opłacało (4)

      i nie zapominaj że rowerzysta to też dzieci,kierowcy,emeryci,reńciści wiec sam byś płacił podwójnie (o ile posiadasz dzieci) przelicz to przez ilość dzieci(np 2,3) a się co roku nie wypłacisz.
      Tak samo powinno się powiedzieć opłacać podatek od prawo jazdy a nie od auta bo przecież nie tylko ty korzystasz z ulic ale też rodzina (żona,dorosłe dzieciaki)

      • 5 3

      • ej tumanie, za rencistów niech płacą dzieci a za dzieci rodzice - nie bardzo mnie to interesuje (3)

        płać za siebie i swoje dzieciaczki lub rodziców i od kierowców się odczep bo widze ze masz komunistyczne nawyki i jestes przyzwyczajony na jazde na "krzywy ryj"

        • 3 8

        • Ebać PO. Co to za określenia ? I ja mam głosować na PiS ?

          Sami się upraszacie aby was omijać szerokim łukiem !
          Ktoś ma odmienne zdanie to zaraz rzucasz wulgaryzmy i przezywasz od komuchów ?

          • 5 0

        • (1)

          widać jesteś tak inteligentny że aż brak słów.
          teraz pomyśl wysil swe szare komórki do tego,
          (Nie posiadasz dzieci) ale może się ci to zdarzyć i wtedy byś płakał że dlaczego masz tyle płacić bo przecież już płacisz za jedno autko a to ci każą zapłacić za rower dziecka, kurcze ale co tam sam wsiądziesz na rower by z panną pojechać nad molo popatrzeć na morze a tu lipa trzeba znów za siebie zapłacić i znów musisz więcej płacić.
          I tak wszystko by było z twojej kieszeni i nadal byś płakał dlaczego oni tyle płacą a ja tyle.
          A dla świadomości twej mam 4 środki komunikacji:samochód,rower,transport publiczny i nogi i o dziwo ze wszystkich korzystam.

          • 5 4

          • skoro tobie brak słów to nie mamy o czym pisać dopóki nie uzupełnisz braków swojego słownictwa

            • 3 4

    • A ja płacę podatek od nieruchomości - to stąd powinny iść pieniądze

      na zagospodarowanie i utrzymanie fragmentu ciągu komunikacyjnego przy mojej posesji (w tym odśnieżanie).
      Więc nie zapominaj o tym źródle finasowania.

      • 5 0

    • Nie płacą, bo nie niszczą dróg!

      Sprawa jest prosta: piesi nie płacą za utrzymanie chodników, bo raz wybudowany chodnik służy na lata. Podobnie jest ze ścieżką rowerową. Za jakie jej utrzymanie należałoby płacić, skoro nie wymagają corocznych remontów?

      • 7 2

    • o pieszych zapomniałeś

      Niech mają OC, niech mają tablice i niech płacą podatki. Bo z kasy na drogi budowane są też chodniki a także O ZGROZO bajońsko drogie i zupełnie niepotrzebne przejścia z sygnalizacją.

      Już nie mówiąc o drogach poza miastem gdzie te sk.....y poboczem łażą!!!

      • 9 1

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • A ja dodam odcinek wzdłuż rafinerii (2)

    Absolutnie makabryczna droga, żeby przejechać do Sobieszewa, trzeba uciekać na siódemce przed tirami i samochodami rozpędzonymi do setki. Żadna droga oprócz pobocza nie istnieje, bo obok są poprzeczne kanały. To, że nikt tam jeszcze nie zginął, to cud.

    Priorytet 30 świadczy o tym, że urzędnicy nie wzięli pod uwagę poziomu bezpieczeństwa na odcinkach.

    • 4 3

    • Pełna zgoda.

      Kilkuset metrów brakuje żeby połączyć dwa długie docinki dróg rowerowych. Za rafinerią zaczyna się świetna nowa droga rowerowa, którą można dojechać do Tczewa (i dalej)

      • 3 0

    • na jakich odcinkach?

      • 0 0

  • JA (2)

    Z Gdańska na lotnisko :-)))

    • 51 10

    • dokładnie

      Z Gdańska Głównego na lotnisko - obecnie rowerem można dojechać przez kładkę nad obwodnicą do dzielnicy karczemki i dalej koniec! Wystarczy tak niewiele aby te trasy połączyć, szczególnie że będzie to dobra forma dostania się do przystanku nowej pkm-ki.

      • 3 0

    • przecież już jest ta ddr na lotnisko

      • 0 0

  • ul. BUDOWLANYCH !!!!

    Zdecydowanie najpilniejszą inwestycją powinna być budowa chodnika i ścieżki rowerowej wzdłuż ul. Budowlanych i Nowatorów od Słowackiego do Kartuskiej! Szczególnie ul. Budowlanych gdzie nie ma w wielu miejscach nawet pobocza, jest nie do przejścia dla pieszych którzy np. idą na autobus lub do jednej z okolicznych firm! Jeździ tam mnóstwo rowerów centralnie po ulicy, na której jest bardzo intensywny ruch samochodowy a szczególnie - po otwarciu nowego centrum dystrybucyjnego także ciężarowy i w każdej chwili może się tam wydarzyć tragiczny wypadek! Od Matarni do lotniska jest tak pięknie, ale żeby od nowej Armii Krajowej do lotniska się dostać, to już droga przez mękę! W dodatku nie ma żadnej alternatywy bo jedyna równoległa do Budowlanych w pobliżu to obwodnica. Wyjazd z Gdańska i droga do Smęgorzyna to już w ogóle nie wspominam bo to koszmar, nie oświetlona droga z płyt betonowych bez chodnika.

    • 5 0

  • Raczej, które są niepotrzebne... (23)

    • 79 156

    • Tylko asfalt!!! (4)

      Ja chciałbym zaapelować przy tej okazji, moe to do kogoś trafi. Róbcie ścieżki z nawierzchni asfaltowej!!! Te wsystkie kostki mnie drażnią
      po asfalcie się jedźie ciszej szybciej lżej i najprzyjemniej.Najnardziej dopracowana trasa to ta w zdłóż alei zwycięstwa i grunwaldzkiej.

      • 24 3

      • (3)

        Nic nie przebije ścieżki rowerowej przy wzdłuż plaży na wysokości południowego Sopotu - nie dość, że kostka, to jeszcze fazowana. Nie ma to jak masaż rąk i pośladków.

        Natomiast najbardziej dopracowana trasa to fragment ścieżki przy grunwaldzkiej na wysokości uniwerku. Przejazdy przez jezdnię idealnie gładkie.

        • 20 0

        • (2)

          sopocka fazowana kostka ma zalety:
          przegania wrotkarzy

          i wadę: niszczy kręgosłupy jak nadwaga

          • 11 4

          • A co tak ci przeszkadzają wrotkarze ? Bo mi nie. Drogi dla nich (1)

            gdzieś w świecie powstały ?

            • 0 1

            • w parku północnym w Sopocie

              • 1 0

    • pasy w jezdni na Kołobrzeskiej to zły pomysł (5)

      w krajach skandynawskich wytycza się trasy dla rowerów ulicami o mniejszym natężeniu ruchu równoległymi do głównej trasy. Zwężanie "na siłę" jezdni na Kołobrzeskiej, żeby upakować tam pas dla rowerów to nie jest dobre ani dla rowerzystów, ani kierowców, ani pieszych.
      Przerost formy nad treścią na Wita Stwosza jest na to przykładem - puste (zbyt szerokie moim skromnym zdaniem) pasy dla rowerów i kierowcy upakowanni na jednym pasie pokonujący co pewien czas spowalniacze i "główkujący" jak zachować się na śluzach dla rowerzystów.

      • 30 15

      • co to znaczy zbyt szerokie? (2)

        przy przystankach tramwajowych, gdzie zwężono jezdnię, pasy dla rowerów na Wita Stwosza są zbyt wąskie.
        Poszerzenie pasów dla jazdy samochodem byłoby tylko sprzyjaniem rozwijania niepotrzebnej nadmiernej prędkości - niewiele zysku dla kierujących, zmniejszenie komfortu i bezpieczeństwa dla pieszych i rowerzystów.

        • 6 4

        • (1)

          myślisz, że wariata za kierownicą powstrzyma jakaś kreska na jezdni przed jazdą z nadmierną prędkością ? - Uważam ,że trudniej jechać teraz po Wita Stwosza samochodem niż rowerem - jeżdżę i jednym i drugim

          • 4 3

          • no to wybieraj rower częściej niż dotychczas

            kreska na jezdni powstrzyma wielu kierowców. Wariatów będzie coraz mniej - sami się powykańczają, albo pójdą po rozum do głowy. Część z nich nawet po rozum do głowy pojedzie rowerem - sprawdzone w wielu krajach. Dzieci jeżdżące do szkoły rowerem są dużo bardziej kumate niż wożone samochodami rodziców lub wujków.

            • 2 0

      • Gdy ktoś używa słów "moim skromnym zdaniem" (1)

        zazwyczaj oznacza to że skromnością nie grzeszy.

        • 5 1

        • być może, ale to nie zmienia istoty rzeczy, natomiast jeżeli ktoś zaczyna doszukiwać się "haczyków" w słowach to znaczy,ze brakuje mu argumentów w dyskusji

          • 4 2

    • W Gdańsku niepotrafią dobrze drogi rowerowej zbudowac wiec juz niech lepiej ciagna pasy po ulicy (1)

      Na drodze rowerowej studzienki albo są zapadniete albo wystają a przejazdy rowerowe na zero wykonane to juz technicha kosmiczna w Gdańsku niedo wykonania zawsze musza krawezniki wystawac tak by walic kołem .Juz widze te protesty buraków za kierownica co sie piekla ze im droge zwężono:)

      • 7 21

      • Masakra to czytać.

        • 4 0

    • poco w o rowerzystach wypowiadaja sie piraci drogowi! (6)

      • 20 15

      • po to abyś zakupił sobie słownik rowerzysto (5)

        • 4 11

        • ty sobie kup mózg piracie drogowy a potem kodfeks drogowy!! (2)

          a pisać każdy może jak mu wygodnie !!

          • 2 6

          • do "zacznij przestrzegac przepisów bo to jest karalne!"

            nie dość, że jesteś analfabetą to jeszcze szczekasz na każde wezwanie :-)
            aport burek

            • 5 1

          • wszystkich wyzywasz od piratów drogowych?

            mam nadzieję, że potrafisz jakoś uzasadnić swoje oszczerstwa, czy tylko frustracja się z ciebie wylewa?

            • 6 3

        • (1)

          kup mu nowy lepszy ajfon :-|

          • 3 5

          • twój tryb rozkazujący świadczy o tym, że ojciec molestował cie a na pewno mentalnie

            • 6 3

    • (2)

      trasa Gdańsk - Sztokholm

      • 40 7

      • :P (1)

        jak przez Bornholm i Karlskronę to jestem za :P

        • 27 3

        • i przez sklep

          wolnocłowy w Baltijsku :)

          • 13 3

  • (3)

    Naprawdę coraz trudniej oprzeć się wrażeniu że mające pretensje do wszystkich innych: kierowców, pieszych rolkarzy, NORMALNYCH ROWERZYSTÓW itp. obcisłogacie czerwonogebę, spocone lansiarstwo rowerowe to już sekta.

    • 11 14

    • Sekta ? Postulaty budowy ścieżek to sekciarstwo ? Czemu jesteś taki (1)

      spięty ? Nie potrafisz wyluzować ? To idź do psychologa - pomoże !

      • 3 3

      • Pewna część jest zdecydowanie sektą.
        Jest odporna na jakiekolwiek argumenty.
        Ma tylko jedną opcje i tyle.
        Nie są otwarci na zewnątrz.
        Typowe sekciarstwo które w wielu dziedzinach hoduje Chyży Rój.

        • 3 3

    • kolejny ten sam trollujący hejter

      bełkocze jak najęty

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane