• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lepsze oznakowanie strefy Tempo 30 i skrzyżowań równorzędnych w Gdańsku

Maciej Naskręt
5 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku. Nowe oznakowanie poziome strefy Tempo 30 w Gdańsku.

Drogowcy poprawiają oznakowanie strefy Tempo 30. Obok istniejących znaków pionowych, wyznaczających ograniczony obszar ruchu, na ulicach pojawią się piktogramy. Bezpieczniej ma być też na przejściach przez torowisko tramwajowe.



W Gdańsku na jezdniach pojawiły się pierwsze piktogramy - oznaczenia wjazdów w strefy Tempo 30 oraz strefy skrzyżowań równorzędnych.

- Wszystko po to, żeby kierowcy zauważali wprowadzane w mieście zmiany i mogli prawidłowo zachować się na przykład na skrzyżowaniu, które z podporządkowanego stało się skrzyżowaniem równorzędnym - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, szef działu inżynierii ruchu Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Pomysł podpatrzyliśmy podczas wizyt studyjnych za granicą. Takie rozwiązania z powodzeniem stosowane są też już w Polsce - dodaje.

W 49 miejscach pojawiły się dwa rodzaje piktogramów. Pierwszy to malunki przed oznakowaniem pionowym strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h. Drugi rodzaj piktogramów pojawił się w miejscach, gdzie wprowadzono strefę skrzyżowań równorzędnych - tam wykonane zostały piktogramy znaku A-5, czyli skrzyżowanie równorzędne oraz napis: "strefa". Oznakowanie umieszczono na początek w 11 lokalizacjach.

Czy nowe oznakowanie poprawi bezpieczeństwo na drogach?

- Będziemy kontynuować oznakowanie. Szczególnie w zakresie stref skrzyżowań równorzędnych w miejscach, gdzie wprowadzane będą takie nowe strefy - zapowiada dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku Mieczysław Kotłowski. - Chcemy uzupełniać też takie skrzyżowania o linie warunkowego zatrzymania na wszystkich wlotach. Może to pomoże kierowcom w szybszym przyswojeniu sobie zasady prawej ręki - podkreśla.

Bezpieczniej na przejściach przez torowisko

Zarząd Dróg i Zieleni znakuje też przejścia dla pieszych przez torowiska tramwajowe. Od niedawna na wszystkich tego typu miejscach można zauważyć piktogramy z symbolami tramwajów oraz strzałkami wskazującymi kierunek jazdy tramwaju. Łącznie w mieście pojawiły się 234 tego typu znaki poziome.

Każdego roku dochodzi w Gdańsku do kilku wypadków tramwajowych, w których poszkodowanymi są piesi. Przyczyną jest zazwyczaj wejście przy czerwonym świetle na torowiska. Rokrocznie na przejściach przez torowisko ginie co najmniej jeden pieszy (tak było w latach 2010-2014). Najtragiczniejszy był rok 2009, kiedy na torowiskach zginęło aż pięciu pieszych.

Opinie (230) 1 zablokowana

  • Strefa 30 teoretycznie jest pomysłem dobrym. W praktyce wyzancza się strefy 30 na obszarach (2)

    gdzie to tylko UTRUDNIA ruch. Nie tylko samochodom, ale w równym stopniu pieszym. Przykładowo Wzgórze Mickiewicza: o ile strefa 30 jest uzasadniona to rezygnacja z pierwszeństwa na ul. Wojskiego jest zwyczajnym IDIOTYZMEM. Takie idiotyzmy powodują, ze cala idea stref 30 staje pod znakiem zapytania i zaczyna być postrzegana jako zwyczajna ZŁOŚLIWOŚĆ decydentów. A więc apel: MYŚLEĆ, proszę MYŚLEĆ !!!

    • 10 6

    • W jakim sposob utrudnia to ruch pieszym?

      • 3 2

    • Masz absolutną rację

      Wstawianie strefy 30 gdzie popadnie powoduje, że wszyscy mają ją w gdzieś i jadą jakby jej nie było.
      Kolejny przykład po Wojska Polskiego to Czyżewskiego w Oliwie.

      • 3 3

  • Ja (2)

    Kiedy jadę w miejscu skrzyżowań równorzędnych, zatrzymuję się, bo mam po prawej samochód, kierowca nie wie co ma zrobić... czasem nawet mi dziękuje, że ustąpiłam mu pierwszeństwa :P

    • 9 0

    • True

      Częsty widok. Sierota na równorzędnym po mojej prawej macha mi "jedź Pan". Jednak dziękuję (śmiejąc się) i wolę poczekać.
      Nigdy nie wiadomo czy to sierota umysłowa, czy cwaniak, co nagra na kamerkę jak mu "drogę zajeżdżam".

      • 8 0

    • znam to doskonale

      jadąc zarówno autem jak i rowerem. czasem z uszu dym widać, tak intensywnie myślą co zrobić :)

      • 7 1

  • Popada deszcz czy śnieg,

    to te znaki malowane taką farbą przestaną być widoczne, zwłaszcza po zmroku.
    A brak widocznego oznakowania powinien być równorzędny z jego brakiem.

    • 5 1

  • Malowanie znaków na jezdni taką farbą (6)

    jak dotychczas ( chyba emulsją albo kredową ) to tylko zawracanie głowy i dodatkowa praca co kilka miesięcy.

    • 26 1

    • (4)

      Typowo polskie zachowanie. Zrobić coś i zapomnieć do końca świata. Rzeczą naturalną jest odświeżanie i utrzymanie tych znaków co najmniej raz w sezonie.

      • 3 1

      • To kosztuje - podatki (3)

        • 1 1

        • płacimy. mamy najwyższe w europie. i co? (2)

          • 2 3

          • (1)

            Prezes ci tak powiedział? Polskie podatki są niższe,niż węgierskie,albo tureckie,że już nie wspomnę o niemieckich,francuskich,belgijskich,czy skandynawskich. Polskie podatki (zarówno dla "singla",jak i dla typowego gospodarstwa domowego z dwójką dzieci - są na podobnym poziomie,co w Japonii,czyli bardzo niskie. Niższe podatki w EU mają tylko Słowenia, Bułgaria, kraje iberyjskie, wyspiarskie oraz "raje podatkowe". Podaje za "Institut Molinari",a nie TVN...

            • 3 4

            • Oho,już dla trzech lemingòw Słowo Prorokaczora jest ważniejsze,niż rzeczywistość i niezależne wyniki badań... Brawo!

              • 0 3

    • Ktoś za ma pracę, kazdy

      orze jak może.

      • 0 1

  • Po co skrzyżowania równożędne? (2)

    W Gdańsku nie ma takich dróg w których można mieć wątpliwość która z nich jest nadrzędna a która podrzędna. Zamieszanie ze skrzyżowaniami równorzędnymi jest zorganizowane przez lobby blacharsko - lakiernicze..

    • 14 7

    • I przez Putina! (1)

      • 3 1

      • i przez cyklistów

        i komunistów

        • 2 0

  • Wyrzucanie pieniędzy w błoto (10)

    Każdy kierowca powinien czytać znaki. Jak walnie to płaci i to wszystko.

    • 27 28

    • Nie wszystko! (7)

      A stracony czas, nerwy i utrudnienia spowodowane jeżdżeniem po warsztatach? Jeżdżeniem autobusami bo samochód w naprawie? Spróbuj cały dzień rozplanować na nowo bez samochodu, zawieźć i odebrać dzieci ze szkoły, zrobić większe zakupy.

      • 9 6

      • Bierzesz (5)

        samochód zastępczy...

        • 4 8

        • ... po który trzeba pojechać autobusem na Osową w godz 8-16

          I dzień urlopu w plecy. A zanim dostaniesz zastępczy też mija trochę czasu. Pieniądze to akurat najmniejszy problem, OC zapłaci i tyle. Najgorzej z użeraniem się z ubezpieczycielem, warsztatami, załatwianiem formalności (w godzinach pracy, a jakże by inaczej) i generalnie kupą rzeczy do załatwienia.

          • 2 0

        • (3)

          Nie każdy ma ubezpieczenie, w którym dostaniesz zastępczy...

          • 6 1

          • (2)

            To niech patrzy na znaki

            • 5 2

            • a jak jest się tym, który nie zawinił ? (1)

              • 2 0

              • a jakie ubezpieczenie nie uprawnia do zastępczego? Bo nie słyszałem o takim - z OC sprawcy zawsze ci się należy...

                • 1 0

      • Wez taksowke, zrob mniejsze zakupy.

        • 2 1

    • O ile walnie w inny samochód,

      a nie rowerzystę lub pieszego. Też jestem za podejściem "przeskrobałeś to płać", ale niektóre szkody są nieodwracalne i nieprzeliczalne na pieniądze.

      • 5 0

    • Koszty wypadków to nie jest tylko wyklepanie blach w starym Golfie

      Niestety w skali kraju te koszty idą w miliardy rocznie i nawet w przypadku mniej groźnych kolizji w mieście trzeba brać pod uwagę, że ludzie zamiast pracować i płacić podatki muszą chodzić po lekarzach, na rehabilitacje itp. Według badań ~70% kosztów wypadków pokrywa państwo/gmina. Do tego dochodzą utrudnienia w ruchu czego się już w statystykach nie ujmuje. Więc każdy wypadek w mieście w jakimś stopniu uderza wszystkich po kieszeni.
      Nie mówiąc już o tym, że nawet przy 30km/h można sobie i innym zrobić krzywdę, więc podejście na zasadzie "e tam, niech się rozbiją" jest delikatnie mówiąc nieodpowiedzialne.

      • 15 2

  • Równorzędne

    Czy to droga wewnętrzna, czy to strefa zamieszkania, czy to wyjazd z parkingu, może skrzyżowanie równorzędne? Niejeden takie pytanie sobie zadawał, łącznie z zarządcą drogi...

    • 3 1

  • A może lepiej dać ludziom okulary? Może jeszcze wyposażyć w psa przewodnika który odczyta barwy świateł? Może wprowadzcie strefę 10!!!!?? Uważam że są to działania urzędników jedynie po to by pokazać że coś robią i ich stanowiska są potrzebne!!!! Rodzina urzędnika zarobi na malunkach na jezdni na innych zmianach i przecież o to im chodzi... By żyło się lepiej!!!!! Dla nich oczywiście......

    • 3 4

  • Na wybory ZDiZ dostał trochę farby.

    POtem przez 4 lata farba pójdzie na stadion.

    • 7 0

  • Prawo o ruchu drogowym

    Czy zostało znowelizowane? nie, może więc od tego zacząć, nawet jeżeli pomysł jest dobry to nie należy kombinować od d*py strony. Takie pomysły należy wpierw utrwalić w świadomości kierowców i pieszych. Nie można budzić się bez ostrzeżenia w innej rzeczywistości, chyba, że to wędrówka na drugi świat.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane