• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Którędy wydłużyć SKM do Pruszcza?

Krzysztof Koprowski
28 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków. Propozycje przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gdańskiego z roboczymi nazwami nowych przystanków.

Kolejarze zastanawiają się nad wyborem optymalnego wariantu przedłużenia torów SKM do Pruszcza Gdańskiego. Ze wstępnych analiz wynika, że najlepszym jest wykorzystanie fragmentu linii towarowej do Portu Północnego. Pojawił się też pomysł budowy trasy przez Rotmankę, choć ma on niewielkie szanse na realizację.



Który wariant przedłużenia trasy SKM do Pruszcza Gd. jest najlepszy?

Analiza możliwości budowy nowych torów SKM do Pruszcza Gdańskiego to element większego opracowania, w ramach którego brano również pod uwagę ułożenie dodatkowych torów aż do Tczewa.

Ze względu na mniejsze natężenie ruchu pociągów na południe od Pruszcza, a tym samym możliwość wykorzystania istniejącej infrastruktury na potrzeby pociągów SKM oraz brak trudności w ewentualnej rozbudowie sieci kolejowej w przyszłości, wariantowaniem objęto odcinek Gdańsk Śródmieście - Pruszcz Gdański.

- Opracowany dokument to jedynie wstępna analiza możliwości rozwoju linii aglomeracyjnej w kierunku południowym - zastrzega Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Pierwszy wariant zakłada ułożenie nowych torów obok już istniejących dalekobieżnych aż do Pruszcza Gdańskiego.

Jadąc z Gdańska Śródmieścia do Pruszcza pociągi miałyby postoje na przystankach o roboczych nazwach: Gdańsk Czerwony Most (nowy przystanek), Gdańsk Orunia, Gdańsk Orunia II (nowy przystanek), Gdańsk Lipce, Gdańsk Św. Wojciech (odtworzenie zlikwidowanego przystanku) oraz Pruszcz Gd. Przemysłowa (nowy przystanek).

Wariant ten jest problematyczny na odcinku Oruni, gdzie zabudowa niemal przylega do istniejącej linii kolejowej. Wymaga też przebudowy istniejących przejazdów przez tory kolejowe.

Koszt realizacji wariantu I to aż 1,34 mld zł, ale przy jego wyliczaniu brano pod uwagę budowę wydzielonych torów aż do Tczewa, z czego na razie zrezygnowano.

Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska. Istniejący przystanek Gdańsk Lipce. W tle widoczna estakada Południowej Obwodnicy Gdańska.
Drugi wariant, preferowany przez władze Szybkiej Kolei Miejskiej, to skierowanie pociągów za przystankiem Gdańsk Most Czerwony na linię kolejową do Portu Północnego (bez jej rozbudowy).

W pobliżu ul. Równej zobacz na mapie Gdańska powstałby wówczas przystanek o roboczej nazwie Gdańsk PORD.

Zaletą tego wariantu jest brak utrudnień w pokonaniu Oruni oraz brak potrzeby przebudowy układu torowego w rejonie stacji w Pruszczu Gdańskim. Czy nie spowoduje on jednak trudności w prowadzeniu ruchu towarowego do portu, który dynamicznie się rozwija?

- Nie powinno być kolizji w zakresie przepustowości na linii do portu. Jest ona na ukończeniu prac rewitalizacyjnych i modernizacyjnych, w związku z czym zapewniona ma zostać na prawie całym jej przebiegu dwutorowość oraz wysoka prędkość (zasadniczo 100 km/h) - argumentuje Głuszek. - Na świecie jest sporo przykładów wykorzystania torów towarowych w aglomeracjach dla potrzeb ruchu pasażerskiego, zwłaszcza w USA. Teoretyczna przepustowość linii nr 226 w obsłudze portu to grubo ponad 200 pociągów towarowych na dobę, czyli przy założeniu, że jeden pociąg to średnio 1800 ton, to Port Północny musiały "przerabiać" całościowo 35 razy więcej przeładunków niż obecnie [aby wykorzystać przepustowość szlaku - dop. red.].
Czytaj też: Artykuł z 2016 r.: Gotowa linia kolejowa do gdańskiego portu

Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą. Linia kolejowa do Portu Północnego w pobliżu mostu nad Motławą.
Największą wadą wariantu II jest poprowadzenie trasy miejskiej kolei z dala od głównych zabudowań. Kolejarze tłumaczą jednocześnie, że nie mają wpływu na infrastrukturę Polskich Linii Kolejowych i nie mogą "zamienić się" się torami tak, by pociągi dalekobieżne prowadzić z wykorzystaniem fragmentu linii do Portu Północnego, a przez środek Oruni skierować wyłącznie pociągi SKM.

W wariancie tym ponadto "zidentyfikowano konieczność budowy jednego nowego przejazdu drogowo-kolejowego w ciągu projektowanej łącznicy" z linią do Portu Północnego.

Szacunkowy wstępny koszt realizacji wariantu II to ok. 92,7 mln zł.

Materiał archiwalny z 2015 r.


Ostatni z rozważanych wariantów - bardzo trudny w realizacji ze względów finansowych oraz terenowych - to połączenie wariantu I z przeprowadzeniem trasy przez Rotmankę i zachodnią część Pruszcza Gdańskiego.

Dodatkowo dwutorowa trasa kolejowa pokonałaby obwodnicę Trójmiasta, by w okolicach Juszkowa wpiąć się w nieczynną linię kolejową nr 229.

- Wykorzystanie tej linii do ruchu SKM będzie wiązać się z koniecznością przejęcia jej od PKP PLK. W opracowaniu analizowano przebieg dwutorowy, ale możliwa jest również budowa odcinka jednotorowego z mijankami w miejscu przystanków. Takie rozwiązanie zmniejszy koszty budowy, obniżając jednak przepustowość linii oraz spowoduje konieczność budowy większej liczby urządzeń sterowania ruchem kolejowym - dodaje Marcin Głuszek.
Z przystankiem Gdańsk Św. Wojciech proponuje się budowę nowych przystanków o roboczych nazwach: Pruszcz Gd. Rotmanka, Pruszcz Gd. Juszkowo, Pruszcz Gd. Cargill oraz Pruszcz Gd. GPRD.

Koszt realizacji wariantu trzeciego to ok. 631,8 mln zł.

Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM. Perony stacji w Pruszczu Gdańskim. Obecnie nie zatrzymuje się tutaj żaden pociąg SKM.
W każdym z wariantów brano pod uwagę montaż sieci trakcyjnej dla pociągów. Każdy z wariantów będzie się wiązał też z wyburzeniami, wykupem gruntów oraz zmianami planów zagospodarowania (szczególnie w wariancie III).

Czy to oznacza, że na razie pomysł wydłużenia torów SKM w kierunku Pruszcza trafi do szuflady?

- Obecnie zadanie to nie jest ujęte w planach inwestycyjnych spółki. Nie jest też ujęte w Zintegrowanych Inwestycjach Terytorialnych czy Kontrakcie Terytorialnym, zatem możliwości finansowania go ze źródeł unijnych w obecnym okresie są znacznie ograniczone - przyznaje dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.
Inwestycja mogłaby dojść do skutku, gdyby udało się pozyskać duże wsparcie finansowe. W ramach analizy brano pod uwagę: dotację ze środków unijnych (nawet 85 proc. kosztu budowy), budżetu państwa, budżetów samorządów oraz środków własnych trójmiejskiej spółki kolejowej.

Miejsca

Opinie (278) 1 zablokowana

  • (1)

    puścić jeszcze jedne tory przez środek orunii!

    • 11 0

    • fizycznie nie ma szans

      • 1 2

  • W Gdańsku budują nie dla ludzi, a gdzie łatwiej. Niemal wszystkie przystanki PKM w Gdańsku sa oddalone od skupisk ludzkich. Na Słowackiego pomija Niedzwiednik, Bretowo z dala od Moreny, dalej prz Auchan jest ... daleko od Auchan i nowych osiedli itd. Ja wiem, ze to było budowane na dawnym nasypie, ale przez 100 lat miasto sie zmieniło i nie ma tam najwiekszych skupisk ludności.
    PKM i SKM to powinno być odpowiednikiem metro, być w miejscach najwiekszych potrzeb, a nie gdzie 100 lat temu jeździła kolej lub gdzie łatwo wybudować. To juz wtedy chyba lepiej nie budować...

    • 37 9

  • Przez Juszkowo i Rotmanke (3)

    Komunikacja tam to jest wielka masakra, pełno nowych mieszkań i domów a dojazd.. żenada

    • 28 9

    • Misiu kolorowy: nie jęcz tutaj, bo cię zjedzą i od słoików zwyzywają (2)

      Pretensje proszę kierować do Pani Wójt, która woli dotować prywatne busiki, zamiast zamówić w Gryfie większą częstotliwość połączeń. Co swoją drogą kuriozalne: np. taka Rotmanka, to do końca tego roku wszystkie (!) wolne tereny zabuduje blokami mieszkalnymi.

      • 8 1

      • ach rotmanka... pamiętam jak ojciec kupił tam pole za kilkadziesiąt dolarow (1)

        To go Stara chciał z domu wyrzuci. Po latach okazalo się ze to najlepiej zainwestowane dolary

        • 8 0

        • Twoja matka było mądrą, racjonalną osobą

          A Ojciec niebywałym farciarzem. Bo to, że wygwizdowa pod Gdańskiem będą się tak prężnie rozwijać podczas gdy np. cały północny wschód Gdańska pozostaje pustynią, to nikt na trzeźwo przewidzieć nie mógł.

          • 4 1

  • niebieski wariant

    Jest interesujący ze wzgledu na obsłużenie nowych terenow na poludnie od Obwodnicy Południowej.
    Petla powinna być jednak zakończona, tj. wracać trasą "zieloną" (wzdłuż drogi na Pruszcz)do GD.

    • 8 5

  • (4)

    Tylko nie przez E65. Ona i tak już jest zapchana. Tam pełznie marszałkowski złom z Polregio w Gdyni i składy Intercity.
    Wariant 3 chyba najbardziej korzystny dla mieszkańców

    • 13 4

    • POwski głupol (3)

      nie lubisz Gdyni , to kopnij w zadek POwskich marszałków , dyrektorów i kolegów Budynia aby kupili dla POLREGIO nowy tabor.

      • 0 3

      • Akurat lubię Gdynie.
        Fakt UM woj. Pomorskiego tylko udaje że ma przewozy regionalne.

        W skali kraju tylko nasz przewoźnik nie dysponuje nowym taborem. Poszczególni Marszałkowie powołują swoje własne koleje regionalne. Dbają o nie, pielęgnują je. Jeździ się komfortowo.

        Łącza siły miedzywojewodzkie w grupy zakupowe aby od Unii wyciągnąć kasę. I to się udaje. Następuje wzrost liczby pasażerów.

        A u nas...
        - remontuje się 30 letnie jednostki za 8-9 mln zł. (nowe na gwarancji ok 12-14)
        - brak przewoźnika wojewódzkiego. Trochę ma pkp, trochę UM, trochę Państwo
        - brak perspektyw na nowy tabor (jedyni w skali kraju)
        - co więcej brak wizji i celów.

        Polska uciekła już naszemu UM jakieś 10lat do przodu...ale nadal nic nie rozumieją.

        • 8 0

      • (1)

        Nie bądź taki kozak.

        Polregio też by mogło coś dać dla naszego Regionu.
        A co robi?.. Przemalowuje w swoje barwy 40letni złom. To jest żałosne.
        Brud smród i wieczne przepełnienie.

        Jakoś dla woj. Wielkopolskiego znalazły się tygrysy. Nawet warm-maz dostało.

        UM powinien bardziej przycisnać Polregio.
        Rozmawiać w końcu po męsku.
        Albo dajecie nowe jednostki albo won.. Z tego województwa.

        Czy Polregio w Gdyni dostanie te trzy nowe jednostki które zakupiła ostatnio centrala?

        Zapewne nie. Bo UM to takie ciepłe wypasione kluchy i nie potrafi walczyć o swoje

        • 6 0

        • wystarczy zagrozić powołaniem spółki marszałkowskiej i....Regio mięknie.

          • 2 0

  • bicie piany. (2)

    Parę miesięcy temu zlikwidowali kursy do "CIEWA" bo dublowały oołączenia PRów
    Co za bezsens. Bez dodatkowych kosztów od czerwcowej zmiany rozkładów wydłuy PKMkę z Kościerzyny do Bąka lub Czerska tam są chętni szczególniw latem. Od póżnego popołudnia do rana w Kościerzynie nocuje kilka szynobusów, w dzień takę mają przerwy, a w tym czasie mogłyby robić szybkie kółka do w/wym. stacji.
    Świlski mądralo i sknerusie sypnij parę złoty na te połączenia ! ! !

    • 10 2

    • za to (1)

      Do "SUPSKA" kursy są..

      • 3 0

      • Widzieliście co w piątki oni podstawiaja.
        Ten skład że Słupska do Elbląga ma ze 100 lat

        • 3 0

  • Pruszcz i Tczew to najbardziej dochodowe trasy. Tu już jest kolej tu już nic nie trzeba reanimowac.
    Co więcej jest olbrzymi potencjał - niestety Polregio czyli. Przewoźnik Urzędu Marszałkowskiego woj. Pomorskiego wręcz odpycha pasażerów.
    Jest bardzo wolny i zabytkowy. Niereformowalny i przepełniony.
    W zasadzie to wina naszego urzędu Marszałkowskiego bo zaspał jego modernizację.

    Nasz urząd nie ma kompletnie pomysłu na przewozy kolejowe. Inwestuje w Skm/PKM zapominając o Polregio. A tak na prawdę ani ten ani ten przewoźnik nie jest jego własnością.

    Może warto powołać koleje pomorskie lub odkupić skm od pkp? A dopiero później inwestować. Co z tego że będą nowe trasy jeśli na już istniejących dziesiątkuje się pasażerów.???

    Teraz czas na kompleksowe zajęcie się przewozami regionalnymi a nie nowymi trasami skm.

    Urzędzie Marszałkowski woj. Pomorskiego postępuj racjonalnie.

    Ekspert ds. Przewozów

    • 17 5

  • Połączone II I III (2)

    Powstanie całkiem ciekawa pętla. I bez sensu bo na niej wystarczą regio.

    • 4 4

    • (1)

      Regio jest Państwowe czyli niczyje.

      • 4 0

      • Co rozumiesz przez państwowe?

        SKM jest państwowe, intercity jest państwowe.
        region jest bardziej samorządowe co oczywiście też mozna podciagnąć pod państwowe.

        • 0 1

  • Wariant II i III wygląda jakby je projektował ktoś chory psychicznie (1)

    • 9 12

    • Wariant II i III jest rozwojowy.

      • 4 3

  • skm (3)

    ludzie wyście ojujeli oni nie potrafią puścić skm do pruszcza po istniejących torach a wy oczekujecie nowych linii , już macie nową pkm z przystankami w polu i dla bóg wie kogo . dziesiątki lat skm jeździła do pruszcza i tczewa i sie dało , ciężko było o miejsce siedzące a teraz wydano miliony na modernizację torów i kolejki nie ma bo sie nie da .żeby dodać smaczku powiem że miasto i gmina pruszcz dorzuca kasę do skm jako akcjonariusz .

    • 33 1

    • nie to, że nie umieją (1)

      tylko nie ma dla nich miejsca

      • 2 2

      • No nie ma bo są wolne.... i sie mulą...
        Intercity 160km/h ....a przed nim złomik pomorski 80km/h

        • 5 0

    • coz niedaizm sie rozwinął...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane