• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Zwiększmy przepustowość!

    Jeżeli jest problem z przepustowością na odcinku Gdańsk Główny Pruszcz Gd. to dlaczego nie szuka się rozwiązania technicznego, czyli lepszy tabor i możliwość wpuszczania pociągów na ten odcinek w krótszych odstępach? Spójrzmy na rozkład jazdy:

    Rozkład jazdy na 30. marca br.

    06:01 EIP -> Bielsko-Biała
    06:05 R -> Elbląg
    15 min żaden pociąg
    06:30 TLK -> Wrocław
    06:39 R -> Smętowo
    06:54 EIP -> Kraków Główny
    25 min. żaden pociąg
    07:19 SKM -> Elbląg
    07:28 IC -> Berlin Hbf
    07:44 R -> Bydgoszcz
    07:53 EIP -> Gliwice
    15 min żaden pociąg
    08:08 TLK -> Białystok
    08:18 TLK -> Poznań Główny
    09:01 EIP -> Kraków
    itd.

    16:06 TLK -> Białystok
    16:11 R -> Elbląg
    16:20 R -> Chojnice
    16:33 IC -> Wrocław
    16:45 EIP -> Kraków
    16:50 R -> Smętowo
    17:03 TLK -> Gorzów
    17:08 R -> Tczew
    17:17 R -> Elbląg
    17:36 IC -> Warszawa Wschodnia
    17:46 IC -> Warszawa Zachodnia
    18:15 R -> Elbląg
    18:27 R -> Laskowice Pomorskie
    18:36 IC -> Poznań Główny
    18:54 EIP -> Warszawa Zachodnia
    18:58 R -> Tczew
    19:03 R -> Grudziądz
    19:11 TLK -> Olsztyn
    19:24 R -> Elbląg

    W rozkładzie jazdy można zauważyć pociągi które można złożyć do jednego pociągu i rozczepić je w Tczewie. O godzinie 08:08 i 08:18 kursuje TLK do Białegostoku i Poznania. Między Gdynią a Tczewem jadą te pociągi w odstępie 10 minut po tej samej trasie. Jest to na tyle głupotą, bo używając nowoczesny tabor nie było by problemu, gdyby ten pociąg jechał jako jeden o tej samej porze przez całe Trójmiasto w Tczewie rozłączono by go na dwie części. Podobną sytuację mamy o godzinie 17:36 i 17:46. Dwa pociągi z Gdyni do Warszawy z różnicą 10 minut, które mógłby być obsługiwane nowszym taborem, czyli np. Flirt3 2x po 8 wagonów.

    • 0 0

  • Starczy tramwaj (1)

    A na Orunię starczy puścić tramwaj bo już był tylko wydłużyć albo połączyć z tym przez Chełm. Jest jeszcze stary ślad torowiska do ryneczku (pętla i przystanek był przed komisariatem).

    • 1 0

    • Tramwaj nie pomoże w rozwiązaniu problemu

      Problemem nie jest Orunia, do niej można dojechać autobusem. Problemem są miejscowości wokół Gdańska.

      • 0 0

  • A to takie proste (1)

    To co najprostrze jest niewidzialne? Wystarczy podłączyć do PKM starą linię przez Kolbudy i Starą Piłę do Pruszcza. Linia malownicza ale prowadzi przez tereny intensywnie zabudowywane i odciąży wyjazdy oraz obwodnicę. A tory nawet jeszcze są. Ale lepiej szukać coś nowego bo większa kasiora i można coś przytulić jak z tym Muzeum II W.Ś. czy innymi POmysłami POmaskiej i ska.

    • 3 0

    • Piszesz głupoty!

      Pociągi ze Starej Piły przez Kolbudy i Pruszcz Gdański musiały dojeżdżać do Gdańska Głównego, ale redaktorzy nie napisali, że między Urzędem Wojewódzkim a Pruszczem dla pociągów pasażerskich są tylko dwa tory. Pociąg do Kolbud miałby sens, jeżeli można by wpuścić go na tory do Gdańska, ale tam brakuje przepływności, po prostu na dużo więcej pociągów nie ma już miejsca. Jet to wielki skandal, że nie wybudowano więcej torów na tym odcinku. Od Pruszcza do Tczewa jest lepiej, bo na wysokości Św. Wojciecha dochodzą dwa tory z portu. Muszą rozbudować odcinek Śródmieście Pruszcz na 4 tory.

      • 0 0

  • Gdańsk już ma dość emigrantów! (4)

    Piwnica jest zawalona słoikami oraz wekami..

    • 1 10

    • dlatego

      Jest plan, żeby w ogóle odciąć kolej od Gdańska i drogi też, bo wtedy żaden emigrant nie wjedzie. I spokój.

      • 0 0

    • Ooooo, no proszę

      On je lepszy, bo je z Dańska !!!

      • 0 0

    • Racja

      Zgadzam sie!!!

      • 0 0

    • Kwalifikacje?

      Wynajmuje piwnicę :D

      • 0 0

  • nie wypowiem się (18)

    bo nie czytałem artykułu ani nie jeżdzę pociągami więc mi to obojętne. Ale jeśli już ma być w ogóle coś budowane to niech to będzie wybudowane z głową....

    • 70 24

    • (15)

      Nie jeździsz bo pewnie miałeś tą nieprzyjemność przejechać sie do Tczewa składem regionalnym.

      Zapchanym po sufit i strasznie wolnym.

      • 11 0

      • bez przesady z tym wolnym (14)

        W 35 minut 40 km z Tczewa do Gdańska G., to nie jest zły wynik. Tramwajem z Moreny d Gdańska jedzie się tak samo długo.

        • 11 3

        • (8)

          Pamietaj że tory są na 160km/h a już niedługo na 200km/h.

          Przejazd do Malborka pociągu Słoneczny Kolei Mazowieckich - 21 minut
          Przejazd do Malborka pociągu Polregio z Gdyni - 54- 60 minut
          (Przewoźnik Marszałka woj Pomorskigo)

          Widzisz różnice?

          • 5 0

          • (2)

            Przewozy Regionalne nie należą do Marszałka.

            • 2 1

            • (1)

              Marszałek jest za nie odpowiedzialny bo zlecił im przewozy.

              • 2 1

              • Kompetencje Marszałka

                Ogłasza przetarg na organizację przewozów. Wybiera najlepszą ofertę, a następnie zleca realizację przewozów. Płaci za to wykonawcy.

                Dlaczego, do licha, ma jeszcze kupować tabor dla spółki, która startuje w przetargu? A skoro już kupuje, to niech stworzy samorządową spółkę, bo obecnie Regionalne stosują terror - "jak dostaniemy pociągi, to łaskawie będziemy je obsługiwać i brać za to pieniądze".

                • 0 0

          • (4)

            Na ilu stacjach zatrzymuje się Słoneczny, a na ilu Polregio?

            • 2 1

            • (2)

              Własnie jaki jest sens zatrzymywania składu Polregio na każdym przystanku osobowym?

              • 6 2

              • jaki jest sens korzystania z Polregio (1)

                jeżeli nie chce się zatrzymywać na każdym przystanku osobowym? Nie ma już TLK, Expresów i Pseudolino?

                • 1 1

              • Ale każdy skład na każdym przystanku? Czy UM myśli?

                • 1 0

            • Jeśli ktoś porównuje mercedesa do starego opla i nie widzi różnicy... no cóż..

              • 2 1

        • to żeś pojechał :-P

          Tczew od Gdańska Głównego dzielą 32 km, nie 40. 8 km dla Ciebie niezauważalne?

          • 0 0

        • (2)

          nawiasem mówiąc: z Tczewa do Gdańska jest 5 przystanków. Z Moreny do Gdańska kilkanaście.

          • 3 3

          • Jest 8 przystankow z Tczewa do Gdanska. (1)

            • 2 1

            • no, istnieją i takie połączenia...

              • 0 1

        • z moreny to tylko 20 min:P

          • 3 1

    • (1)

      W takim razie idealnie pasujesz na stanowisko Prezesa spółki. Musisz tylko podpisać lojalkę z Partią.

      • 34 1

      • Nasi włodarze chyba nie wiedzą w jak opłakanym stanie jest Regio.:):):)

        Ale jakie województwo takie przewozy.
        Skamka tez zmarnowała Unijne pieniądze na modernizacje starych trupów zamiast zakupić nowe jednostki. A teraz chcą czy nie... muszą nimi jezdzić.

        • 10 1

  • 3 wariant kompletnie bezsensowny. (3)

    Na Rotmance i w Juszkowie lata temu takie przystanki miałyby sens. Teraz jeżdżą tam autobusy prywatnych przewoźników i Gryf, który obsługuje gminną komunikację i te autobusy zwykle jeżdżą w połowie puste, a wcześniej z tego powodu nawet zmniejszono ilość połączeń. Dlatego zwyczajnie nie będzie się to opłacać. Większość mieszkańców tych miejscowości ma samochody i nimi się porusza. Cargil podobnie. Tam są same zakłady przemysłowe, SKM na tym przystanku miałaby sens tylko 2-3 razy dziennie gdy zmieniałyby się zmiany. Do tego do kilka z tych zakładów ma autobusy pracownicze i dojeżdżają też tam 2 linie autobusowe ZTM - 107 i 232.

    I czemu przystanek Pruszcz Gdański na mapce jest zaznaczony na wysokości terenu cukrowni, w całkiem innym miejscu niż w rzeczywistości?

    • 2 3

    • Mylisz przyczynę ze skutkiem

      • 0 0

    • Zupełnie się nie zgodzę

      Ludzie nie jeżdżą autobusami, bo stoją w wiecznych korkach albo w ogóle nie przyjeżdżają. Prywatne busy to loteria, bez żadnej informacji czy bedzie czy nie. Mi osobiście zdarzyło się to wiele razy i musiałem brać awaryjnie taxi

      • 1 0

    • spoko przeniosa przystanek w buraki, jak na PKM

      • 1 1

  • Zaraz ten artykuł zniknie, ale mam taki pomysł

    Najpierw SKM niech się dogada z PR, żeby w zamian za jakiś ryczałt PR honorowały bilety SKM na trasie Orunia-Gdańsk Śródmieście. Pozwoliłoby to mieszkańcom tej dzielnicy podróżować na 1 bilecie po całym Trójmieście. PR i SKM też by na tym zyskali, po pojawiliby się zupełnie nowi klienci.

    Następnie niech zrealizują WII - pozwoli to na względnie tanie i szybkie puszczenie SKM do Pruszcza i przedstawienie sensownego rozkładu jazdy dla tej miejscowości.

    W kroku 3 zrealizowałbym: rewitalizację linii obejmującej Juszkowo, Straszyn, Goszyn, Bielkowo, Lublewo, Kolbudy i/lub zbudował odnogę na Rotmankę.

    • 0 0

  • Jeszcze takiego wątku jeszcze nie widziałem ;)

    Ale sromotna klęska wydziału transportu Urzędu Marszałkowskiego.
    Skoro nie ma żadnego pozytywnego wpisu to może jednak Marszałek powinien baczniej przyjrzeć się swoim podwładnym.

    • 0 0

  • Na Romance nowe osiedla powstają jak grzyby po deszczu

    a wszystko obsługuje jednopasmowa droga do obwodnicy, zakończona zwykłym, małym rondem. Skm'ka wydaje się zatem darem od niebios. Szkoda, że pewnie nic z tego nie bedzie.

    • 2 0

  • Jestem za wariantem III pod warunkiem.

    Że przy peronie rotmanki będzie połączenie z Łostowice Świętokrzyska itp na innych peronach.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane