• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • (1)

    czasw skończyc z terrorem debili na rowerach , na chodniku pieszy musi mieć pierwszeństwo i tyle w temacie

    • 9 6

    • A ty jesteś frajerem że chodzisz z buta. Czemu obrażasz ludzi g...ju

      wyzywając ich od debili.

      • 2 2

  • zaorać te drogi rowerowe (5)

    po co budować drogi rowerowe jak tuman jedzie asfaltem i utrudnia ruch samochodom, natomiast po drugiej stronie ulicy jest piękna, nowa, NIE UŻYWANA ścieżka dla rowerów?

    • 11 14

    • Nie używana ? Na jakiej podstawie to twierdzisz ? Stałeś przy niej cały

      dzień ? Bo tylko to daje podstawę do takiego twierdzenia.

      • 0 1

    • (3)

      "po drugiej stronie"
      Czyli jeśli nie ma znaku zakazu, ma jak najbardziej prawo jechać po tej, po której jedzie.
      Do czasu, aż nie wybudują drogi rowerowej po obu stronach.

      • 10 9

      • (2)

        a tak konkretniej, który ?

        • 3 1

        • (1)

          art 33 PORD.
          tu masz wyjaśnienie:
          ibikekrakow.com/2012/09/27/czy-rowerzysta-ma-obowiazek-jechac-ddr-po-lewej-stronie/

          • 4 0

          • swoją drogą zdumiewa mnie jak wielu ludzi kupuje prawko na bazarze

            czy nie bezpieczniej było by te bazary pozamykać? to groźniejsze niż heroina i dopalacze razem wzięte, powoduje więcej trupów

            Tusku: skończ nielegalny handel prawkami!

            • 4 1

  • Szkoda było kasy na ściezki przy węźle Kliniczna (1)

    i tak jeździ się przez Reja i tam trzeba było nowe zrobić

    • 6 4

    • Doprawdy ? Tu i tu są potrzebne.

      • 1 0

  • (1)

    wybudujmy jeszcze ścieżki dla matek z dziećmi albo ojców z dziećmi, osobne ściezki dla osób niepelnosprawnych jeżdzących na wózkach elektrycznych i dla osób niedowidzących też osobna ścieżka by sie przydała....wtedy by byla poprawa bezpieczeństwa

    • 6 9

    • Bo co wstawiasz swoje nie zbyt mądre teksty. I tak tego nie

      powstrzymasz - budowy ścieżek.

      • 1 0

  • (6)

    Rok 2030. Wiadomości Obowiązkowej Gazety Ekologicznej. Rządząca z poparciem 205 % (osoby, które negowały ten wynik poddano resocjalizacji) Polska Zjednoczona Partia Rowerowa (PZPR) uchwaliła budowę autostrady rowerowej przez Bałtyk do Szwecji. Trasa ma być zbudowana w formie tunelu nad powierzchnia wody, czteropasmowa,o nawierzchni podgrzewanej, oświetlona. W związku z podjętą uchwałą pojawiły się głosy, twierdzące, że taka budowla sparaliżuje, a wręcz uniemożliwi ruch statków po Bałtyku. Inni malkontenci twierdzą, że miliardy euro przeznaczone na budowę tunelu powinny być przekazane na pilniejsze potrzeby np. remont i wyposażenie placówek służby zdrowia lub budowę przedszkoli. Na szczęście młodzi aktywiści z organizacji rowero- konsomolskiej szybko dali opór wichrzycielom, przeciwnikom Wielkiej Rewolucji Październikowo - Rowerowej. Element niepewny został poddany resocjalizacji.

    • 15 12

    • To ma być śmieszne ? Nie przypominam sobie abym kiedykolwiek

      kochał PZPR i komunizm mimo iż na rowerze jeżdżę od przedszkola od lat 60-tych. Nie po to mój dziadek walczył w 1920 roku abym aprobował kretynizmy twego autorstwa.

      • 2 0

    • trollujący hejter kradnący nicki

      brak szacunku do kogokolwiek, bełkot totalny, nie karmcie trolla

      • 5 0

    • Ale żeś się wypocił! (1)

      Zanim będziesz szarpał się na takie suchary, to zobacz ile pieniędzy nawet w stosunkowo zroweryzowanym Gdańsku w ostatnich 10 latach została przeznaczane na inwestycje rowerowe. Potem porównaj to jaki procent inwestycji drogowych stanowią rowerowe, z procentowym udziałem rowerzystów w ruchu. Zapewniam cię, że rowerzyści są wielokrotnie mniej dopieszczani niż zmotoryzowani. Tematu szkodliwości dla otoczenia samochód /rower nawet nie poruszam.

      • 8 4

      • pedały czują się niedopieszczone?

        • 7 5

    • Oczywiście zapomniałeś dodać o kierowniczej roli Partii "Twój Rower". (1)

      PZPR to tylko przybudówka.

      • 2 4

      • Partia "Twój Rower" jest organizacją międzynarodową ( Międzynarodówka) ściśle współpracującą z Polską Zjednoczoną Partią Rowerową (PZPR). Razem dążą do utworzenia, wraz z Holandią i Szwecją, do Kontraktowej Partii Zjednoczonych Rowerzystów (KPZR).

        • 5 4

  • drogi rowerowe (5)

    Przede wszystkim po OBU stronach jezdni a nie hop hop z lewa na prawo.
    Budować budować!
    Niech żyje STeR!
    Niech żyje Karta Brulselska!
    Niech żyje rowerowy Gdańsk!
    Komunikacja miejska i rowery to musi być priorytet w mieście, juz wystarczająco długo wszystko było podporządkowane tylko zaspokajaniu nienasyconych potrzeb ruchu samochodowego, juz wystarczy!

    • 45 29

    • (1)

      Niech zamkną drogi i ulice!
      Niech rozbiorą chodniki!
      Niech zakażą jazdy samochodami i motocyklami!

      Miasto dla rowerów i tramwajów?

      • 1 5

      • ode mnie jako rowerzysty minus

        • 1 0

    • Albo przynajmniej konsekwentnie po jednej stronie.

      Powinien być wyznaczony minimalny dystans po którym wolno robić hopki. Na przykład 2 km.
      A porządnie to powinny być po dwóch stronach jednokierunkowe.

      • 5 1

    • Pamietam jak przyjechali znajomi obcokrajowcy i sie chcwaliłem ze pobudowali nowa droge rowerowa

      a oni tacy zdziwienie ale dlaczego tylko po jednej stronie?

      • 14 0

    • Jesteś gorszy oszołom niż ci od rydzyka.

      • 8 17

  • Szadółki - Cywilizacja (1)

    Bo na razie albo błoto albo ulica z wariatami.

    • 5 1

    • dokładnie, wariatami

      bo w Polsce ludzie nie potrafią jeździć. myślą, że korki robią się przez strefę tempo 30 i przez sygnalizację świetlną itd... gaz w podłogę i tylko patrzą, czy nie wjebie się w nich coś większego od nich, albo z ich winy. jak nie, to można droga wolna, można cisnąć, a jednoślady niech sami dbają o swoje życie, bo oni są pozamykani w puszkach i jak coś, to jaśki wyskoczą i będzie ok.

      • 6 0

  • Gdańsk-Sopot-Gdynia (1)

    Bez przeskakiwania co skrzyżowanie z jednej na drugą stronę, bez krawężników, bez durnych oznakowań (ograniczenia do 10km/h),PRosta i bezpieczna droga, nic więcej nam nie trzeba!

    • 266 17

    • srał pies przeskakiwanie

      ja i tak jadę jezdnią. to jest miasto, a nie autostrada. chociaż rozumiem, że niektórzy mają obawy, bo polscy kierowcy jeżdżą jak pi z dy i nie wiedzą, że na drogach są 2ślady wszelkiego rodzaju.

      • 4 0

  • Wybory się zbliżają. 3 lata temu ekspresowo zrobili 500 metrów ścieżki na Przymorzu. Teraz trzeba wybrać gdzie dalsze 500 m będzie.

    • 1 3

  • "Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego." - fuszerka jeszcze jedna bo wystarczyło równolegle na moście wantowym zaprojektować drogę rowerową a jak nie było kasy na dojazdy to przewidzieć je w następnym etapie. A teraz tłumaczą, że może na moście kolejowym ale nie maja na to wpływu... idioci mydlą oczy... I nie jest to tylko Gdański przypadek, w Bydgoszczy jest to samo z nowym mostem - brak ścieżki rowerowej a nawet, chyba, przejścia dla pieszych...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane