• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko ma najlepszy system lądowania w Polsce

Michał Brancewicz
28 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce. Lotnisko w Gdańsku ma najlepszy system lądowania w Polsce.

Od czwartku, 28.01.2021, w Porcie Lotniczym Gdańsk funkcjonuje system ILS kategorii IIIB. Umożliwi on starty i lądowania nawet w dużej mgle. Koszt uruchomienia systemu, którego nie ma żadne inne lotnisko w Polsce, wyniósł 7,5 mln zł.



Której fazy lotu się obawiasz?

Instrument Landing System (ILS) to zestaw radiolatarni i świateł, które ułatwiają pilotom lądowanie na lotnisku podczas złej pogody lub po zmierzchu. Radiolatarnie wysyłają do samolotu precyzyjne informacje o jego pozycji względem pasa startowego, a światła sprawiają, że pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową.

Prace nad wprowadzeniem ILS-u kategorii IIIB rozpoczęły się już w listopadzie 2017 roku. Był to złożony proces, w który zaangażowany był port lotniczy, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej i Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Po stronie portu było wykonanie systemu weryfikacji pozycji samolotów i pojazdów. W tym samym czasie Polska Agencja Żeglugi Powietrznej musiała rozbudować istniejący ILS o dodatkową antenę. Obie strony, przy współpracy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, ustaliły zmiany w procedurach operacyjnych lotniska. Następnie cały system został sprawdzony i przetestowany, co doprowadziło do wydania 21 stycznia 2021 r. właściwego certyfikatu przez ULC.

Różnice między ILS-ami różnych kategorii. Różnice między ILS-ami różnych kategorii.

Co daje ILS IIIB?



- Minimalna widzialność na drodze startowej to zaledwie 75 m, a wysokość, na której załoga samolotu musi zobaczyć światła podejścia, spadła do zera - informuje Agnieszka Michajłow, rzecznik lotniska. - Dotychczas, przy funkcjonującym systemie ILS kategorii II, lądowania w Gdańsku mogły się odbywać, gdy mgła ograniczała widzialność wzdłuż drogi startowej do 300 m, a załoga podchodzącego do lądowania samolotu musiała zobaczyć światła podejścia z wysokości 30 m.
Całkowity koszt uruchomienia nowego systemu wyniósł prawie 7,5 mln zł. Port Lotniczy zainwestował 5,1 mln zł na dostosowanie lotniska do kat. IIIB i 340 tys. zł na transpondery multilateracji MLAT. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydała 2 mln zł na antenę FFM (Far Field Monitor).

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • I najsłabszą ofertę jeśli chodzi o destynacje lotów ...... (3)

    • 11 10

    • To chyba zależy od przewoźnika nie od lotniska

      • 2 0

    • (1)

      To zależy dla kogo.

      • 4 1

      • No ja nie latam do pracy do Norwegii jak Ty :-)

        • 2 0

  • ;) (2)

    Biedni plytowi tyle pracy teraz za 2700zl hahaha

    • 7 2

    • I co w tym zabawnego?

      • 2 0

    • Nie zazdrość ty..

      • 3 0

  • gołębie vs ils

    ciekawe czy pomyśleli tym razem o siatce zabezpieczającej, żeby gołębie nie sr*ły...

    • 5 0

  • oo...

    w końcu działa? Brawo! Nie było tak kolorowo na początku, jak ze wszystkimi trójmiejskimi inwestycjami lotniskowymi z resztą :D

    • 2 2

  • Port Lotniczy

    Port Lotniczy im. Lecha Walesy w Gdansku jest najlepszy w Polsce. To nie powinno dziwic iz wszystko co jest w Gdansku jest najlepsze wlacznie z jego mieszkancami.
    Serdeczne gratulacje.

    • 3 4

  • "(...)pilot wyraźnie widzi jego początek, koniec i oś środkową"

    ...w przeciwieństwie do osi bocznych?

    • 2 1

  • Lotnisko w Gdańsku już nie ma im. Lacha Wałęsy? Czy to nie po linii partyjnej?

    • 2 1

  • Ankieta

    W lataniu boję się odwołanych lotów.

    • 4 1

  • Zmiencie patrona to będzie więcej podróżnych

    • 5 11

  • Może wreszcie się coś zmieni (2)

    bo tradycyjnie w okresie zimowo jesiennym , regularnie zamiast w Gdańsku ,z powodu warunków atmosferycznych lądowałem w Bydgoszczu albo Poznaniu a potem jazda autobusami do miejsca przeznaczenia . W takim wypadku , idea latania samolotem bierze w łeb.

    • 7 2

    • No tak (1)

      W Gdyni jest system TACAN (wyposażona została Baza Lotnicza Marynarki Wojennej w Babich Dołach. W październiku 2009 roku, która może być podwyższona do odpowiedniej kat. ILS, no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach

      • 0 2

      • "no i dwa pasy startowe w różnych kierunkach"

        Weź nie rozśmieszaj. Ten jeden pas to się nadaje dla śmigłowców, a nie samolotów pasażerskich pokroju jakiegoś 737, że o większych nie wspomnę.
        Poza tym od czasów wynalezienia skrętnego podwozia nie ma konieczności budowania pasów w różnych kierunkach i największe lotniska z więcej niż jednym pasem mają te pasy równolegle, bo wtedy możliwe jest wykonywanie więcej niż jednej operacji lotniczej jednocześnie.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane