• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • N.Świętokrzyska jest pilniejsza !!! (6)

    apeluję o odłożenie tej inwestycji na rzecz w/w ulicy. Kto usiłuje wyjechać tamtędy z Gdańska lub dojechać do centrum - wie jakie korki zaczynają się właśnie tam, gdzie kończy się linia tramwajowa na pętli Łostowice. Kolejne osiedla powstają, ludzi przybywa, a drogi są coraz bardziej zakorkowane samochodami. Autobusy notorycznie się spóźniają - tu czekają na tramwaj!! Wrzeszcz jest już dobrze skomunikowany, a jak ruszy tramwaj na Morenie i PKM a co za tym idzie, cześć autobusów zniknie - będzie już optymalnie. Nowa Politechniczna to naprawdę nic pilnego. Uporządkowanie zabudowy tej części miasta i tak się przyda, ale tramwaj może poczekać. A Orunia już się dusi, a będzie tylko gorzej. Proszę decydentów - wybierzcie się na Zakoniczyn, albo na Niepołomicką - zobaczycie sami jak tam jest ciasno!!!

    • 9 22

    • Mimo, że mieszkam na Zakoniczynie nie zgadzam się

      Nowa Politechniczna to nie tylko poprawa dla Wrzeszcza.
      Ta droga poprawia sporo dla Moreny, Jasienia, Jabłoniowej itd.

      Inna sprawa to Nowa Świętokrzyska nie ma większego sensu bez Nowej Bulońskiej Południowej. Tylko w taki sposób uda się zamknąć Ring i puścić tramwaje. Z punktu widzenia komunikacji zbiorowej, a dokładnie tramwaju ta droga nic nie zmienia. A skoro nic nie zmienia to nie będzie dofinansowania z UE. Miasto zmienia kolejność ze względu na kasę, bo bez dofinansowania z UE nie stać jego na żadną z tych dróg.

      • 16 1

    • przemekm (4)

      trzeba było kupić mieszkanie dobrze skomunikowane... ale pewnie chciałeś przyoszczędzić i kupić mieszkanie źle skomunikowane i teraz tylko prezentować postawę roszczeniową... Jeszcze będzie se tu apelował, żeby inwestycje wstrzymywać, bo mu niewygodnie dojeżdżać...

      • 9 0

      • (3)

        nie rozumiem tej nagonki na mieszkańców dzielnic południowych. Czy ten temat wymaga aż takiej dużej dozy krytycyzmu? Najnormalniej w świecie są tam tańsze mieszkania, NOWE a nie stare jak we Wrzeszcu z Junkersami i z bombą w postaci instalacji gazowej. Chyba nie ma nic w tym dziwnego, że ludzie na południu miasta chcieliby mieć dobry dojazd. Może nie każdego stać na Cztery OCeany na Przymorzu

        • 4 6

        • to bedą mieć

          za 30 lat

          • 4 0

        • Problem w tym, że mieszkańcy sami o tą nagonkę się proszą :(

          Jako mieszkaniec Południa stwierdzam, że chyba sami się o tę nagonkę prosimy. Wszędzie się burzymy jak tylko coś budują, a nie u nas.
          Sam mieszkam tu 5 lat i widzę sporo zmian i moim zdaniem dużo więcej wybudowano u nas niż w innych dzielnicach, choć i tak są jeszcze spore braki.

          Jednakże uważam nie możemy żądać, aby robiono tylko u nas.
          Zrobiono Havla i jest Nowa Warszawska w projekcie, a do tego pętla na Jabłoniowej, a dla przypomnienia Jabłoniowa to też dotyczy terenów południowych.

          • 8 0

        • jaka nagonka?

          to jest doza realizmu... Kupowali mieszkania na dzielnicach źle skomunikowanych, to niech się teraz nie dziwią, że stoją w korkach. To była normalna i wykalkulowana decyzja - kupuje tańsze mieszkanie ale będę miał gorszy dojazd. Natomiast roszczenie pretensji do władz miasta, to po prostu jakaś schizofrenia i brak logicznego myślenia. A tekst w stylu - wstrzymywać inne inwestycje, bo mi jest niewygodnie, mimo że wiedziałem na co się pisze - zasługuje tylko na jedną odpowiedź.

          • 7 0

  • tramwaj (2)

    We Wrocławiu tory tramwajowe są tak wbudowane w jezdnie, ze moze po nich jechac autobus a i karetka ma przejazd. Dlaczego u nas nie mozna zrobic tez tak.

    • 22 8

    • Jechałeś kiedyś dłuższą trasę tramwajem we Wrocku ? Dramat. Podpowiem Ci tylko tyle, że Wrocławianie marzą o komunikacji miejskiej na poziomie Gdańska.

      • 8 1

    • przecież jest tak np na Mickiewicza

      i co? masakra, nie ma gorszego rozwiązania, zobacz jak to wygląda na wspomnianej Mickiewicza

      • 1 0

  • W mieście mieszkają samochody a nie ludzi (7)

    Nie długo kampus ędzie zamknięty drogami.
    Proponuję Gdańskie urzędnicy wizytę na inne kampusy uniwersyteckie:

    • 12 6

    • co ty bredzisz tam... (2)

      powinna cie cieszyć chyba informacja, ze miasto chce inwestować w linie tramwajaowa, skoro jestes takim super zielonym przeciwnikiem ruchu samochodowego... To czemu marudzisz?

      • 6 4

      • wymówka

        linia tramwajowa to tylko wymówka aby budować więcej dróg..

        Tramwaj=tak
        2x2=NIE

        • 7 5

      • tak masz rację więcej samochodów wokół twojego okna....i hotdogi i disco Polo i wysypisko śmieci.....ładnie prawdz :)

        • 3 2

    • a w mieście mieszkają samochody (3)

      czyli bajki o samochodach jako mieszkańcach miasta... A tymi samochodami nikt nie jeździ, one sobie same jeżdżą po miastach i panoszą się po nich jak niegdyś dzikie rumaki na stepach amerykańskich... i to wcale nie jest tak, że tymi samochodami jeżdżą mieszkańcy miasta, dla których to ponoć jest to miasto... i nie jeżdżą wcale tymi samochodami dlatego, że owo miasto ma ich głęboko i nie potrafi sensownie zaplanować miasta i zgrać rozbudowy miasta z komunikacją miejską, komunikacją taką, że ludzie wolą wybierać wielokrotnie droższy samochód niż zkm.

      • 3 3

      • przeciętnie w samochodzie jeździ 1,5 osoby, (2)

        więc prawie nikt. A większość czasu stoi, miejsce na chodniku zajmuje i olej spod maski wylewa. Więc efektywność tego środka transportu w mieście jest rzeczywiście bliska zeru.

        • 2 3

        • poprawka przeciętnie jedzie 1,17 osoby

          • 2 2

        • ;) lol

          jasne, olej cieknie z każdego jednego samochodu ;) to przecież wie każde dziecko w przedszkolu. To normalny objaw samochodu, że cieknie z niego olej.... i to cieknie nie jakoś tam po kropelce - leje się strumień rakotwórczego oleju prosto w ziemię. To naturalne i standardowe dla każdego jednego samochodu... No i zapomniałeś, że jeszcze morduje małe zwierzątka i zwiększa dziurę ozonową nad naszymi głowami. Jeżdżąca bomba normalnie.

          • 3 0

  • no pewnie

    więcej dróg się nie podoba, ale za to więcej mieszkań, więcej mieszkańców i więcej firm to już byśmy wszyscy chcieli... Mieszkańców nam przybyło, ale miasta mamy nie rozbudowywać? Trochę krótkowzroczne to co mówisz.

    • 6 4

  • Stare drogi jedynie remontować, a budować gdzie się da tramwajowe linie. (1)

    I N.Politechniczna i N. Świętokrzyska, i N.Bulońska mogłyby powstać jako jedynie linie tramwajowe z rezerwą 2x1 dla przyszłej jezdni.
    W miastach powinien być CAŁKOWITY ZAKAZ WYPRZEDZANIA, wszyscy jeździliby 50km/h i nie było by potrzeby budowania jezdni wielopasowych.

    • 10 5

    • spoko

      ja bym poszedł dalej. zakazać w ogóle komunikacji w mieście. Drogi zaorać i posadzić żyto. Nakazać odgórnie, żeby każdy mieszkał w odległości max do 5km od miejsca pracy, to se będzie na piechote chodził

      • 1 2

  • Nie niszczmy naszego dziedzictwa! (1)

    Miejmy trochę oleju w głowie. Gdańsk ma tak dobrze i miejsko zabudowanych ulic jak Do Studzienki jak na lekarstwo. Należy zrobić wszystko, żeby poprowadzić tramwaj tak, żeby ominąć te kamienice.

    • 10 8

    • nie niszczmy swojego dziewictwa

      "liga wstrzemięźliwości"

      • 3 0

  • A kiedy tramwaje pojawią się wreszcie w Gdyni? Tylko nie mówcie że się nie da bo da , (3)

    nie w takich miejscach je już budowano.

    • 6 1

    • tramwaj to nie jest modernizm i emanacja polskości

      więc stój sobie w korkach w tych idiotycznych trolejbusach

      • 3 0

    • macie trajtki

      prawie na to samo wychodzi ;)

      • 1 1

    • przecież tramwaje jeżdżą tylko w miastach...

      • 8 0

  • zdecydowane NIE (3)

    Zdecydowane nie dla tej trasy! Nie dla oburzenia miasta w zamian za kolejną miejska autostradę! To jest polityka lat 60tych XX wieku! Niedopuszczalne. Trzeba zająć się przekształceniem Podwala Przedmiejskiego w miejska aleje! Rozbudowa komunikacji miejskiej! Autobusów jest za mało, powinny jeździć częściej i więcej linii! Dlaczego Londyn może a my nie możemy? Miasto nie pomieści fizycznie wszystkich samochodów. nawet jak wybudujemy autostrady w centrum. ..

    • 15 12

    • wszystko pieknie, tylko "nie" dla autobusów

      lepiej tramwaj i rower miejski (wypożyczalnie)

      • 2 0

    • jaką autostradę? (1)

      wiesz jak wygląda autostrada? Po co te wyolbrzymienie? Chcą stawiać drogę a nei autostradę. W co niektórych postach tutaj widzę te same teksty: miejska autostrada i tkanka miejska... Czy to jedna i ta sama osoba wypisuje ileśdziesiąt komentarzy? Czy może na jakimś spotkaniu Wam wbili do głowy te hasła, żebyście szerzyli dalej te mądrości?

      • 0 2

      • przejdź się na Słowackiego i powiedz, co to ma wspólnego z drogą

        autostrada nie jest wyolbrzymieniem, to nawiązanie do faktu, że w sordku miasta buduje się ściek komunikacyjny o podwyższonych parametrachruchu, rozcinający trwale miasto, spuchający pieszych do tuneli czy na kłądki.

        Zachód już w latach 60 zrozumiał, że to droga do nikąd, my nadal chcemy wydawac grubą kasę na bzdury.

        • 2 0

  • Dla urzędników najważniejsze to bużyć stare cenne budynki i zastąpić betonową ulicą !!! -super (1)

    Totalna bzdura i nieporozumienie. Burzymy piękne budynki i wartościowy układ historyczny na rzecz kolejnej drogi wpompowującej samochody do centrum. Wiwat korki i totalny chaos. Bo tak będzie ! Tramwaj to tylko pretekst do wyciągnięcia kasy i złośliwa chęć burzenia urzędników. Pewnie będzie to dobrze wyglądać w statystykach i CV. Mieszkam tu od wielu lat i za ten tragiczny stan budynków odpowiadają decyzje urzędników wstrzymujące możliwości remontów i inwestycji. To ich wina! Niedługo będziemy mieszkać pośród głównych ulic ze wskaźnikiem hałasu na poziomie startującego odrzutowca, zanieczyszczeniem powietrza przekraczającym wielokrotnie normy. Bo 65 proc. samochodów ma ponad 10 lat !! Głupota i kretyństwo do 2. -architekt i urbanista

    • 16 7

    • Tramwaj to tylko pretekst? To co konkretnie proponujesz?

      • 2 0

  • (2)

    Teraz myślą jak scalić Dolne Miasto z Głównym miastem, żeby "ucywilizować" slamsy, które wytworzyły się po zbudowaniu szerokiego wylotu na Warszawę.
    Jednocześnie robią to samo z Wrzeszczem - po Słowackiego przyszedł czas na Do Studzienki oraz z Nową Wałową. Wyburzają stare kamienice, których na lekarstwo w zbombardowanym Gdańsku. Jeszcze zbudujcie Drogę Czerwoną. Wtedy będziemy mieli miasto przyjazne mieszkańcom - same szerokie autostrady, pomiędzy którymi będą wysepki chaotycznej zabudowy bez ładu i składu oraz centra handlowe. Radziecki sposób planowania miasta.

    • 22 2

    • dokładnie tak będzie!! A wczoraj w dzienniku mówili o zanieczyszczeniach centrów Polskich miast. (1)

      mówili o ograniczeniu ruchu w centrach. to k...a jak?? My chcemy budować nową drogę o dużej przepustowości ( bo tramwaj to tylko pretekst do wyrwania kasy z Unii ) , a w dużych miastach mówią o ograniczeniu ruchu....paranoja do 2. Wg. danych zawartość pyłu w powietrzu który powodują samochody powoduje:
      - ogólne osłabienie układu oddechowego zwiększając zachorowalność na astmę, alergię i przewlekłą obturacyjną chorobę płuc. Wpływa szkodliwie na układ krwionośny przyczyniając się do wzrostu liczby arytmii oraz zawałów serca.

      • 9 0

      • i jeszce będziemy płacic kary do UE za stan powietrza, ale budujmy więcje dróg dla szrotów co maja po 15 lat

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane