• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • może ta linia jednak nie jest nam aż tak potrzebna żeby wyburzać całkiem klimatyczny (11)

    fragment zabudowy Wrzeszcza.To bardzo brutalna ingerencja w oryginalną tkankę...

    • 25 16

    • Tobie może nie jest potrzebna ale wielu innym mieszkańcom tak.

      • 9 10

    • Te szaro-bure slumsy nazywasz klimatycznymi?

      Miej litość

      • 10 12

    • Dporawdy? (4)

      Nawet teraz zerknij na Street View, nie ma tam nic wartościowego. 3 budynki w ruinie i same parterowe budy.

      • 9 11

      • a Ty wyjdź z domu (3)

        a nie w google maps siedzisz.

        • 11 3

        • Codziennie jądę tamtędy do domu z pracy. (2)

          Napatrzyłem się jak tam jest super "klimatycznie".

          • 8 7

          • a ja chodzę tamtędy codziennie. (1)

            i jest dobrze.

            • 8 6

            • nie jest dobrze

              może z zewnątrz ci się na to dobrze patrzy, rzecz gustu bo dla mnie to większośc jest nieatrakcyjna (pamiętajmy że mówimy o jednej stronie, na której nie ma nic ciekawego).. Wewnątrz natomiast te budynki sypią się i zawalają... Głupotą jest utrzymywanie tych budynków. Zostały zapuszczone przez meneli i powinny być wyburzone. Nie wierzysz, to wejdź sobie tam do środka.

              • 4 8

    • klimatyczne ruiny (1)

      faktycznie super klimat. budynki sypiące się od wewnątrz... Architektonicznie też nic ciekawego. Jeden budynek z zewnątrz gość odnowił (w dodatku na paskudny kolor), żeby mydlić oczy i wydębić więcej pieniędzy przy wyburzaniu. Chcesz bronić tej swojej tkanki, to leć do ratusza i interweniuj w sprawie ulicy jesionowej np. gdzie faktycznie są ciekawe budynki. Jak tak dalej pójdzie to też te kamienice się zawalą i będzie trzeba je wyburzać.... ale łatwiej jest siedzieć przed kompem i chrzanić głupoty

      • 5 5

      • z zewnątrz odnowił, żeby wydębić więcej kasy,

        a matkę z tyłu wozi, żeby nas wkopać

        • 2 3

    • rzeczywiście to wszystko stare i zniszczone ,brudne,smierdzące bo mieszkały tam ruskie krasnoludki (1)

      a wy se to wyburzcie i puśćcie tramwaj po szczerym klepisku i będzie fajnie.Wasze miasto to Wy,Wasz Tramwaj i Wasze Klepiska,Betonowiska i Szklarnie

      • 4 2

      • ? w jakim klepisku, co ty bredzisz...

        Zgadzam się, miasto to my. Ja wolę by wyburzono te ruiny przy do Studzienki, puszczono tamtędy tramwaj i przebudowano skrzyżowania. Dzięki temu zamiast rujnowanej przez meneli umieralni, może w końcu się ta część wrzeszcza jakoś ożywi. Obecnie jedynie tanie spelunki i kebaby tam są, a mogłaby to być atrakcyjna część miasta.
        Ponad to, jak byś popatrzył na plan zagospodarowania, to byś może zauważył, że dzięki tej inwestycji, otworzy się możliwość zagospodarowania obecnych ogródków działkowych, które obecnie szpecą bardzo atrakcyjną część miasta. Zamiast budować na południu Gdanska czy w Szadółkach, w pierwszej kolejności powinni wziąć się za takie właśnie tereny jak te ogórdeczki. Ludzie mieliby bliżej do pracy i może ruch samochodowy nie byłby dzięki temu tak uciążliwy.

        • 3 2

  • (1)

    Budują źle, nie robią nic też źle!!! Będzie tramwaj, polepszy się dojazd do innych dzielnic, będzie mniej aut na ulicach. NIECH BUDUJĄ.

    • 13 10

    • bo nie myślą, stąd źle

      • 4 1

  • Nareszcei coś z sensem (1)

    a na ulicy Do Studzienki, poza dwoma budynkami nie ma czego żałować. Burzyć czym prędzej w imię estetyki.

    • 26 21

    • absolutnie!

      nie rozumiem sentymentu do tych ruin... czy ludzie wolą utrzymywać tą wylęgarnie meneli zamiast gruntownego przebudowania? Architektonicznie to żadne ciekawe budowle a wprowadzenie tam tramwaju dałoby jakąś szansę na ożywienie tej części wrzeszcza.

      • 5 6

  • żeby nie wyburzać rozwiązaniem będzie estakada dołem tramwaj górą samochody (1)

    • 7 5

    • Najlepiej trzy-poziomowe:
      - dołem piesi i tramwaj
      - górą rondo
      - nad rondem estakady dla jadących na wprost na Grunwaldzkiej

      Wady:
      - koszt
      - wartość mieszkań usytuowanych wzdłuż tej estakady spadłaby znacząco

      • 4 1

  • a podobno miała być linia tramwajowa do Sopotu? (1)

    • 16 3

    • Ty masz gazetę jeszcze od przed wojną.

      • 5 0

  • Będzie miejsca na ZIELEŃ ? (2)

    Only traffic jams and no parks and playgrounds...

    • 12 2

    • co ty... (1)

      polskiego w szkole nie miałaś?

      • 3 0

      • nie

        • 2 2

  • Tramwaj, 2x+2x pasy..Fajnie ale (1)

    A gdzie jest najbliższy plac zabaw po bliżu do Studzienki?

    • 10 7

    • w studzience... kanalizacyjnej...

      miasto ma w d. takie rzeczy jak przestrzeń publiczna... Pieniędzy na tym się nie da zarobić. Ba! Nawet trzeba do tego dokładać z budżetu na utrzymanie. Poza tym niż demograficzny, więc się nie przejmują... Dzieci mogą się bawić w licznych galeriach handlowych ;)

      • 7 1

  • Nowa Śwętokszyska! (9)

    Zmienili prorytety dróg i teraz zaczęli myśleć, gdzie tu poprowadzić drogę, czy tramwaj się zmieści, ile wyburzyć budynków. Do cholery na Morene jest tyle dróg dojazdowych, a całe Południe czeka na Nową Świętokszyską, jedna droga dojazdowa tj. wąskie gardło. Tutaj tereny aż się proszą o drogę, bez wyburzania czegokolwiek i kombinowania jak w zabudowanym Wrzeszu!

    • 18 22

    • jaka ulica?

      ?

      • 3 0

    • gościu (3)

      a kazał Ci się ktoś osiedlać na południowych tarasach? trzeba było wybrać morenę skoro jest tak super. no tak, ale lepiej kupić taniej mieszkanie na wygwizdowie i potem drzeć tylko mordę, że nie ma dojazdu wygodnego.

      • 8 4

      • (2)

        a co Morena jest z gumy? przesuwanie się osiedli z dala od centrum to chyba normalny proces w każdym dużym mieście. I powiem Ci szczerze- TAK NIE BYŁO mnie stać na MORENE, ale to nie znaczy że na południe Gdańska nie ma mieć dobrej drogi dojazdowej

        • 2 3

        • (1)

          "mnie stać na MORENE" - wyznacznik poziomu zamożności, nie ma co :>

          • 7 1

          • pamiętam jak w 2007 sprzedawałem kawalerki

            przy Niepołomickiej po 6400 zł/m2 a przy Tenisowej po 6700 zł/m2 za pieniądze ze sprzedaży kupiłem w tym samym miesiącu nowe w Oliwie po 6999 zł/m2 z halą, blisko komunikacji i TPK

            • 4 1

    • (2)

      po pierwsze, jeździsz codziennie i nie wiesz jak się ta ulica nazywa? ŚwiętokRZyska.

      po drugie, Nowa Politechniczna to nie tylko trasa dla Moreny, ale wraz z Nową Bulońską połączenie tramwajem właśnie tzw. "Południa" - Jasienia, Ujeściska a może i dalej, z Wrzeszczem i resztą Gdańska.

      • 6 1

      • (1)

        ten tramwaj to chyba będzie z godzinę jechał z Wrzeszcza na Ujeścisko, co chwile światła, skrzyżowania, ja dziękuje..

        • 1 3

        • a niby przez centrum to szybciej?

          • 3 0

    • Człowieku ten tramwaj nie tylko jest dla Moreny

      On dotyczy Jabłoniowej, Jasienia, a także osiedli w okolicach pętli jabłoniowa.
      Czyli także południa :).
      Unia ma priorytet na tramwaje, a tramwaj na nowej świętokrzyskiej jest do nikąd, bo pętla jest przy jabłoniowej i ma to dopiero sens przy wybudowaniu Bulońskiej Południowej.

      Po drugie nowa politechniczna znacznie skróci drogę tramwajową w porównaniu z dopiero co powstającą nową bulońską.

      • 2 0

  • Nie rozumiesz (3)

    Dzięki Nowej Politechnicznej Nowej Bulońskiej i Warszawskiej zyska właśnie Południe bo dostanie połączenie tramwajowe do Wrzeszcza z pominięciem przeciążonej i długiej trasy przez Śródmieście. A do Nowej Świętokrzyskiej niech się dorzucą Kolbudy bo to tamtejsi mieszkańcy ją korkują Świętokrzyską

    • 25 2

    • M (1)

      Od kiedy do Wrzeszcza ktos jezdzi przez Gd glowny? :D Do Wrzeszcza to przez Morene ew.samochodem przez Suchanino

      • 2 8

      • Jeździsz z Południa tramwajem do Wrzeszcza przez Morenę ? Co to za tajemnicza trasa ?

        • 9 0

    • Zgadzam się ze wszystkim prócz ostatniego zdania

      Tak naprawdę to nie Kolbudy blokują Świętokrzyską, a ludzie mieszkający na nowo powstałych osiedlach w Gdańsku na południe od Świętokrzyskiej. Świętokrzyska byłaby drożna, ale osoby skręcające na światłach w lewo blokują ruch jadących na wprost. Problem w tym, że tego skrzyżowania nie da się już poprawić, bez wykupu i zniszczenia kilku budynków.

      Co do samej Nowej Politechnicznej zgadzam się, że dla mnie jako mieszkańca osiedla przy Świętokrzyskiej mimo wszystko może się okazać bardziej korzystne niż budowa Nowej Świętokrzyskiej. Bo jeżeli weźmiemy do tego budowę Nowej Bulońskiej wraz Pętlą przy Jabłoniowej to powstaje świetna alternatywa dla pętli Łostowicka aby się dostać w miejsca poza centrum Gdańska.

      Jednakże liczę, że do Pętli powstaną chodniki i ścieżki rowerowe z okolicznych osiedli, bo tylko wtedy ta inwestycja będzie miała większy sens.

      • 7 0

  • (5)

    Już prawie nikt nie broni starych budynków, kamienic. Proszę czasami włączcie kanał "dom" w telewizji. Można tam posłuchać wypowiedzi wielu znanych architektów ,którzy ciągle mocna podkreślają, że trzeba zrobić wszystko, aby nie wyburzać starych domów w miastach;że trzeba restaurować, przebudowywać,tylko nie niszczyć, bo stanowią o tożsamości miasta, są jego tkanką. To nie tylko moje zdanie - starego gdańszczanina. Budowanie ciągle nowych dróg w miastach, tzw. galerii handlowych to dopiero wiocha ( przepraszam za to słowo, nie jest moim zamiarem obrażanie mieszkających na wsi, ale nie znajduje innego, odpowiedniego). Gdańszczanie, obudźcie się, jesteście przecież mądrym społeczeństwem, Naprawdę warto bronić tych starych budynków!

    • 34 7

    • klakierów budynia nie przekonasz

      świata nie widzą poza tym betonem, stalą, szkłem i własnym pierdochodem

      • 7 3

    • budyn ogląda tylko szkołe i szpital na TVN. I oczywiście stokrotkę w TVN 24.

      • 6 1

    • eh... (2)

      starych budynków z charakterem, które warto w gdańsku bronić jest masa! Ale jakoś nie widzę, by ktoś je bronił, za to jak jest już za późno to na forach internetowych nagle jest masa starych gdańszczan i innych miłośników architektury, którzy są oburzeni. Natomiast te budynki przy do Studzienki, do budynków z charakterem i wartych ochrony nie należą... Są zapuszczone i prócz jednego (również sypiącego się od wewnątrz, natomiast odmalowanego jak pisanka), nie są wcale ciekawe architektonicznie.

      • 6 4

      • a wiesz dlaczego są zapuszczone i odpada tynk?? Bo decyzje urzędników perzez lata wstrzymują tu inwestycje i rozwój. Nie wolno (1)

        bzdury piszesz. Jak nie są wartościowe ?! to co jest dla ciebie wartościowe?...chyba chlew

        • 4 5

        • chlew to jest tam obecnie...

          ... za czyją sprawą tak to wygląda to inna sprawa Jesteś takim obrońcą tych budynków, to czemużeś siedział na pupie i nic z tym nie robił, tylko teraz jak jest już za późno potrafisz pluć w monitor? Skoro wiedziałeś o sytuacji to trzeba było już dawno temu bronić tego pod ratuszem.
          Chcesz wartościowych rejonów - szukaj na jesionowej, małachowskiego, dekerta... piękne kamienice, zdobione fasady, to jest wrzeszcz o który warto walczyć. Tam idź i domagaj się, zeby tego nie do końca nie zniszczyli. Te kilka kamienic na do Studzienki to kpina, syf i mogiła.
          Ja wolę przebudowę do Studzienki i ożywienie obecnego slumsu jakim jest ten rejon wrzeszcza. W dłuższej perspektywie ten tramwaj i ulica pozwoli na dobrą rozbudowę wrzeszcza w kierunku Schuberta i Rakoczego - przez obecne ogródki działkowe. Jest to zdecydowanie dobra decyzja dla wrzeszcza. Lepsza niż utrzymywanie ruin z menelami w środku

          • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane