• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pokazała zdjęcie biletu w telefonie, dostała mandat

Wiktor
18 czerwca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
"Screen" biletu kupionego w aplikacji nie upoważnia do podróży - poinformował organizator przewozów w Gdańsku. Zdjęcie ilustracyjne. "Screen" biletu kupionego w aplikacji nie upoważnia do podróży - poinformował organizator przewozów w Gdańsku. Zdjęcie ilustracyjne.

Nasz czytelnik kupił bilet na komunikację miejską przez aplikację, zrobił zdjęcie ekranu z kodem QR i wysłał je żonie. Podczas kontroli kobieta dostała mandat, choć bilet miała. Pan Wiktor (imię zostało zmienione), którego partnerka musi teraz zapłacić prawie 160 zł, zastanawia się, czy opłata została nałożona zgodnie z prawem. Rzecznik ZTM Gdańsk twierdzi, że kontroler opłatę nałożył słusznie.



Sprawdź ważność swojej karty miejskiej



W jaki sposób z reguły kupujesz bilety na komunikację miejską?

Kupiłem bilet na tramwaj w aplikacji "Jak Dojadę" i wysłałem zrzut ekranu zawierający kod QR do mojej żony, ponieważ miała ona problemy z uzupełnieniem portfela aplikacji. Po pewnym czasie żona zadzwoniła do mnie, była bardzo zdenerwowana i płakała. Okazało się, że kontroler biletów odmówił przyjęcia pokazanego biletu i powiedział: "musi pani mi pokazać ten bilet w aplikacji".

Próbowałem mu wytłumaczyć przez telefon, że nie ma żadnej różnicy między zrzutem ekranu a ekranem aplikacji, ponieważ kod QR jest taki sam. Pan od kontroli biletów twierdził, że nic nie słyszy, chociaż nigdy nie mieliśmy problemów z połączeniem telefonicznym.

Mandat mimo posiadanego biletu?



Moja żona została ukarana opłatą w wysokości 158 zł, mimo że miała ważny bilet.

Oboje jesteśmy cudzoziemcami, więc czasami brakuje nam polskich słów, aby wyjaśnić wszystkie szczegóły, ale nie daje to powodu, aby nas oszukiwać.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Następnie sprawdziłem w aplikacji zasady dotyczące tego, w jakiej formie bilet musi być pokazany do kontroli, i nie znalazłem żadnego ograniczenia, że nie może to być zrzut ekranu. Nie znalazłem też tej informacji na stronie internetowej ZTM.

  • Żona naszego czytelnika otrzymała mandat z adnotacją "zdjęcie biletu".
  • Żona naszego czytelnika otrzymała mandat - z adnotacją "zdjęcie biletu".
  • Żona naszego czytelnika otrzymała mandat - z adnotacją "zdjęcie biletu".
To dziwne, że w epoce komputerów znaleźliśmy się w takiej sytuacji. Zawsze kupujemy bilety na pociągi czy międzynarodowe autobusy za pośrednictwem aplikacji i nie ma problemu, w jakiej formie pokazujemy bilety.

Chciałbym dowiedzieć się, czy opłata została nałożona zgodnie z prawem i zasadami? A jeśli tak, niech czytelnicy będą tego świadomi i nie popełnią naszego błędu w przyszłości.

Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM: Opłata nałożona słusznie


Zgodnie z informacją na stronie operatora biletu Jak dojadę: "Bilet do kontroli możesz pokazać z poziomu aplikacji, notyfikacji i wiadomości e-mail. Wybierz aktywny bilet i pokaż kontrolerowi". Oznacza to, że nie może to być zdjęcie biletu czy zrzut ekranu. Musi to być aktywny bilet zakupiony z danego numeru telefonu, na którym zainstalowana jest aplikacja.

Kontroler podjął słuszną decyzję w oparciu o przepisy dotyczące kontroli biletów oraz specyfikę zakupu biletów elektronicznych na urządzeniach mobilnych poprzez dedykowane aplikacje.

W każdej takiej sytuacji pasażer może złożyć reklamację - do nas, czyli Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, lub bezpośrednio do Zakładów Wielobranżowych "Renoma" w Sopocie.
Wiktor

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (534) ponad 20 zablokowanych

  • Brak możliwości zakupu biletu u kierowcy, w biletomacie, w kiosku. Jak inaczej pomóc dziecku lub innej bliskiej osobie ?
    Niedawno miałem podobną sytuację. Mój syn nie mógł wrócić autobusem do domu. Miał gotówkę na bilet ale nie mógł nigdzie kupić biletu. Powód - Koronawirus i wszystkie obostrzenia. Nie miał niestety karty mieszkańca i darmowych przejazdów. Także wysłałem mu zdjęcie z kodem QR. Widać miałem więcej szczęścia.

    • 5 0

  • A moim zdaniem nie jest to zgodne z prawem. Pani zakupiła bilet, zapłaciła za niego, wykonała swoje zobowiązania z umowy.

    • 6 4

  • Hmmm

    Czyli mąż może jechać w tym samym czasie na tym samym bilecie a żonie wysłać zrzut ekranu telefonu i ona na tym samym bilecie ma jechać innym tramwajem?

    • 3 7

  • Powinien miec w telefonie bilet (1)

    oraz wydrukowany na papierze w 6 kopiach
    Tu jest Gdańsk. Tu pasażer ma płacić i cieszyć się miastem wolności i solidarności.

    ZTM i marszałek mogą za to dowolnie zawieszać linie, pociągi, wysyłać niesprawne składy, zmieniać trasy i rozkłady bez konsultacji.

    Plebs ma znać swoje miejsce w szeregu, a tym bardziej zagraniczny plebs.

    • 10 2

    • :o)

      • 0 0

  • chyba jednak rzecznik to analfabeta (2)

    skoro cytat jest taki:

    z poziomu aplikacji, notyfikacji i wiadomości e-mail.

    nie wiem o jaką notyfikację chodzi, ale e-mail to nie jest jednak aplikacja

    • 8 3

    • nie chyba a na pewno (1)

      • 1 0

      • szkoda tylko, że dziennikarze tego nie wyłapują

        • 0 0

  • W cywilizowanych krajach (3)

    wsiada się z przodu aby kupić bilet, a wysiada pozostałymi drzwiami. A gdyby tak wsiąść z tyłu powiadacie, to by się jechało bez biletu.... No ale mówimy tu o zachowaniach w krajach cywilizowanych, tutaj niestety każdy jest podejrzany.

    • 18 4

    • .... (2)

      W czasach, gdy panuje pandemia zagranicą też odbijesz się od przednich drzwi geniuszu z cywilizowanego kraju

      • 3 2

      • podaj przykłady (sprawdzone)

        • 1 0

      • Tak, slyszalem

        Musze wejść, kupić bilet i wyjsc. Nic mnie juz nie zdziwi w tym mieście

        • 1 0

  • Bilet do kontroli możesz pokazać z poziomu aplikacji, notyfikacji i wiadomości e-mail. (4)

    Skoro jest napisane że można wiadomość email pokazać to dlaczego nie można zrzutu ekranu?
    A gdyby żona na telefonie miała założony mail męża to by wszystko było w porządku.
    Uważam że zrzut ekranu by wystarczył... Przecież sprawdzenie biletu kodem qr powinno być odnotowane w systemie. Opłata została uiszczona. Tak samo mogę przecież dla kogoś zamówić taxi ze swojej aplikacji....

    • 15 2

    • (2)

      A skąd pewność, że mąż i żona nie jadą w różnych tramwajach na tym samym bilecie (On ma w aplikacji, a Ona ma screen)?

      • 5 3

      • po to jest kod QR który by wykazał np: (1)

        "bilet sprawdzono 2min temu na trasie nr X" i byłoby jasne że żona np. pojechała na Stogi a mąż do Jelitkowa. Przecież trzymać takie logi w aplikacji to jest żaden problem. Jaki konduktor, kiedy i gdzie sprawdził taki bilet.

        To po pierwsze a po drugie: to że ktoś może oszukiwać to nie znaczy że każdy tak robi. Na czerwonym świetle ludzie też przechodzą a przecież nie wolno.

        • 3 0

        • zbyt trudne dla januszy do ogarnięcia :o)

          • 1 0

    • To zbyt mądre na te systemy...

      heh

      • 2 0

  • Taki zrzut to pole do manipulacji (2)

    Jest to bilet godzinny, więc bez przypisania konkretnej linii.
    Załóżmy że z mojej pracy wraca komunikacją o 16tej 30 osób, różnymi liniami z centrum Gdańska. I się na Skype umówimy, że jedna osoba kupuje bilet godzinny i wrzuca na Skype zrzut kodu QR.
    I gdyby to było akceptowane przez kontrolerów to 30 osób mogłoby na jednym bilecie pojechać teoretycznie

    • 4 3

    • lecz się bo jesteś paranoikiem

      • 1 0

    • czy oczekujesz opracowania założeń systemu

      za darmo?

      Przesiadka może być ogarnięta ciągłością podróży. Raczej ludzie nie mają zdolności bilokacji i daje to możliwość kontroli. Jednak kapitalnie rozbudowuje system.

      Ale czy napewno chcemy takiej kontroli?

      Nie taniej jest stosować poczciwy ryczałt, jak inne miasta?

      • 1 0

  • Brak możliwości zakupu biletu u kierowcy, w biletomacie, w kiosku. Jak inaczej pomóc dziecku lub innej bliskiej osobie ?

    Niedawno miałem podobną sytuację. Mój syn nie mógł wrócić autobusem do domu. Miał gotówkę na bilet ale nie mógł nigdzie kupić biletu. Powód - Koronawirus i wszystkie obostrzenia. Nie miał niestety karty mieszkańca i darmowych przejazdów. Także wysłałem mu zdjęcie z kodem QR. Widać miałem więcej szczęścia.

    Może warto w aplikacji dodać imię i nazwisko ? - tak jak ma to miejsce przy zakupie biletów PKP

    • 6 0

  • A moim zdaniem nie jest to zgodne z prawem. Pani zakupiła bilet, zapłaciła za niego, wykonała swoje zobowiązania z umowy.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane