- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (48 opinii)
- 2 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (139 opinii)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (88 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (342 opinie)
Którędy pojadą TIR-y do portu? Dyskusja o przebiegu ulic w Letnicy i Nowym Porcie
Czy nowe drogi uwolnią Letnicę i Nowy Port od ruchu ciężarówek jadących z i do portu? Zdaniem radnego Łukasza Hamadyka tzw. Nowa Wyzwolenia powinna biec nie między blokami, na co narzekają mieszkańcy, lecz wzdłuż torów kolejowych. Urzędnicy tłumaczą, że budowa drogi na terenach kolejowych wykluczy możliwość reaktywacji linii SKM do Nowego Portu.
Zdaniem radnego obecna organizacja ruchu w Nowym Porcie, dopuszczająca ruch ciężarówek na ul. Wyzwolenia jest niebezpieczna i uciążliwa dla mieszkańców. W ograniczeniu prędkości i ruchu nie pomagają ani światła, ani progi zwalniające. Jedynym - systemowym, a nie doraźnym - rozwiązaniem jest według niego budowa Nowej Wyzwolenia, ale w nieco innym śladzie, niż chcą urzędnicy.
Zobacz więcej: Parking w Porcie Wewnętrznym powstanie do końca tego roku
Podkreśla też, że na ruch ciężarówek pod swoimi oknami narzekają mieszkańcy Nowego Portu, a w przyszłości ten sam problem będzie dotyczył mieszkańców nowych osiedli w Letnicy. Zaznacza też, że droga forsowana przez urzędników przebiegać będzie częściowo po prywatnych terenach i gruntach bogatych w złoża bursztynu.
Kształt ulicy Nowej Wyzwolenia został określony w Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Gdańska, uchwalonym 23 kwietnia tego roku.
Podczas sporządzania dokumentu prowadzone były m.in. analizy transportowe w Letnicy i Nowym Porcie, analizowano też istniejące zagospodarowanie terenu, rozpoczęte inwestycje, wydane pozwolenia na budowę i wnioski mieszkańców.
- Mając na uwadze utrzymanie możliwości wznowienia w przyszłości przewozów pasażerskich linią SKM w kierunku Nowego Portu, nie rozważano prowadzenia nowej ulicy po terenach kolejowych w kierunku portu - tłumaczy w odpowiedzi na jego interpelację Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.
Zobacz więcej: O tym, że szanse na reaktywację połączenia SKM do Nowego Portu zmalały niemal do zera pisaliśmy w lipcu.
Na przeszkodzie stanęły też inne względy. W śladzie drogi zaproponowanej przez Łukasza Hamadyka stoją słupy energetyczne (koszt ich przestawienia to ok. 2 mln zł, do tego ponowna opłata za przesył energii ok. 700 tys. zł), koliduje ona także z terenami prywatnymi przeznaczonymi na mieszkania i usługi. Wątpliwości urzędników budzi też jednostronna obsługa przyległych terenów inwestycyjnych i to, że droga pod wiaduktem w ciągu ul. Krasickiego jest zbyt wąska.
- Nowy układ dróg, a więc Nowej Muzycznej i Nowej Wyzwolenia zaproponowany w studium i rezerwowany w obowiązujących miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, w połączeniu ze zmodernizowanym układem dróg istniejących (ul. Letnicka) jest optymalny - podkreśla Bielawski. - Ulica Nowa Muzyczna oraz Letnicka będą w przyszłości z powodzeniem obsługiwać nowe tereny inwestycyjne oraz istniejącą zabudowę. Z kolei ul. Nowa Wyzwolenia poprowadzi ruch do portu, przejmując go bezpośrednio z tunelu pod Martwą Wisłą i ul. Marynarki Polskiej.
Urzędnicy zwracają uwagę, że na znaczącej części terenu inwestycje już się rozpoczęły (powstają tam osiedla mieszkaniowe).
- Stwierdzenie, że Nowa Wyzwolenia będzie przebiegać między blokami jest nieprawdziwe. Obecnie trwają prace nad projektem miejscowego planu dla Nowego Portu i Letnicy w rejonie ul. Wyzwolenia, Nowej Wyzwolenia i Letnickiej, w ramach którego dokonano korekty linii rozgraniczających układu drogowego oraz precyzyjnie wyznaczono korytarz tzw. Nowej Wyzwolenia. Nie przebiega on pomiędzy budynkami wielorodzinnymi - dodaje.
Jak zapewniają urzędnicy, odpowiednimi zapisami zabezpieczono także kwestie dotyczące wyposażenia ulicy oraz jej wyglądu. Będzie ona posiadać obustronne chodniki oddzielone od jezdni pasami zieleni, trasę rowerową oraz obustronne szpalery drzew. Faktem jest natomiast, że pod realizację Nowej Wyzwolenia trzeba będzie pozyskać część terenów prywatnych, ale o znacząco mniejszej powierzchni, niż ustala to obowiązujący plan.
- Na pewno na zmiany nie jest za późno. Wystarczy dobra wola miasta i Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Po zamieszaniu z zagospodarowaniem plaży na Stogach może to być dobra okazja do zakończenia niesnasek pomiędzy obiema stronami - dodaje Hamadyk.
Miejsca
-
Zarząd Morskiego Portu Gdańsk Gdańsk, Zamknięta 18
Opinie (171) 3 zablokowane
-
2018-09-09 12:47
Właśnie na naszych oczach świta Adamowicza marnuje historyczną szansę
na stworzenie wyjątkowej w skali kraju dzielnicy!!! Łatwizna dla deweloperów zamiast nowoczesnej zabudowy. Cóż, żeby było estetycznie trzeba się wysilić i wydać kaskę. Lepiej budować prymitywne kloce. Prezydent "łaskawie" pozwala...
- 20 3
-
2018-09-09 12:39
Droga Redakcjo!
Nie ma takich pojazdów jak "TIR-y". Przedstawione na zdjęciach pojazdy to ciągniki siodłowe.
- 13 14
-
2018-09-09 09:03
(3)
Tiry po torach
- 97 13
-
2018-09-09 12:32
omandatować !
- 7 1
-
2018-09-09 10:42
Zebys płakał ze wszystko drogie ?
Mize idioci do klatek ?- 7 11
-
2018-09-09 09:47
Tory na tiry
- 9 13
-
2018-09-09 12:16
Tory na TIRy!!!
Albo odwrotnie.
- 12 0
-
2018-09-09 11:50
konsyltacje społęczne - no, koń zdechnie ze śmiechu ! (1)
Mieszkam w Letnicy . Gdzie wy informowaliście nas o "konsultacjach społecznych z mieszkańcami obu dzielnic " ?! Konsultacje społeczne w sprawie referendum konstytucyjnego odbył z obywatelami Gdańska również Prezydent Duda, o których poinformowano zaskoczone społeczeństwo dzień po konsultacjach .
tiry na tory !!! Tiry na tory - szybciej, bezpieczniej, taniej, wygodniej, łatwiej - dlaczego Tiry smrodzą w Polsce, stwarzają zagrożenia, tankują miliony litrów paliwa, zapychają ulice i przepłacają, zamiast wygodnie i tanio ładować się na tory w kilkunastu wyznaczonych miejscach w Polsce ?! Jedna nitka, praktycznie gotowa, wiodłaby prościutko do portu - czy chodzi właśnie o to spalanie milionów litrów ropy do polskiej atmosfery, aby polakówów podtruć i dać zarobić właścicielom polskiego" przemysłu naftowego ?! tiry na tory !!! ~Krzysztof Kornatowicz- 24 2
-
2018-09-09 11:59
hasło tiry na tory jest już tak samo skompromitowane merytorycznie jak socjalizm
pozdrawiam
- 7 6
-
2018-09-09 11:45
tyry na tory!
- 12 2
-
2018-09-09 11:41
S.syny
Niech CBA sprawdzi, kto wziął łapówki od deweloperów.
- 21 5
-
2018-09-09 11:05
Świetny pomysł przedłużenie Pokoleń Lechii (1)
Niech wybudują ta drogę wzdłuż torów ! Tiry na Wyzwolenia to codzienne niebezpieczeństwo, jeżdżą bardzo szybko i niebezpiecznie!
- 31 1
-
2018-09-09 11:25
No i co z tego, jeżeli przy takim układzie nie będzie można zabronić wjazdu ciężarówek na Wyzwolenia?
- 10 1
-
2018-09-09 11:13
(1)
Najpierw oddali teren pod nowe osiedla, a teraz kombinują jak pobudować tam drogi dla ciężarówek? To typowe dla każdego urzędnika.
- 22 4
-
2018-09-09 11:14
Rezerwa pod Nową Wyzwolenia nie jest nowym pomysłem...
- 8 3
-
2018-09-09 11:08
A co z ciężarówkami na Przeróbce? Porobili remonty, strefy 30, zakazy dla ciężarówek, a ta zaraza jedzie i jedzie.
- 18 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.