• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Już teraz da się torami dojechać do Pruszcza, a SKM tam nie jeździ. (1)

    Jak wybudują nowe tory to nagle im się zacznie opłacać?

    • 7 1

    • Wszystkim będzie się opłacać

      SKM będzie mogło zaproponować sensowny rozkład jazdy. PR będą mogły korzystać z torów SKM. To odciąży tor PLK, będzie to korzystne dla ruchu towarowego, oraz stworzy możliwość puszczenia PKM do Gdańska Głownego

      • 3 0

  • Wariant 2, zaoszczędzoną kasę dać na zupełnie nowe linie SKM Południe/ SKM Przymorze

    • 5 0

  • błędny opis zdjęcia?

    SKM się nie zatrzymuje w Pruszczu Gdańskim bo po prostu tam nie dojeżdża. Czytając zaś opis pod zdjęciem można dojść do wniosku że istnieją jeszcze kursy SKM do Tczewa.

    • 4 1

  • Zakopać SKM dwa metry pod ziemie, będzie metro. A na górze wolny teren pod inwestycje.

    • 7 1

  • wariant IV

    Wpuszczenie na orunię buldożera

    • 6 2

  • Tak

    Jak najbardziej za SKM przez Orunię. Podejrzewam ze połączenie byłoby bardzo popularne wśród mieszkańców poludniowych dzielnic. Sporo osób moglo by przesiasc się na SKM zamiast stać w korkach, na swiatlach czy to busem, tramwajem czy autem.

    • 2 0

  • Chyba kogoś pogięło!! (1)

    Wariant II to kretyństwo, bo nie dość, że poprowadzony poza Orunią i Gdańskiem Lipce, to w dodatku nie musiałby mieć już żadnych przystanków, bo i tak wiódłby przez puste przestrzenie, gdzie mało kto mieszka. Nie ma sensu wydawać nawet "tylko" kilkudziesięciu milionów złotych po to jedynie, aby "jakoś" dojechać do Pruszcza. SKM powinna odciążać inne środki transportu na najbardziej obciążonym kierunku ruchu, a nie poprawiać skomunikowanie peryferii i pustych połaci...
    Nawiasem - wariant III to powrót do rojeń projektowych z lat 70-tych, gdy planowano II nitkę SKM wiodącą na górny taras, w kierunku Maćków i Borkowa.

    • 9 3

    • Jakoś mnie to nie dziwi

      Wariant II najbardziej "masakrowany" przez forumowiczom władzom SKM najbardziej się podoba.

      • 2 1

  • Wariant III mogą realizować etapami

    Np. najpierw pociągnąć 1 tor na Rotmankę, potem do Straszyna (zrobić tu przystanek!!!), potem do Juszkowa. Potem dogadać się z PLK (oddadzą 226 z pocałowaniem ręki), potem elektryfikacja i ewentualnie 2. tor.

    Albo jeszcze inaczej: w ogóle jest potrzebne połączenie Juszkowa z Rotmanką? Niech zrealizują W II tworząc szybkie połączenie Pruszcza z Gdańskiem, potem przywrócą Ruch do Juszkowa (i dalej Straszyna, Goszyna, Bielkowa, Kolbud - w zależności od potrzeb. )

    A odcinek Rotmanka-Św. Wojciech wybudować w ogóle jago osobną odnogę...

    • 7 2

  • Najpierw sami się przekonajcie!!

    Jak czytam większość opinii to wniosek jest jeden-ich autorzy chyba dawno nie byli w Pruszczu i w Juszkowie oraz na Rotmance (które praktycznie są już niemalże połączone z Pruszczem) Gdyby policzyć to mieszkańców tam zdecydowanie więcej niż na całej np.Oruni ( Górnej i Dolnej!!!) Wszyscy tłuką się samochodami lub autobusami, bo nic innego tam nie jeździ (spróbujcie sobie wjechać do Pruszcza od strony Gdańska tak od ok.16.00 i sami się przekonacie gdzie więcej ludzi jeździ!!!-podpowiem Ci-korki już od Gościnnej na Oruni!!!!)
    Dlatego uważam, iż wariant przez Rotmankę i Juszkowo byłby najbardziej opytmalny-trochę ze szkodą dla mieszkańców Pruszcza bo nie jechaliby po najkrótszej drodze tylko z niezłym kółkiem-ale skoro ma to służyć odciążeniu dróg itd.to chyba tak byłoby najlepiej!! Myślę jednak iż to-chociażby z uwagi na koszty-nie przejdzie

    • 13 1

  • (1)

    a poludnie Gdanska stanie calkowicie niedlugo

    • 3 2

    • Przecież tramwaj macie mieć

      i nową św.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane