• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy szybciej? Tunelem pod Martwą Wisłą czy przez centrum Gdańska?

Maciej Naskręt, Maciej Korolczuk
26 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zobacz nasz drogowy test.


Od niedzieli kierowcy mogą korzystać z tunelu pod Martwą Wisłą. Sprawdziliśmy, którędy szybciej podróżuje się z gdańskiej rafinerii zobacz na mapie Gdańska do hali na granicy Gdańska i Sopotu zobacz na mapie Gdańska. Jedno auto pojechało niedawno oddaną przeprawą, a drugie dotychczasową trasą przez centrum.



Którą trasę wybrałbyś teraz jadąc z rafinerii na północ Gdańska?

Kilka minut po godz. 10 w minioną niedzielę do 1,4-kilometrowego tunelu pod Martwą Wisłą ruszyły tysiące kierowców. Założeniem inwestycji było odciążenie ruchu w centrum miasta i skrócenie dojazdu m.in. z południowej części miasta do Zaspy, Przymorza czy nawet Sopotu. W naszym teście udział wzięły dwa samochody.

Pierwszy samochód, który prowadzony był przez Macieja Korolczuka, do Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska pojechał tunelem pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Ruszyliśmy w środku popołudniowego szczytu komunikacyjnego w poniedziałek, sprzed rafinerii Lotosu, i do podwodnej przeprawy dojechaliśmy ul. Elbląską, a następnie Trasą Sucharskiego. Po drugiej stronie Martwej Wisły czekał nas teoretycznie najwolniejszy i najbardziej newralgiczny odcinek trasy: zwężenie na ul. Czarny Dwór zobacz na mapie Gdańska. Kilkusetmetrowy odcinek między al. Hallera a skrzyżowaniem z al. Jana Pawła II korkował się jeszcze zanim otwarto tunel. Jak się później okazało, nie inaczej - a nawet gorzej - było tym razem. Końcowy odcinek naszej trasy do parkingu przy Ergo Arenie wiódł przez przez ul. Obrońców Wybrzeża zobacz na mapie Gdańska, Chłopską zobacz na mapie GdańskaGospody zobacz na mapie Gdańska.

Zobacz także: Utrudnienia w centrum Gdańska. Jak ominąć korki?

Drugi samochód pojechał natomiast dotychczasową trasą, z której korzystali mieszkańcy, gdy nie było tunelu. Auto kierowane przez Macieja Naskręta nie zjechało na Trasę Sucharskiego w kierunku przeprawy, tylko udało się ul. Elbląską zobacz na mapie Gdańska a potem ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska do centrum Gdańska. Tam samochód wjechał na Trasę Średnicową, którą już prosto - przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska, przez Wrzeszcz zobacz na mapie GdańskaOliwę zobacz na mapie Gdańska - dotarł do Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska na granicy Gdańska i Sopotu. Stamtąd już tylko pozostał niespełna kilometr, by wjechać na parking przed Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska.

Mapa poniedziałkowego przejazdu. Mapa poniedziałkowego przejazdu.
Wyniki testu drogowego

Nasz test wygrał samochód nr 1 - jadący przez tunel. Odcinek 16 km pokonał w 25 minut. Pojazd nr 2, poruszający się dotychczasowym 19-kilometrowym szlakiem - przez centrum Gdańska - jechał o 4 minuty dłużej.

Wynik testu pokazuje, że tunel pod Martwą Wisłą znacznie usprawnił ruch po Gdańsku. Co ważne, mimo korków na ul. Czarny Dwór, których kierowcy tak się obawiali, zyskać można na całej trasie przez tunel wiele cennych minut w godzinach szczytu. Argument, że teraz będzie trzeba m.in. budować Drogę Zieloną, by upłynnić ruch w pasie nadmorskim, jest nieco na wyrost.

Zobacz także: Jak ominąć korki z Trójmiasta na Hel?

- Zgodnie z przewidywaniami, największą stratę zanotowaliśmy na odcinku Czarny Dwór - Obrońców Wybrzeża. Oba pasy zatkały się jeszcze przed skrzyżowaniem z al. Hallera. Dojazd do ul. Dąbrowszczaków zabrał nam przez to kilka minut więcej i nieco osłabił wiarę w zwycięstwo w naszej zabawie. Dalej było już o niebo lepiej i choć w dużym towarzystwie, to po 25 minutach jazdy zameldowaliśmy się jako pierwsi na parkingu pod Ergo Areną - mówi Maciej Korolczuk.
Jakie wrażenia z jazdy drugim samochodem?

- Największą niespodzianką było odkorkowane Podwale Przedmiejskie do centrum i dalej droga do Zieleniaka. Dotąd czegoś takiego w popołudniowym szczycie nie widziałem. Niestety, największą stratę na trasie zaliczyłem jadąc al. Grunwaldzką w Oliwie do wysokości ul. Piastowskiej. Mimo że droga ma trzy pasy ruchu - jest szeroka - korek ciągnął się od wysokości ul. Derdowskiego. W zatorze straciłem trzy-cztery zmiany świateł - mówi Maciej Naskręt.
Macie pomysł na kolejny test drogowy z tunelem pod Martwą Wisłą? Czekamy na wasze propozycje w komentarzach i na skrzynce e-mail.

  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.
  • Zdjęcia z przygotowań do testu drogowego przy rafinerii Grupy Lotos.

Opinie (533) ponad 20 zablokowanych

  • Dacia R. Naskreta w natarciu..

    • 15 1

  • Do Ergo Areny w Sopocie (3)

    A dajcie spokój z tym rozjezdzaniem Przymorza!

    • 28 17

    • (2)

      Dlaczego? Przymorze jest bardziej uprzywilejowaną dzielnicą niż inne?

      • 4 8

      • nie (1)

        Inne dzielnice i drogi w nich powstaly pozniej - maja ekrany i inne srodki ochrony przed halasem.
        Tu "na zywca" wpuszczamy duzy ruch w dzielnice

        • 3 2

        • Tam na początku też "na żywca" był ruch. Potem rozbudowywano infrastrukturę. Po prostu na Przymorzu też trzeba wstawić takie środki ochrony przed hałasem i już.

          • 1 1

  • Bez sensu

    Taki test mozna przeprowadzic za jakis miesiac jak - jak to mowia drogowcy "potoki pojazdow sie ustabilizuja" teraz nie jest on miarodajny.

    • 47 4

  • Dziwny ten test.... (4)

    Jeżeli trasa przez tunel jest krótsza o 3 km od trasy przez miasto, to chyba zrozumiałe że i krócej się nią jedzie o te 4 min.... Gdzie w sumie to nawet można założyć że gdyby trasa przez tunel miała również 19 km to pokonanie dodatkowych 3 km w stosunku to trasy przez tunel, trwałoby więcej niż 4 min.
    Więc można mówić jedynie że trasa przez tunel jest szybsza, bo krótsza. Ale nie jedziemy nią szybciej ze względu na jej charakter....

    • 73 5

    • a jak jedzisz przez tunel to pracy to masz rocznie 3000 km więcej (3)

      mój samochód spala wtedy 12 litrów przy umiarkowanej jeździe, benzyna po 5 zł więc za jazdę tunelem dokładam 1800 zł, a do tego nic po drodze nie załatwię bo jadę przez miejską pustynię

      • 6 10

      • 252 dni robocze x (3km x2) to wychodzi raptem 1500 km... (1)

        więc nie rób k***** z logiki...

        poza tym 12 litrów to palą samochody terenowe, a nie auta miejskie...i to przy spokojnej jeździe...

        • 6 1

        • zimny silnik w miescie tyle pali

          • 1 0

      • Silnik jak pracuje nawet na postoju, też zużywa paliwo, więc te wyliczenia są dramatycznie źle wyważone.

        • 2 0

  • (3)

    Pytanie ile czasu zajmowała droga bez tunelu?

    • 51 5

    • Z godzine

      O tej porze zawsze podwale stało

      • 4 0

    • i to jest oczywiście sedno tej całej sprawy. niestety dziwnym/niedziwnym trafem ta kwestia została pominięta w artykule oraz w dziesiątkach/setkach komentarzy

      • 1 0

    • Kto ma samochód ten wie ile się stało

      Pp co poruszać tak oczywistą kwestię?

      • 0 1

  • Ruch na miescie przeniosl sie (5)

    do pracy rano jechalem z centrum sopotu do lostowickiej w Gdansku: -5min a powrot -10min :)

    Mocno odkorkowane okolice zieleniaka i oliwy. Pozytywnie

    • 46 5

    • Mocno zakorkowane (4)

      Okolice Zaspy i Przymorza.
      NIE dla Drogi Zielonej!

      • 13 20

      • nowe osiedla (1)

        Będą reklamować sie bezpośrednim dostępem do tunelu. Hehe

        • 17 1

        • szybki dojazd po słoiki na Warmię i Mazury

          Szkoda że w okolicach tunelu mieszkania powyżej 7000 za mkw

          • 8 5

      • Tak dla Drogi Zielonej. Odkorkuje Zaspę i Przymorze.

        • 8 8

      • Brak tej drogi korkuje obie dzielnice.

        • 3 3

  • Test potwierdza koniecznosc budowy Drogi Zielonej (4)

    Obecnie krótszy czas przejazdu wynika tylko z mniejszej odległości a jak potwierdza test autem wleczemy się tak samo jak przez zatłoczone Centrum.

    • 40 23

    • Gdzie ty się tam wleczesz ?

      Ten chwilowy ścisk na Czerwonym Dworze to nie problem :)

      • 9 6

    • NIE DLA budowy Drogi Zielonej w Pasie Nadmorskim (1)

      • 14 19

      • Droga Zielona to teraz konieczność.

        • 1 1

    • czy wasza roszczeniowość nie zna granic?

      całe miasto byście zaorali!

      • 5 6

  • To oczywiste, że test wygrał M. Jelionek! (3)

    To oczywiste, że test wygrał M. Jelionek! Zanim maruderzy w swych fantastycznych Daciach przemierzyli w pocie czoła obie trasy, On posługując się tajemniczą mocą(najprawdopodobniej pierścieniem Arabeli) czekał już na nich pod Ergo ziewając nieśmiało. Dlatego uważam, że tunel, choć naprawdę fantastyczny, jest jednak niepotrzebny. Potrzebna jest moc! Lub też szmoc😉

    • 46 13

    • mam te moc, mam te moc

      • 4 1

    • Teleportował się. (1)

      Nie powiedział którędy jechał, że był szybciej od dacii nr 1 i nr 2.

      • 4 0

      • I jeszcze zaliczył biwakowanie na trawniczku.

        Mogliby wyjaśnić ten prawdziwie rewelacyjny sposób przemieszczenia się redaktora. Te różnice kilkuminutowe między samochodami są niczym wobec jego myku!

        • 3 0

  • Jeszcze tylko Droga Zielona (7)

    i wtedy będzie OK. No i muszą szybciej skończyć przebudowę JPII.
    Teraz to pomimo dłuższego dystansu podróż do i z pracy skróciła mi się o około 8 minut.

    • 39 20

    • WIELKIE NIE dla Drogi Zielonej przez Przymorze i Zaspe! (6)

      Już widać popularność "przelotu" a co będzie latem!

      • 13 28

      • mieszkańcy Elbląga i Nowego Dworu domagają się drogi zielonej (1)

        • 19 7

        • Nieee!

          • 6 5

      • (3)

        Wielkie tak dla Drogi Zielonej. Teraz to konieczność, aby odkorkować Przymorze i Zaspę.

        • 13 7

        • chyba zartujesz (2)

          Ta droga przy tym natezeniu ruchu bedzie generowala ciagly, rownomierny halas prawie jak na Obwodnicy - a budynki mieszkalne Zaspy i Przymorza stoja blisko. Halas bedzie dotyczyl rowniez Parku Reagana.
          Z tego co wiem to ekranow nie bedzie

          • 3 7

          • (1)

            Chyba żartujesz. Do tej pory ten ciągły równomierny hałas był cały czas w Gdańsku tylko w innych dzielnicach. Teraz skracając drogę wszystkim będzie akurat na Przymorzu i Zaspie. Budowa Drogi Zielonej pozwoli ograniczyć negatywny wpływ na mieszkańców przez budowę ekranów, bezkolizyjnych przejść dla pieszych itd.

            • 2 0

            • Droga Zielona

              Od skrzyżowania z JPII ma być jednopasmowa. Z chodnikiem i ścieżka rowerową. Po dwa pasy ma mieć na odcinku od Hallera do JPII.

              • 1 0

  • Super!! (7)

    Odkorkowana starowka, kosztem dzielnic mieszkalnych.

    Mieszkancy na pewno to docenia...

    A lekiem na korki ma byc zielona fala, czyli wlaczenie sie do ruchu bedzie dłużej trwalo. Mieszkancy beda w niebowzieci.

    • 44 16

    • szczegolnie jak rury wydechowe będą walić smrodem

      Na światłach i w korkach

      • 9 6

    • mieszkańcy Elbląga na pewno (1)

      ich dramat codziennego dojazdu do Gdańska właśnie się skończył

      • 7 5

      • Zrobic przed tunelem

        Punkt pobór sloikow ;)

        • 9 6

    • w niebowzięci pisze się razem (3)

      • 1 2

      • ;)

        Faktycznie, dziekuje Ula.

        • 2 0

      • Chmm, to zależy... (1)

        Jeżeli byli tylko bardzo zadowoleni z przejazdu, to "wniebowzięci". Ale jeżeli zostali wzięci do nieba, np. po wypadku na trasie przejazdu, to może i "w niebo wzięci", co może i nawet lepsze było :).

        • 2 0

        • I to by było na tyle.

          zapomniałem dodać

          • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane