• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

4,01 mln pasażerów na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
18 stycznia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
aktualizacja: godz. 12:07 (19 stycznia 2017)
Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób. Liczba pasażerów na trójmiejskim lotnisku rośnie z roku na rok. W 2016 skorzystało z niego ok. 4 mln osób.

Dobry początek 2016, wakacyjne wyniki w kratkę i udana końcówka roku - to wystarczyło, by lotnisko w Gdańsku przekroczyło granicę 4 mln pasażerów. Przy okazji port zarobił 24 mln zł netto.



Jak oceniasz komfort podróżowania z lotniska w Rębiechowie?

Aktualizacja godz: 12:06. Dokładnie 4 mln 10 tys. 684 pasażerów przewinęło się w ubiegłym roku przez lotnisko w Rębiechowie. Oznacza to roczny wzrost na poziomie 8 proc.

- Ta liczba pasażerów umieszcza nas w granicach setnego lotniska w Europie. To świadczy, że na lotnisku w Gdańsku jest duży rynek, wciąż do zagospodarowania. A to z kolei oznacza, że będą na niego wchodzili kolejni gracze, czyli przewoźnicy. Interesują się nami duże linie lotnicze. Brakuje nam jeszcze np. British Airways. Warto jednak pamiętać, że w Polsce mamy tylko cztery rentowne lotniska, w tym gdańskie. My zarobiliśmy 24 miliony netto w ostatnim roku. Dzięki temu możemy rozbudowywać port. Nierentowne porty też to robią, ale z pieniędzy np. samorządów. My możemy robić to sami - mówił rano w Radiu Gdańsk Tomasz Kloskowski, prezes portu.

Pracownicy działu marketingu Portu Lotniczego w Rębiechowie regularnie przysyłają dziennikarzom informacje o liczbie pasażerów, jakie trójmiejskie lotnisko obsłużyło w każdym miesiącu. Zazwyczaj je publikujemy, niezależnie od tego, czy lotnisko odnotowało wzrost czy spadek liczby pasażerów - licząc rok do roku.

Bywa, że w takiej sytuacji nasi czytelnicy pytają:

"A jakie to w ogóle ma znaczenie?"
Dlatego teraz, na dzień przed ogłoszeniem rocznych wyników lotniska (stanie się to w czwartek, 19 stycznia), tłumaczymy, dlaczego port lotniczy tak bardzo walczy, by liczba pasażerów regularnie rosła. I o to, by w 2016 r. udało się przekroczyć liczbę 4 mln pasażerów.

4 mln pasażerów robią wrażenie, ale to wciąż poza pierwszą setką w Europie

Przekroczenie tej magicznej liczby byłoby informacją korzystną wizerunkowo i umocniłoby trójmiejskie lotnisko na trzecim miejscu w kraju - za warszawskim Okęciem i krakowskimi Balicami. Nie pozostałoby też bez echa w branży lotniczej i przyniosłoby efekt kuli śniegowej.

- Dużo pasażerów lata z i do Trójmiasta? To my też powinniśmy o nich powalczyć! - tak mogą rozumować managerowie europejskich linii lotniczych, stale poszukujący nowych portów, które obsługują ich samoloty.
Dlatego też managerowie holenderskich linii KLM ogłosili początek latania z Rębiechowa w połowie grudnia, gdy nie znali jeszcze rocznych wyników lotniska. Dla nich więc "czwórka" z przodu nie miała dużego znaczenia.

Poza tym ochłońmy: nawet 4 mln pasażerów rocznie, to w skali Europy wciąż niewiele. Dość powiedzieć, że taki wynik plasuje Rębiechowo poza pierwszą setką europejskich portów lotniczych.

Konkretne korzyści: pieniądze od każdego pasażera

Z drugiej strony pamiętajmy, że na każdym pasażerze lotnisko zarabia. W Gdańsku, za każdą osobę wylatującą za granicę port inkasuje 48 zł (nie wlicza się w to dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych). Z kolei za podróżnych krajowych pobiera 25 zł.

Gdyby zatem liczba pasażerów w ubiegłym roku zatrzymała się na 3,90 mln, a nie 4 mln (oczywiście trzeba to podzielić na pół, bo tylu mniej więcej jest odlatujących), to przychód z obsługi pasażerów różniłyby się minimalnie.

Co dalej?

W rozpoczętym roku na pasażerów czekają nowe połączenia. Od połowy stycznia Wizz Airem można dostać się z Gdańska do Grenoble. W marcu samoloty Ryanaira zaczną latać do Neapoluszwedzkiego Vaxjo. W maju, dzięki wspomnianym już samolotom linii KLM, Gdańsk zyska połączenie z lotniskiem Schiphol w Amsterdamie, który jest jednym z największych portów przesiadkowych (hubów) w Europie.

Zmiany czekają także sam terminal, który zyska m.in.: bar z widokiem na płytę lotniska oraz McDonaldsa. W tym roku szykuje się również kolejne podniesienie kategorii systemu ILS z kategorii II (oddanej do użytku w listopadzie 2015) do III b. To pozwoli pilotom lądować w jeszcze trudniejszych warunkach niż dziś.

Przypomnijmy, że w 2015 roku z lotniska skorzystało ponad 3,7 mln podróżnych, a rok wcześniej było ich o ponad 400 tys. mniej. Według prognoz w 2017 z lotniska skorzysta ok. 4,3 mln osób.

Miejsca

Opinie (250) ponad 10 zablokowanych

  • Dobrze że jest blisko. (3)

    Powrównując do np. Goeteborg City, to port lotniczy w Gdańsku jest rewelacyjny!

    Ja też dołożę się do statystyk. Ale żeby więcej latać, to muszą być dwa czynniki spełnione - dobra cena i odpowiednie kierunki.

    Brakuje mi jednak wakacyjnego kierunku do Splitu. Póki go nie będzie, tak długo będę jeździł tam samochodem.

    • 30 3

    • I brakuje kierunku na Florydę !

      • 3 2

    • Split albo Dubrovnik, albo Rijeka
      hvala!

      • 9 1

    • mozesz leciec na jednym bilecie LOTem z Gdanska przez Wwe do Splitu, niecałe 500 zł z bagazem w obie strony obecnie, krotka przesiadka w WAW

      • 2 0

  • Jak to możliwe? (9)

    "z drugiej strony pamiętajmy, że na każdym pasażerze lotnisko zarabia (...) za podróżnych krajowych pobiera 25 zł."

    Ja latam do Warszawy za 9 zł z Ryanair, więc jak to możliwe, że lotnisko pobiera 25 zł za każdego krajowego pasażera? :D Zaznaczam, że nie jest to żadna czasowa promocja. Płacę od 9 do 13 zł za lot do Warszawy Chopina zawsze, a latałem już kilkanaście razy.

    • 14 8

    • inni płacą wyższe ceny (2)

      wszystko się wyrównuje

      • 13 1

      • Amber Gold - nie zapominajmy kto tam pracuje... syn z byłego OLT (1)

        • 4 19

        • zalecam

          Rp. Pernazini 300mg tid

          co jakiś czas sprawdzać stężenie w krwi, czy łyka

          • 7 1

    • Chyba nie myslisz ze przewoz 1 pasażera kosztuje 9 zl? Linie lotnicze płacą lotnisku różne opłaty i lotnisko też placi przewoźnikom. Im niższa cena biletu tym wieksza szansa na ich sprzedaz. I biznes sie kręci.

      • 9 0

    • a tym samym samolotem-dalej-leci małe cargo

      • 2 0

    • lot za 9 zeta (1)

      To może podziel się wiedzą jak to zrobić aby latac do Warszawy za 9 zeta!!

      • 5 0

      • Szukać i czekać na promocję!

        Można znaleźć bilety za 9-49zl. Ale zależy kiedy... I od promocji...

        • 2 1

    • A w Wwie ponad 40 zł za odprawe. Ryan'owi nadal nie udalo sie przyciągnac pasazerów ktorzy chcą zapłacic wiecej za loty do Wwy, oczywiscie mogą sprzedawac bilety za 9 zł jesli sprzedadzą takze za 400 zł - a tych nie sprzedają. Zobaczymy ile jeszcze polatają - sredni koszt biletu powinien wynosic ok 80 zł, przy wypełnieniu ponad 80% aby pokryc koszty lotu. A cena jest obecnie sporo nizsza. Z Modlinem polegli, tu bedzie zapewne tak samo
      I Ryan nie ma znizek ani w Gdansku ani w Wwie, cennik jest stały dla wszystkich, a znizki takze takie same dla wszystkich (np za nową trasę - ale ta nowa nie jest bo lata juz na niej LOT)

      • 3 0

    • Możliwe, możliwe. Ryanair jest dużym przewoźnikiem...

      ... i może sobie pozwolić na pokrywanie strat zyskami z innych tras.

      Inna rzecz, że oferując zbyt często absurdalnie tanie bilety (wspomniane 9zł) strzela sobie w stopę, bo polscy pasażerowie każdą wyższą cenę będą potem uznawać za "zdzierstwo" i "złodziejstwo", nie zadając sobie trudu ocenienia, jakie koszty ponosi przewoźnik i przy jakiej kwocie zaczyna się choćby "wyjście na zero"

      • 0 0

  • to lotnisko to takie hoolywood dla polskojęzycznych z kartuz i koscierzyny (4)

    dla pako-dresów z nieświeżym oddechem , zamkiem w uzębieniu którzy lecą na północ po koronki , a najważniejsze co maja w bagażu to %

    • 17 29

    • Klepiesz głupoty

      • 8 5

    • ciągle przeżuwających tą samą gumę od 4 godzin żeby zamaskować brak higieny jamy ustnej (1)

      • 3 3

      • Tobie nie udało się czegoś zamaskować: tĘ gumę nie tĄ gumę

        • 4 0

    • Ty tak musisz?

      Na dobranoc, a może i na dzień dobry kogoś obryzgać swoimi fekaliami? Masz problem człowieku.

      • 2 1

  • Jak O'Larry wprowadzi miejsca stojace w Ryanair (1)

    to z lotniska skorzysta 10 mln osób

    • 23 8

    • ale ma wprowadzić płatne kible

      to pomniejszy ilość chętnych

      • 1 0

  • Powoli ale do przodu. No i w końcu będzie połączenie z Amsterdamem!!!

    • 16 2

  • (4)

    "W Gdańsku, za każdą osobę wylatującą za granicę port inkasuje 48 zł (nie wlicza się w to dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych). Z kolei za podróżnych krajowych pobiera 25 zł."

    Czy może ktoś wytłumaczyć, na czym polega wał z cenami grubo poniżej 25 zł np. 9 zł na Okęcie? Przecież w tej cenie trzeba jeszcze kupić wachę do samolotu.

    • 11 9

    • Przeciez to wiadome że oni na tych lotach tracą,

      ale mają taka liczbe samolotów i tras że mogą sobie na to pozwolić ponieważ na innych to się wyrównuje.

      • 6 2

    • (1)

      To nie wal tylko promocję jak juz 100 pax kupi bilety po 150PLN to tobie sprzedadzaza 9 zeby pelny samolot byl proste?

      • 2 1

      • Bzdura

        Im mniej wolnych miejsc na rejsie tym wyższa cena.jak 100os.kupi bilet za 150to gwarantuje,że ten 101 będzie już dużo droższy.LUDZIE-W Biletach nie ma tzw.last minute.im mniej wolnych miejsc tym drożej.a ostatnie to już są najdroższe,albo zostają w business class.

        • 0 0

    • Nie tylko paliwo

      Są jeszcze opłaty "terminalowe" (rzędu 1000zł za samolot), opłaty nawigacyjne, raty leasingowe za samolot, pensje dla załóg, nawet pokrycie maszyny płynem przeciw zamarzaniu przed każdym lotem ma swój koszt...

      Podsumowując, każdy bilet w cenie poniżej tych 90zł (a co dopiero 9zł!) można uznawać za prezent od firmy i dobry interes.

      • 0 0

  • ceny (1)

    wszystko fajnie ok,lotnisko zarabia sklepy tez ,ale czemu maja takie ceny bandyckie na tym lotnisku teraz bedzie mc donalds i bic mc bedzie kosztowal 9z a zestaw 25

    • 15 7

    • Nie sądzę

      Zwykle ceny w lotniskowych barach McDonalds są takie same jak "na mieście".

      Jest za to szansa, że pozostali odrobinę przyhamują z cenami... dziwię się w ogóle lotnisku, że mimo swoich oficjalnych deklaracji bycia "przyjaznymi dla pasażera" cały czas tolerują placówki (bary, sklepy, itd.), które wolą obsłużyć 1 klienta i zarobić 10zł, niż 10 klientów po 1zł.

      Polskie lotniska (bo gdańskie nie jest tu wyjątkiem) mają cały czas te PRLowskie przyzwyczajenia, że latają tylko bogacze i można, a wręcz trzeba, skubać ich do woli...

      • 0 0

  • To Super, że lotnisko się rozwija. Takie miasta jak Wrocław, Poznań, Katowice czy Łódz zostały za nami daleko w tyle

    • 22 4

  • (1)

    Szkoda że linie lotnicze nie otwierają nowych połączeń na południe Europy lub do Portugalii.. zamiast tego mamy nowe połączenia do Skandynawii. Wystarczy porównać ofertę Krakowa czy Katowic z Gdańskiem... z tych lotnisk też lataja w większości tani przewoźnicy..

    • 25 1

    • Robotnicze kierunki. Tam latają, dokąd ludzie stąd latają.

      • 6 0

  • wawa ma wiecej lotow wiec gdansk to piard (4)

    wizz i ryanair i quatar maja duuuuzo wiecej polaczen z wawy

    • 5 27

    • Ale porównanie! (3)

      Warszawa jest kilkukrotnie większa, więc lata stamtąd więcej. Przecież to logiczne! Jeżeli mamy z kimś się ścigać, to w kraju tylko z Krakowem!

      • 14 2

      • Jeszcze z Katowicami, Poznaniem, Wrocławiem, Łodzią itp (2)

        • 2 8

        • a Radom, Szymany czy Zielona Góra to już nie można się ścigać?

          • 4 2

        • Jeszcze z Olsztyn Mazury ( w Szymanach ) i Rzeszowem w Jasionce i Zieloną Górą ( Babimost ) - już Ci lżej?

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane