• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • Małomiejska i Świętokrzyska w Gdańsku

    Toż tam nie ma ścieżki

    • 4 0

  • Marynarki polskiej ? (3)

    Czy ktoś widzi sens ścieżki rowerowej po obu stronach MP ? Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!! Ruch rowerowy jest tam znikomy a ścieżki po obu stronach!!!

    • 4 5

    • Problem ul. MP nie polega na tym, że ścieżka jest po obu stronach,

      tylko że jest ona bardzo kiepsko skomunikowana z centrum Gdańska. Od ul. Jana z Kolna dojazdu praktycznie nie ma (bo przecież lobby blacharskie zapewne nie życzy sobie rowerów na asfalcie, a chodnik który tam jest to zagrożenie nawet dla pieszych). Od strony węzła Kliniczna coś się buduje, ale biorąc pod uwagę warunki terenowe, rewelacji nie będzie. Od ul. Reja też słabizna. Na odcinku od Reja do Brzeźna nie ma żadnego przejazdu kolejowego łączącego MP z Hallera, choćby dla pieszych i rowerzystów. I to ma być ułatwianie i zachęcanie do porzucania samochodów? Wychodzi ewidentny brak myślenia systemowego.

      • 2 1

    • Teraz trollom płacą od znaku?

      Bo nie widzę innego powodu żeby powtórzyć tę bzdurę cztery razy.

      • 7 3

    • Potwierdzam, nie jest źle na MP. Głosuję za dojazdem do Wyspy Sobieszewskiej.

      • 2 0

  • Pomysł na drogę rowerową (1)

    Ja osobiście bym chciał, żeby była droga rowerowa wzdłuż 7-ki z Gdańska do Elbląga. Znam co najmniej 10 osób, którym ten pomysł się podobał.
    Skusiłbym się nie raz, by pojechać tę trasę rowerem.

    • 4 2

    • Popieram, to nie tak daleko aby nie móc obrócić tam w jeden dzień.

      • 2 0

  • Po wyborach trzeba będzie te wszystkie pseudo drogi rowerowe roz....rzać. (2)

    ..............

    • 3 8

    • Chcesz je roz...rzać ? Po moim trupie !

      • 4 0

    • No chyba że wynik będzie dla Ciebie niepomyślny...

      Co wtedy? Powiesisz się, frustracie?

      • 7 2

  • spacerowa (2)

    Droga od reniszewa do osowej.

    • 6 1

    • (1)

      no fakt, jak ci najszybciej tamtędy to przechlapane
      bo inaczej polecam drogę przez Owczarnię

      to na tym wiadukcie Osowiali oprotestowali drogę dla rowerów, by im nie pętać się koło domu rowerem

      • 2 1

      • Nie zawracaj sobie głowy tym protestem. Niech nie będą bezczelni !

        • 1 0

  • Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom... (3)

    Rowerzyści bardzo są promowani w Gdańsku , aż się serce kraje że nikt nie mówi o tym gdzie można trzymać rower.Ja pracuję w biurowcu w Centrum i od dwóch dni nie mogę do biurowca wstawiać roweru do szatni bo ponoć jest brudno , zresztą nie tylko ja lecz wszyscy a trochę nas jest , więc jestem zmuszona jeździć autobusem.
    Gdzie tu promowanie rowerzystów? Ciekawe czy palacze też przestaną palić w biurowcu bo przecież też jest zakaz a palą !!!

    • 9 4

    • Zapytaj tych co zabraniają czy buty w których przychodzisz są czystsze

      od opon !

      • 3 0

    • Jest to promocja tramsportu publicznego (1)

      Widać działa

      • 2 3

      • obfotografuj palacza
        z datą
        podpisz nazwiskami złapanych delikwentów
        przekaż Straży Miejskiej i Policji
        masz prawo i obowiązek
        a jak cię za to wywalą,
        idziesz do sądu pracy i wygrywasz w cuglach
        masz dokumentację fotograficzną

        I kup składak.
        Składaj przed biurem w pokrowiec,
        nikt ci nie ma prawa wzbronić
        mieć szczególnie dużą torebkę.

        polecam Dahony, są warte tych pieniędzy

        • 6 1

  • (1)

    żadne rowerowe w okolicach ulic. Robić scieżki przez pola z dala od dróg.

    • 4 8

    • No niestety, twój postulat nie będzie wysłuchany. Na szczęście.

      Dobrze że tacy jak ty są ignorowani przez władze (tu akurat w tym temacie je popieram).

      • 1 1

  • szlag mnie trafia kiedy idę chodnikiem i muszę mieć oczy w d...., żeby mi ktoś nie (1)

    wjechał, i jeszcze wielkie pretensje, że prawą stroną chodnika nie chodzę. Bluzgnąć muszę aby palant się opamiętał.

    • 9 7

    • A dlaczego nie chodzisz prawą stroną ? Ja jako piechur chodzę tą stroną.

      Nie wobec rowerzystów, ale względem innych pieszych.
      A byłeś w Szwecji ? To uważaj, bo większość traktów dla cyklistów to ciągi pieszo-rowerowe i piesi nie chodzą na nich byle jak i tam nie słyszałem o kłótniach między obiema grupami, to znaczy między pieszymi a rowerzystami.

      • 2 1

  • Rowerowi terroryści? (3)

    Po kilka TYSIĘCY miejsc postojowych dla rowerów w miejscach publicznych? Czy kogoś pokręciło? Wg. STeR-u pod każdym blokiem ma być tych miejsc KILKADZIESIĄT! Kto zostawia rower pod blokiem?

    Zamiast zieleni, trawników, skwerów będziemy mieli parkingi!

    • 15 9

    • Dokończę - na niektórych osiedlach dalej jest problem z wyjazdem, czy

      zawróceniem - uliczki pod blokiem wąziutkie i aby zawrócić trzeba dwa albo i więcej razy wrzucić wsteczny bieg. A trawnik przy nich szeroki sięgający odległego sąsiedniego bloku.
      Na szczęście ścieżki rowerowe powstają i dobrze że odpowiedzialni za to ciebie ignorują.

      • 2 2

    • A co cię to obchodzi ? Twój problem ? A wiele trawników jest

      przesadnie za dużych kosztem właśnie samochodów.
      Już w latach 80-tych zwróciłem na to uwagę. Czemu teraz np. w Sopocie przy Kolberga, pod lasem powiększono miejsca parkingowe i zbudowano dodatkowe uliczki.

      • 2 1

    • Biedaku, nigdy z Polski nie wyjechałeś inaczej niż na wschód. Żal mi cię bardzo

      • 8 7

  • Ścieżka przy Kołobrzeskiej tak - ale wydzielona z chodnika. (2)

    Ścieżka kosztem zakorkowania ulicy? Obecnie oba pasy są pełne. Jak sobie wyobrażacie wpakowanie tam ścieżki? Zabierzecie jeden pas???
    Może już wystarczy takich pomysłów. Ruch na Wita Stwosza/Wojska Polskiego już skutecznie ograniczono - hople, śluzy - będzie powtórka na Kołobrzeskiej?
    Takie pomysły można wcielać w dużych, rozwiniętych miastach, z dobrą infrastrukturą drogową, a nie w naszej wiosce, gdzie jest kilka (zapchanych i dziurawych) głównych arterii.

    • 10 8

    • Nie porównuj obu ulic - natężenie ruchu zupełnie inne (może nie co

      większy na Wojska Polskiego niż na Wita Stwosza).

      • 1 0

    • tu racja

      zamiast zrobić po prawej stronie kołobrzeskiej w kierunku grunwaldzkiej normalną ścieżkę (miejsce na całej długości jest lecz będzie płacz kilku mieszkańców co parkują wzdłuż kołobrzeskiej od krynickiej po szczecińską).
      W takim przypadku bezpieczniej dla rowerzystów i zostanie utrzymany ruch samochodowy na ulicy bez kolizji z rowerzystami.

      • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane