• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kupujesz bilet w komunikacji? Musisz wsiąść i wysiąść

Szymon Zięba
2 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.

Od poniedziałku, 1 czerwca, wróciła możliwość sprzedaży biletów w autobusach i tramwajach. Pasażerowie narzekają, że w Gdańsku zorganizowano ją w uciążliwy sposób. By kupić bilet u kierowcy lub motorniczego, trzeba wsiąść do pojazdu pierwszymi drzwiami, następnie wysiąść i wrócić kolejnymi. Organizator przewozów odpowiada, że dopóki obowiązują obostrzenia wywołane koronawirusem, nic w tej sprawie zrobić się nie da. Gdynia problem rozwiązała.



W jaki sposób najczęściej kupujesz bilety na komunikację miejską?

Od poniedziałku znów można kupić bilety w komunikacji miejskiej w Trójmieście. Sanepid zgodził się na to w zeszły czwartek.

Sęk w tym, że zdaniem pasażerów, w Gdańsku "technicznie" rozwiązano to w zły sposób. Nie zlikwidowano bowiem strefy buforowej, czyli przestrzeni oddzielającej taśmą kierowcę od pasażerów, która była zabezpieczeniem w związku z pandemią koronawirusa. To prowadzi do absurdu, który zmusza pasażerów do wyjścia z pojazdu po zakupie biletu.

- Jaki jest sens kupowania biletu u kierowcy, skoro muszę wejść pierwszymi drzwiami, kupić go, wysiąść i iść do drugich drzwi? Przecież to bez sensu. Kto mądry to wymyślił? I kto po kupnie tego biletu przechodzi pod tymi taśmami? - napisał do nas pan Krzysztof.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Pan Paweł zauważa, że w sytuacji gdyby więcej osób chciało kupić bilet u kierowcy pojazdu - przed drzwiami utworzy się kolejka, a kupujący będą mijali się w wąskich drzwiach.

- Jak to się ma do obostrzeń związanych z koronawirusem? Już nie mówię o tym, że taki pojazd może mieć opóźnienia - stwierdza nasz czytelnik.

Strefy buforowe w gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane



By wyjaśnić problem, zwróciliśmy się z prośbą o komentarz do organizatora przewozów w Gdańsku - czyli Zarządu Transportu Miejskiego.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM, tłumaczy, że zgodnie z decyzją sanepidu w zakresie wznowienia dystrybucji biletów i ze względu na stan epidemii COVID-19, "konieczne jest utrzymanie reżimu sanitarnego celem przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się patogenu."

- Dodatkowo, należy zapewnić bezpieczne zasady dystrybucji biletów. W związku z tym strefy buforowe w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej muszą zostać zachowane. Jeśli stan epidemiologiczny na to pozwoli, wtedy zapadnie decyzja o ewentualnym zniesieniu tych stref - mówi Zygmunt Gołąb.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
  • Pasażerowie narzekają na to w jaki sposób sprzedawane są bilety w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej.
Czy pasażerowie, którzy kupują bilet u kierowcy lub motorniczego muszą wychodzić z pojazdu? Zdaniem rzecznika ZTM, takie rozwiązanie jest jedynym możliwym do realizacji w kontekście obowiązujących ograniczeń związanych z epidemią.

- Nie możemy narażać zdrowia motorniczych i kierowców, likwidując strefę buforową w okresie, kiedy zachorowalność na COVID-19 wciąż jest wysoka. Aktualnie obserwujemy sytuację i nie mamy sygnałów dotyczących jakichkolwiek problemów ze sprzedażą karnetów w pojazdach gdańskiej komunikacji miejskiej - podkreśla Zygmunt Gołąb.
Urzędnik zaznacza, że jeśli Główny Inspektor Sanitarny czy rząd przedstawią konkretne rozwiązania dotyczące tego, jak dystrybuować bilety w pojazdach, nie narażając kierujących pojazdami ani pasażerów na niewygody czy zagrożenie zdrowia, wówczas ZTM zastosuje się do nich.

Spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł



- Analizujemy sytuację, jednak decydująca była informacja o sytuacji finansowej w gminie (spadek przychodów ze sprzedaży biletów o 18 mln zł). To uzasadnia uruchomienie tego dodatkowego kanału sprzedaży. Mamy świadomość, że wiele osób, w tym również pracowników naszych operatorów jest przeciwna wznowieniu sprzedaży w takiej formie, niemniej wszystkim nam zależy solidarnie na poprawie sytuacji finansowej Gdańska - mówi Zygmunt Gołąb. - Nie możemy również nie uwzględnić faktu, że wraz z kolejnymi etapami odmrażania gospodarki, w Gdańsku pojawią się turyści, którzy chętnie zakupią karnety u kierującego pojazdem.
Warto zaznaczyć, że w tym roku przez pandemię koronawirusa ZTM odnotował spadek dochodów z biletów o 34 proc. w stosunku do zakładanego planu.

ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety. ZTM zamieścił na stronie instrukcję w jaki sposób można zakupić karnety.
Rzecznik ZTM przypomina o tym, że bilety kupować można także, np. przez aplikacje mobilne, biletomaty, w jednym z Punktów Obsługi Klienta ZTM bądź w placówkach handlowych.

W Gdyni problem rozwiązano inaczej



Co ciekawe, podobny problem rozwiązano w Gdyni. W tamtejszych autobusach i trolejbusach przednie drzwi pojazdu wraz z przestrzenią pomiędzy tymi drzwiami, kabiną kierowcy i pierwszym rzędem siedzeń stanowią - do momentu ustania wszelkich zagrożeń związanych z koronawirusem - wydzieloną strefę bezpieczeństwa kierowców.

- Ze strefy tej od poniedziałku, 1 czerwca - wraz z przywróceniem sprzedaży [karnetów - red.] - wyłączyliśmy pierwszy rząd siedzeń w pojazdach, oddając w ten sposób pasażerom dodatkowe cztery miejsca, w tym dwa szczególnie cenne, gdyż można z nich obserwować trasę przejazdu (wnioskowali o to pasażerowie, w szczególności osoby starsze) - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik ZKM.

Rozkłady komunikacji w Gdyni



Dodaje, że osoby chcące zakupić karnet u kierowcy, powinny wsiadać drugimi drzwiami, a następnie podejść do granicy strefy bezpieczeństwa i dokonać transakcji.

- Jest to rozwiązanie wychodzące naprzeciw zarówno oczekiwaniom kierowców - w zakresie niezbędnego wciąż dystansowania się od pasażerów - jak i spełniające oczekiwania tych ostatnich - podsumowuje Marcin Gromadzki.
15:35 5 CZERWCA 20

(25 opinii)

Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej
Drogi ZTM

Witam,

Dawno nie korzystałam z usług komunikacji miejskiej, aczkolwiek dziś byłam zmuszona i jestem bardzo rozczarowana podejściem motorniczego do mnie jako pasażerki.
Chcąc kupić bilet byłam trochę zagubiona, w obecnych czasach wszystko się pozmieniało. Przeszłam do pana motorniczego, który na mnie naskoczył ze pod taśma się nie przechodzi i czy jestem ślepa. Powinnam wejść pierwszymi drzwiami. Przeprosiłam mówiąc ze się spieszę i chce kupić bilet. Pan dalej bardzo niemiłym tonem mówił ze mam wysiąść bo nie sprzeda mi biletu a stojąc nad nim opóźniam czas odjazdu tramwaju.

Bardzo to smutne, ze w czasach gdzie wszędzie uderzają w nas hasła o wspólnym wsparciu w tych czasach spotyka się tak mało empatycznych ludzi jak Wasz pracownik.
Zobacz więcej

Opinie (343) ponad 20 zablokowanych

  • O jeju jeju jeju

    Toć to zmęczyć się można, no straszne.

    • 0 1

  • Kto kupuje bilety w pojazdach ? (5)

    Ludzie nieudaczni ,nie potrafiący się zorganizować, oraz osoby które nie podążają za rozwojem techniki

    • 37 24

    • Wiesz kto kupuje bilety?

      Napewno nie ty bo inaczej byś pisał gdybyś zobaczył jaka często zepsute są biletomaty.

      • 2 1

    • Są ludzie starsi ktorzy (2)

      np mieszkają sami. Mysl o innych egoisto

      • 13 8

      • kiosk

        Przecież istnieją jeszcze kioski, w których również można zakupić ten bilet. Poza tym osoby starsze mają darmowe przejazdy.

        • 7 4

      • Starsi maja darmowe przejazdy. To nie Łowicz.

        • 15 7

    • mówisz o prezesach ztm czy pasażerach?

      • 9 2

  • zamieścili nawet " instrukcję" jak kupić bilety! (3)

    no po prostu geniusze zarządzają tym miastem!

    a nie prościej zamieścić automaty, biletomaty...w środkach transportu?

    no tak kasy nie ma... i to jest ten rozwój i nowoczesność,...
    to może zatrudnijcie konduktorów jak 50 lat temu....

    • 27 1

    • (2)

      Kasy jest jak lodu tylko jest rozkradana. Wspolczesna kradziez publicznych pieniedzy to stadion , rydwan i inne takie. No i zawsze to uzasadnienie, ze Polska to kraj na dorobku i trzeba oszczedzac. Polska to bogaty kraj tylko pelno w nim zlodzieji. Obawiam sie nawet, ze to jest mafia, wrosnieta we wladze tak gleboko, ze trzebaby zaczac ich wieszac zeby sie ich pozbyc.

      • 4 1

      • różne dotowane kancelarie, zawijane po roku...

        • 0 0

      • Zapmniałeś o interesach braci Sz.

        • 2 2

  • Strefa buforowa została bo trzeba mieć dodatkowy pretekst żeby karać prowadzących. ZTM i miasto mają gdzieś prowadzących. Ich nie obchodzi czy się zarazimy. "Jak ktoś umrze to się najwyżej zobaczy".

    • 3 0

  • Kierowca ZTM nie powinien zajmować się sprzedażą biletów . (9)

    Może jeszcze niech jak na poczcie ciastka i zabawki sprzedaje . Kierowca ma za zadanie jechać zgodnie z rozkładem jazdy i przestrzegać przepisów ruchu drogowego . Powinien skupić się na swojej pracy a nie zabawiać w biletera .Jest wystarczająco dużo kanałów do pozyskania biletu na przejazd. Kolejny temat jadący na kierowców ZTM po wczorajszym o dziadzie z rowerem w autobusie.

    • 55 17

    • (4)

      W Niemczech już 20 lat temu kierowca sprzedawał bilety. Ale tam pełna kultura. Wydrukowane i praktycznie bez dotykania siebie nawzajem

      • 4 0

      • (3)

        Powiedz niemieckiemu kierowcy słówko po polsku, to doświadczysz tej ich "kultury".

        • 3 3

        • Pamiętasz jeszcze Niemcy z lat '70 chyba.

          • 1 1

        • Ja powiedziałem i odpowiedział kulturalnie po polsku . (1)

          • 5 1

          • Kowalski widac, nie Schmidt.

            • 1 0

    • (2)

      Z biletami racja, ale to wina zarzadzajacych przewozami. Mieli tyle lat by wypracowac inne rozwiazania. Gdansk jest chyba jednym z niewielu wiekszych miast bez biletomatow w pojazdach. Nie kazdy, ma smartfona lub go ogarnia by kupic bilet na telefon. Co do rowerzysty z wczoraj, to kierowca jak zwykle cham i burak, co mnie w ogole nie dziwi. Regulamin przewozu pozwala przewozic rower i jego zakichanym obowiazkiem jest wykonac usluge. Nikogo nie interesuje jego osobiste zdanie na ten temat. Kierowca powinien miec po premii, a najlepiej by kogos takiego odartego z empatii juz dluzej nie zatrudniac jako kierowca.

      • 9 9

      • To kierowca odpowiada za prowadzony przez siebie pojazd i za osoby w nim znajdujące się. (1)

        Ten autobus nie był przystosowany do przewozu rowerów . Nie posiadał stojaków do mocowania roweru na czas przejazdu . A regulamin jest dość nieprecyzyjny i to jednak kierowca w ostateczności ma najwięcej do powiedzenia . Stwierdził ze przewóz roweru może zagrażać innym pasażerom i to powinno wystarczyć . To nie pasażer będzie sobie decydował z czym pakuje się do autobusu czy tramwaju .

        • 10 8

        • Kierowca byl po prostu zlosliwym gnojkiem. To jest klasyk, posiadanie namiastki wladzy i obnoszenie sie z nia. Serio? Starszego mezczyzne? Zyczyc jedynie by kierowce na starosc, tez w ten sposob ktos potraktowal. Za to rozmowki z funflami przez komorke w trakcie jazdy lub przy szoferce to juz nie jest zagrozenie? Niech kierowcy egzekwuja wpierw przepisy w stosunku do siebie. Przewaznie z morda potrafia do kobiet, starcow i dzieci. Jak kiedys grzecznie zwrocilem uwagi by wyprosil cuchnacego menela, ktory jawnie lamie regulamin przewozu to po prostu olal sprawe bo jemu w kabinie pewnie nie capi, wiec niech plebs sie dusi ze smrodem. Ludzie chlejacy piwsko w autobusie to wg kierowcow rowniez nie jest zagrozenie ani utrudnienie dla innych pasazerow.

          • 8 10

    • Nikogo nie obchodzi czy jesteś kierowcą, ZTM swoich kierowców poza tym nie ma. Niech pasazerowie wezmą odpowiedzialność sami za siebie, to moga wozic co chcą.

      • 8 3

  • Wcale mnie to nie dziwi, że

    w Gdańsku jak zawsze "niedasię".

    Jako kierowca zawsze przepuszczę autobus, ale nie ma szans, by nasz zbiorkom mnie kiedyś jeszcze złowił jako stałego klienta. Wolę raka dostać od czegoś innego, niż od absurdów naszej komunikacji miejskiej.

    • 4 1

  • Nie rozumiem (1)

    To w Gdańsku jest więcej koronawirusa niż w Gdyni?
    Twój koronawirus jest większy niż mój?

    • 6 2

    • Każdy ma takiego koronawirusa jakiego aktualnie

      potrzebuje, żeby na niego zwalić niepopularne decyzje.

      • 0 0

  • Sprzedaż biletów

    Problem nie do rozwiązania w Gdańsku od 30 lat.
    Za Gierka 1 zł ulgowy, 1,5 normalny ważny w całym Trójmieście, Elblągu i Warszawie. I nie piszcie, że inny system polityczny.
    Nasi zarządcy zamiast wysokich kwalifikacji mają przeskalowane ego, a nad efektami ich decyzji można pochylić się i zapłakać.

    • 4 1

  • (1)

    Niech naucza tych karaluchów kultury. Zaraz zaczna narzekac i sie obrazac ze ludzie do pracy chca dojechac

    • 6 20

    • aleś buc

      • 1 0

  • Brawo wies absurdow

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane