• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsza przyczepność leśnego odcinka ul. Słowackiego

Rafał Borowski
22 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Przejazd Słowackiego po śrutowaniu nawierzchni

Nawierzchnia leśnego odcinka ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska ma obecnie niemal dwukrotnie lepszą przyczepność, niż wymagają tego przepisy. Tak wynika z pomiarów, które zostały wykonane po zakończeniu śrutowania ulicy. Choć jazda po niej powinna być teraz znacznie bezpieczniejsza, urzędnicy apelują do kierowców o poruszanie się pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem zgodnie z obowiązującym ograniczeniem prędkości.



Jak często jeździsz autem leśnym odcinkiem ul. Słowackiego?

Przypomnijmy: w pierwszej połowie sierpnia na leśnym odcinku ul. Słowackiego w kierunku Wrzeszcza wykonano tzw. śrutowanie nawierzchni jezdni. Wykonano je za pomocą samobieżnego urządzenia, które z odpowiednią siłą wyrzucało z siebie metalowy śrut, uderzając w nawierzchnię jezdni.

W ten sposób wytworzyło jej nową makro- i mikrostrukturę. To pierwszy raz, gdy Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zdecydował się na skorzystanie z tej innowacyjnej technologii. Koszt prac wyniósł ok. 240 tys. zł.

Czytaj również: Śrutem w nawierzchnię Słowackiego

Urzędnicy mieli nadzieję, że śrutowanie nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego poprawi jej przyczepność i tym samym znacząco przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa kierowców.

Statystyki dotyczące tej drogi są bowiem zatrważające. Tylko w ubiegłym roku policja była wzywana tutaj do aż 333 wypadków i kolizji. Natomiast niewiele ponad 2 miesiące temu, kilkaset metrów za skrzyżowaniem z ul. Złota Karczma, zginęła 22-letnia kobieta w ciąży, której samochód staranował barierki i rozbił się na przydrożnym wzniesieniu.

Czytaj również: Groźny wypadek na ul. Słowackiego

Śrutowanie leśnego odcinka Słowackiego


Tuż po zakończeniu uszorstniania nawierzchni leśnego odcinka ul. Słowackiego przystąpiono do zbadania efektów wykonanych prac. Urzędnicy właśnie zaprezentowali wyniki pomiarów, które wyszły naprawdę obiecująco. Dzięki śrutowaniu udało się uzyskać dwukrotnie wyższy czynnik uszorstnienia nawierzchni, niż obligują do tego przepisy.

- Po zakończeniu robót specjalne urządzenie sprawdziło jakość wykonanych prac dokonując pomiaru i oceny własności szorstkości jezdni. Badanie wykonała firma niezależna od wykonawcy śrutowania. Miarodajny współczynnik tarcia wyniósł około 0,8, gdzie wymagane jest większe bądź równe 0,41. Wynik wskazuje, że został uzyskany dwukrotny w stosunku do wymaganego - zgodnie z wytycznymi Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad - efekt - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Warto jednak wspomnieć, że nie zmierzono współczynnika tarcia nawierzchni przed realizacją prac. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił śrutowanie po prostu ze względu na wspomnianą wcześniej liczbę zdarzeń drogowych.

Wykonawca śrutowania na ul. Słowackiego udzielił 4-letniej gwarancji na wykonane prace. Przez ten okres Gdański Zarząd Dróg i Zieleni będzie cyklicznie wykonywać miarodajne pomiary współczynnika tarcia na nawierzchni feralnej drogi. Na uszorstnionym odcinku wciąż trwa wymiana uszkodzonych wcześniej barier energochłonnych. Natomiast wszystkie znaki poziome zostały już odtworzone.

Nadzwyczaj zadowalające wyniki pomiarów na ul. Słowackiego przekonały urzędników o skuteczności zastosowanego po raz pierwszy rozwiązania. W przyszłym roku przewiduje się zastosowanie technologii śrutowania na kolejnych odcinkach gdańskich dróg.

Choć bezpieczeństwo jazdy pomiędzy Matarnią a Niedźwiednikiem niewątpliwie uległo poprawie, nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Zawsze, a w szczególności po opadach deszczu, należy poruszać się tamtędy z prędkością maksymalną 70 km/h.

Miejsca

Opinie (187) ponad 10 zablokowanych

  • Jak się jeździć nie umie to żadna nawierzchnia nie pomoże. (3)

    Wyżucone pieniądze

    • 19 9

    • spojrz nieuku

      wyrzucone a nie wyzucone

      • 0 0

    • Niektórych nie da się nauczyć inni tego nie chcą. Dla takich osób poprawa przyczepności sprawi,że kierowcy o większych umiejętnościach nie będą musieli stać w korku spowodowanym przez kierowcę który nie powinien posiadać prawa jazdy.

      • 6 1

    • A Twoja nauka ortografii to też wyrzucone pieniądze w błoto napisany głąbie

      • 8 0

  • mózgi trzeba niektórym debilom drogowym prześrutować , a nie nawierzchnię

    • 2 0

  • Można jeszcze poprawić bezpieczeństwo

    Maszyna do śrutowania powinna zostać na Słowackiego i być używana do reedukacji sprawców wypadków.

