• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujemy pociągi za ponad 1,1 mld zł. Część trafi na linię SKM

Michał Brancewicz
24 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (240)
Najnowszy artykuł na ten temat Są pieniądze na nowe pociągi dla Pomorza
W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag. W ciągu kilku lat na Pomorzu pojawi się 31 elektrycznych pociągów wyprodukowanych przez firmę Newag.

Władze województwa pomorskiego zadecydowały się rozszerzyć zamówienie na dostawę elektrycznych pociągów z dwóch do 31 sztuk. Rekordowy kontrakt będzie wart 1 mld 113 mln zł. Z tej puli część pociągów trafi do obsługi linii SKM.



W poniedziałek, w przerwie obrad Sejmiku Województwa Pomorskiego, podpisane zostaną dwa ważne dokumenty dotyczące nowego taboru kolejowego dla województwa pomorskiego.

Zamiast dwóch będzie 31 pociągów



Zakup 31 nowych pociągów rozwiąże problemy z taborem na Pomorzu?

- Pierwszy z nich to potwierdzenie prawa opcji w umowie z Newag S.A. Drugi - to umowa o współpracy ze spółką PKP SKM w Trójmieście, która pozwoli Samorządowi Województwa Pomorskiego wykorzystać dofinansowanie unijne związane z zakupem nowego taboru dla SKM - zapowiada Michał Piotrowski, rzecznik urzędu marszałkowskiego.
Wyjaśnijmy, o co chodzi.

Pierwsza sprawa dotyczy rozszerzenia kontraktu na dostawę nowych pociągów. W sierpniu 2022 roku urząd podpisał umowę z firmą Newag na dwa elektryczne zespoły trakcyjne za 70 mln zł - jeden aglomeracyjny i jeden regionalny.

Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku Dwa elektryczne pociągi dla Trójmiasta i Pomorza w 2023 roku

Parametry pojazdu aglomeracyjnego:

  • długość: od 76 do 86 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 9 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 180 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: 6
  • prędkość maksymalna 120 km/h

Parametry pojazdu regionalnego:

  • długość: od 70 do 76 m
  • liczba drzwi: nie mniej niż 6 na każdej stronie pojazdu
  • liczba miejsc: min. 140 siedzących, 4 os. na m kw. powierzchni niezabudowanej (miejsca stojące)
  • liczba stojaków rowerowych: co najmniej 12
  • toalety
  • prędkość maksymalna 160 km/h

Kontrakt zakładał opcję rozszerzenia zamówienia o kolejnych 29 pojazdów. I w poniedziałek wykonany zostanie ostatni formalny krok ku temu.

Dzięki niemu na Pomorzu pojawi się 31 nowych pociągów: 20 aglomeracyjnych do obsługi m.in. połączeń na liniach SKM i PKM oraz 11 regionalnych, kursujących na dłuższych trasach po całym województwie.

Część nowych pociągów trafi do obsługi linii SKM



Druga sprawa dotyczy taboru dla SKM. Spółka bezskutecznie próbowała znaleźć dostawcę 10 nowych pociągów. Gdy to się nie powiodło, pojawiła się groźba utraty unijnego dofinansowania.

Teraz, dzięki porozumieniu z marszałkiem, przewoźnik wraz z samorządem wspólnie wykorzystają tę dotację, zaś część pociągów, które samorząd zakupi w ramach kontraktu przekaże spółce do obsługi pomorskich linii.

31 pociągów za ponad 1,1 mld zł



- Zakup nowych pojazdów oznacza, że od 2026 roku linia SKM będzie obsługiwana wyłącznie nowymi pojazdami lub taborem zmodernizowanym - dodaje Michał Piotrowski.
Łączna kwota zamówienia 31 pojazdów wynosi 1 mld 113 mln zł.

Warto dodać, że obecnie trwa przetarg na wyłonienie dostawcy czterech pociągów hybrydowych z napędem elektryczno-spalinowym. Oferty powinniśmy poznać 12 kwietnia.

Opinie (240) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Nowe składy

    Ktoś powinien iść siedzieć za te nowe składy. Dlaczego są poniżej peronów. Trzeba było zamówić impulsy te malowane na żółto-niebiesko. Dlaczego tak beznadziejnie rozwiązano sposób przewozu rowerów. Dlaczego pociąg z Gdańska do Wrzeszcza jedzi prawie punktualnie, ale do Wzgórza potrafi przyjechać z nawet 8 min opóźnieniem. 2,5 minuty to standard. Pewnie bym się nie czepiał, ale przez te opóźnienia często muszę czekać 15 min na autobus.
    Stare składy potrafią jeździć z większą punktualnością. Może trzeba powrócić do starego sposobu otwierania i zamykania drzwi.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Świetna wiadomość (5)

    Skorzystamy na tym wszyscy. Kolej aglomeracyjna ratuje nas przed korkami.

    • 74 6

    • Kupujcie póki polskie (2)

      Wroci tusk to sprzeda newag siemensowi, bo za duza konkurencja dla niemca

      • 4 13

      • co (1)

        Jak można sprzedać prywatną firmę?

        • 2 0

        • Bez znaczenia.

          Ważne żeby napluć na Tuska. Reszta, a tym bardziej jakieś tam fakty, się nie liczy.

          • 0 0

    • 20 lat za pozno

      • 0 0

    • Zajmie to jeszcze

      ok 10-15lat

      • 2 5

  • Po co takie krótkie? (1)

    Koleje Mazowieckie. 5 człony i 6 człony po około 90m i 100m. SKM Warszawa 5 i 6 czlony 90 i 110m. U nas ledwo 80 i krótsze a ile więcej się u nas ludzi przewozi. Zmarnowane pieniadze

    • 1 0

    • Po co?

      Podpieranie się kolejami mazowieckimi nie ma tutaj sensu.
      Koleje mazowieckie obsługują aglomeracje w której sama Warszawa ma prawie dwa miliony mieszkańców dlatego potrzebne są tam dłuższe składy.
      Całe trójmiasto nie ma nawet połowy liczby mieszkańców Warszawy, więc nie wiem czego oczekujesz?
      Składów z 12 wagonów z WARS-em i wagonami sypialnymi?

      • 0 0

  • Dlaczego w pojazdach aglomeracyjnech (5)

    Niema zaznaczonych toalet żeby byly

    • 8 7

    • (3)

      Bo pojazdy aglomeracyjne mają funkcjonować jak metro. Widziałeś/-aś kiedyś toaletę w metrze?

      • 7 5

      • tak

        na przystankach.
        Na dodatek nie traci się biletu za przerwę w podróży.

        • 1 0

      • Widziałem (1)

        • 4 7

        • Chyba w Korei Północnej

          • 0 2

    • załatw sprawe przed podróżą, w tramwajach i autobusach też nie ma, nalezy ten rodzaj transportu tez tak traktować

      to nie jest długa podróż

      • 0 3

  • Pociągi dla pomorskiego

    Rychło nie po w czasie. Bo zbliżają się wybory ,to ta paskudna PO rzuca kiełbasę wyborcza

    • 3 0

  • Pociągi zostaną kupione. (1)

    Tylko uprzejmie przypominam, że transport zbiorowy miejski i regionalny jest deficytowy, niejako z założenia. Więc będzie jak z PKM. Uroczyste przecięcie wstęgi, a potem brak kasy za dofinansowanie odpowiedniej częstotliwości kursowania.
    Pytanie - dokąd udaje się pasażer, który nie może wejść do pociągu z powodu tłoku?
    Odpowiedź: Do samochodu.
    Marszałkowi Województwa Pomorskiego dedykuję.

    • 5 0

    • UMWP

      Piszę o tym z marszałkiem od lat siedmiu i nikt by nie uwierzył jakie głupoty można odpisywać

      • 2 0

  • Oto jak z porazke przerobic w sukces (8)

    Malo kto sledzil te sprawe, a redaktor lakonicznie wspomnial a i tak wychwala sukces marszalka. To sie nazywa rzetelnosc

    • 31 19

    • (2)

      PKM powinna bieg zaczynać w Gdańsku Głównym ,a nie we Wrzeszczu!!!!!

      • 8 2

      • AS

        Gdańsk Główny- Wrzeszcz jeździ SKM. Bez sensu dublowanie

        • 1 4

      • Właśnie,dlaczego zmienili?

        • 1 0

    • Porażka SKM (2)

      Nie potrafili nawet rozpisać przetargu na pociągi. Mało nie utracono unijnego dofinansowania. Zarząd i prezes powinni polecieć że stołków.

      • 15 7

      • Nie chcę bronić cienkiego zarządu SKM,ale dużo bruździ główny udziałowiec , czyli PKP. Che doić kosztem innych.

        • 1 1

      • W takich firmach, prezesi nie tracą stołków za brak kompetencji czy brak wyników.

        • 9 0

    • Plany można mieć ambitne, ale wszystkimi reguluje portfel. A Newag w tej chwili cienko przędzie, więc lipy raczej nie będzie odstawiał ,a miał parę wpadek , więc wypłakał eksploatację nadzorowaną. Mam nadzieję , że w pakiecie jest przegląd do co najmniej P3 , bo transport w góry sporo kosztuje. A tak pokrywa producent. Poza tym Newag stosuje ( wprawdzie nie zakazane) blokady , że inny wykonawca przeglądów praktycznie poza wymianą żarówek nic nie może zrobić.

      • 3 0

    • Dokladnie tak najpierw zniszczymy a potem łaskawie na koszt mieszkanców odbuduje my i mamy sukces POwski!!

      Szkodnik robił co sie dało by blokowac inwestycje w SKM a teraz wielki sukces !!Gdyby nie ten POwski szkodnik to pociagi nowe w SKM juz by jeżdziły .

      • 4 4

  • Opinia wyróżniona

    Wszyscy potrafią tylko narzekać (31)

    A SKM to bardzo dobry środek lokomocji, owszem zdarzają się opóźnienia, ale przeważnie niewielkie. Na pewno lepiej podróżować skmką niż stać w korkach. Ja tam ogólnie jestem zadowolony z tego środka komunikacji .

    • 357 48

    • (9)

      Z SKM jest tak, że jak dojedziesz do swojej stacji, to i tak nie jesteś u celu i trzeba jeszcze wiele minut iść w zimnie by dotrzeć np. do pracy. Jadąc samochodem nie ma czegoś takiego. No i w godzinach szczytu jest duży tłok w SKM.

      • 28 48

      • No tak (1)

        najlepiej wogóle się nie ruszać, wszystko pod nos. Wygodnictwo ludzkie nie zna granic, a potem nadwaga itd.

        • 48 8

        • Bo w normalnych krajach europy zachodniej jest tyle komunikacji miejskiej ze prawie wysiadasz pod drzwiami...

          i tego wymagajmy skoro mamay porzucic auta. SKM musi jezdzic co max 5 minut i to porzadne nowoczesne i pojemne sklady zeby dzieciakom pracownikom pasowala prawie kazda godzina. To samo PKM ale do tego trzeba budowac wiecej torow wywalic z torow SKM i PKM inne sklady szczegolnie Pendolino i te wszystkie zawalidrogi z Bydgoszczy, Krakowa i innych Elblagow i Slupskow.

          No i zadnych szlabanow jak za krola swieczka, jak to ma jezdzic plynnie musi byc bezkolizyjne i tak trzeba myslec. Wtedy nie bede narzekal tylko grzecznie zostawie auto na parkingu i pojade.

          za duzo sie skupiamy na moz ei waznych ale duperelach, jakies woonroofy, trawniki, place do cwiczen ktore prawie caly rok tylko marnieja, i inne rozne niepotrzebne instytucje i projekty. infrastruktura komunikacyjna to podstawa dobrze funkcjonujacych miast dzieki ktorym dobrzes ie wnich i komfortowo mieszka. Gdynie ludzie lubia nei za komunikacje itp tylkoz a bliskosc srodmiescia i osiedli z zatoka i tylko dlatego!

          • 3 0

      • zamiast iść wiele minut można już teraz podjechać własnym rowerem (1)

        niedługo będzie można będzie podjechać rowerem Mevo ;-)

        • 3 1

        • I gdzie ten rower zaparkujesz?

          • 0 1

      • A jadąc samochodem, jak dojedziesz do celu

        to nie masz gdzie zaparkować i tracisz czas, by znaleźć wreszcie miejsce kilkaset metrów od celu.

        • 4 0

      • (1)

        Dokładnie. Ja mam ponad kilkometr

        • 8 4

        • Ale co dokładnie?

          Masz za daleko i nie chce ci się podejść ten ten kilometr ( to tylko 10-15 minut spacerem), czy może być.

          • 20 0

      • To po co się w ogóle interesujesz?

        • 2 5

      • To jest transport publiczny a nie dojazd pod hotel

        • 59 8

    • SKM powinno należeć do miasta lub województwa (1)

      a nie do kolesi z przeciwnej opcji

      • 5 5

      • Uświadom sobie smutny platformersie...

        że oprócz PKP SA współwlaścicielami SKM są i samorząd województwa i i pomorskich miast. SKM ma kontrakt na przewozy z marszałkiem, który decyduje m.in rozkładzie i cenach biletów. A co do przeciwnej opcji, to przypominam, że jest coś takiego jak wybory i to w nich się decydują "opcje". Z transportu publicznego korzystają wyborcy wszystkich partii i on nie powinien być przedmiotem gry politycznej. Jest zbyt ważny, by nim pogrywać. Ech...pomarzyć zawsze można.

        • 1 1

    • (1)

      Jeśli mieszkasz i pracujesz przy SKM to działa w miarę ok. Ale ja tak nie mam i jednak wybieram auto

      • 10 4

      • to już twój problem

        docęń tych, którzy wybierają SKM lub jej kombinację z rowerem - dzięki nim stoisz w mniejszych korkach i mniej czasu tracisz na szukanie miejsca do zaparkowania.

        • 6 1

    • Bardzo dobry.Tylko dlaczego przez ostatnie 20 lat towarowymi ludzi wożą.

      • 1 4

    • Obaj przewoźnicy są dobrzy - i SKM i Polregio, gdzie powinni się uzupełniać ze swoimi ofertami.

      • 7 0

    • Tylko Polregio (3)

      Tylko Polregio ! SKM może im buty czyścić

      • 5 7

      • Rozumiem, że tam pracujesz? (1)

        • 2 2

        • A ty się mądrzysz ? Między stacjami (Gdynia Chylonia, Gdynia Gł,, Gdynia Orłowo, Sopot, Gdańsk Oliwa,

          Gdańsk Wrzeszcz i Gdańsk Gł. zamiast 25 minut (Gd. Chylonia - Gdańsk Gł. i na odwrót) pociągami PolRegio po torach dalekobieżnych proponujesz 45 minut jazdy pociągami SKM po jej torach zatrzymujących się doddatkowo na jej przystankach ?

          Masz problem ze zrozumieniem tego, że obaj przewoźnicy na tej trasie się uzupełniają ?

          PolRegio po torach dalekobieżnych nie pojedzie nawet co 10 minut (bo jeżdżą inne pociągi), ale częstotliwość co 1 h (w szczytach częściej) jest dobrą alternatywą dla tych co korzystają tylko z w/w wspólnych z SKM stacji i mają możliwość skorzystania z PolRegio mimo ich rzadszej od SKM częstotliwości.

          Od 1978 roku 80 % moich przejazdów między Gdynią (a nawet Sopotem) a Gdańskiem odbyłem pociągami (ezt.) jeżdżącymi po torach dalekobieżnych - jak tylko mogłem unikałem SKM, bo jazda jej pociągami była za długa dla mnie.

          Skoro była możliwość jazdy między Gdynią Gł. a Gdańskiem Gł. 20 (obecnie) do 25 minut (dawniej, choć najczęściej były to 23 minuty) po torach dalekobieżnych to po co miałem jeździć SKM po jej torach ok. 35 minut ?

          To tak jak w "drapaczu chmur" w jeżdzie z parteru na 100 piętro jechać i stawać na każdym piętrze ? Po to wprowadzono system wind ekspresowych, które stają np. co 10 piętro i się przesiada na takie, gdzie masz już krótki dojazd na interesujące cię piętro.

          Porównując to do SKM to tak, jakby skorzystać z tego, co kiedyś prawił jej dawny szef, p. Segień - od Lęborka czy nawet Słupska pociągi powinny stawać na każdej stacji i przystanku (tu SKM) - na trasie co Tczewa dałoby by się wytrzymać jadąc ze Słupska - zatrzymania co rusz ? Pasażera jadącego z Lęborka do Gdańska mają interesować to, aby jego pociąg zatrzymywał się już w Wejherowie Nanicach po kolei oprócz stacji na wszystkich przystankach SKM aż po Gdańsk Stocznię ?

          Na bazie rozwiązań z windami w normalnych krajach przewoźnicy kolejowi wprowadzili system lokalnych pociągów przyspieszonych - nie stających co rusz.

          • 13 0

      • Nie ma większego szitu...

        niż Polregio.

        • 2 2

    • Dobry ale nie rozwijany o nowe linie na peryferyjne dzielnice i tu jest największy problem do tego jakaś dziwaczna polityka biletowa Trójmiasta absurdalnie skomplikowany system biletowy, podróżowanie transportem publicznym jest skomplikowane i droższe niż własnym środkiem lokomocji a tak być nie powinno...

      • 10 1

    • człowiek się do wszystkiego przyzwyczai jak musi a takie opinie tylko cementują postawę nic nie robienia z SKM

      • 5 4

    • niewielkie?

      piątek rano, 15 minut opóźnienia, także ten tego...

      • 10 6

    • Szczególnie fajnie podróżuje się w godzinach nocnych... (2)

      Podobnie z tramwajami

      • 16 6

      • W nocy masz kolejkę co godzinę... i powietrze najczęściej wożą (1)

        • 9 9

        • Bzdura

          • 9 6

    • "przeważnie niewielkie" (2)

      xD

      • 14 9

      • ..."tym bardziej, że wcale nie padało".

        • 9 4

      • Zdarza sie ponad 4 min

        Ale zazwyczaj przyjezdza punktualnie

        • 14 7

    • Jak ci narobia na glowe tez powiesz ze jestes zadowolony.

      • 13 10

    • Jechałem ostatnio skm

      Po 5 latach przerwy. Jednak wole stać w korkach :D

      • 42 52

  • Ależ hucznie obwieszczona nowina.

    Oby w finale nie okazało się, że to będą odkurzone EN-57 albo inne starocie np. ET-22 z wagonami piętrowymi (nie) dostosowane dla niepełnosprawnych - wszystko usprawiedliwione wzrostem cen.

    • 0 2

  • Czy to rodzinne pociągi? Bo mamy firmy, które takie robią...

    i czy kasa do nich leci czy jak zazwyczaj na zachód...?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane