• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • Bardzo dobry pomysł

    • 3 5

  • chyba nad zatoką

    • 2 0

  • wszystko super tylko co to da? moim zdaniem ten akurat projekt nie usprawni ruchu ponieważ i tak będzie zwężenie do 1 pasa tylko że kawałek za skrzyżowaniem.. nie lepiej pociągnąć 2 pasy aż do skrzyżowania z Hallera? jeśli chodzi w drugą stronę to wystarczyłaby zmiana świateł

    • 5 2

  • Wprowadzic opłaty rogatkowe dla słoików

    jeszcze przed tunelem i korki się błyskawicznie zmniejszą b.znacząco.

    • 3 4

  • Czarny Dwór i czarny scenariusz.

    Rozbudowa drogi kosztem rowów melioracyjnych to głupota i skandal. Po większych opadach są pełne wody. Wtakim wykonaniu piwnice i hale garażowe w sąsiedztwie przyjmą ta wodę. Rezygnacja z ronda to też błąd, ponieważ będą jeszcze szybciej pędzić kierowcy do pracy lub do domu co zmniejszy bezpieczeństwo pieszych i kierowców a trzecia odnoga niedługo też się zapcha jak oddadzą deweloperzy na Aleji Jana Pawła II wszystkie inwestycje. Nie mówiąc już o nabijaniu w butelkę społeczeństwa o planach zielonego bulwaru Zaprojektować dobrze przyszlosciowo i tak wykonać. Byle jak to lepiej nic nie robić. Pozdrawiam.
    .

    • 6 2

  • POd deweloperke która już się ślini na te widoczne zielone place na filmie.

    paweł i jego kolesiostwo juz zna przyszłość tych terenów,wiecej jak pewne.

    • 4 2

  • Po co to robicie będzie tylko więcej blachosmrodów. Teraz i tak nie idzie oddychać

    • 4 4

  • dwa pasy już są dawno

    najwiecej kierowców jeździ z gdyni i sopotu więc..... z sopotu chłopską (2pasy) na zaspie skręcamy w Jana pawła (2pasy) i na drogę czary dwór . należałoby wydłóżyć zielone światło dla jadących z zaspy i skręcających w stronę tunelu tak aby zmusić kierowców do jazdy drogą dwupasmową. i problem rozwiązany bez nakładu finansowego.

    • 3 3

  • Byłby spokój na następne lata.

    Czy nie praktyczniej byłoby jednocześnie wydłużyć jezdnię po dwa pasy ruchu do skrzyżowania z Hallera oraz z Obrońców Wybrzeża?

    • 3 6

  • Na pierwszy rzut oka widać że niewiele to zmieni.

    Ale ktoś za mega projekt kasę wyciągnie. Tak zwany marketing i chęć zaistnienia.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane