• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Linia autobusowa połączy biurowce w Oliwie z PKM

Krzysztof Koprowski
2 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Centrum biurowe Olivia Business Centre cały czas się rozbudowuje i ciągle rośnie liczba zatrudnionych tu osób. Centrum biurowe Olivia Business Centre cały czas się rozbudowuje i ciągle rośnie liczba zatrudnionych tu osób.

Deweloperzy dwóch kompleksów biurowych w Oliwie rozważają uruchomienie własnej linii autobusowej, którą ma zachęcić do rezygnacji z auta na rzecz komunikacji miejskiej. Pisaliśmy o tym przed miesiącem, ale teraz te plany są bardziej konkretne.



Aktualizacja godz. 14:15 Po publikacji artykułu skontaktował się nami przedstawiciel dewelopera, firmy Torus, który stwierdził, że do oficjalnego komunikatu wkradła się nieścisłość i na razie nie ma ostatecznej decyzji, czy linia będzie bezpłatna czy będzie trzeba uiścić opłatę za przejazd.



Czy kierowcy przesiądą się z samochodów na PKM i darmowy autobus?

Zespoły biurowców Alchemia zobacz na mapie Gdańska oraz Olivia Business Centre zobacz na mapie Gdańska to dzisiaj największe skupisko biur w Trójmieście. Ta koncentracja nie zawsze odbierana jest pozytywnie przez okolicznych mieszkańców, którzy skarżą się, na rosnącą liczbę aut w okolicy

Czytaj też: Rynek biurowy w Trójmieście: 70 proc. powierzchni w Gdańsku

Właściciele aut nie są skorzy do korzystania z komunikacji miejskiej, która w tym miejscu jest dość dobrze rozwinięta - tuż obok jest przystanek SKM Gdańsk Przymorze-Uniwersytet, trasa tramwajowa oraz przystanki autobusowe (niedawno powstała nowa para przystanków autobusowych na wysokości Alchemii).

Dlatego też deweloperzy próbują zmienić przyzwyczajenia kierowców i uruchomić prywatną linię, która ułatwi dotarcie do przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej Strzyża zobacz na mapie Gdańska.

- Torus [deweloper Alchemii - dop. red.] we współpracy z Olivia Business Centre pracuje nad wspólną inicjatywą uruchomienia linii autobusowej kursującej pomiędzy przystankiem PKM Strzyża a rozbudowującymi się kompleksami biurowymi oraz kampusem Uniwersytetu Gdańskiego. Na podstawie przeprowadzonej wśród pracowników Alchemii ankiety, analizujemy obecnie, jakie jest rzeczywiste zapotrzebowanie - mówi Maciej Brożek, dyrektor ds. komercjalizacji w firmie Torus.

Także zespół biurowców Alchemia powiększa swoją powierzchnię i liczbę najemców.


Czytaj też: Kolejny budynek Alchemii ze szklanym narożnikiem, Najwyższy biurowiec Olivia Business Centre gotowy w 2016 r.

Ponieważ cały czas trwa zbieranie danych od pracowników, nie są jeszcze znane szczegółowe ustalenia dla nowej linii. Wiadomo jednak, że autobusy będą kursowały co najmniej w godzinach szczytów porannego i popołudniowego.

- Połączenie ma być współfinansowane przez deweloperów Alchemii i Olivia Business Centre, a korzystać z niego będą zapewne nie tylko pracownicy kompleksów biurowych, ale także studenci sąsiadującego UG - dodaje Brożek.
Strzyża to najbliżej położony przystanek PKM w stosunku do biurowców w Oliwie. Strzyża to najbliżej położony przystanek PKM w stosunku do biurowców w Oliwie.
Inicjatywa deweloperów biurowców w Oliwie nie jest pierwszą tego typu. Z prywatnej linii autobusowej korzystać mogą również pracownicy kompleksu biurowego BPH na Jasieniu zobacz na mapie Gdańska (deweloperem był Euro Styl).

Pracownicy biur BPH również mogą korzystać ze specjalnej linii autobusowej, ale jej trasa jest wielokrotnie dłuższa, a przejazdy płatne. Pracownicy biur BPH również mogą korzystać ze specjalnej linii autobusowej, ale jej trasa jest wielokrotnie dłuższa, a przejazdy płatne.
Linia jest obsługiwana przez przewoźnika Gryf, który w dni powszednie wykonuje cztery kursy dziennie - dwa rano, dwa po południu na trasie BPH - Gdynia Dworzec Autobusowy (przez Osową).

Przejazdy są jednak płatne - bilet jednorazowy kosztuje 2,50 zł (ważny w granicach Gdańska lub Gdyni) lub 3 zł (dla trasy z przekraczaniem granicy między miastami). Cena biletu miesięcznego to odpowiednio 60 i 80 zł.

Miejsca

Opinie (113) ponad 10 zablokowanych

  • Super pomysł (1)

    A dla Januszy najważniejsze, że za darmo więc pewnie będzie się cieszyć powodzeniem

    • 5 8

    • "Januszy???" Czy taki się urodziłeś czy dopiero potem ktoś cię skrzywdził?

      • 1 0

  • 139 (6)

    by mogl spokojnie dojezdzac do PKM Strzyza, ale miasto się nie kwapi do takich gigantycznych wydatków...

    • 28 4

    • Jest to dobry pomysł (3)

      Jestem za.

      • 10 0

      • ale ZTM nie jest za (2)

        ze wzgledu na "ograniczony budzet"

        • 9 0

        • Miasto się rozwija (1)

          przychody rosną, wydatki też.
          Wydłużenie 139 do Strzyży to jest śmieszna liczba tych magicznych wozokilometrów. Wydajemy na transport w innych miejscach, można wydać i tu.
          Tym bardziej, że ostatnio aby zrobić lepszą ofertę dojazdu do PKM na górze, zredukowano częstotliwość 127 na Przymorzu (jak i na pozostałej trasie oczywiście).

          • 6 0

          • Można byłoby połączyć 139 z 149 i puścić w Relacji Wrzeszcz PKP- Strzyża PKM - Meczet - Szpital Marynarki Wojennej i dalej trasą 149 a później 139.

            • 1 0

    • Dojeżdża 199 (1)

      Na Zmianę jeżdżący z 139.

      • 0 4

      • 199 nie jedzie przy SKM Strzyża

        W godzinach szczytu nie jest w stanie trzymać się rozkładu jazdy, tym samym nie nadaje się na dowozówkę do PKM Strzyża czy SKM na Przymorzu.

        • 5 0

  • inicjatywa fajna, tylko pytanie dla ilu pracowników z tych biurowców, PKM to rzeczywiście (1)

    odpowiedni środek lokomocji, tzn czy jedzie tam gdzie oni mieszkają,

    bo może się okazać że wśród tych biurowców, to na trasie PKM mieszka kilka osób ;)

    • 6 3

    • Ankieta :-)

      Dlatego tez wlasnie o to m.in. pytali w ankiecie :-)))

      • 1 0

  • Już myslałem że miasto podstawi darnmową linię? (3)

    • 5 9

    • Już myślałeś? No to i tak już jest jakiś postęp (2)

      BTW nie ma nic za darmo

      • 6 3

      • jest (1)

        woda w baltyku.
        zoledzie w lesie

        • 2 4

        • Za darmo można też dostać w ryj. Chociaż często na to też trzeba sobie zasłużyć.

          • 0 0

  • Świetny pomysł (2)

    Sam pracuję w OBC i przerzuciłem się na SKM ze względu na korki, brak miejsc parkingowych i wyższe koszty. Jeśli komunikacja (trój)miejska będzie odpowiednio sprawna, ludzie bedą się przesiadali z samochodów. Same mandaty (kij) nie załatwią sprawy. potrzebna jest marchewka :)

    • 16 5

    • Szacun

      Poproś kolegów z pracy żeby robili to samo.

      • 2 0

    • Wolnych miejsc parkingowych jest tam od groma i do tego za symboliczną opłatą

      No ale nie są za darmo więc Janusze zastawiają chodniki i trawniki

      • 9 0

  • ???.

    Czy urbaniści w Gdańsku nie myślą. Było do przewidzenia jakie te biurowce przy trasie przelotowej stworzą problemy, a miasto jeszcze wspaniałomyślnie zwalnia nowych inwestorów od budowy parkingów. Liczy się tylko kasa i interes deweloperów. Można było stworzyć te kompleksy biurowe np. przy ul. Marynarki Polskiej, gdzie jest dostatecznie dużo terenów pod takie budowle jak i parkingi. Ale kto ma kasę to i ma siłę przebicia.

    • 11 2

  • Czy Trójmiasto.pl mobłoby nagłośnić bezsens istnienia linii 164 (2)

    Autobus z Kiełpinka PKM rusza pusty kilka minut przed przyjazdem pociągów z obu kierunków (np. godz. 6:18, pociągi odpowiednio 6:20, 6:21). Prowadzi trasą obsługiwaną przez inne linie (w dużej mierze 168). Już lepszy byłby autobus jeżdzący na trasie: Kiełpinek PKM - Karczemki - Kiełpino (zajazd) - Kokoszki - Matarnia - Złota Karczma. Trasa na tyle długa, że mieszkańcy mający do wyboru pociąg i autobus wybrali by PKM, a mieszkający w dzielnicach dalszych mieliby dowóz do jednego z dwóch przystanków na trasie. Zatem zakres oddziaływania komunikacji miejskiej na otoczenie wzrasta. Poza tym rozwiązuje to ewentualne trudności z dostaniem się do centrum handlowych (Auchan, Ikea i CH Matarnia powinny być zainteresowane dofinansowaniem linii).

    • 13 6

    • 168 nie jeździ przez Ujeścisko. Pomyśl o innych (1)

      • 1 1

      • No tak - 118, 156 i 174 to mało.

        Mackey ma rację. ZTM powinien uruchomić linię dowozową do PKMki przede wszystkim z Karczemek.

        • 0 0

  • A ludzkość zna tyle prostszych rozwiązań. (2)

    Na przykład udostępnienie parkingów pracownikom, skoro nie chcą płacić, bezpłatnie. Wiem, wiem, developerzy boją się, że źli studenci zaparkują. Czytałam. Można by, oczywiście, wydać identyfikatory. To chyba taniej niż linia. I spójrzmy prawdzie w oczy - jak ktoś nie chce się powlec w tej chwili te parę metrów od przystanku tramwajowego, to i przesiadanie go przerośnie.

    • 5 9

    • (1)

      parking w ten sposób załatwisz
      a okoliczne chodniki będą zastawiać nie pracownicy tylko owi źli studenci

      zaś drogi dojazdowe będą zakorkowane jak są i bardziej

      kombinuj jak ludzi skłonić do zniesienia "męki" przesiadek, a nie jak upchnąć twój samochód metr od twojego biurka

      • 4 0

      • skucha

        Akurat ja nie upycham samochodu koło biurka, tylko jestem mieszkańcem Oliwy i mam alergię na pracowników tych biurowców, blokujących moją dzielnicę. A że mieszkam tu od wielu lat, wiem, że przed budową biurowców studenci jakoś nic nikomu nie zastawiali. Skokowo się wzbogacili i pokupowali auta czy co?

        • 1 2

  • Wspólny bilet (1)

    Rozwiązałby problem...

    • 15 2

    • owszem

      a tu ściemniają że wspólny bilet na PKM, ZTM, SKM, ZKM musi być droższy niż osobne bilety i taryfy.
      kłamstwo tak często powtarzane, że pewnie wielu już dało się wkręcić.

      • 4 0

  • niby spoko, ale czy naprawdę aż tak daleko jest ze stacji pkm do tych biurowców? (14)

    przecież to 10-15 minut drogi pieszo.

    • 81 26

    • rowerem pięć minut (3)

      • 4 5

      • (2)

        A czy z rowerem wejdę do PKM i nikt mnie nie wyrzuci? Szczególnie w godzinach szczytu.

        • 9 8

        • Póki co wszyscy wchodzą. (1)

          • 12 0

          • na razie nie ma tłumów i z taryfy wynika ze nie mają prawa roweraka wywalić

            ale

            jak tu wyżej zauważono, na tej drodze pełno świateł dla pieszych. A także dla rowerzystów. A tylko święty stał by na wszystkich karnie. To nie Francja, gdzie pieszy i rowerzysta może legalnie przejść/przejechać na czerwonym, ustępując pierwszeństwa, czyli "jeśli nic nie jedzie". W Polsce psiarnia by siedziała całymi sforami po krzaczorach i wymuszała na pieszych i rowerzystach mandaty. "Dla ich bezpieczeństwa".

            • 6 2

    • :> (1)

      z 15 minut biegiem bo tam jest dużo świateł i długo na nich się czeka, jest tylko jedno wejscie na pkm strzyze od strony tramwaju nie ma od strony grunwaldzkiej

      • 6 5

      • A dlaczego tak długo czeka się na światłach? Ano dlatego,że w Gdańsku wszystkie światła ustawione są pod ruch samochodowy, a piesi w ogóle się nie liczą.

        • 7 4

    • No właśnie. 10-15 minut straty. Razy dwa. Szybciej i wygodniej jest samochodem. (3)

      Google twierdzi że pieszo 14 minut 1,2 km

      • 7 11

      • (2)

        To nie jest strata. Te 30 min ruchu to minimum dla organizmu.
        Najpierw wszyscy woza się samochodem, potem maja problemy ze zdrowiem i placa drogie karnety na silownie. To jest dopiero glupota

        • 17 2

        • (1)

          w mrozie i wzdłuż grunwaldzkiej pół godziny dziennie słabo na zdrowie wpłynie

          • 7 4

          • nie trzeba isc wzdluz Grunwaldzkiej. Tylko samochodem musisz jechac po prostych i ulicami. Piechota jest wieksza wolnosc. Spacer w mrozie akurat jest fantastyczny. Wystarczy odpowiednio sie ubrac. Jak sie chodzi czlowiek zawsze sie rozgrzewa i robi sie cieplo.

            • 10 1

    • (1)

      Jakoś kierowcy nie są w stanie przejść nawet 50 metrów od auta, więc jak ich zachęcić?

      • 36 1

      • można ich zniechęcać do jazdy samochodem wprowadzając opłaty kongestyjne

        i opłaty za parkowanie, nie mówiąc o ograniczeniach wjazdu na wybrane ulice historycznej części miasta.

        • 19 5

    • dokladnie (1)

      jakis absurd. mlodziez obecnie to nawet w obrebie srodmiescia w Gdansku potrafi podjezdzac wszedzie tramwajem ;)

      Rozumiem zeby takie linie na legitymacje emeryta zrobic bezplatne ale nie dla zdrowych mlodych ludzi.

      • 24 7

      • emeryci niech się cieszą, że emeryture dostaja i niech się przed zmrokiem nie pokazujo

        • 4 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane