• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które reklamy zasłonić wachlarzem?

Krzysztof Koprowski
31 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają. Dokąd powinien powędrować wachlarz, stworzony z myślą o zasłanianiu nielegalnych reklam? Urzędnicy na razie się zastanawiają.

Wachlarz, który miał zasłonić reklamę na granicy Gdańska i Sopotu wciąż nie zmienił swojej lokalizacji. Czy jest już niepotrzebny, skoro nawet w dniu jego montażu nielegalna reklama zniknęła?



Jak najskuteczniej walczyć ze szpetnymi reklamami?

Przypomnijmy, instalacja artystyczna "Gdański wachlarz możliwości" to konstrukcja ustawiona w październiku ub.r. przy skrzyżowaniu ul. Czyżewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, aby zasłonić nielegalną reklamę. Pomysł okazał się niezwykle skuteczny - jeszcze przed pełnym montażem konstrukcji reklama zniknęła.

Wachlarz stoi jednak przy granicy z Sopotem do dzisiaj, choć pierwotnie miał być przenoszony w miejsca, gdzie pojawiają się kolejne nielegalne reklamy.

- Od tamtej sytuacji nie mieliśmy nowych przypadków tak rażącego łamania prawa. Być może jest to właśnie efekt wachlarza? Nie oznacza to jednak, że nie rozważamy postawienia wachlarza w innym miejscu - np. w rejonie Kolonii Abegga we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje nielegalna reklama w ogródku przydomowym - mówi Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji Miasta w Urzędzie Miejskim.

Wadą konstrukcji wachlarza jest to, że wymaga ona sporo miejsca do instalacji, a tym samym niemożliwe jest jej zastosowanie w każdym przypadku. Z drugiej strony rozmiary wachlarza są i tak zbyt małe, by zasłonić np. ogromne siatki reklamowe na budynkach.

- Od dawna walczymy z nielegalną reklamą, która pojawia się na Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. I dzieje się to mimo naszego sprzeciwu, braku zgody konserwatora zabytków. To przykład na to, że bez instrumentów natychmiastowej egzekucji niewiele można zrobić [za zmuszenie do demontażu nielegalnych reklam odpowiada nadzór budowlany, do którego urzędnicy mogą jedynie kierować odpowiednie pisma - dop. red.] - przyznaje Szymański.

Nadzieją w walce z firmami, które zaśmiecają przestrzeń miasta, może być tzw. ustawa krajobrazowa (istnieje szansa, że będzie obowiązywała w drugim półroczu br.), która jednak niewiele zmieni w walce z firmami jawnie łamiącymi prawo.

- Pierwotnie planowano możliwość dopuszczenia wielokrotnego nakładania kary grzywny w wysokości 5 tys. zł. Ostatecznie jednak zmieniono ten zapis na jednorazową karę, a tym samym tam, gdzie zyski z reklamy są ogromne, firmy będą to wliczały w koszty - zwraca uwagę kierownik Referatu Estetyzacji Miasta.

Czytaj więcej: Czy ustawa krajobrazowa oczyści Trójmiasto z reklam?

Działania na portalach społecznościowych również przynoszą efekty

Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę. Producent słodyczy pierwotnie przekonywał, że "złoty zajączek nie szpeci, wprowadza powoli w świąteczno-wiosenny nastrój", ale ostatecznie zdecydował się usunąć reklamę.
Szpetne reklamy to nie tylko zmora Trójmiasta. Na zdecydowanie większą skalę działają firmy w Warszawie, które "dekorują" wiele często cennych architektonicznie budynków.

Ostatnio falę krytyki wywołały reklamy na pawilonach dworca Warszawa Śródmieście. Najpierw pojawiły się na nich wielkie paczki czipsów, po czym zastąpiono je złotym zającem, promującym wyroby cukiernicze.

W obu przypadkach reklamy zostały zdemontowane po silnej krytyce i wystawianiu przez mieszkańców negatywnych recenzji produktów na profilach społecznościowych, co następnie także zainteresowało lokalne media, podejmujące temat reklam szpecących stolicę.

Opinie (100) 3 zablokowane

  • syf

    A mnie wnerwia debil który postanowił porozwieszać beznadziejne plastikowe reklamy materacy i łóżek na słupach w gdyni. Zrywam to g*wno za każdym razem jak to widzę.

    • 3 2

  • Sami pozbywajmy się śmieciowych reklam. (5)

    Są jeszcze 2 inne sposoby na walkę ze szpecącymi reklamami..
    Każdy z nas może się do tego przyczynić:

    1. Bojkot firm używających takich nośników (+ np. uporczywy mailing, piętnowanie w internecie).

    2. Usuwanie na własną rękę bannerów z płotów, ulotek z przystanków itp.
    Sam od jakiegoś czasu tak robię w ramach grupy "Czysta przestrzeń" wystarczy idąc na spacer zabierać ze sobą nożyk do tapet za 5 zł i wywalać wszelkiego rodzaju bannery typu "skup aut". Mi udało się pociąć lub usunąć blisko 50 bannerów (głównie Oliwa, Sopot, Spacerowa) do czego wszystkich zachęcam!

    • 125 11

    • Po pierwsze - nie zawsze rozpoznasz która reklama jest legalna, a która nie (jak już tu słusznie zauważono).

      Po drugie - takie mamy zafajdane prawo, że nawet jeśli usuniesz/potniesz baner nielegalny, to podpada pod kradzież/zniszczenie mienia, wiec taka rada - uważaj żeby mundurowi Cię nie zdybali, ani monitoring nie złapał.

      Ulotki i ogłoszenia z przystanków, drzew itp jak najbardziej można zrywać, też praktykuję i zachęcam innych :)
      Co ciekawe, poziom świadomości w społeczeństwie mamy taki, że zrywając śmieci z przystanku, w oczach niektórych starszych już osób. to ja byłam wandalem O.o

      • 3 0

    • Akcja super tylko jak poznać która reklama jest a która nie jest legalna, bo jeśli zerwę legalnie powieszona reklamę to staje sie wandalem a to nie o to chodzi.

      • 4 2

    • na pewno?

      Jaką masz pewność, że są to nielegalne reklamy?

      • 4 4

    • Jest też profil FB "Czyste Trójmiasto" walczące z nielegalnymi reklamami

      • 17 0

    • Czysta przestrzeń

      Czy ta "Czysta przestrzeń" na swojego "fejsa" czy coś? Chętnie się dołączę.

      • 9 4

  • To ten wahlarz szpeci!!!!

    • 8 0

  • Usuńcie tą paskudną konstrukcję, która była zbędnym wydatkiem miasta!

    Przejeżdżam koło "tego czegoś" codziennie. Nie mogę się nadziwić, jak można było wydać mnóstwo pieniędzy na projekt, budowę i postawienie tego paskudztwa.

    Jak walczyć z nielegalnymi reklamami? Przecież każda jedna zawiara namiary na winowajcę- nazwę firmy, często nawet adres. Kary, kary, jeszcze raz kary.
    Taka filozofia ?

    • 9 0

  • Które reklamy zasłonić wachlarzem?

    Wszystkie !!!

    • 2 1

  • Zlikwidować ten wachlarz. (8)

    To jest szpecące i brzydkie, co robi wydział estetyzacji??
    Dlaczego trwonią pieniądze na takie strachy????

    Jak nie wiecie jak usunąć nielegalne reklamy to Urzędnicy - ustanówcie skuteczne prawo lokalne i skierujcie tam SM zamiast na parkingi z bloczkami mandatowymi.

    • 163 11

    • (7)

      Ustanówcie... to głosuj na mądrych ludzi do sejmu, a nie tych, co zajmują się katastrofami lotniczymi w Smoleńsku albo tych, jak przedłużyć lata pracy.

      • 11 2

      • (6)

        A wiesz coś po 5 latach o katastrofie smoleńskiej? Jak na razie to wiemy, że piloci byli idiotami kierowanymi przez pijanego generała... Włącz myślenie, to nie boli.

        • 7 7

        • (5)

          Dynda mi kto kogo zabił w Smoleńsku, gdy ZUS ciągle idzie w górę. Nawet durnych reklam sejm nie potrafi zlikwidować, bo wielka ustawa krajobrazować to zwykły bubel prawny.

          • 19 2

          • Dokładnie, w pupie mam Smoleńsk (4)

            Są ważniejsze sprawy w tym kraju, niż wiekuiste roztrząsanie sprawy jakiegoś wypadku.

            • 17 3

            • (1)

              Ten "wypadek" jest postrzegany jako początek pełzającej III wojny światowej.

              • 3 8

              • przez oszołomstwo

                • 6 2

            • ignorancja to najgorsza forma akceptacji. (1)

              nie masz prawa do krytyki.

              • 3 12

              • Nie masz prawa odbierać innym głosu,

                jeszcze twoje zamordystyczne guru do władzy nie doszło.

                • 7 2

  • Nie bardzo rozumiem, reklama nie może stać , ale wachlarz już tak ? (2)

    .. czy może mi ktoś wyjaśnić jaka różnica, skoro i jedno i drugie wysokościa i szpetotą jest porównywalne ???

    • 10 0

    • Bo wachlarz jest ochydny legalnie

      legalny czytaj wymyślony przez urzędasów.

      • 3 0

    • reklama na wachlarzu

      Skoro wachlarz już stoi, to proponuję umieścić na nim jakieś ......reklamy (legalne). Przynajmniej jakaś kasa wpadnie do budżetu miasta ;-))

      • 2 0

  • (2)

    wstrętna konstrukcja
    brzydsza od zasłanianych reklam

    zresztą co to za idea by urząd wydawał pieniądze na coś takiego?!
    nudzą się?
    od czego jest prawo jeśli reklama jest rzeczywiście "nielegalna" to proszę użyć tej magicznej straży miejskiej lub iść do sądu

    • 10 1

    • (1)

      Straż miejska ma to gdzieś. Nie ma poza tym prawa nic zrobić. Batalia w sądzie nie ma sensu, bo trwa latami, a w międzyczasie właściciel budynku zmienia kilka razy szmatę i zarabia kilkukrotnie więcej niż ewentualny wyrok w sądzie.

      • 2 0

      • czyli lepiej na koszt obywatela powołać kilka urzędowych departamentów i pionów oraz zbudować kilka "wachlarzy"?
        zawsze to ktoś się przy tym wyżywi...

        • 3 0

  • Konstrukcja stalowa chyba wyszla spod reki Janusza branży stalowej, nawet na tym kiepskim zdjęciu widać ze podpór nie wyginal, a spawal z odcinków,chciałbym zobaczyć resztę detali, projekt pewnie bratanek studenciak zrobil

    • 1 0

  • Zieleniak, to nie zabytek. (1)

    Nie rozumiem dlaczego na Zieleniaku nie może być reklam ?

    • 2 0

    • cała okolica jest chroniona

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane