- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (37 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (246 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (206 opinii)
- 4 Po 80 latach dzwony wróciły do Gdańska (158 opinii)
- 5 Szukają szczątków legionisty na Westerplatte (44 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (61 opinii)
Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce
Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.
Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.
Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.
Co daje ILS IIIB?
- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).
Opinie (326) ponad 10 zablokowanych
-
2021-01-28 16:36
I najsłabszą ofertę jeśli chodzi o destynacje lotów ...... (3)
- 11 10
-
2021-01-29 09:22
To chyba zależy od przewoźnika nie od lotniska
- 2 0
-
2021-01-28 16:37
(1)
To zależy dla kogo.
- 4 1
-
2021-01-28 20:10
No ja nie latam do pracy do Norwegii jak Ty :-)
- 2 0
-
2021-01-28 16:35
;) (2)
Biedni plytowi tyle pracy teraz za 2700zl hahaha
- 7 2
-
2021-01-29 09:21
I co w tym zabawnego?
- 2 0
-
2021-01-28 16:37
Nie zazdrość ty..
- 3 0
-
2021-01-29 09:17
gołębie vs ils
ciekawe czy pomyśleli tym razem o siatce zabezpieczającej, żeby gołębie nie sr*ły...
- 5 0
-
2021-01-29 09:02
oo...
w końcu działa? Brawo! Nie było tak kolorowo na początku, jak ze wszystkimi trójmiejskimi inwestycjami lotniskowymi z resztą :D
- 2 2
-
2021-01-29 08:58
Port Lotniczy
Port Lotniczy im. Lecha Walesy w Gdansku jest najlepszy w Polsce. To nie powinno dziwic iz wszystko co jest w Gdansku jest najlepsze wlacznie z jego mieszkancami.
Serdeczne gratulacje.- 3 4
-
2021-01-29 08:50
"(...)pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową"
...w przeciwieństwie do osi bocznych?
- 2 1
-
2021-01-29 08:50
Lotnisko w Gdańsku już nie ma im. Lacha Wałęsy? Czy to nie po linii partyjnej?
- 2 1
-
2021-01-29 08:00
Ankieta
W lataniu boję się odwołanych lotów.
- 4 1
-
2021-01-29 01:51
Zmiencie patrona to będzie więcej podróżnych
- 5 11
-
2021-01-28 21:51
Może wreszcie się coś zmieni (2)
bo tradycyjnie w okresie zimowo jesiennym , regularnie zamiast w Gdańsku ,z powodu warunków atmosferycznych lądowałem w Bydgoszczu albo Poznaniu a potem jazda autobusami do miejsca przeznaczenia . W takim wypadku , idea latania samolotem bierze w łeb.
- 7 2
-
2021-01-28 23:24
No tak (1)
W Gdyni jest system TACAN (wyposażona została Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Babich Dołach. W październiku 2009 roku, która może być podwyższona do odpowiedniej kat. ILS, no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach
- 0 2
-
2021-01-29 01:34
"no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach"
Weź nie rozśmieszaj. Ten jeden pas to się nadaje dla śmigłowców, a nie samolotów pasażerskich pokroju jakiegoś 737, że o większych nie wspomnę.
Poza tym od czasów wynalezienia skrętnego podwozia nie ma konieczności budowania pasów w różnych kierunkach i największe lotniska z więcej niż jednym pasem mają te pasy równolegle, bo wtedy możliwe jest wykonywanie więcej niż jednej operacji lotniczej jednocześnie.- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.