- 1 Zamkną ulicę w Sopocie na 3 miesiące (37 opinii)
- 2 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 3 Z dworca na Jasień 80 zł (609 opinii)
- 4 Nowe oblicze Wroniej Górki na Aniołkach (39 opinii)
- 5 Zaśmiecone gdyńskie westerplatte (62 opinie)
- 6 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (45 opinii)
Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?
Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.
- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.
Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki , wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką -Bohaterów Getta Warszawskiego , Nową Medyków -Smoluchowskiego , Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta czy też przez Fiszera -Bracką -Narutowicza lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.
Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.
- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.
Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej , gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?
- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.
Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).
Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?
- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.
Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.
Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.
Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.
- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miejsca
Opinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2015-03-03 13:12
mądry (i beidny) Polak po szkodzie (1)
na remont Długiej nie ma, na cywilizowane chodniki nei ma, na lepsza komunikację nie ma, na wspólny bilet i niskie taryfy nie ma, 6 baniek na dokumentację niepotrzebnej drogi jest. Drogi, któa nie zmniejszy korków, nie rozwiązę problemu nadmiaru aut w polskich miastach, nie poprawi sytuacji komunikacyjnej, a wydrenuje budżet i zabije ekonomicznie okolicę.
Tutaj filmik o tym, jak Holendrzy PÓŁ WIEKU temu podobne drogi zamykali, przemyślenia zostawiam Wam:
youtube.com / watch?v=31d1cElZqPc- 3 2
-
2015-03-03 18:13
bo holendry sa inne
Wiadomo
- 0 1
-
2015-03-03 18:26
...
zastanawiam się po co nam jeszcze w Gdańsku ul. Długa, nie można też jej wyburzyć i "coś" wybudować, przecież ostatnio tylko chyba taka tendencja u nas jest, historyczne schrony rozwalić, stary Wrzeszcz zamiast wyremontować i jakoś połączyć z nowoczesnością też wyburzyć...jeździmy i chodzimy po Dziurach w Gdańsku, wstyd przed przyjezdnymi, tak w 39`walczyliśmy o miasto a teraz co?...
- 1 1
-
2015-03-06 11:31
Szkoda, że nie zaplanowano przebudowy skrzyżowania z Grunwaldzką na skrzyżowanie dwupoziomowe (bezkolizyjne), albo wpuszczenie torów tramwajowych pod ziemię (tunel).
- 0 1
-
2015-03-06 13:48
taa wyburzyc ponad 100 letnie kamienice....
ch ci w d budyn
- 2 0
-
2015-03-24 08:45
ROZBIORKA DO STUDZIENKI
FAJNIE ZE ZOSTAWICIE BUDYNKI PO LEWEJ STRONIE TAM SA PRZEPIEKNIE OZDOBIONE ELEWACJE JESZCZE CHYBA Z 20 LAT MINIONEJ EPOKI NIE WSZYSTKO TRZEBA WYBURZAC WARTO NOWOCZESNY DOM ZBURZYC A ZOSTAWIC INNY PIEKNY --CHYBA TO SIE NALEZY STAREMU I UROCZEMU MIASTU --NOWOCZESNE BLOKI POWINNY STAC NA OSIEDLACH A CENTRUM CZY WRZESZCZA CZY GDANSKA POWINNY BYC CHRONIONE I TYLKO ODNAWIANE
- 0 0
-
2015-04-01 12:59
Tramwaj
na Osowę, poproszę. Najlepiej bezpośrednio z Oliwy.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.