• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • (3)

    Jak ja, stary człowiek mam bronić np. budynków przy ulicy np. Jesionowej?Bo takie tu czasami padają zalecenia pod adresem gdańszczan, którzy niby niczego nie zrobili kiedyś w sprawie ulicy Do Studzienki. Mam iść pod ratusz i krzyczeć? To władze miasta powinny się tym problemem interesować! Po to są. Nie rozumiem, w jakim celu te złośliwości. Teraz krzyczę na różnych forach: ratujcie Biskupią Górkę!!! Ona też się rozpada. Tzw. menele są i pojawiają się wszędzie tam, gdzie nie dba się o miejsca, to nie jest tak, że nie ma na nich lekarstwa. Zresztą, cóż, może nowym pokoleniom rzeczywiście niepotrzebne są te stare kamienice, to one będą tu żyć; chcą mieć drogi, galerie, to będą mieć. Szkoda, ale stać pod Urzędem Miasta nie będę.

    • 8 5

    • gdańszczaninie (1)

      władze miasta taką wybrano, żeby swoje wizje realizowała. Niedawno były wyboru, i co? Budyń prezydentem na następną turę i PO pewnie kolejną kadencję. Najwyraźniej jest nam wszystkim bardzo dobrze, że nam niszczą budynki i nie słuchają naszych racji. To jest dopiero żenada i porażka nas jako społeczeństwa, że mimo tych wszystkich ohydnych afer, ciągle wybieramy te same świnie do koryta.
      A co do przebudowy Do Studzienki - ja widzę w tym więcej plusów niż minusów. To co zostało na Do Studzienki woła o pomstę do nieba. Slums! Wrzeszcz powinien być dzielnicą reprezentacyjną a zasiedlili go wszelkiej maści patologią, która doprowadziła do ruiny piękne ulice i kamienice. Za to rzecz jasna również należy podziękować władzom miasta.

      • 6 0

      • Jaki procent mieszkańców Gdańska uczestniczy w dyskusjach na tym forum?
        1%?
        To nie my, tutejsi dyskutanci, wybraliśmy Adamowicza.

        • 2 0

    • "Na forach piszę"... Pisma się pisze,a nie "na forach. Pół wieku komuny nie nauczyło?

      • 1 0

  • no nareszcie (4)

    będzie można śmigać tramwajem z żabianki jelitkowa obmijając śródmieście i w końcu nowa ulica 4 pasowa bo stara sobieskiego woła o pomstę do nieba

    • 8 4

    • (3)

      "Obmijając"... Z jakiego Słoikowa cię PKS przywiózł?

      • 5 3

      • :P złośliwy staruszek z ciebie (2)

        a że chłopak walnął literówkę to już nie pomyślałeś stary gdańszczaninie? Oczekujesz szacunku, to i szacunek do innych okazuj.

        • 3 0

        • (1)

          Na jakiej klawiaturze 'b' jest koło 'm', albo 'o'? Chyba takiej "Made in Suwałki" ;)

          • 2 2

          • bnm

            na twojej literki b n m nie są zaraz obok siebie?

            • 1 0

  • BRG odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju (1)

    Nic dziwnego, nie chodzi przecież o nowy tramwaj, tylko o nową autostradę. Jak nie chcą puszczać tramwajów ZAMIAST samochodów przez Do Studzienki, to można przez Bohaterów Getta i Siedlicką, oczywiście BEZ samochodów na tej trasie. Ale przecież nie o tramwaj chodzi, tylko o wyburzenie budynków pod nową autostradę z dofinansowaniem Unii Europejskiej pod pretekstem budowy linii tramwajowej.

    • 6 4

    • nie nie nie

      tramwaj na boh. getta to nie byłaby dobra alternatywa, i tak jest tam głośno, że się spać nie da, a domy się trzęsą od tirów i tramwajów z grunwaldzkiej, gdyby doszedł tramwaj na boh. getta to cała pierzeja by się chyba rozsypała... a wtedy miasto walnęło bym tam autostrade:)

      • 3 1

  • smutna prawda o społeczeństwie... (1)

    nikt nie chce stać w korkach. nikt nie chce budować nowych dróg ani wyburzać niczego co wcześniej wybudowano. na wybory też chodzi niecałe 1/3 społeczeństwa. nikt się nie interesuje programami wyborczymi polityków, głosuje się tylko na znane mordy z plakatów... ale marudzić na forum to już każdy potrafi i każdy wie najlepiej jak rozwiązać problemy miasta.

    • 10 4

    • Czytam opinie, także te krytyczne do opisanego pomysłu, żadnego marudzenia nie zauważyłem.

      • 1 2

  • Co robić, żeby ten projekt nie doszedł do fazy początkowej?! (1)

    A po cholerę tam w ogóle tramwaj?! Czy wart jest takiego zniszczenia wokół?! Park rozwalić, domy zburzyć, ludzi wywalić?!
    A to skrzyżowanie na Grunwaldzkiej chcą przemianować na skrzyżowanie Śmierci czy co?! BABRBARZYŃCY! W nowych dzielnicach można sobie pozwalać na takie akcje, gdzie jest dużo miejsca aby do zmian, ale w ścisłej, istniejącej zabudowie jest to absurd totalny! Co można zrobić aby zapobiec temu projektowi????

    • 7 13

    • no fakt

      Skrzyzowania linii tramwajowych (4 kierunki) jeszcze w Gdansku nie ma.
      Jak to bedzie dzialac? Na swiatla + wszystkie relacje skretne + jeszcze samochody i piesi? To ile sie bedzie czekac na swoje zielone....

      • 1 1

  • zasada jest jedna - niemcy zaprojektowali

    to to zrobcie, oni to przemysleli przez do studzienki i tereny zielone! jak zwykle sa alternatywy -bo kolesie maja umowy wstepne na dzialki....... obok!

    • 3 5

  • a 3 km dalej pkm w tym samym kierunku
    to kogo ma wozić pkm tylko tych na lotnisko gdzie i tak większość jest odwożona przez rodzinę samochodem

    • 4 2

  • nadęty, kosztowny projekt - zatka Grunwaldzką (1)

    już teraz tramwaje wpadają na siebie. Pierwszeństwo powinna mieć integracja z PKM, tunele dla samochodów, a nie jakieś prymitywne rozwiązania - wyburzenia i tramwaj pod oknami. Z Zaspy mozna dojechać do Wrzeszcza - wystarczy puścić tramwaj bezpośrednio - wykorzystujmy co mamy.

    • 10 2

    • dobry projekt właśnie

      Wygeneruje nowe stołki w ZDIZecie i Urzędzie Miejskich, przetargi będo do rozdysponowania. Same korzyści.

      • 1 2

  • nie jeżdżę środkami komunikacji

    Nie chcę przeznaczac swoich podatków na pkm tramwaje etc. Wygoda to samochod

    • 5 5

  • Budyń szkodzi.

    nie polecam.

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane