- 1 Jest reakcja na serię kolizji z tramwajami (56 opinii)
- 2 Pościg między autami na trzypasmówce (44 opinie)
- 3 Znów były wyścigi na al. Grunwaldzkiej (284 opinie)
- 4 108. urodziny najstarszej gdańszczanki (117 opinii)
- 5 Narobił zniszczeń na 16 tys. Ukradł kilkaset zł (100 opinii)
- 6 Bezdomny bez pracy udawał inwestora (61 opinii)
4,01 mln pasażerów na lotnisku w Gdańsku
Dobry początek 2016, wakacyjne wyniki w kratkę i udana końcówka roku - to wystarczyło, by lotnisko w Gdańsku przekroczyło granicę 4 mln pasażerów. Przy okazji port zarobił 24 mln zł netto.
- Ta liczba pasażerów umieszcza nas w granicach setnego lotniska w Europie. To świadczy, że na lotnisku w Gdańsku jest duży rynek, wciąż do zagospodarowania. A to z kolei oznacza, że będą na niego wchodzili kolejni gracze, czyli przewoźnicy. Interesują się nami duże linie lotnicze. Brakuje nam jeszcze np. British Airways. Warto jednak pamiętać, że w Polsce mamy tylko cztery rentowne lotniska, w tym gdańskie. My zarobiliśmy 24 miliony netto w ostatnim roku. Dzięki temu możemy rozbudowywać port. Nierentowne porty też to robią, ale z pieniędzy np. samorządów. My możemy robić to sami - mówił rano w Radiu Gdańsk Tomasz Kloskowski, prezes portu.
Pracownicy działu marketingu Portu Lotniczego w Rębiechowie regularnie przysyłają dziennikarzom informacje o liczbie pasażerów, jakie trójmiejskie lotnisko obsłużyło w każdym miesiącu. Zazwyczaj je publikujemy, niezależnie od tego, czy lotnisko odnotowało wzrost czy spadek liczby pasażerów - licząc rok do roku.
Bywa, że w takiej sytuacji nasi czytelnicy pytają:
"A jakie to w ogóle ma znaczenie?"
Dlatego teraz, na dzień przed ogłoszeniem rocznych wyników lotniska (stanie się to w czwartek, 19 stycznia), tłumaczymy, dlaczego port lotniczy tak bardzo walczy, by liczba pasażerów regularnie rosła. I o to, by w 2016 r. udało się przekroczyć liczbę 4 mln pasażerów.
4 mln pasażerów robią wrażenie, ale to wciąż poza pierwszą setką w Europie
Przekroczenie tej magicznej liczby byłoby informacją korzystną wizerunkowo i umocniłoby trójmiejskie lotnisko na trzecim miejscu w kraju - za warszawskim Okęciem i krakowskimi Balicami. Nie pozostałoby też bez echa w branży lotniczej i przyniosłoby efekt kuli śniegowej.
- Dużo pasażerów lata z i do Trójmiasta? To my też powinniśmy o nich powalczyć! - tak mogą rozumować managerowie europejskich linii lotniczych, stale poszukujący nowych portów, które obsługują ich samoloty.
Dlatego też managerowie holenderskich linii KLM ogłosili początek latania z Rębiechowa w połowie grudnia, gdy nie znali jeszcze rocznych wyników lotniska. Dla nich więc "czwórka" z przodu nie miała dużego znaczenia.
Poza tym ochłońmy: nawet 4 mln pasażerów rocznie, to w skali Europy wciąż niewiele. Dość powiedzieć, że taki wynik plasuje Rębiechowo poza pierwszą setką europejskich portów lotniczych.
Konkretne korzyści: pieniądze od każdego pasażera
Z drugiej strony pamiętajmy, że na każdym pasażerze lotnisko zarabia. W Gdańsku, za każdą osobę wylatującą za granicę port inkasuje 48 zł (nie wlicza się w to dzieci do 2 roku życia i od pasażerów tranzytowych). Z kolei za podróżnych krajowych pobiera 25 zł.
Gdyby zatem liczba pasażerów w ubiegłym roku zatrzymała się na 3,90 mln, a nie 4 mln (oczywiście trzeba to podzielić na pół, bo tylu mniej więcej jest odlatujących), to przychód z obsługi pasażerów różniłyby się minimalnie.
Co dalej?
W rozpoczętym roku na pasażerów czekają nowe połączenia. Od połowy stycznia Wizz Airem można dostać się z Gdańska do Grenoble. W marcu samoloty Ryanaira zaczną latać do Neapolu i szwedzkiego Vaxjo. W maju, dzięki wspomnianym już samolotom linii KLM, Gdańsk zyska połączenie z lotniskiem Schiphol w Amsterdamie, który jest jednym z największych portów przesiadkowych (hubów) w Europie.
Zmiany czekają także sam terminal, który zyska m.in.: bar z widokiem na płytę lotniska oraz McDonaldsa. W tym roku szykuje się również kolejne podniesienie kategorii systemu ILS z kategorii II (oddanej do użytku w listopadzie 2015) do III b. To pozwoli pilotom lądować w jeszcze trudniejszych warunkach niż dziś.
Przypomnijmy, że w 2015 roku z lotniska skorzystało ponad 3,7 mln podróżnych, a rok wcześniej było ich o ponad 400 tys. mniej. Według prognoz w 2017 z lotniska skorzysta ok. 4,3 mln osób.
Miejsca
Opinie (250) ponad 10 zablokowanych
-
2017-01-18 23:06
Skoro Gdańsk oddaje pasażerów Warszawie czy Wrocławowi, bo to z tamtąd
latają tanie linie do Grecji, najbardziej obleganego kierunku w tym roku....
czy do innych południowych krajów, to niech się trzęsie.....- 13 3
-
2017-01-18 23:10
(2)
Fantastyczne to nasze lotnisko..... kawa za 30pln, suche ciastko z wczoraj za dychę, smrodek w toalecie za friko
- 12 5
-
2017-01-18 23:18
To jest takie myślenie : no tak. Przywożą polaki i inni euro, funty, korony, to trzeba trzepać za kawkę, ciasteczko, ci nie?
- 4 1
-
2017-01-19 14:08
Smrodek w toalecie to akurtat zasługa brudasów pasażerów...
- 2 1
-
2017-01-19 00:40
W sondzie brak odpowiedzi (3)
-nie lubie lotniska i unikam jak ognia z powodu prostackiej,chamskiej obsługi straży granicznej
- 14 11
-
2017-01-19 04:28
Dokladnie!!
- 3 5
-
2017-01-19 12:30
,,Obsłużyć'' to ciebie
może kasztaniarzu panienka stojąca na poboczu w lesie
- 2 2
-
2017-01-19 14:09
A lotnisko to widziałeś tylko na folderze...
- 2 0
-
2017-01-19 01:50
A w Kosakowo Airport im Szczurka ile mln pasażerów? (1)
Dlaczego prokuratura nie zajmuje się sprawą wyrzucenia w błoto prawie 100 mln?
- 13 5
-
2017-01-19 04:48
Najwyraźniej nie ma ku temu podstaw
Dla nas to drobne
- 1 5
-
2017-01-19 04:27
Czesto latam... (6)
Jako że z rębiechowa wylatuje co dwa tygodnie to taka mala rada: Zmiencie celników bo jak sie widzi ich skwaszone miny, wszystko robione od niechcenia i traktowanie pasazera jakby coś zlego zrobił to aż sie wszystkiego odechciewa. Kontrola na Rębiechowie jest najbardziej stresującą kontrolą z jaka mialam stycznosc. Prosze wziac przyklad z kontroli na lotnisku Oslo Torp Sandefjord w Norwegii, moze i lotnisko brzydsze ale milszych celnikow, bardziej usmiechnietych, zyczliwych i rozmownych ze swieca szukac!
- 21 7
-
2017-01-19 11:48
Oni tam nie są od rozmawiania z tobą (1)
Zapewne coś przemycałeś i dlatego ich tak źle opisujesz.
- 5 7
-
2017-01-19 18:14
Jedyne co "przemycałam" to swoje ciuchy :)
- 1 0
-
2017-01-19 12:28
oslo (1)
to w oslo są ci uśmiechnięci celnicy czy trzeba ich ze świecą szukać
- 2 0
-
2017-01-19 18:15
W oslo. Może nie każdy na rębiechowie jest koszmarny, ale cóż...rzadko spotkam tam kogoś miłego.
- 1 0
-
2017-01-19 15:08
Racja
Masz racje Celnicy masakra, za to operatorzy kontroli bezpieczeństwa super ludzie
- 2 0
-
2017-01-19 15:34
Jakich celników? W wylocie? Może mylisz instytucje?
- 2 0
-
2017-01-19 04:47
to nie jest terminal (1)
To jest kontener, z nazwą Ubeka. Gdańsk jako Tygrys północy i nieśmiertelny Lider regiony powinnen sie postarać bardziej. A nie trzęść gaciami i biegać do Brukseli na skarge że sąsiady też otwierają ;) bez hejtu
- 9 15
-
2017-01-19 15:56
Infirnacyjnie Gdynia ma udziały w Porcie Lotniczym im Lech Wałęsy
- 2 0
-
2017-01-19 07:00
Do wszystkich sceptyków szczurzych pomysłów (5)
Jako osoba o nieco antysystemowej naturze rozumiem wieczne utyskiwania na plany naszych "władz" lokalnych. Po wszystkich latach istnienia trójmiejskiego układu trudno mi uwierzyć w jakiekolwiek czyste intencje takiego np P. Adamowicza. Gdybym go zobaczył dającego ukradkiem żebrakowi 10zł to odruchowo bym pomyślał "a co on z tego będzie miał?".
No, ale do rzeczy. Teraz widzicie o jakie kwoty się rozchodzi. Te 48zł jest doliczone do każdego Waszego biletu jak wybieracie się choćby odwiedzić znajomych w UK.
Nadal uważacie, że konkurencja dla Portu Lotniczego im. TW Bolka jest czymś złym? Czy to tylko ten odruch niechęci do pomysłów "władzy"?- 4 16
-
2017-01-19 09:05
(1)
Ty pewnie byś wolał nazwę portu św pamięci Marii i Lecha co...? konkurencja to jest dobra w sporcie i sklepach spożywczych...a nie wyj...ebać 100mln zł na lotnisko tylko po to aby jedno miało 1,5mln pasażerów a drugie 1mln. Ważne że będa dwa i będzie konkurencja...jak Ci tak niewygodnie to lataj z Bydgoszczy..
- 5 0
-
2017-01-19 11:42
Nie mówię, że dotowanie nierentownych podmiotów ma sens. Ma taki sens jak nierentowny stadion czy ESC. Mówię o zasadności istnienia alternatywy dla Rębiechowa. Niech się nazywa i Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy 2. Sama realizacja pomysłu była idiotyczna i poległa - przecież nie o tym mowa.
Swoją drogą co masz na myśli pisząc "konkurencja to jest dobra w sporcie i sklepach spożywczych" bo jeżeli podważasz tym realizację idei przez Szczurka to masz rację, co napisałem powyżej, tylko argument nietrafiony. Brak konkurencji zawsze czuje klient w portfelu. Ja akurat jestem klientem, a nie właścicielem lotniska.
p.s. Najczęściej latam z Ostrawy ;)- 0 3
-
2017-01-19 10:36
(1)
Lotniska nie konkurują o klientów, tylko o przewoźników.
Większy wybór dla przewoźnika, to wyższe ceny dla klientów, lub precyzyjniej pisząc - dodatkowe koszty w budżecie samorządów dla swoich lotnisk.
Zdecydujcie się, gdyńskie urzędaski. Z jednej strony narzekacie, że mieszkańcy okolicznych gmin rozjeżdzają nam drogi, z drugiej strony chcecie im sponsorować loty z podatków trójmiejskich podatników.- 4 0
-
2017-01-19 11:44
Jak powyżej - dotowanie dla samego istnienia jakiegoś podmiotu gospodarczego jest debilne. Zupełnie w to nie wnikam.
- 1 0
-
2017-01-20 20:28
Koszty
Moze zrobmy druga autostrade obok, zeby byla konkurencja? W Polsce sa tylko 4 lotniska, ktore nie potrzebuja dotacji z budzetu.
To ze lotnisko jest dla calego Trojamiasta - moze na przyklad Gdynia powinna wykupic w nim czesc udzialow?- 0 0
-
2017-01-19 07:29
Wieczne opóźniony odlot (2)
z tego lotniska to normalność.
- 6 11
-
2017-01-19 14:13
To pretensje do przewoźnika...
- 2 0
-
2017-01-19 15:35
Takie narzekania to też normalność. Pewnego rodzaju ludzi.
- 2 0
-
2017-01-19 07:30
otworzyć linię transoceaniczną z Ameryką Warszawa ma południe Kraków ma a my nie !!!!!!!
- 7 1
-
2017-01-19 07:43
kiedy loty do Dubaju ?
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.