    • 1 0

  • Zobaczymy (1)

    Trochę mokro dziś...czekamy na wieści...oby jak najmniej razy pojawiła się ulica Słowackiego w raporcie

    • 43 0

    • narazie nie ma :) Moze faktycznie to dziala ?

      Bardzo duzy plus za poprawienie wezla matarnia ! Chcemy wiecej takich zmian

      • 2 1

  • uruchomić odcinkowy pomiar prędkości

    i wypadków nie będzie

    • 1 0

  • jak ktoś zapierd... to i śrut nie pomoże

    • 1 0

  • Hahaha

    Wystarczy jechać wolniej! Ostrożniej! Bezpieczniej!

    • 3 0

  • Progi zwalniajacr

    Wezcie postawcie progi zwalniajace jak w calym Gdansku na dziurawych ulicach wy debile...

    • 0 0

  • Ludzie nauczcie się jeździć (7)

    Tam naprawdę trzeba się postarać o wypadek. Trzeba być naprawdę debilem by mieć wypadek. W 2004 w ramach pewnych testów w deszczu w zakrętach było 140kmh? I samochód nawet nie wyszedł z pasa. No ale kiedyś ludzie byli bardziej świadomi stanu technicznego samochodu i opon.
    A teraz to na prostych odcinkach widać ślady opon? Dlatego? Do ludzie to debile. Mają łyse opony, hamulce łapią bardzo nieregularnie. A największe zagrożenie to idioci w BMW, dostawczakach i wszyscy Ci co jadą 100 ale na ostatnim zakręcie hamują nagle do 50 bo kamera nad jezdnią.
    Po pierwsze jak jedziesz z jakąś prędkością to nie hamuj bez powodu bo stwarzasz większe zagrożenie, naucz się hamować silnikiem. 4 bieg noga z gazu i samochód sam jedzie równo 70 z góry i klei się do drogi. Chcesz bardziej zwolnić na ostatnim odcinku wrzucasz 3 i z bani. Nauczcie się że hamulce to ostatnia forma hamowania w normalnej jeździe z góry.

    • 43 13

    • 140 w dół na mokrej nawierzchni? (2)

      chyyba nie :) mam małe sportowe auto, nisko zawieszone, sprawne, opony 245, nie uważam się za miszcza kierownicy ale na pewno potrafię jeździć lepiej niż 90% populacji i nigdy w życiu nie zrobiłbym ostatniego zakrętu przy tej prędkości, 110 może jeszcze tak ale 140? :O na suchym spoko ale na mokrym to chyba tylko Kubica

      • 5 0

      • . (1)

        • 0 0

        • prawdopodobnie bezczelnie ścinając na drugi pas

          lub miałeś tyle na wejściu a 100 na wyjściu...

          • 1 0

    • DK (3)

      co ty pierdzielisz........pod górę można wykręcić nawet ponad 140k ale na pustej drodze za to w dół makabra ostatni zakręt jest za ostry i na bank lecisz bokiem

      • 6 6

      • 140 w dół jest realne na mokrym? (1)

        trzeba miec sprawne auto, wyobraznie i wiedziec co sie chce zrobic...? a nie wpadać w panikę co 50m...

        • 3 1

        • nierealne stałe 140 (na tempomacie)

          chyba, ze w naprawdę wyczynowym samochodzie. wydaje mi się, ze to była średnia prędkość na całym odcinku. w niezłym, nowym hot-hatchu z napędem na przód na dobrych oponach- powyżej 110 na mokrym bez ścinania (zakładamy obecność innych samochodów, jeśli udajemy, ze mówimy o bezpiecznej jeździe:D ) zaczyna się lekki uślizg na ostatnim zakręcie (pomijając sam fakt, że nie widzisz, co się za nim dzieje, a awaryjne hamowanie>120 na mokrym zakręcie to niezbyt dobry prognostyk) . na pozostałych spoko:) dla większości nowych, zwykłych samochodów całkowicie bezpieczną jest stała prędkość 100 i pewnie z 90 w deszczu.
          za to ślady na prostej zawsze uważałem za pozostałości po debilach, którzy próbują driftować...

          • 2 1

      • nie hamuje sie na zakręci a przed lub zrzucasz bieg i jedziesz.

        silnik przyhamowuje, dziób dociska przednia oś, samochód dokleja się do drogi warunek to w odpowiednim momencie odpuścić lub dosinac...

        • 1 1

  • dlczego wyśrutowali tylko jezdnię na dół (5)

    a w drugą stronę dalej będą dzwony

    • 34 19

    • No jadąc w górę to już trzeba (4)

      Być bezmozgiem aby się rozbić

      • 37 1

      • (1)

        widziałam, jak samochód jadący w górę wpadł w poślizg i go obróciło, a wydaje się to niemożliwe

        • 3 1

        • bo był bezmózgiem na łysych oponach bez przeglądu i tylnym napedem...

          • 7 1

      • Popatrz jak wyglądają barierki jadąc w górę.

        • 19 1

      • Ale tam dużo takich jeździ

        • 35 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane