• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotnisko w Gdańsku znowu przyjmuje samoloty. W trzy dni przebudowano 800 m pasa

Maciej Naskręt
15 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Zakończyły się weekendowe prace na lotnisku w Gdańsku. Montowano tam elementy systemu ILS drugiej kategorii i wyrównano centralną część pasa startowego. Na ten czas port lotniczy był zamknięty. Nowy system ILS ma zacząć pracę pod koniec tego roku.



Jak często latasz samolotem z Gdańska?

W poniedziałek, kilka minut po godzinie 5 nad ranem, na lotnisku w Rębiechowie wylądował pierwszy samolot od piątkowego wieczoru. Wcześniej - przez cały weekend - trwała tam przebudowa pasa startowego i montaż systemu ILS II kategorii. Wykonawca - firma Qumak - sfrezował nawierzchnię lotniska, ułożył kable i oświetlenie systemu ILS, a także wyściełał na nowo nawierzchnię.

Czytaj także: Lotnisko zamknięte, maszyny pracują na pasie

- Pogoda była dla nas łaskawa. Wszystkie prace udało się wykonać w zaplanowanym czasie. Dodam, że termin został ustalony przed rokiem, by przewoźnicy i pasażerowie mogli się do niego dostosować. Samoloty lądują i startują od rana bezpiecznie - mówi Michał Dargacz, rzecznik prasowy portu lotniczego w Gdańsku. - Przy okazji udowodniliśmy innym portom lotniczym w Polsce, że z powodzeniem można prowadzić prace na pasie bez wyłączania lotniska na dłuższy czas.

Utrudnienia w ruchu na lotnisku odczuli piłkarze z Grecji. Utrudnienia w ruchu na lotnisku odczuli piłkarze z Grecji.
Reprezentacja Grecji w piłce nożnej wylądowała w Gdyni

Co ciekawe, wśród osób, które odczuły utrudnienia w ruchu na lotnisku w Rębiechowie byli piłkarze reprezentacji Grecji w piłce nożnej. Czarterowy Airbus A320 z kadrą wylądował w niedzielę o godz. 4:16 rano na gdyńskim lotnisku wojskowym. Po uzupełnieniu zapasu paliwa i przygotowaniu do lotu po godz. 5 maszyna odleciała bezpośrednio do Aten.

Pracownicy gdańskiego lotniska przywieźli na wojskowe lotnisko w Gdyni wszystko, co potrzebne było do obsługi pasażerskiego samolotu: schody, wózki, agregaty prądotwórcze, a nawet paliwo lotnicze. Podstawili też autobusy i oczywiście kadrę niezbędną do obsługi. Byli też pracownicy Straży Granicznej, na co dzień stacjonujący w Gdańsku.

Plan prac przy budowie systemu ILS i przebudowie pasa startowego. Plan prac przy budowie systemu ILS i przebudowie pasa startowego.
ILS i korekta pasa startowego za niespełna 60 mln zł

Przypomnijmy, że na lotnisku w Rębiechowie trwa rozbudowa systemu, który ułatwia pilotom lądowanie po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych. To wspomniany już ILS, czyli Instrument Landing System. Od wielu lat działa on na lotnisku w Gdańsku, ale od kilku miesięcy, kosztem 59,2 mln zł, jest rozbudowywany do wyższej, drugiej kategorii. Wymaga to prac budowlanych na całym pasie startowym, m.in. montażu w nim oświetlenia.

Rozbudowany system ILS na lotnisku w Gdańsku umożliwi pilotom precyzyjne podejście do lądowania według wskazań przyrządów przy wysokości decyzji pomiędzy 60 m i 30 m oraz widzialności na drodze startowej nie mniejszej niż 300 m. Dziś te parametry wynoszą odpowiednio 60 i 550 metrów. System ma zacząć działać pod koniec tego roku.

Przy okazji prac przy systemie ILS prowadzone są roboty związane z poprawą geometrii pasa. Polegają one na zerwaniu dotychczasowej nawierzchni i ułożeniu na nowo asfaltu, już bez dodatkowych spadków czy przychyleń. W sumie do tej pory wymieniono praktycznie całą nawierzchnię pasa startowego.

Prace spowodowane są zmianą norm dotyczących polskich lotnisk, które muszą zostać wprowadzone do 2018 r. Podstawowym zaleceniem jest, by nachylenie podłużne, czyli różnica między najniższą a najwyższą wysokością wzdłuż osi drogi startowej, nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii pasa. Podobne prace będzie trzeba przeprowadzić także na innych lotniskach w Polsce. Szacuje się, że Łódź wyda na to 44 mln zł, a Szczecin - 38 mln zł. Największe koszty, szacowane na 190 mln zł, ma ponieść Kraków.

Miejsca

Opinie (162) 4 zablokowane

  • Kiedy kolejne usprawnienia? (12)

    A kiedy ILS pierwszej kategorii?

    • 15 47

    • (7)

      Chodziło chyba o III? Tak naprawdę każdy system ILS ma swoją specyfikę. Z tego co się orientuję to niektóre minima osiągnięte dzięki tej inwestycji mają już być... naprawdę niskie jak na cat II.. A czy będą podwyższać? Jeżeli dzięki tej inwestycji odsetek odwołanych mimo wszystko lotów będzie tak niewielki jak to wygląda obecnie statystycznie to nie ma takiej potrzeby

      • 13 1

      • (6)

        O czym ty bredzisz, jakie oscylowanie wokół IIIa? II to II, wysokość decyzji min. 30 m i RVR 300 m.

        • 3 1

        • (5)

          Dlatego też zmieniłem komentarz. Powiem tylko tak: poczekaj aż po certyfikacji ogłoszą RVR

          • 2 0

          • (4)

            Ale co mają ogłosić? Przy II RVR nie może być krótsze niż 300-350 m. To, że same urządzenia pozwalają na mniej to inna para kaloszy, bo nawet I pozwala na mniej, liczy się certyfikacja.

            • 2 0

            • (3)

              Zasadniczą różnicą między II a III jest to że przy III nie ma wysokości decyzji. Dlatego możesz mieć II-kę z certyfikatem na niższy RVR niż by to wynikało z wikipedii. I tak nawet CAT I może mieć niższe minima jeżeli zamontuje się światła w osi pasa nie robiąc jednocześnie całości do CAT II.

              Jednocześnie nazwa projektu to "dostosowanie drogi startowej do CATII oraz wykonywania startów przy RVR

              • 3 1

              • nie kłam (1)

                Nazwa projektu to "Dostosowanie lotniska do CAT II"

                • 0 0

              • http://www.airport.gdansk.pl/UserFiles/SIWZ_CAT_II.pdf

                Strona 4, punkt 5. Przeczytaj co składa się na przedmiot wykonania zamówienia.

                Fakt, może zagalopowałem się co do nazwy samej w sobie, ale to detal.

                • 0 1

              • przy RVR poniżej 350m". Jednocześnie PAŻP wymieniła urządzenia na spełniające wymogi CAT III

                • 4 0

    • Bradzo dobre pytanie (1)

      Jeśli tu pracuje Qumak iztym zarządem - to raczej nigdy :)

      • 2 2

      • W czym ten Qumak tak bardzo zawinił?

        • 3 1

    • ILS 1 kat. jest od wielu lat...

      1 kat. to najniższa kat...

      • 18 0

    • Przecież ILS I jest tam od lat.

      • 12 0

  • Brawo Budowlańcy-nasze lotnisko znów otwarte i jeszcze lepsze-tak trzymać (2)

    bo nasze miasto zasadniczo Wolne potrafi być jak trzeba szybkie

    • 9 7

    • Uwielbiam ten samozachwyt. PR działa (1)

      • 3 2

      • no a ty sie najlepiej popłacz w klozecie z tego gorzkiego smutku

        swojego bo taki jesteś doprawdy nie do ruszenia-w sumie

        • 0 0

  • Nie 800 a 1200 metrów (1)

    • 4 1

    • i nie w jeden weekend tylko od początku maja, po nocach

      • 0 0

  • Brawo, dobra robota! (4)

    • 73 6

    • Podwykonawcy a sukces (3)

      Ciekawe jakimi rękoma wykonali tą pracę ani sprzęty i umiejętności nie mają kto inny zrobił a laury spłynały na qumak który poprostu wygrał przetarg .

      to smutne mogli choć wspomnieć o tych któży pomogli to trudne zadanie wykonać my pracowaliśmy całe noce i nas pomineli :(

      • 4 4

      • Sprzęt do ILSa został wykonany w Gdyni, przez zupełnie inną firmę.

        • 2 0

      • Pomogli? Raczej wykonali zlecone zadanie. I to nie jest nic nadzwyczajnego, to naturalne, że firmy nie trzymają w rezerwie sprzętów i pracowników a dobierają podwykonawców do danego zlecenia. I nie ma za bardzo co płakać bo jakby tak to się nie odbywało to ty jako podwykonawca (o ile nim faktycznie jesteś) nie dostałbyś tego zlecenia.

        A jeżeli to takie proste ot tak wygrać przetarg i podobierać sobie podwykonawców to dlaczego w nim nie startowałeś?

        • 7 1

      • Jeśli chcesz chwały i splendoru, to sam stawaj do przetargu i wynajmuj podwykonawców do prac, nikt nie broni. A może powinni podziękować i wymienić z imienia i nazwiska wszystkich, którzy przyczynili się do tego remontu?

        • 4 3

  • Ależ to był piękny weekend. Takiej ciszy nie pamiętam od lat. Niestety już się skończyło :-(

    • 4 1

  • Lotnisko w Gdyni puste (5)

    a ja z rodzinką byliśmy dzisiaj transportowani ze względu na remont z Bydgoszczy :(

    • 8 9

    • Sorki, ale na wojskowym Airbus nie wyląduje bez specjalnej operacji na dużą skalę. (2)

      Nic na to się nie poradzi, równie dobrze mogliby was w Pruszczu lub pod Malborkiem posadzić.

      • 8 5

      • co innego gdyby było otwarte... (1)

        ale tez bys coś znalazł przeciwko, w koncu jestescie tu wprawieni w bojach dzielnicowych

        • 4 4

        • Gdy było otwarte.

          A co Gdyby było lotnisko w Kościerzynie? Tez by można było, i byłoby bliżej. Tam roboto do przekształcenia tego lotniska w twór mogący przyjmować loty rejsowe była jeszcze bardzo daleka.

          • 2 3

    • Ojeeej... (1)

      Jaki Wy biedni jesteście...a drinka nie dali na pokładzie???

      • 0 5

      • nie

        • 0 0

  • Wróciłem z Krety (2)

    żebyście zobaczyli tamtejsze lotnisko - smutny szok i syf. Na tyle samolotów, co tam się przewija mogliby wybudować nowe i schludne. Nasz w Bydgoszczy wygląda przy greckim jak Pentagon

    • 8 1

    • (1)

      to na ch.... tam jedziesz, tam juz tylko udaje sie greka i to bankrutujacego. I ty Brutusie przeciwko nam

      • 1 4

      • Przyroda, woda i pejzaże

        są wolne od ekonomi

        • 3 0

  • szkoda, że w takim tempie nie budują autostrad! (1)

    • 7 0

    • 60 mln za 800 metrów? Jakby takie pieniądze płacili za autostrady, to za dwa miesiące krowy nie miały by gdzie trawy żreć...

      • 8 1

  • niby dziennikarze a takie błędy (1)

    Sfrezować to mogli pas startowy, ale raczej nie lotnisko

    • 9 1

    • Niestety w przypadku Pana redaktora MN takie błędy pojawiają się... zawsze.

      • 5 0

  • Kopiuj/wklej

    Panie Macieju. Ten ostatni akapit w artykule czytałem już kilkanaście razy. I w niczym się nie zmienił od pierwszego artykułu...

    Bardzo mi się nie podoba szczególnie urywek jednego zdania:

    "...nie przekraczało 1-2 proc. w zależności od kategorii..."

    Niech Pan na to spojrzy. To na prawdę bije w oczy.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane