• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Jzjazd w stronę rafinerii (1)

    Ciekawe jak w teście redaktor skręcił w prawo w ulicę Elbląską. Tam jest tylko opcja w lewo. Trzeba zjechać następnym zjazdem w Rudnikach, albo skręcić w stronę Śródmieścia i zawrócić.

    • 7 0

    • dokładnie chciałem zadać to samo pytanie. przedmiotowe skrzyżowanie jest upośledzone z uwagi na brak zjazdu w stronę rafinerii! projektant się nie popisał albo miasto przycięło kasę... grrrrr !

      • 1 0

  • Porownujac odleglosc przejechana w czasie...

    to wychodzi na to samo... Odcinek przejechany w dluzszym czasie, jest wiekszy od alternatywnego krotszego. Jezeli podzielimy w obu przypadkach droge/czas wyniki beda zblizone.
    Poza tym ciezko mowic o wynikach testu, jezeli wykonano tylko 1 probe...
    Eksperyment powinien zostac powtorzony kilkukrornie w roznych warunkach i wyciagnieta srednia... a tak po prostu to byla loteria.

    • 12 0

  • Tak długo bo dusterem

    "samochód"?

    • 1 4

  • Pruszcz Gdańśki --> Nowy Port (2)

    Na takiej trasie różnica jest dość spora. Przez centrum 45-60 minut, przez tunel 15 minut.

    • 19 2

    • Właśnie to chciałem napisać (1)

      Mieszkańcy Zaspy i Przymorza będą płacić cenę za to, żeby mieszkańcy Pruszcza, Tczewa i Elbląga mieli szybciej.

      • 8 7

      • a mieszkańcy Wiślinki płacą za to żeby Polska miała fosfor i ropę

        Boże, co za zaściankowa mentalność.

        A jeśli chodzi o płacenie to tunel sfinansowany jest z podatków także mieszkańców Pruszcza

        • 2 0

  • (2)

    Nie potrafiłem trafić do tego tunelu jadąc ul Słowackiego od obwodnicy. Pewnie tubylcy nie mają problemu...Turystom latem też to się nie uda.

    • 14 2

    • Bo z S6 do tunelu jedzie się Obwodnicą Południową a nie wbija się do miasta i to jeszcze przez Słowaka :P

      • 4 0

    • A co miałeś z geografii ? Zapewne 3 (wg starej skali ocen) lub 2 (wg nowej skali).

      • 1 0

  • brak na mieście drogowskazów do tunelu

    • 12 3

  • Niezła manipulacja...ja jadąc co rano z Sopotu do Rafinerii jadę 45 minut a nie 29 , a przez tunel teraz jadę 21 minut

    • 7 3

  • dlaczego tunel taki długi gdy szerokość rzeki tylko 200 m.? (5)

    • 5 13

    • fizyka plus inżynieria budowy

      tunel idzie w dół i w górę, nie "płasko" równolegle

      • 4 0

    • (1)

      trzeba było te 35m zjechać w dół to 10 piętrowy wieżowiec chciałbyś taki spadek pokonać na dystansie 50 m?

      • 6 1

      • najlepiej duza winda ;)

        • 1 1

    • bo to jest miś na miarę naszych możliwości

      i nie jest to nasze ostatnie słowo

      • 2 1

    • głupie pytanie,wystarczy pomyśleć.

      • 4 0

  • Panowie M&M&M ..... w sumie śmieszne :)

    • 2 2

  • W drugą stronę

    Kolejny pomysł : przejazd od Ergo Areny do rafineri, tym razem różnica powinna być znacząca.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane