• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • Protezy (1)

    Do póki nie będzie kompleksowego (na poziomie województwa) podejścia (z planem rozwoju na następne 20 lat) do pomysłu na dobrze skomunikowany aglomeracyjny/regionalny system transportu kolejowego to będzie takie łatanie i doklejanie kawałków. Sieć powinna obejmować południe, zachód i północ (dzięki bogu że na wschód nie muszą), mieć rozsądne dworce przesiadkowe i skomunikowane połączenia. Jak w każdej porządnej aglomeracji na świecie. A nie tylko każdy sobie i brak dogadania. No i może pozbyć się gdzie się da PLK.....

    • 6 0

    • dworce przesiadkowe

      Popieram!! Właśnie w sensie D W O R C E. Powinny to być węzły P&R ale z rozszerzoną funkcja schronienia, kas biletowych i usług gastronomicznych ew. innych. I NIE WIATY ale zamknięte budynki.
      Formuła ta mogłaby mieć jeden projekt, który może być jak najbardziej nowoczesny tylko żeby był funkcjonalny. Przewiewne wiaty (nawet olbrzymie jak w PKM np. Na Niedźwiedniku) nie sprawdzają się w naszym klimacie.

      • 1 0

  • (4)

    Od długich lat zastanawiam się czemu nie powstało jeszcze połączenie skm między Gdańskiem a Pruszczem.

    • 12 0

    • (3)

      po co? jak tam jezdzi polregio?

      • 2 2

      • bo ktoś kto pracuje np we Wrzeszczu (2)

        musiałby kupić 2 bilety, żeby dojeżdżać do pracy. a jakby jeździł SKM, to styknąłby 1.

        • 6 1

        • Regio

          Regio jeździ az do Gdyni a nawet Wejherowa. Skmki jeździły, ale i tak trzeba się było przesiadać w Głównym... Było to bez sensu. Dawniej jakieś 10 lat temu skmki kursowały normalnie, co druga dojeżdżala z Gdyni do Pruszcza, ale stwierdzili, że się nie opłaca....

          • 3 1

        • Wystarczy jedna taryfa biletowa.

          • 2 0

  • Metro? (1)

    Warto by rozważyć koncepcję "płytkiego metro" pod Traktem Św. Wojciecha na odcinku gdzie przylegająca zabudowa uniemożliwia dołożenie nowych torów, czyli takie tam żelbetowe segmenty szczelnie łączone i zakopywane kilka metrów pod powierzchnią ulicy. ????

    • 9 2

    • Zbyt płytkie to nie schowasz pod budynkami

      Tak czy siak trzeba przebudować calkowicie.

      • 2 1

  • Najlepszy wariant I,

    niestety najdroższy ale jak już coś zaczynać to z sensem. Budynki na starej Oruni prędzej czy później będą do wyburzenia, ponieważ to starocie bez perspektyw. Miasto powinno już mieć w planach przenoszenie ludzi z tych zapyziałych dzielnic a odzyskany teren wykorzystać pod infrastrukturę, oczywiście to plan na lata. Na teraz to budowa nowego przystanku Czerwony Most i podciągnięcie SKM plus połączenie tram./autob. najbliższych dzielnic do tego przystanku. To trochę rozładuje korki w Gd-Południe.

    • 3 5

  • Wariant numer 2 jest idiotyczny

    po co wydłużać trasę jeżeli tam nie ma żadnych miejscowości i przystanków.
    Totalna głupota

    • 8 2

  • PKM do Łostowic i tyle w temacie (przez Gda Gł)

    • 3 3

  • Przestańcie kombinować !

    Jedyny możliwy do akceptacji jest wariant I. Dlaczego ? Jest po prostu prosty narzucony przez potrzeby mieszkańców od dziesiątków lat. Ale znaleźli się pseudo znawcy tematu i zacznie się kombinowanie. I tak przez lat dziesiąt będą tworzyć nowe warianty kasę brać i na tym się skończy cała robota. Znamy to bałamucenie urzędasów.

    • 3 5

  • (3)

    Może niech województwo zacznie rozwój od zakupu nowych jednostek dla Polregio?

    Po co SKM-ka to Pruszcze Gdańskiego? skoro tam co kilka kilkanaście minut jest skład Polregio (z Bydgoszczy, Elblaga, Malborka, Kwidzyna, Smętowa, Tczewa itd itd itd).

    Wystarczy rozwinąć to co już się ma - obecnie składy są przepełnione, stare, wolne - ogólnie taki zabytek.
    Nadają sie do muzeum kolejnictwa niz do przewożenia ludzi.

    • 6 3

    • (2)

      brak wspólnego biletu PR/SKM - oto dlaczego

      • 9 0

      • (1)

        To najwyższy czas go wdrożyć.

        • 5 1

        • przywrocić

          • 3 0

  • Do Tczewa (1)

    Poproszę

    • 3 1

    • Masz komfortowe Przewozy Regionalne wiec sie nie udzielaj

      • 1 1

  • Cwaniacy !

    Teraz znaleźli sobie następny temat. A będzie tak samo jak z przejazdem pod torami na ul. Gościnnej na Oruni ! Dziesiątki wariantów przejazdu, koncepcji, teorii i na tym się skończyło. Wymyślają sobie tematy tylko po to, żeby zarobić sobie niezłe pieniądze z UM Gdańsk. Działają na zasadach mafii. Cwaniacy, ale tym razem rozszyfrowano was.

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane