• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Krzysztof Koprowski
2 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.

Ruszają procedury zmierzające do budowy ul. Nowej Politechnicznej. Jednocześnie nowa droga i trasa tramwajowa budzą coraz więcej kontrowersji. Na różnych forach i w dyskusjach urbanistów pojawiają się alternatywne warianty prowadzenia trasy, oszczędzające zabudowę ul. Do Studzienki. Sprawdzamy, na ile są realne.



Czy ul. Nowa Politechniczna powinna powstać wraz z układem drogowym?

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska kilka dni temu ogłosiła tzw. przetarg ograniczony na projekt ul. Nowej Politechnicznej. Zainteresowane firmy mają czas do 23 marca na złożenie wniosku o dopuszczenie do udziału w dalszym postępowaniu przetargowym, którego efektem będzie przygotowanie pełnego projektu maksymalnie do końca grudnia 2016 r.

- Na tym etapie nie rozstrzygamy jeszcze, w jakiej formie będzie realizowana ul. Nowa Politechniczna [czy z drogą i o jakim przekroju, czy wyłącznie z tramwajem - dop. red.] Głównym elementem będzie jednak tramwaj na całej długości, tj. od ul. Nowej Bulońskiej Północnej do Placu Komorowskiego. Z pewnością przebudowie ulegnie też układ drogowy w miejscach, które będą kolidowały z nową trasą - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, której powierzono procedury przetargowe dot. Nowej Politechnicznej.

Czytaj też: Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Decydującą rolę dla formy Nowej Politechnicznej będą miały przede wszystkim środki finansowe pozyskane z Unii Europejskiej. Nieoficjalnie mówi się, że istnieje spora presja na to, by wraz z tramwajem zrealizować chociaż jedną dwupasmową jezdnię (docelowo, oprócz tramwaju, Nowa Politechniczna ma mieć dwie jezdnie, każda po dwa pasy ruchu) lub/i wykonać już pełne uzbrojenie docelowego pasa drogowego.

Ale nawet bez powstania jezdni, a tylko trasy tramwajowej, zdaniem urzędników, wymagane będą spore wyburzenia. Chodzi przede wszystkim o odcinek ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, wzdłuż której rozbiórce będą poddane wszystkie budynki w pierwszej linii zabudowy po wschodniej stronie (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej).

Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację. Alternatywne warianty przebiegu ul. Nowej Politechnicznej, które - zdaniem urzędników - nie mają szans na realizację.
Czy nie da się ocalić zabudowy? Biuro Rozwoju Gdańska odrzuca alternatywne warianty prowadzenia tramwaju względem Nowej Politechnicznej, takie jak: przez ul. Siedlicką zobacz na mapie Gdańska-Bohaterów Getta Warszawskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska-Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Nową Medyków-wzdłuż zachodniej strony stadionu przy ul. Traugutta zobacz na mapie Gdańska czy też przez Fiszera zobacz na mapie Gdańska-Bracką zobacz na mapie Gdańska-Narutowicza zobacz na mapie Gdańska lub Fiszera-Boh. Getta Warszawskiego.

Zdaniem BRG klasa tych ulic oraz ich szerokość jest nieodpowiednia dla tramwaju. Ponadto wariant m.in. przez ul. Nową Medyków jest niemożliwy do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu.

- Prowadzenie tramwaju w tych korytarzach oznacza obniżenie prędkości przewozowej tramwaju ze względu na wspólny ruch aut i tramwajów, zawężenie w niektórych przypadkach przestrzeni dla pieszych ze względu na wymaganą prawem skrajnię tramwajową (ok. 8 metrów) oraz konieczność wyburzeń budynków w newralgicznych miejscach - m.in. dla zapewnienia minimalnych warunków dla skrętu tramwaju (promień skrętu to 25 m) oraz zabezpieczenia przestrzeni dla pieszych - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu komunikacji w BRG.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia. Ulica Do Studzienki na najbardziej newralgicznym odcinku. Budynki po prawej przeznaczone są do wyburzenia.
A co z wariantem, by zrealizować tramwaj bezpośrednio w jezdni na odcinku od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie istnieje najcenniejsza zabudowa?

- Taki wariant wiązałby się z likwidacją kanalizacji ruchu [wydzieleniu przestrzeni odpowiedniej dla danego kierunku ruchu - dop. red.] na skrzyżowaniu ul. Do Studzienki z Fiszera i Matejki zobacz na mapie Gdańska oraz zawężeniem przestrzeni dla pieszych. W rezultacie uzyskalibyśmy całkowity paraliż tego odcinka, dotykający przejazdów tramwajowych, jak i ruchu aut oraz pogorszenie komfortu pieszych. Zamknięcie tego odcinka dla ruchu samochodowego spowoduje natomiast przeniesienie się dużych potoków na ulice Fiszera i Matejki, powiązanych [poprzez inne ulice - dop. red.] z al. Grunwaldzką w relacjach prawoskrętnych. Taka decyzja pociągnie za sobą konieczność modernizacji tych ulic w zakresie dostosowania do wielkości prowadzonego nimi ruchu oraz protesty okolicznych mieszkańców - przekonuje Karolina Rospęk-Aszyk.

Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego. Skrzyżowanie ul. Do Studzienki, al. Grunwaldzkiej i ul. Miszewskiego.
Urzędnicy zapewniają także, że prowadzenie tramwaju przez poszerzoną ul. Do Studzienki nie powinno sprawić problemu przy projektowaniu skrzyżowania tramwajowego z istniejącym układem szynowym wzdłuż al. Grunwaldzkiej. Z dotychczasowych analiz wynika, że możliwe tutaj będzie ułożenie torów we wszystkich relacjach skrętnych, w tym też Nowa Politechniczna (Do Studzienki) - Oliwa oraz Miszewskiego - Oliwa.

Rozbiórka kamienicy przy ul. Do Studzienki (oficjalną przyczyną był zły stan techniczny) oraz budynki przeznaczone do wyburzenia (film z sierpnia ub. r.).


Czy zatem los ul. Do Studzienki jest już przesądzony bez jakichkolwiek szans na ocalenie istniejącej zabudowy?

- Jakiekolwiek dyskusje na temat zmiany przebiegu ulicy tzw. Nowej Politechnicznej zawsze należy prowadzić w kontekście ekonomicznym dotyczącym konieczności pozyskania nowych terenów i przeznaczenia nowych budynków do wyburzenia oraz w kontekście protestów społecznych - zwraca uwagę kierownik zespołu komunikacji BRG.

Sama trasa (choć bez tramwaju) zapisana została w studium dla Gdańska z 2001 oraz 2007 r. Ponadto istnieje w rezerwach terenowych miasta, w formie własności gruntów (częściowo), jak i zakazu zabudowy danych terenów poprzez plany zagospodarowania.

Zmiana przebiegu Nowej Politechnicznej oznaczałaby zatem daleko idące przeobrażenie polityki przestrzennej, co jest procesem długotrwałym (przypomnijmy, że oficjalnie pomysł powrotu tramwaju w ul. Nową Politechniczną pojawił się już w 2012 r.), kosztownym i niezmiernie trudnym pod względem formalno-prawnym, jeżeli trasa ta ma powstać z wykorzystaniem środków UE na lata 2014-2020.

Nowa Świętokrzyska wciąż z szansą na budowę

Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym. Układ transportowy dla Południa. Numeracja ulic nie ma związku z ich priorytetem inwestycyjnym.
Po tym, jak ul. Nowa Politechniczna zyskała priorytet nad ul. Nową Świętokrzyską, rozgorzała dyskusja mieszkańców Południa o kolejnym odłożeniu w czasie tej ważnej dla nich trasy.

Okazuje się jednak, że nadal istnieje szansa na jej budowę w nieodległej przyszłości. Urzędnicy chcą wkrótce powrócić do tematu przetargu na dokumentację przetargową, by starać się o dofinansowanie jeszcze w istniejącej perspektywie budżetowej UE.

- Miasto nie wycofuje się z ul. Nowej Świętokrzyskiej. Zmieniona została jedynie kolejność. Nadal istnieje duża wola realizacji tej inwestycji - zapewnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.

Miejsca

Opinie (368) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Na ulicy Do Studzienki mieszkalam 25lat i bardzo to dla mnie smutne, gdy, widze, ze zrobia tam teraz autostrade. Wszystko rozwala, a przepiekny park zmienia na lomot tramwajowy. Bardzo smutne miasto.

    • 5 8

    • co to za śćiema?

      po pierwsze, gdzie tam jest przepiękny park? po drugie, widziałaś ty kiedyś autostradę? Możecie przestać pieprzyć o "autostradach" w mieście? Celowo robicie z siebie debilów czy to przy okazji?

      • 2 1

  • Wpuszczenie tramwaju

    w wiecznie zatkany wylot Miszewskiego to pomysł mózgu z dużym guzem.

    • 8 4

  • mijanka zamiast wyburzania (2)

    Czemu zamiast wyburzania starych pięknych willi nie można zrobić mijanki tramwajów? Tzn. zamiast dwóch torów w najbardziej newralgicznym odcinku jednego? Gdyby podobna sytuacja była w innym europejskim mieście, np. Amsterdamie, nikt by nie myślał o wyburzaniu starych pięknych domów, tylko raczej sprytnym rozwiązaniu, jak zachować i linię tramwajową i budynki. Przykładem może być ul. Leidsestraat. Wystarczy zobaczyć na street view, że jest o wiele więższa od do Studzienki. Różnica taka, że nie ma tam samochodów... Ale czy wszędzie w Gdańsku muszą jeździć samochody? Transport miejski i tramwaje by wystarczyły...

    • 8 4

    • i to jest genialny pomysł!

      mijanka od Fiszera do Grunwaldzkiej, a wcześniej wyburzyć te baraki i dwa tory normalnie

      • 2 0

    • A które to są ,,stare i piękne"

      Bo jakoś nic nie moge tam znaleść ... A może to odwrotnie Amsterdam powinien się uczyć budowy lini tramwajowych od nas?
      Tam tramwaj pojawia sie co 20- 30 minut u nas co 3-5 minut , rozumiesz o czym piszę?

      • 2 3

  • Idzie nowe (1)

    Niestety jak się chce mieszkać w wielkim mieście trzeba akceptować zmiany. Już dziś Do Studzienki(nie wiem ,któremu z****nemu solidaruchowi przeszkadzał Hibner) i jej przedłużenie Sobieskiego(na szczęście żaden styropianowiec nie zmienił nazwy, ale nawierzchnia URĄGA NAZWISKU KRÓLA), trzeba ponosić koszty modernizacji, bo nie da się żyć jak w XIX wieku. Stare budy przy Hibnera(są to budowle POWOJENNE- -zatem nie zabytki) należy wyburzyć i pod Grunwaldzką zrobić tunel, aby wprowadzić DWUPRZEPUSTOWY W KAŻDĄ STRONĘ RUCH BEZKOLIZYJNY.Zmieści się i tramwaj(dobry projekt) i samochody.Jako rodowity Gdańszczanin czekam na takie usprawnienia ruchu w mieście.

    • 1 9

    • ten hibner to sie podobał ale tylko tobie chyba

      dla mnie atakując historyczną nazwę Do Studzienki a bredząc coś o solidaruchu i hibnerze wystawiasz sam sobie jak najgorsze świadectwo

      • 5 0

  • Przecież juz Gdańskie władze w okresie międzywojennym

    zarezerwowały korytarz dla tramwaju z Wrzeszcza do Gdańska przez Suchanino . Przebiega on po wchodniej stronie ul. Do Studzienki . Dlaczego go dziś nie wykorzystaćna odcinku do Suchanina? zadnej stałej i wartościowej zabudowy tam nie ma. 80 lat temu potrafiono juz mysleć perspektywicznie .

    • 4 0

  • Pare ruder we Wrzeszczu to nie zamek w Malborku! (2)

    O co tyle krzyku?

    • 6 6

    • a twoja rudera gdzie stoi?

      proponuję też wyburzyć

      • 2 2

    • to są oryginalne zabytki ćamciaku

      tym się nasze maista różnią od ZAchodu, tam się dba o historyczną tkankę, u nas nazywa rudera i burzy. A potem dziwią się, że nasze miasta wyglądają jak koszmar koministycznego urbanisty.

      • 3 3

  • Nowa Świętokrzyska (4)

    Zwróćcie uwagę na permanentną manipulację mieszkańcami Gdańska. Nie tak dawno (2,3 tygodnie temu) Nowa Świętokrzyska wypadła z planu na bliżej nieokreślony czas. Dzisiaj nieśmiało pozostawia się mieszkańcom południa Gdańska jakąś nadzieję (też bliżej nie określoną w czasie). Widocznie władcy miasta uzmysłowili sobie,że w maju kolejne wybory (tym razem prezydenckie). Trzeba połechtać mieszkańców bo zagłosują na nie tę osobę. Tym czasem dojechać do Kowal z Orunii Dolnej (od Św. Wojciecha poczynając) w godzinach od 16,00 do 19,00 to około 1,5 do 2,0 godziny. Ciągły korek, który rozładowuje się dopiero przy zjeździe na ul. Niepołomicką a niekiedy dopiero na obwodnicy. Pytam zatem jak musi się zakorkować ta część miasta aby zaczęto poważnie rozważać ideę budowy Nowej Świętokrzyskiej ?

    • 2 4

    • kogo obchodzi południe - więcej ludzi mieszka na dolnym tarasie i tu też są korki w szczycie

      nowa świętokrzyska pomoże może na 3-4 miesiące a i tak się zakorkuje

      • 2 2

    • Kasa misiu kasa

      Zrozum UE nie da na samą drogę, a NŚ bez Bulońskiej Południowej nie ma sensu, bo nie ma nawiązania do kolejnej pętli.

      • 2 0

    • Od Św. Wojciecha możesz jechać przez Maćki i Borkowo, omijasz wtedy Świętokrzyską zupełnie.

      • 2 0

    • weź już skończ

      weź już zamknij się z tą swoją propagandą świętokrzyską...ile można? Co najmniej 5 komentarzy napisałeś pod tym artykułem... Może już wystarczy co? Czy płacą Ci od wierszy?

      • 0 1

  • a jak to będzie wyglądać na odcinku Komorowskiego - Miszewskiego - skrzyżowanie z Grunwaldzką? (1)

    Pod wiaduktem kolejowym - druga Kliniczna? Notoryczne zrywanie sieci trakcyjnej? A skrzyżowanie z Grunwaldzką jakie? Jednopoziomowe - czyli kolizyjne? czy droga i tory nad Grunwaldzką? Chyba wątpię... Już teraz tak krzyżówka to masakra a co dopiero jak jeszcze tramwaj pojedzie. I czy tylko pojedzie na wprost czy będą lewo i prawo skręty dla tramwajów? I czy jeśli wybudują ten odcinek to zlikwidują wtedy wg mnie wtedy niepotrzebny odcinek torów Mickiewicza - Plac Komorowskiego?

    • 6 2

    • Odcinek do Mickiewicza nie będzie niepotrzebny,bo skomunikuje relację z kierunku Piecek-Migowa na Brzeźno i Nowy Port. A pod oboma wiaduktami po otwarciu tunelu wiślanego powinien być całkowity zakaz wjazdu dla ciężarówek, pilnowany przez kamery.

      • 0 1

  • a może...

    a może zburzmy całą zabudowę wzdłuż torów tramwajowych tych które istnieją i tych które dopiero mają powstać? na pewno będzie nam się lepiej żyło. Wszyscy przesiądziemy się w tramwaje. Przecież podróż tramwajem to same atrakcje dla oka ucha i nosa

    • 3 3

  • wyburzyć pół miastya, zbudować autostrady, polskie Detroit naszych marzeń (1)

    • 3 3

    • już już.. spokojnie

      nie dramatyzuj... a autostrady to się naucz odróżniać od innych dróg.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane