• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • duch gomółki nad Przymorzem. (2)

    Urbaniści gomułkowskich czasów zaplanowali szerokie ulice na Przymorzu. Ale dopiero pół wieku później nowi urbaniści wepchnęli w tę dzielnicę ruch z całego miasta. Co więcej, celowo ten ruch nasilają "korkując" centrum galerią handlową, buspasem itp., usprawiedliwiając swoje działania "zmniejszeniem ruchu dzięki tunelowi". Ta dzielnica ewidentnie nie ma szczęścia do łysych.

    • 9 1

    • Dlatego my Przymorzacy, Zaspianie (1)

      Musimy sie zjednoczyć w obronie dzielnic przed tranzytem z tunelu!!!!

      • 3 0

      • masz jakiś pomysł

        Trzeba zacząć działać przed wyborami.

        • 1 0

  • To jest bardzo dobry pomysł, rowy zamienić w ulicę..tylko potem nie płaczcie, że przy większych opadach ulica jest zalana..

    • 6 0

  • Wyremontujcie od razu całą ulicę bo dziura na dziurze i koleiny. Droga jest w tragicznym stanie!

    • 3 0

  • Gdzie jest Nowa Kościuszki?

    Najpierw niech Adamowicz dokończy Nową Kościuszki, czyli drogę od ronda Marynarki Polskiej do Trasy Słowackiego (wlot przy al. Rzeczpospolitej / Hynka).
    To byłoby realne odciążenie i odkorkowanie Czarnego Dworu.
    Tysiące samochodów z Tunelu wyjeżdza aż przy Czarnym Dworze i Jana Pawła wraca przez Wrzeszcz do Śródmieścia, Siedlec, na Morenę.
    Najpilniejsza jest Nowa Kościuszki. To tylko 1,7 km drogi.

    • 13 1

  • A może...

    po prostu rondo?

    • 1 3

  • Na Obrońców też zosatawili 100 metrów kiszki

    Co to ma zmienic skoro 50 metrów dalej znowu bedzie pchanie się na jeden pas

    • 4 1

  • Za krotko

    Dwa pasy powinny sie ciagnac az do obroncow wybrzeza. A tak to zaraz za skrzyzowaniem znowu korek.

    • 5 2

  • Widać, że wybory blisko... Znienacka zainteresowałi się problemem, który trwa od lat.

    • 4 2

  • Jade tam co dziennie autobusem!90% w korku to stary 20 letni trujacy złom i w kazdym jedna osoba, reszta 1+dziecko! (2)

    Rozwiązanie korków jest proste.Ograniczyć ruch tego starego złomu!!! Ruch z miasta sie wyprowadza a nie wprowadza do terenów gdzie ludzie odpoczywają!Dlaczego ludzie kupują taki stary złom i korkuja nim miasto .Bo Auto głownie dla biedaków jest synonimem luksusu niema znaczenia wiek!. Jednocześnie jest tańszy niż komunikacja miejska ! Wiec trzeba obniżyć koszty komunikacji miejskiej i zwiększyć koszty dla blachosmrodów.Jak jazda trujacym złomem bedzie kosztowna to bedzie mniej aut i znikną korki!Tak jak to jest krajach zachodnich gdzie takie ograniczenia juz dawno w prowadzili czy Skandynawii.

    • 4 5

    • Samochód to nie symbol luksusu (1)

      Tylko najwygodniejszy i najszybszy sposób przemieszczania się z miejsca na miejsce. Opanujcie już tę prostą prawdę, dzieci.

      • 3 2

      • jeśli siedzący, nieaktywny tryb życia i stanie w korkach jest dla ciebie atrakcyjny, to tylko współczuć.

        Znam wiele wygodniejszych i szybszych od samochodu sposobów przemieszczania się z miejsca na miejsce w normalnym środowisku miejskim (i nie myślę tu o helikopterach) .

        Samochód to technologia dobra na przedmieścia, ale w miastach samochody stoją w korkach bez względu na szerokość korytarzy ruchu drogowego.

        • 0 2

  • Może wystarczy ograniczyć ilość samochodów w rodzinie?

    A nie że tata zaczyna pracę o 8 to jedzie swoim, mama odwozi dzieciaki do szkoły na 10 / jedzie do własnej pracy swoim, a 18-letnie dziecko JUŻ POTRZEBUJE mieć swoje auto - bo wszyscy mają. Potem parkingi pękają w szwach, zaczyna się parkowanie po trawnikach itp. A patrząc na 2/3 aut na drogach to jeżdżą nimi 1, czasem dwie osoby. To mówi samo za siebie.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane