• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • bezkolizyjne skrecanie w J.P.II (1)

    przydalaby sie dodatkowa faza swiatel - bezkolizyjne skrecanie w lewo z Czarnego Dworu (jadac od Tunelu) w Jana Pawla II. Co prawda w tej chwili swiatla w kierunku od tunelu do Żabianki palą się chwilę dluzej, ale nie rozwiazuje to problemu korkowania sie tego skretu oraz "objezdzaczy" , ktorzy skrecaja na parking w strone morza, zeby nastepnie zawrocic i pojechac przez skrzyzowanie z parkingu na wprost w JP II

    • 5 1

    • Akurat ci co zjeżdżają na parking i jada w jana pawla robą to dobrze bo zmniejszają korek.

      • 3 0

  • No coz

    Jakiś czas temu pisałam, ale bardziej w sprawie zdezelowanego chodnika. Prace miały ruszyć w rok, po otrzymanej odpowiedzi. Teraz mowa o poszerzeniu ulic. Obyście nie zapomnieli o ciągu pieszo- rowerowym!!!

    • 2 1

  • Problem korka w stronę tunelu rozwiązałby dodatkowy pas od ul. Dabrowszczakow do skrzyżowania z Hallera. Takie "dorabianie" kawałka drugiego pasa to tylko pudrowanie syfa na ryju

    • 3 0

  • To że urzędnicy nie przewidzieli że pozostawienie 1 pasa na tak ruchliwym odcinku ,zwłaszcza po otwarciu tunelu zakorkuje tę trasę - świadczy o całkowitym braku kompetencji.
    To zwężenie skutecznie eliminuje efekt tunelu i o tym powinien wiedzieć każdy który skończył SP !!

    • 3 2

  • Brak wyobraźni czy głupota (4)

    Gdyby głupota miała skrzydła pofrunęliby jak gołębica - takie słowa wypowiedziane przez doktora Strosmaiera w kultowym serialu "Nemocnica na kraje mesta" nasuwają się po obejrzeniu zamieszczonego planu nowego skrzyżowania i tłumaczeniach urzędników. Czy trzeba być fachowcem, żeby przewidzieć, że to rozwiązanie nic nie da poza wydaniem pieniędzy? Będziemy stali w korku na dwóch pasach zamiast na jednym. Po pierwsze - dwa pasy na 200 metrach a potem znowu jeden pas - co to zmieni? Po drugie - czas na zmianę świateł musi być podobny, a to będzie głównie blokowało przejazd na wprost przez skrzyżowanie. Po trzecie - zwężenie za skrzyżowaniem będzie powodowało blokadę skrzyżowania przez pojazdy, które nie zmieszczą się na jednym pasie za skrzyżowaniem. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest rondo - tłumaczenie, że niema na nie miejsca jest bez sensu - człowiek, który tak twierdzi chyba nigdy nie był w tych okolicach. W bardziej cywilizowanych krajach zbudowali by tu estakadę albo tunel do jazdy na wprost ale u nas oczywiście nierealne. Lepiej wydać pieniądze bez sensu ale mniej.

    • 10 1

    • zetwu- cały twój wywód ma sens jedynie, jeśli się przyjmie, że samochód jest jedynym sposobem (3)

      poruszania się po mieście.

      Jeśli to założenie zakwestionujesz, dopiero wtedy zacznie się rozsądna rozmowa na temat tego, czy tworzenie tuneli, estakad i innych pseudobezkolizyjnych rozwiązań mających zwiększyć przepustowość korytarzy ruchu drogowego dla pojazdów może zmniejszyć "korki".

      Korki w mieście można zmniejszyć jedynie wtedy, gdy się zacznie myśleć po prostu o ruchu ludzi a nie ruchu ludzi w najbardziej terenochłonnych pojazdach czyli samochodach.

      • 3 4

      • Mylisz się i to bardzo (2)

        Jeżdżę codziennie rowerem do pracy ale takie wpisy o ruchu ludzi a nie samochodów to brednie.
        Autobusy, tramwaje i SKM są zatłoczone przez większość dnia.
        Masz jakąś propozycję na komunikację w zimie. Ale takiej że śniegiem.
        Ja w zimie też jeżdżę rowerem ale to jest głupota i ryzyko. Klika razy zaliczyłem glebę na lodzie.

        • 4 1

        • to że autobusy, tramwaje i SKM są zatłoczone jakoby przez większą część dnia (1)

          to jest ocena nie poparta faktami i ma taką samą wartość logiczną jak teza, że ulice są zatłoczone samochodami przez większą część dnia.

          Koszty zwiększenia ilości taboru i częstotliwości połączeń SKM są dużo mniejsze niż koszty rozbudowy sieci drogowej, która i tak będzie zatłoczona w godzinach szczytu.

          Wybór polityki transportowej należy także do ciebie: albo będziesz głosował na tych, którzy będą chcieli jedynie poszerzać ulice, albo na tych, którzy będą dbali o poprawę warunków ruchu ludzi a nie tylko pojazdów. Tylko tyle i aż tyle.

          • 2 1

          • Chyba się z koniem na łby zamieniłeś

            Komunikacja miejska w Trójmieście jest permanentnie zatłoczona. No, może z wyjątkiem kursów o 5 rano, ale one, co tu dużo mówić, bardzo rzadko mi pasują. Jak pech to pech.

            • 1 1

  • Rozumiem, że przy zwężeniach staną w końcu znaki "jazdy na suwak".

    Teraz część grzecznie stoi w korku, a cwaniaki blokują lewoskręt wpychając się pod skrzyżowaniem.

    • 3 2

  • Kilka spraw

    1. Fajny film tylko czemu nie pokazał skrzyżowania Obrońców, Dąbrowszczaków, Czarny Dwór. Właśnie w tym miejscu jest najbardziej widowiskowy korek bo z 3 stron ludzie próbują wjechać w czarny dwór. Czyli 4 pasy zwężają się w jeden.
    2. Naprawdę nie trzeba być geniuszem żeby przed otwarciem tunelu przewidzieć co będzie się działo. Trzeba było 2 lat żeby fachowcy doszli do wniosku że są potrzebne zmiany czy może natrętni mieszkańcy piszą w tej sprawie i nie dają spokoju ?
    3. To jest jakieś 1,5 km ulicy graniczącej z łąką i naprawdę jest taki problem żeby zrobić 2 pasy na całości.
    4. Wspomniane rowy odwadniające może by coś dawały gdyby woda z ulicy mogła do nich spływać ale nie spływa bo miedzy ulicą a rowem jest górka powstała zapewne przez zmiatanie piasku sypanego zimą. Po deszczu na ulicy jest rzeka a rowy puste.
    5. Zrobienie pasów tylko przy skrzyżowaniu gó.no da.

    • 4 2

  • rondo (1)

    Proste, Tu powinno być rondo, a ruch pieszych puszczony tunelem lub przejściem naziemnym. Przy podanym tym rozwiązaniu będzie się korkować na wyjeździe ze skrzyżowania, a na rondo każdy wjedzie bez świateł zjedzie w kierunku w którym podąża.

    • 3 5

    • stara śpiewka o wpuszczaniu ludzi w tunel

      naprawdę nie myśl tylko o ruchu samochodów w mieście.

      • 0 3

  • Jak dla mnie

    wywalenie kasy w błoto, co to zmieni? NADAL BEDZIEMY STAĆ W KORKACH! Jak juz powinno byc rondo , bez swiatel, tansze i skuteczniejsze. Poza tym na obroncow wybrzeza tez powinno byc rondo!. Urzedasy sie bawia z naszej kasy, wymyslaja projekty byle wydac

    • 4 1

  • Ten pomysł to lipa!

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane