• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mamy kreta! Zacznie drążyć tunel w styczniu

Maciej Naskręt
15 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Oglądaliśmy z bliska maszynę-kreta, która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku.



Położone w południowych Niemczech niewielkie miasteczko Schwanau jest siedzibą fabryki firmy Herrenknecht. To tu powstała maszyna TBM (z ang. tunnel boring machine - maszyna wiercąca tunele), która wydrąży tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Maszyna, w przeciwieństwie do miasteczka, jest ogromna.



- To potwór, kolos, super maszyna - tak mówią o swoim najnowszym dziele konstruktorzy z firmy Herrenknecht.

Mają rację. Gdański kret waży 2,2 tys. ton i mierzy 90 metrów. By poruszyć jego tarczę o średnicy 12,56 potrzeba 3,5 megawatów mocy. Gdy maszyna znajdzie się już po ziemią i zacznie pracę, na przodku ciśnienie wynosi 3,5 bara. Dlatego pracownik, który będzie serwisował elementy w tej części maszyny, będzie musiał przejść dekompresję. By maszyna sunęła do przodu niczym kret w tunelu, pchać ją będą 52 siłowniki hydrauliczne o łącznej sile 96,580 meganewtonów.

To wszystko razem wzięte kosztowało 80 mln zł.

- Maszyna była budowana przez dziewięć miesięcy. Część jej elementów pracowało wcześniej przy budowie tunelu w Szwajcarii. Przeprowadziliśmy restrykcyjną kontrolę używanych elementów, by można było zastosować je w gdańskiej maszynie. Skonstruowanie urządzenie z nowych części zajęłoby nam ok. 12 miesięcy, jednak w przypadku gdańskiego TBM-u nie było potrzeby stosowania wyłącznie nowych elementów. Fabrycznie nowa jest natomiast tarcza wiercąca - tłumaczy inżynier Gunter Richter, który specjalizuje się w konstruowaniu maszyn dla tuneli drogowych.

Maszyna, która jest już gotowa w Schwanau, zostanie teraz rozmontowana i przetransportowana do Gdańska w częściach. Dotrze do nas za miesiąc, w połowie października. Największe części przypłyną statkiem, pozostałe przyjadą ciężarówkami. Maszyna będzie montowana na wschodnim brzegu Wisły, na wysokości ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska.

W styczniu kret stanie na specjalnie do tego celu wybudowanym miejscu startowym, którego wykonanie pochłonie aż 100 mln zł. Wtedy maszyna rozpocznie drążenie północnego tunelu. Po przewierceniu się na zachodnią stronę Martwej Wisły, tarcza zostanie zdemontowana i przetransportowana ponownie na wschodni brzeg. Korpus maszyny cofnie się wydrążonym wcześniej tunelem. Budowlańcy złożą maszynę i rozpoczną drążenie południowego tunelu.

W trakcie pracy "kreta", uzbrojenie tarczy maszyny będzie się zmieniać. Na samym początku, jeszcze w szybie startowym, który powstanie na wschód od Martwej Wisły, na tarczy będą zainstalowane stalowe zęby i dyski (widać je na zdjęciu), dzięki którym kret przebije się przez betonową ścianę szybu. Po jej skruszeniu zęby zostaną zdemontowane, a maszyna zacznie drążyć w miękkim gruncie. Zęby i dyski wrócą na tarczę, gdy maszyna dotrze na drugą stronę Martwej Wisły, by ponownie mogła przebić się przez beton.

Podczas wiercenia przodek będzie na bieżąco wypełniony bentonitem, czyli skałą o dużej zdolności chłonięcia wody. Gdy wymiesza się go z wydrążoną ziemią, całość trafi spłuczką do punktu separacji. Tam bentonit zostanie odzyskany i powróci na przodek.

Maszyna cały czas będzie się poruszać do przodu z prędkością ośmiu metrów na dobę. Za tarczą tnącą poruszać się będzie ramię, którego zadaniem będzie układanie tzw. tubingów z żelbetu, które stworzą konstrukcję tunelu. Co ciekawe, powstaną one w fabryce betonu w Kokoszkach.

Te roboty zostaną wykonane w firmie PB Kokoszki. Stamtąd będą transportowane ciężarówkami na teren budowy - wyjaśnia Janusz Sokolnicki, dyrektor kontraktu w firmie OHL, która jest głównym wykonawcą tunelu i całego czwartego etapy budowy Trasy Słowackiego.

Maszyna TBM z bliska.

Ale nie wszystkie prace podziemne będą wykonywane przy użyciu maszyny wiercącej. Przejścia ewakuacyjne, które połączą oba główne tunele, powstaną tradycyjna metodą górniczą. No, może niemal tradycyjna. - Najpierw zamrozimy grunt i dopiero wtedy będziemy się przez niego przebijać do drugiego tunelu - opowiada Ryszard Trykosko, prezes miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, która jest inwestorem budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Co stanie się z maszyną TBM po zakończeniu drążenia gdańskiego tunelu? Z uwagi na to, że jej właścicielem jest generalny wykonawca tunelu, firma OHL, to prawdopodobnie trafi ona z powrotem do firmy... Herrenknecht. Tam zostanie poddana recyklingowi, dopasuje się do niej nową tarczę i kret znowu wgryzie się gdzieś w ziemię.

Ale w Gdańsku prawdopodobnie pozostanie po niej ślad. - Poprosiliśmy wykonawcę, by rozważył ustawienie w wyeksponowanym miejscu tarczy maszyny TBM. Przez lata będziemy z tej inwestycji dumni - mówi Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.


Prace przy rozbudowie Trasy Słowackiego Odcinek lotniskowy - od ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska do ul. Budowlanych zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,8 km. Termin oddania: koniec października 2011 r. Zakończenie prac: grudzień 2011 r. Wykonawca: Wakoz. Budżet: 31 mln zł.

Odcinek miejski - od ronda de la Salle zobacz na mapie Gdańska do al. Rzeczypospolitej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 3,35 km. Termin oddania: koniec 2012 r., przejezdność: maj 2012 r. Wykonawca: OHL. Budżet: 159 mln zł.

Droga Zielona - od al. Hallera zobacz na mapie Gdańska do ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,1 km. Termin oddania: koniec 2012 r. Wykonawca: Budimex. Budżet: 135 mln.

Odcinek tunelowy - od ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska. Długość: 2,4 km. Termin oddania: październik 2014 r. Wykonawca: Obrascon Huarte Lain. Budżet: 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (183) ponad 10 zablokowanych

  • Co z KRETEM po wykonaniu tuneli

    Czy są plany zagospodarowania robota po wykonaniu tuneli? Nie ma firm wydzierżawiających maszyny?

    • 0 0

  • Hurra

    • 0 0

  • (2)

    Paweł Adamowicz często jestdumny nie ze swoich zasług

    • 4 2

    • Ty gdanszczanin.....?.?

      • 0 0

    • Spójrz na siebie przybledo....

      • 0 1

  • No i KRECIK W MIEŚCIE

    A kiedy już będzie krecik w mieście?? :-}

    • 0 0

  • Bursztyn, co sie stanie z bursztynem????? (2)

    Maszyna z bardzo dużym prawdopodobieństwem trafi na duże jeśli nie ogromne pokłady bursztynu. Co z nim, pewnie zostanie rozkradziony. Mogłby trafić do Gdańskiego Muzeum Bursztynu na wystawę eby pokazać co jest prawdziwym Skarbem Gdańska!!!!! Bo podobno jesteśmy Swiatową Stolicą Bursztynu!!!!
    Zeby nie skończyło się jak z rozbudową portu, gdzie ogromne ilości bursztynu zostały zalane betonem i bezpowrotnie utracone. Tylko ze pełnomocnik ds bursztynu przy prezydencie miasta Robert Pytlos nic nie robi w tym kierunku tylko własne biznesy kręci.
    Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników też nieudolnie się mota. a Izba Rzemieślnicza Bursztynu....brak słów

    • 2 4

    • podobno, ogromne pokłady bursztynu są na Stogach ..... (1)

      sprawdzono !

      • 0 4

      • Na Stogach??????????????.........

        to były w latach 70 80 tych XXw. :( niejeden sie obłowił. Ale było wydobycie, legalne czy nie ale było!!! Teraz wsztstko idzie pod beton:(.

        • 0 1

  • na czyj koszt ten pseudo fachowiec od wszystkich tematów pojechał do Schwanau aby pobawic sie maszyną (1)

    Niech go diabli ,dorobkiewicz na naszych karkach.

    • 7 4

    • Podatnik, jak każdy wie, służy do płacenia podatków

      No przecież to jasne - podatnika, by sobie potem robić PR. Też za podatki.

      • 1 0

  • Może będzie jak w Warszawie? (1)

    A jak trafi na jakąś tajemniczą żyłę wodną pod rzeką, to zaleje go i koniec? Na pewno dobrze zbadali teren?

    • 5 3

    • nie będzie jak w Warszawie

      tam zalało budowaną odkrywkowo stację. Tutaj największe zagrożenie jest na czole- natomiast zaraz za tuleją tarczy układane są tubingi, które mogą być w wykonaniu szczelnym.

      • 1 0

  • Proponuję nazwać Naszą maszyne im: HERMENEGILDA

    To brzmi przyjaźnie... no i wspomienia.
    patrz Wikipedia.

    • 1 1

  • po wydrazeniu kopca w gdansku zapraszamy do sopotu kopac tunel pod niepodleglosci (11)

    • 131 9

    • A może wydrążyć jeszcze inny tunel (6)

      Może warto by się zastanowić nad wydrążeniem tunelu od zbiegu ulic Grunwaldzkiej, Czyżewskiego i nowo budowanej drogi zielonej od Ergo Areny do leśniczówki Reniszewo i w końcu poprowadzenie porządnej drogi w kierunku Osowej, korzystając z tej maszyny, ale to trzeba wizji i pieniędzy, ech !!

      • 5 6

      • (1)

        Było nie protestować przeciwko przejściu Trasy Lęborskiej przez Osowę.

        • 5 0

        • gdyby nie ten protest, to nie byłoby dzisiaj POG

          a byłaby międzynarodowa tranzytówka przez miasto

          • 1 2

      • Czemu tylko do Reniszewa? Jechać dalej aż do kartuz (3)

        • 0 6

        • Do Chin jechać -- pierwszy na świecie tunel przewiercony przez (2)

          jądro ziemi... To będzie dopiero promocja naszego pięknego
          miasta, koszty nie grają roli

          • 2 4

          • Zapraszam na Srebrzysko albo do Kocborowa (1)

            • 6 2

            • Od pewnego czasu zwolennicy Budynia zupełnie

              stracili poczucie humoru. Tak jakoś to się stało
              w tym roku. Ciekawe czemu? Wszystko idzie jako po maśle, mury się pną do góry, stadion za 800 baniek wypełniony
              po brzegi co tydzień itd...

              • 3 8

    • podobno taki krecik to nadaje sie do jednorazowego uzytku.. (2)

      wiec nie bedzie mogl jechac do was nad czym ubolewamy.
      Bez sensu ze nie bedzie mogla bo przeciez czym moze sie roznic ziemia w Sopocie od tej w Gdansku ?? Jak dla nas to fabryka z niemiec tylko sobie tak zabezpiecza kolejne kontrakty.. no ale mozemy o czyms nie wiedziec ;)

      • 13 10

      • Tarcza jest jednorazowego uzytku

        mechanizm jeszcze podziała.

        • 23 0

      • Sopot powinien zaoszczędzić na magistracie i wtedy uda im się uzbierać kasę na tunel.

        • 14 5

    • W sopocie nie trzeba nic drazyc.

      To po pierwsze, a po drugie jak napisano w artykule kret nalezy do OHL a nie miasta, wiec zapraszac mozesz, ale nie za darmo.

      • 12 5

  • a gdzie połączenie Rzeczypospolitej z Hallera?

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane