• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojadą pociągi SKM przez Południe? Propozycja naszego czytelnika

Krzysztof Koprowski
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego. Propozycja przebiegu SKM na Południe autorstwa naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego.

Którędy poprowadzić trasę SKM przez Południe? Wykreślenie na przełomie wieków kolei z planów zagospodarowania utrudnia dzisiaj powrót do tej wizji. Nasz czytelnik proponuje wykorzystać ostatnie niezabudowane tereny i połączyć SKM z linią PKM. Biuro Rozwoju Gdańska przyznaje, że bierze pod uwagę podobne rozwiązanie.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


W jaki sposób przedłużyć Południową SKM od rejonu al. Havla?

Kilkadziesiąt lat temu południowa linia Szybkiej Kolei Miejskiej była trzonem wszystkich planów zabudowy dla tej części Trójmiasta. Po zmianach gospodarczo-ustrojowych utrzymała się jeszcze w dokumentach do przełomu wieków, kiedy to ostatecznie zrezygnowano z jej budowy na rzecz tramwajów i autobusów.

Decyzja ta była podyktowana m.in. ogromnymi kosztami realizacji oraz stanem kolei państwowych. W tym czasie zastanawiały się one przede wszystkim, które szlaki wyłączyć z eksploatacji, a nie dokąd zbudować nową linię kolejową.

Po 20 latach pomysł budowy tzw. Południowej SKM wrócił. W międzyczasie sprzedano jednak tereny rezerwowane pod kolej prywatnym inwestorom, którzy zbudowali m.in. osiedla, stacje benzynowe, obiekty gastronomiczne, przychodnię itp.

Część rezerwy wykorzystano na obiekty publiczne - m.in. szkoła przy ul. Człuchowskiej zajmuje miejsce planowanego w przeszłości przystanku SKM, zaś szkoła przy ul. Lawendowe Wzgórze powstała w miejscu planowanych torów szlakowych w stronę lotniska.

Czy to oznacza, że pomysł Południowej SKM jest całkowicie nierealny? Niekoniecznie, aczkolwiek wymaga wykorzystania terenów niezabudowanych lub przeznaczonych dziś na budowę dróg - np. Nowej Podmiejskiej, Nowej Małomiejskiej czy Nowej Świętokrzyskiej.

Czytaj też: Południowa SKM zamiast dróg? Kamienice nie blokują inwestycji
Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r. Jedna z koncepcji przebiegu SKM analizowana w kwietniu 2019 r.

Propozycja czytelnika: połączenie SKM z linią PKM



W kwietniu pisaliśmy o propozycji budowy wielkiej kolejowej pętli wokół osiedli Południa. Dzisiaj przedstawiamy pomysł naszego czytelnika, Krzysztofa Adamskiego:

- Od dawna jestem zwolennikiem budowy kolei na Południu. Zastanawiałem się, jakby mogła wyglądać ta inwestycja, aby była rentowna i stanowiła faktyczną alternatywę dla samochodów oraz autobusów. Uważam, że poprowadzenie jej od pętli Łostowice Świętokrzyska na zachód i następnie północ, do obecnej PKM, mogłoby być rozwiązaniem usprawniającym na lata komunikację pomiędzy nowymi dzielnicami a Śródmieściem czy Wrzeszczem.
Nasz czytelnik proponuje poprowadzenie trasy SKM od al. Havla (dokąd pociągi mają docierać wzdłuż ul. Małomiejskiej - Podmiejskiej zgodnie z wcześniejszymi propozycjami) częściowo pod wzgórzem, na którym znajduje się osiedle Moje Marzenie, do rejonu ul. Niepołomickiej.

Stamtąd pociągi miałyby przejeżdżać w obrębie osiedli przy ul. Olimpijskiej, a następnie wykorzystywać rezerwę ul. Nową Świętokrzyską (tory kolejowe wzdłuż lub pod ulicą) i przedłużenia al. Adamowicza (planowana ul. Nowa Bulońska Południowa), aby dotrzeć w sąsiedztwo bloków osiedla Lawendowe Wzgórze.

Czytaj też: Budowa ul. Nowej Świętokrzyskiej jeszcze nie teraz
Od tego osiedla nasz czytelnik proponuje poprowadzenie torów przez jeszcze niezabudowane tereny do okolic ul. Stężyckiej, skąd przez ogródki działkowe pociągi SKM miałyby docierać do trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w pobliżu przystanku Gdańsk Jasień.

- Dzięki temu projektowi powstałaby pętla południowa, a pociągami po niej kursującymi można byłoby łatwo i szybko dotrzeć do Gdańska Głównego, Wrzeszcza oraz na lotnisko - dodaje Krzysztof Adamski.
Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.) Nasz czytelnik proponuje połączenie szlaków SKM i PKM w rejonie przystanku Gdańsk Jasień (nz.)
Autor pomysłu zaproponował kilka przystanków na nowej trasie, ale - jak podkreśla - ich ewentualne lokalizacje powinny być dokładnie ustalone na podstawie przepływów ludności przez ekspertów, np. z Politechniki Gdańskiej.

Biuro Rozwoju Gdańska: bierzemy pod uwagę podobne rozwiązanie



Pomysł naszego czytelnika postanowiliśmy poddać ocenie Biura Rozwoju Gdańska, któremu powierzono prace studialne nad możliwością przywrócenia do dokumentów planistycznych i wskazania ostatecznego przebiegu trasy SKM przez Południe.

- Wariant zaproponowany przez czytelnika jest bardzo zbliżony do jednego z wariantów, nad którym obecnie pracuje BRG - przyznaje Michał Nitkowski, rzecznik BRG. - Na ostateczny możliwy przebieg i dalszą eksploatację będą miały wpływ rzeźba terenu, istniejąca i planowana zabudowa, uwarunkowania środowiskowe, infrastrukturalne i społeczne.

Studium na przełomie I i II kwartału lub później



Pracownicy BRG na razie nie chcą dzielić się swoimi autorskimi koncepcjami, nad którymi pracują. Pierwotny harmonogram zakładał ukończenie studium na przełomie I i II kwartału 2020 r., ale "jest to w tej chwili termin orientacyjny, który może ulec wydłużeniu".

Miejsca

Opinie (393) 7 zablokowanych

  • Nonsens!!
    Jest to intelektualna zabawa oderwana od realiów ekonomicznych. Po co na siłę budować kolej, jeżeli dokładnie te same funkcje pełnić mogą skorelowane z SKM i PKM (one przede wszystkim powinny być połączone ze sobą!) linie tramwajowe. Dokładnie widać to w miejscu prowadzenia torów PKM do pętli przy Havla. Tylko po to, by wagony kolejki mogły "odbić' z torów kolejowych? A czemu nie przedłużyć SKM do Pruszcza, a w odpowiednich miejscach (np. Sandomierska) nie dołożyć przystanków, do których dojedzie tramwaj? No i ta pętla kolejowa...Przecież to jakaś niedorzeczność, ażeby linia kolejowa prowadziła po pętli.
    Podsumowując: tak to jest, jak panoszy się przeświadczenie, że projektować może każdy..

    • 5 2

  • Wybudować na pałę a potem myśleć. Jakie to gdańskie

    • 4 0

  • A nie zauwazyles, ze miasto tylko zwieksza tereny z ktorych zbiera podatki? wystarczy odlaczyc sie od Gdanska az zostanie teren

    ..za murami miasta.

    "Zdradze Wam najwieksza tajemnice BRG
    Moj kolega pracuje w BRG i dotarlem juz do informacji jak pojedzie SKM na poludnie. Ponizej odpowiedz:
    Pojedzie bardzo wolno za 50 lat.
    Bo miasto ma w d*pie mieszkancow poludnia. Zmiencie wladze to zmienicie podejscie."

    Zmiana władz tu nic nie zmieni. Zmiana systemowa tak.

    • 0 1

  • Do Kolbud

    Przez Straszyn, Kolbudy do Starej Piły powinna się włączać do bajpasu Kartuskiego

    • 5 1

  • najpierw priorytety. zabytkowa czesc miasta.

    Wszystko pieknie
    tylko znowu jest to inwestycja pod deweloperkę i kumpli kumpli. Od wielu lat tak jest rozwijany Gdańsk. Jeden z drugim cwaniakiem kupuje ziemię za grosze na jakimś polu gdzie niedawno krowy się pasły, bez dojazdu, w trudnym terenie (duże różnice wysokości, spływająca woda i problemy z nią związane). Potem miasto i te same od lat osły na koszt wszystkich mieszkańców Gdańska mają wydawać kasę na dojazdy do tych osiedli i infrastrukturę. To jest chore - większość ulic głównych w Gdańsku jest na poziomie agonalnym (całe Podwale Przedmiejskie, Siennicka, Elbląska, Wały Piastowskie, Kartuska, Armii Krajowej, Jana z Kolna, Aleja Zwycięstwa, Aleja Legionów, Hallera, Grunwaldzka, Wojska Polskiego, Czarny Dwór i wiele innych, nie wspominając o mniejszych ulicach - co nie znaczy że mniej obciążonych ruchem. Do tego likwidacja SKM w Nowym Porcie.

    Kto to **** planuje ? Co loft w promocji będzie dla kogoś znowu ? Najpierw zadbajcie o to co jest i wymaga remontu potem o to co jest i będzie rozbudowywane...

    • 3 1

  • Narek

    Przestańcie pisać o rozwoju SKM, czym będą obsługiwać nowe kilometry? Jak to co teraz jest już ledwo jeździ

    • 4 1

  • Przy PKM Jasień cały ten teren wykupiony jest przez AlfaPark i Hossę (1)

    Nie ma opcji, żeby to oddali, bo tam już mają zaplanowane osiedla

    • 6 0

    • Się wywłaszczy

      Miasto ma kasę

      • 0 0

  • Na poludniu Gdanska osiedla nalezy zburzyc i stworzyc tam tereny zielone.

    Budwac nalezy w cntrum(caly czas jest sporo miejsca).Mam dwa mieszkania w centrum na wynajem,wiec moge pomoc mieszkncom wyburzanych osiedli.Stop wrzucaniu miejskich pieniedzy na skm-ke do Pierdziszewa.

    • 1 6

  • ale po co SKM tramwaje tam jadą i dowaożą do PKM i buduja kolejne linie tramwajowe

    • 2 2

  • PKM jest projektem metropolitarnym

    Powinna przekraczać myśleniem i projektem poza Gdańsk, na przykład powinna iść aż do Kolbud, a pętlę kończyć w Żukowie.
    Natomiast jeżeli chodzi o połączenie kolejowe południa Gdańska z PKM na Jasieniu, to do tego będzie idealnie służył tramwaj, poprowadzony przez Warszawską, Jabłoniową i Nową Bulońską.

    • 3 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane