• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia 11: tłok na przystankach, tłok w tramwajach

Michał Brancewicz
18 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy. Linia 11 połączyła w końcu Chełm z Wrzeszczem. Jednak komfort jazdy jest jak na razie wątpliwy.

Wydłużenie trasy linii 11 na czas remontu ul. 3 Maja pokazuje, że sprawne kursowanie tramwajów z Chełmu do Wrzeszcza jest logistycznym wyzwaniem. Problemem pozostaje ilość tramwajów mogąca wspiąć się na chełmskie wzniesienie.



Od 14 marca wyłączony z ruchu został fragment ul. 3 Maja od al. Armii Krajowej do Huciska. Zawieszona została linia nr 1, a w jej miejsce wprowadzono 11 i 91. - Podczas budowy kolektora deszczowego natrafiliśmy na piwnicę po byłym szpitalu z osiemnastego wieku i musimy ją rozebrać - mówi Piotr Dańko, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Prace idą zgodnie z planem, mogą się nawet skończyć dzień wcześniej.

Oznacza to, że 21 lub 22 marca ruch zostanie przywrócony. Wtedy też zniknie linia 91, wróci "jedynka", a tramwaj nr 11 pozostanie na swojej nowej trasie z Pętli Witosa do zajezdni na Abrahama.

Przypadkowy remont stał się okazją do sprawdzenia jak przewoźnik jest przygotowany do oczekiwanego od dawna wydłużenia trasy najmłodszej gdańskiej linii. I trzeba powiedzieć, że jest kiepsko. Tramwaje kursują rzadziej niż za czasów kursowania jedynki, a to przekłada się na wzrost liczby pasażerów podczas każdego kursu.

- ZKM dysponuje tylko jedenastoma składami mogącymi wjechać pod górę, z czego trzy obsługują linię 91 a osiem linię 11 - przyznaje Jakub Hoły p.o rzecznika prasowego ZTM Gdańsk.

Schemat jest więc prosty. Brak większej ilości tramwajów powoduje, że nie mogą one jeździć częściej. Dodatkowo tłok w kursujących na trasie z Chełmu do Wrzeszcza tramwajach wynika z ich pojemności. Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie, a najczęściej kursują po dwa. Powszechnie jednak wiadomo, że nie są one w stanie bezpiecznie wyhamować zjeżdżając z Chełmu.

Teraz w godzinach szczytu 8 składów "jedenastki" może kursować nie częściej niż co 10 minut, gdyby jednak zlikwidować zupełnie linię 91 i wszystkie składy przerzucić na trasę do Wrzeszcza, to na 65 minutową trasę Chełm - Abrahama - Chełm tramwaje mogłyby wyjeżdżać mniej więcej co 7 minut. Według ZTM-u to byłby jednak problem. - Mogłyby zacząć się tworzyć korki tramwajowe, szczególnie na takich skrzyżowaniach jak Hucisko, które ma kiepską przepustowość - przekonuje.

- Obecnie na Hucisku panuje zasada, że bez względu ile trwa zielone światło dla tramwaju, to ciężko by przejechał więcej niż jeden w jednym kierunku, w jednym cyklu - wyjaśnia Tomasz Wawrzonek, kierownik działu inżynierii ruchu ZDiZ w Gdańsku. - To oznacza, że w godzinę od strony dworca we kierunku Lotu i Siedlec przejedzie około 37 - 38 składów.

Kierownik przyznaje, że na razie nie było żadnych sygnałów aby zmiana trasy i częstotliwości kursowania linii 11 spowodowała jakieś utrudnienia.

By tramwaj z Chełmu mógł dojeżdżać do Dworca Głównego PKP, na czym zależało wielu pasażerom musi mieć gdzie zawrócić. Jednak pętla na Abrahama nie jest pierwszym takim miejscem. Można byłoby puścić tramwaj w stronę Klinicznej np. po trasie wzdłuż stoczni, a następnie poprzez Operę do al. Zwycięstwa i z powrotem do centrum lub odwrotnie.

ZTM ma argumenty czemu nie skorzystał z takiej koncepcji. - Stan techniczny pętli przy klinicznej pozostawia wiele do życzenia, poza tym taka trasa byłaby trasą trochę donikąd - wyjaśnia Jakub Hoły.

Mimo takich problemów ZTM nie rezygnuje ze swojej planów pozostawienia linii 11 po remoncie. Trasę wciąż będzie obsługiwało osiem składów, a pozostałe trzy wrócą na linię nr 1. Oznacza to, że obie linie będą kursowały w godzinach szczytu (6 godzin dziennie) co 10 minut naprzemiennie. W innych porach niewykluczone, że rzadziej.

Opinie (238) 1 zablokowana

  • (4)

    "zkm dysponuje 11 składami mogącymi wspiąć się na Chełm" ... nie prawda, kiedyś jeździły jeszcze Alstom Citadis NGd99 , których jest przynajmniej 3 sztuki.

    • 0 0

    • (2)

      2 kolego 2 sztuki

      • 1 0

      • Skasowali któryś? (1)

        • 0 0

        • Zdaje się, że jeden pojechał do remontu (do Chorzowa zdaje się) a drugi czeka na lepsze czasy ;) - w stanie "do jazdy" obecnie są tylko dwa

          • 1 0

    • stare info

      poczytaj sobie na portalu - citadisy zdjęto z chełmskiej trasy bo się psuły,a jak już to miało mniejsce to cała trasa stawała i trudno ją było odblokować. widziałam citadisy na trasie 6 i 12, ale już baaardzo dawno. chyba faktycznie są w jakimś remoncie...

      • 0 0

  • Nie ilość tramwjaów, a liczba!

    Taka gramatyczna uwaga do "ilości tramwajów" w tekście: gdy mówimy o czymś policzalnym - jak tramwaje,używamy słowa liczba, a gdy o niepoliczalnym - o ilości.

    • 3 0

  • kamera na hucisko

    czy jest gdzies w necie kamera na zywo na skrzyżowanie Hucisko ?

    • 2 0

  • O chwilowym tłoku w linii 11 to

    piszą. Jakiś PO-wiec nią jeździ czy co? O tym co się dzieje ciągle (a nie od dzwonu) w tramwajach linii 8 i 13 na trasie w kierunku centrum po południu (tam to dopiero bywa tłok zwłaszcza gdy wypadają kursy i puste tramwaje z napisem "awaria" mkną do zajezdni zlewając wszystkich wokół), jakoś cisza.

    • 6 0

  • hmm, a ja jechalem 14 marca linia nr 11

    i zamiast do wrzeszcza, to jechala na siedlce, nie wiedziec czemu. zeby sie dostac do wrzeszcza, to musialem wysiasc przy locie i poczekac na cos innego. a jeszcze obserwowalem te 11 czy aby na pewno nie jedzie w strone wrzeszcza (bo slyszalem wczesniej o tych zmianach), ale nie, skrecila w lewo przy zaku.

    • 0 0

  • yhhh? (2)

    "Dortmund jest w stanie pomieścić 180 osób, a Bombardier 190. To mało w porównaniu ze starymi tramwajami typu 105Na, które są w stanie pomieścić 125 osób w jednym wagonie
    Jestem ciekaw skąd są te liczby :/ nie wiem czy połowa tych liczb jest realna do osiągnięcia...

    • 0 0

    • Jak najbardziej. (1)

      Do 105 wejdzie prawie 150 osób.

      • 0 0

      • Dla maruderów

        pusty tramwaj = nierentowny tramwaj

        • 0 0

  • (1)

    po co komu 'jedynka' skoro zostanie 11?? nie mozna puscic wszystkich skladow do zajezdni?? jakos brak tu logiki....

    • 1 4

    • jak to po co?!

      jedynka jest mega potrzebna! na chełm jeździ bardzo dużo ludzi bo tu jest węzeł przesiadkowy do dalszych dzielnic. a do 11 wsiadają ludzie jeżdzący np. tylko na odcinku wrzeszcz - gdańsk główny i "zajmują miejsca" ludziom, którzy jadą aż na pętlę (a takich jest bardzo wielu). więc jedynka jest potrzebna, żeby móc bardziej komfortowo dojechać do domu...

      • 1 0

  • żadna nowość

    czekam aż będzie news, żę wszystko jest si, ale chyba jeszcze z 20 lat muszę poczekać...

    a tramwaje wjadą wszystkie, tylko nie wszystkie są przygotowane do zjazdu z chełmu.

    • 2 0

  • rower

    • 0 1

  • rower (1)

    a ja wam wszystkim proponuje rower.

    • 2 5

    • Już widzę 75 letnią babinę jak dyma pod górkę na Armii Krajowej.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane