- 1 Marsz równości przeszedł przez Gdańsk (262 opinie)
- 2 Morze odsłoniło wrak okrętu podwodnego (63 opinie)
- 3 Kot Rysiek będzie miał swoją rzeźbę (103 opinie)
- 4 Trójmiejskie góry i górki. Znasz wszystkie? (19 opinii)
- 5 Od półnagich hrabianek po wóz kąpielowy (9 opinii)
- 6 Marsz Równości. Będą utrudnienia w ruchu (855 opinii)
Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?
Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.
- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.
Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską
Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.
Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki , wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką -Bohaterów Getta Warszawskiego , Nową Medyków -Smoluchowskiego , Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta czy też przez Fiszera -Bracką -Narutowicza lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.
Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.
- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.
Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej , gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?
- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.
Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).
Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?
- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.
Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.
Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.
Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.
- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Miejsca
Opinie (368) ponad 10 zablokowanych
-
2015-03-02 16:39
(3)
Jak ja, stary człowiek mam bronić np. budynków przy ulicy np. Jesionowej?Bo takie tu czasami padają zalecenia pod adresem gdańszczan, którzy niby niczego nie zrobili kiedyś w sprawie ulicy Do Studzienki. Mam iść pod ratusz i krzyczeć? To władze miasta powinny się tym problemem interesować! Po to są. Nie rozumiem, w jakim celu te złośliwości. Teraz krzyczę na różnych forach: ratujcie Biskupią Górkę!!! Ona też się rozpada. Tzw. menele są i pojawiają się wszędzie tam, gdzie nie dba się o miejsca, to nie jest tak, że nie ma na nich lekarstwa. Zresztą, cóż, może nowym pokoleniom rzeczywiście niepotrzebne są te stare kamienice, to one będą tu żyć; chcą mieć drogi, galerie, to będą mieć. Szkoda, ale stać pod Urzędem Miasta nie będę.
- 8 5
-
2015-03-02 16:55
gdańszczaninie (1)
władze miasta taką wybrano, żeby swoje wizje realizowała. Niedawno były wyboru, i co? Budyń prezydentem na następną turę i PO pewnie kolejną kadencję. Najwyraźniej jest nam wszystkim bardzo dobrze, że nam niszczą budynki i nie słuchają naszych racji. To jest dopiero żenada i porażka nas jako społeczeństwa, że mimo tych wszystkich ohydnych afer, ciągle wybieramy te same świnie do koryta.
A co do przebudowy Do Studzienki - ja widzę w tym więcej plusów niż minusów. To co zostało na Do Studzienki woła o pomstę do nieba. Slums! Wrzeszcz powinien być dzielnicą reprezentacyjną a zasiedlili go wszelkiej maści patologią, która doprowadziła do ruiny piękne ulice i kamienice. Za to rzecz jasna również należy podziękować władzom miasta.- 6 0
-
2015-03-02 19:03
Jaki procent mieszkańców Gdańska uczestniczy w dyskusjach na tym forum?
1%?
To nie my, tutejsi dyskutanci, wybraliśmy Adamowicza.- 2 0
-
2015-03-02 17:04
"Na forach piszę"... Pisma się pisze,a nie "na forach. Pół wieku komuny nie nauczyło?
- 1 0
-
2015-03-02 16:58
no nareszcie (4)
będzie można śmigać tramwajem z żabianki jelitkowa obmijając śródmieście i w końcu nowa ulica 4 pasowa bo stara sobieskiego woła o pomstę do nieba
- 8 4
-
2015-03-02 17:03
(3)
"Obmijając"... Z jakiego Słoikowa cię PKS przywiózł?
- 5 3
-
2015-03-02 17:09
:P złośliwy staruszek z ciebie (2)
a że chłopak walnął literówkę to już nie pomyślałeś stary gdańszczaninie? Oczekujesz szacunku, to i szacunek do innych okazuj.
- 3 0
-
2015-03-02 17:14
(1)
Na jakiej klawiaturze 'b' jest koło 'm', albo 'o'? Chyba takiej "Made in Suwałki" ;)
- 2 2
-
2015-03-02 19:48
bnm
na twojej literki b n m nie są zaraz obok siebie?
- 1 0
-
2015-03-02 17:07
BRG odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju (1)
Nic dziwnego, nie chodzi przecież o nowy tramwaj, tylko o nową autostradę. Jak nie chcą puszczać tramwajów ZAMIAST samochodów przez Do Studzienki, to można przez Bohaterów Getta i Siedlicką, oczywiście BEZ samochodów na tej trasie. Ale przecież nie o tramwaj chodzi, tylko o wyburzenie budynków pod nową autostradę z dofinansowaniem Unii Europejskiej pod pretekstem budowy linii tramwajowej.
- 6 4
-
2015-03-02 17:44
nie nie nie
tramwaj na boh. getta to nie byłaby dobra alternatywa, i tak jest tam głośno, że się spać nie da, a domy się trzęsą od tirów i tramwajów z grunwaldzkiej, gdyby doszedł tramwaj na boh. getta to cała pierzeja by się chyba rozsypała... a wtedy miasto walnęło bym tam autostrade:)
- 3 1
-
2015-03-02 17:08
smutna prawda o społeczeństwie... (1)
nikt nie chce stać w korkach. nikt nie chce budować nowych dróg ani wyburzać niczego co wcześniej wybudowano. na wybory też chodzi niecałe 1/3 społeczeństwa. nikt się nie interesuje programami wyborczymi polityków, głosuje się tylko na znane mordy z plakatów... ale marudzić na forum to już każdy potrafi i każdy wie najlepiej jak rozwiązać problemy miasta.
- 10 4
-
2015-03-02 18:56
Czytam opinie, także te krytyczne do opisanego pomysłu, żadnego marudzenia nie zauważyłem.
- 1 2
-
2015-03-02 17:41
Co robić, żeby ten projekt nie doszedł do fazy początkowej?! (1)
A po cholerę tam w ogóle tramwaj?! Czy wart jest takiego zniszczenia wokół?! Park rozwalić, domy zburzyć, ludzi wywalić?!
A to skrzyżowanie na Grunwaldzkiej chcą przemianować na skrzyżowanie Śmierci czy co?! BABRBARZYŃCY! W nowych dzielnicach można sobie pozwalać na takie akcje, gdzie jest dużo miejsca aby do zmian, ale w ścisłej, istniejącej zabudowie jest to absurd totalny! Co można zrobić aby zapobiec temu projektowi????- 7 13
-
2015-03-03 17:37
no fakt
Skrzyzowania linii tramwajowych (4 kierunki) jeszcze w Gdansku nie ma.
Jak to bedzie dzialac? Na swiatla + wszystkie relacje skretne + jeszcze samochody i piesi? To ile sie bedzie czekac na swoje zielone....- 1 1
-
2015-03-02 18:16
zasada jest jedna - niemcy zaprojektowali
to to zrobcie, oni to przemysleli przez do studzienki i tereny zielone! jak zwykle sa alternatywy -bo kolesie maja umowy wstepne na dzialki....... obok!
- 3 5
-
2015-03-02 19:37
a 3 km dalej pkm w tym samym kierunku
to kogo ma wozić pkm tylko tych na lotnisko gdzie i tak większość jest odwożona przez rodzinę samochodem- 4 2
-
2015-03-02 19:39
nadęty, kosztowny projekt - zatka Grunwaldzką (1)
już teraz tramwaje wpadają na siebie. Pierwszeństwo powinna mieć integracja z PKM, tunele dla samochodów, a nie jakieś prymitywne rozwiązania - wyburzenia i tramwaj pod oknami. Z Zaspy mozna dojechać do Wrzeszcza - wystarczy puścić tramwaj bezpośrednio - wykorzystujmy co mamy.
- 10 2
-
2015-03-02 21:09
dobry projekt właśnie
Wygeneruje nowe stołki w ZDIZecie i Urzędzie Miejskich, przetargi będo do rozdysponowania. Same korzyści.
- 1 2
-
2015-03-02 20:16
nie jeżdżę środkami komunikacji
Nie chcę przeznaczac swoich podatków na pkm tramwaje etc. Wygoda to samochod
- 5 5
-
2015-03-02 21:07
Budyń szkodzi.
nie polecam.
- 6 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.