• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • jak to było??

    czas żeby rodzice przestali odwozić dzieci do szkoły bo generują korki?? ha ha ha. Zaraz dojdą jeszcze studenci. Powodzenia.

    • 34 4

  • Zmiany (3)

    Ale co ma się poprawić od grudnia? Taboru nie przybędzie, bo marszałek nie inwestuje już w tabor spalinowy, więc czy będzie to SKM czy PR, to problem z długością składów dalej będzie występował

    • 29 4

    • Ale za to dokuczy SKM zabierając jej robotę.

      A ze przy okazji oberwą pasażerowie...co to pana Miecia obchodzi.

      • 9 3

    • to błąd, że nie inwestuje w tabor spalinowy (1)

      Ma dużo do zrobienia wewnątrz województwa. Zawsze ten tabor można przesunąć.
      Chociażby linia Ustka - Słupsk - Szczecinek...
      Albo obiecywana na wybory linia do Bytowa...
      Powiśle też bez obsługi, spróbuj dojechać do Gniewa...

      • 2 0

      • Nowy dwór gdański pozdrawiam

        • 2 0

  • skoro marszałek tego nie ogarnia to niech sie weźmie do prostszej roboty (7)

    • 36 10

    • Marszałek ogarnia (5)

      Wie, że betonowym PKP nic nie da się zrobić. Dlatego chce przejąć SKM, żeby zrobić tam porządek i mieć na tym kontrolę. Zarząd SKM tego nie chce, bo wie że wtedy straci pracę.

      • 4 11

      • bzdura

        • 7 5

      • bzdura

        nawet na terenie pomorskiego widać, że da się...
        Da się, na przykład, budować tak potrzebne bezkolizyjne przejazdy. I to w całkiem rozsądnych kosztach (tunel w Rumi to koszt trzeciego etapu park(ing)u Centralnego w Gdyni ).

        SKM jest przewoźnikiem i przewozi tak, jakie umowy się z nim zawiera.

        • 8 3

      • CZemu nie przejął SKM jak PO była przy władzy?

        Miał na to 8 lat. Teraz mu się przypomniało?

        • 4 0

      • Jak marszałek może coś ogarnąć zatrudniając

        beton kolejowy u siebie.

        • 6 1

      • "nic nie da się zrobić..."

        Jak to wszystko pięknie tłumaczy...
        Prawie jak miłość...

        Tylko ręce rozłożyć...

        • 5 1

    • jak on nic innego nie umie, tylko byc partyjnym słupem, obojętnie jaka partia, czy PO czy PZPR

      • 10 3

  • PKM- mięli zachęcić a zniechęcają...

    .... niestety ale haos związany z notorycznymi problemami z komunikacją miejską PKM, przepełnione składy, niejasno rozpisane rozkłady jazdy, skutecznie zniechęcają osoby,które mogłyby przesiąść się z samochodu na komunikację miejską...

    • 36 2

  • Co zrobiło SKM (12)

    Nie kupili, ani nie pożyczyli nowego taboru.
    Ale za to powołali trzeciego członka Rady Nadzorczej.

    • 34 10

    • Nie prawda

      Wypozyczyli szybobus zamian za EZT z kolejami dolnoslaskimi. A twoja opinia to w stylu - nie wiem ale sie wypowiem

      • 9 4

    • a dlaczego mają to robić?

      Tabor dostarcza samorząd.
      A że go za mało i nieodpowiedni?
      W niewielkim zakresie przewoźnik może reagować jeśli otrzyma wynagrodzenie za ponadumowne usługi.
      Rozwój to strategia a ta jest wieloletnia i wymaga konsekwencji i odpowiedzialności.
      A tej samorządowi brakuje.

      • 9 5

    • PISowska mafia

      • 4 4

    • Lala z UMWP (6)

      Dobrze zorientowana w rotacji kadrowej. Zgodnie z umową tabor zapewnia marszałek. Dał ciała, nie oszacował popytu i przewoźnicy maja sobie radzić. SKM pożyczyło jeden pojazd z Kolei Dolnośląskich.

      • 5 3

      • Ale SKM brzydzi się SKPL? (4)

        Dlatego od nich nie pożycza, choć byłoby co.

        • 2 4

        • nie brzydzi (2)

          ale dlaczego ma dokładać do interesu?

          • 1 5

          • (1)

            Czyli przyznajesz że SKM źle skalkulowała stawkę.

            • 2 3

            • nie

              samorząd źle skalkulował zakres.

              • 3 2

        • Przecież tymi trupami od SKPL nie można jeździć po linii PKM.

          Te starocia nie są niskopodłogowe, a tabor na PKM musi posiadać niska podłogę.

          • 0 0

      • Pewnie wynajęli za swoją kasę dodatkowy autobusik. A dlaczego nie były ich dwa, albo trzy. Chyba że Marszałek im zakazał wynajmu kolejnych pojazdów.

        • 0 2

    • Członków rady nadzorczej jest więcej

      Chyba piszesz o trzecim członku zarządu spółki?

      • 0 1

    • G*wno wiesz o SKM

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Co roku ten sam problem z czętotliwością kursów i długością składów. (8)

    Nieprawdą jest, że są to problemy, które pojawiły się "ostatnio". Jest to problem, który jest cały czas, może za lekką poprawa na okres wakacji i ferii zimowych. W zeszłym roku wielokrotnie pasażerowie jadący w kierunku do Wrzeszcza na przystanku Kiełpinek jeszcze dawali radę wsiąść do składu, natomiast już na przystanku Jasień część podróżnych zostawała na peronie. Były tez sytuacje, że już w Kiełpinie część osób zostawała, bo już wagony były pełne. Drugą sprawa jest częstotliwość kursów, która jest niedostateczna. Oczywiście teraz tłumaczy się to elektryfikacją trasy, ale i bez tych prac pociągi kursowały rzadko, z tendencją do długich przerw miedzy kursami, a następnie puszczaniem dwóch składów praktycznie jeden po drugim. Do tego spóźnienia i całkowicie "wypadające" kursy!

    • 165 1

    • To jest ta słynna polityka popularyzacji zbiorkomu!

      Już nawet nie chce się kolejny raz rozwodzić nad tym co może przekonać większa ilość mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Gęsta siatka połączeń, dostosowanych do potrzeb lokalnych mieszkańców, duża częstotliwość kursów, dogodne połączenia tam gdzie są konieczne przesiadki, punktualność i konkurencyjny czas dotarcia do celu w stosunku do auta prywatnego. Rzadka z tych zasad nie jest spełniona, co więcej nawet nie widać szans na ich realizacje. Nawet trasy rowerowe, które mogłyby stać się alternatywą dla aut, to w rzeczywistości chaotyczna sieć zaczynających się i kończących przypadkowo odcinków tras. To tak jakby trasa wz lub al. Grunwaldzka w pewnym momencie urywała się lub kończyła, a jej kontynuacja była możliwa w innym kierunku kilkaset metrów dalej po torach np. tramwajowych!

      • 30 0

    • PKM dla nas (6)

      Kiełpinek i Jasień mają dość często autobusy GAiT. PKM jest dla mieszkańców którzy nie mają innej komunikacji. Dziwi mnie to że stoicie na tych peronach zamiast wsiąść do autobusu byle jakiego, trzymając w ręku bilet zgnieciony i patrzeć jak z dala PKM ... Odjeżdża

      • 2 25

      • Nie, nie mają zwłasza Kiełpinek (2)

        Z Kiełpinka jedyną opcją, poza samochodem, aby dostać się do centrum jest jeden autobus jadący ul. Kartuską. Czas przejazdu w godzinach szczytu...blisko godzina. Opóźnienie na starcie z centrum do Kiełpinka średnio ok. 15 minut. Zerowa alternatywa

        • 25 0

        • Do Kiełpinka nie dojeżdża żaden miejski autobus (1)

          Masz stare informacje

          • 11 2

          • Nie mówię, że dojeżdża do Kiełpinka tylko żeby dotrzeć z tego tego miejsca do Centrum ma się do dyspozycji jeden autobus jadący po Kartuskiej. Była to odpowiedz na stwierdzenie powyżej, że "Kiełpinek i Jasień maja dość często autobusy GAiT."

            • 2 2

      • serio? (2)

        serio? po to robi się kolejki i tramwaje, żey usprawnić dojazd i nie czekać w korkach. Co z tego, że z jabłoniowej odjeżdzają autobusy co 10min, skoro dojazd do wrzeszcza to jakieś 50min planowo (!). Kolejka jedzie 10min a kolejne 10 zajmuje dojazd na parking. Dla mnie wynik jest prosty.

        • 9 1

        • (1)

          Dokładnie. PKM jadę 15 min a nie 35 do Wrzeszcza z Jasienia. Po co mam stać w korku skoro mogę kolejka?

          • 11 0

          • Niestety

            częstotliwość pociągów i jak widać ich długość niweczą sens PKMki. Co mi po pociągu, który jeździ co godzinę? To już wolę stać w kroku samochodem. Będzie szybciej

            • 11 1

  • (11)

    Dwóch przewoźników nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej liczby taboru, a jeden z nich sobie poradzi?
    Dobry żart kolejowy roku

    • 35 5

    • PolRegio sobie poradzi (7)

      Właśnie ściągają z Łodzi na Pomorze dodatkowy szynobus. Współpracują też z SKPL od którego mogą jeszcze sporo pożyczyć.

      • 2 13

      • Minusy z SKM? (6)

        Ten szynobus z Łodzi to SA135-020. A Wy co sprowadzacie?

        • 0 9

        • nie z SKM (5)

          Co to znaczy "pożyczyć" i kto powinien to zrobić?
          Jeśli przewoźnik podpisał umowę i nie jest w stanie wykonać z powodu braku taboru, powinien sobie poradzić.
          Ale w tej umowie tabor dostarcza samorząd. O jego brakach wiadome jest od samego początku, Regio ściągało tabor z tras wewnątrz województwa aby zaspokoić potrzeby.
          Krótka kołdra, o która nikt nie dba.

          To nie jest problem jedynie linii PKM, linia na Hel cierpi od lat na te same objawy i nikt się tym nie przejmuje...

          • 7 2

          • Nie bądź śmieszny (3)

            A czy umowa kazała Wam zatrudnić trzeciego członka zarządu?

            • 0 2

            • co ma piernik (2)

              do wiatraka?

              • 1 2

              • Zbędne koszty. (1)

                • 0 1

              • to kwestia dyskusyjna

                a nawet bańka rocznie to ile ten człek musiałby nie pracować, aby uskładało się na jeden skład?
                20? 30 lat?

                • 0 0

          • W umowie nie ma żadnego zapisu ze całość taboru dostarcza marszałek.

            • 0 0

    • tabor dostarczał marszałek (2)

      przewoźnicy mieli realizować rozkład jazdy zamówiony przez samorząd.
      Układ prosty i klarowny.
      Ale się nie udało, bo rozkład nieadekwatny do popytu a samorząd nie ma kasy na tabor.
      Przewoźnik ma robić prezenty i ratować tyłki urzędników?

      • 7 4

      • Bzdury (1)

        Zasada jest prosta w takich imowach: Marszałek rekompensuje wszystkie koszty skm cz polregoo związane z przewozami. Za przykład moga posłużyć zakupione przez SKM Impulsy. SKM kupiła a Marszałek w ramach umowy płaci jej za tabor plus zysk.

        • 1 1

        • teoretycznie tak

          Zapominasz jednak dodać, że samorząd nie ma zamiaru podpisywać umowy na okres dłuższy niż rok.
          Spłaci tabor w tym czasie?
          Na pewno nie.
          Kto pójdzie w taką niewiadomą?

          SKM może i "kupiła", ale te Impulsy znalazły się tu w wyniku nieudanego zakupu Intercity. Gniły na bocznicy, to PKP przekazało je SKM.

          • 0 0

  • (2)

    Wszędzie tam gdzie samorząd ma swoją spółkę kolejową wygląda to lepiej albo wręcz bardzo dobrze (KM, KD). Dogadywać się z wąsaczami z pekapu (a już zwłaszcza z SKM) to lepiej już gadać z psem

    • 14 7

    • to niech odkupią udziały w sk i skończą farsę, dlaczego na śląsku i Wawie można a tu nie?

      • 1 4

    • u sąsiada trawa zawsze jest bardziej zielona

      Wcale to tak zielono (różowo) nie wygląda. W porównaniu do dawnych czasów PKP, koleje samorządowe to skala reliktowa.

      Ale zorganizowana od podstaw, a nie w oczekiwaniu na darowiznę, bo ktoś chce dostać majątek i organizację.
      Pomorskie, lider wygaszania popytu na komunikację zbiorową nie był tym zainteresowany.
      Pech chciał, że Unia zaczęła preferować ten rodzaj komunikacji...
      A kompetencje wyginęły.

      • 4 2

  • co za brednie Marszałku (18)

    przecież wszystkie szynobusy na tej lini są Pana.
    Oddał Pan zawodne Pesy dla SKM i się Pan dziwi że są kłopoty.
    Jeszcze większe będą jak będzie jeden przewoźnik. Oczywiście nie życzę tego nikomu ale ogólnie wiadomo ,że chce Pan przejąć SKM i robi Pan wszystko aby utrudnić działanie spółki która jest na wybrzeżu dłużej niż Pan. Zabija Pan przy tym możliwość rozwoju lokalnej kolei a co za tym idzie komfort pasażerów.

    • 42 13

    • No właśnie! SKM nie pozyskała żadnego taboru. (7)

      Jakoś PolRegio potrafi pożyczyć od SKPL, potrafi kupić "Linki" od pesy. skm poza powołaniem trzeciego członka zarządu nie zrobiło nic.

      • 8 10

      • (3)

        Ile pojazdów ma Polregio w swoim zakładzie a ile SKMT? swoich, nie dzierżawionych od marszałka?

        • 9 2

        • (2)

          Uwaga, aż 3 pojazdy są własnością Polregio w Pomorskim! Reszta jest dzierżawiona od marszałka!

          • 7 3

          • (1)

            Maja trochę więcej niż 3. Nie podawaj nie sprawdzonych inhormacji

            • 2 2

            • ale reszta pracuje

              na innych liniach.

              • 2 0

      • SKM pozyskała pojazd z Dolnośląskiego (2)

        Chociaż tabor powinien zapewnić marszałek. POlregio jest firmą ogólnopolską i poszczególne zakłady mogą sobie pożyczać pojazdy.

        • 7 3

        • (1)

          Jakby były takie zapisy w umowie to Marszałek nie mógłby mieć zastrzeżeń do skm. Trochę logiki

          • 3 2

          • sądzisz że zastrzeżenia wynikają z zapisów?!

            o naiwności!

            • 0 0

    • I slusznie że chce przejąć SKM, bo jak mozna odpowiadać za coś nie będąc właścicielem (3)

      Czy kupujesz sąsiadowi auto i je na niego przepisujesz, kupujesz paliwo, płacisz za remonty a on czasami łaskawie gdzieś Ciebie podwiezie

      • 8 12

      • czy aby napic sie piwa (2)

        musze kupowac browar?!!

        Jak nie umiesz sie z sasiadem dogadac, to nie dziw sie, ze bedzie chronil swoje interesy. A jak samochodu nie umiesz prowadzic, to wynajmij kierowce i mechanika.
        I plac im tak, abys mial czym jezdzic...

        • 6 3

        • Nie trafione porównanie (1)

          Przecież nikt nie oczekuje, żeby SKM kupiło producenta taboru (NEWAG np.).

          • 0 4

          • równiez samorząd nie musi mieć

            przewoźnika.

            W tym aspekcie porównanie jest bardzo trafione. Wręcz, zatopione...

            Każdy rozumie, jak mu wygodniej.

            • 3 2

    • W tym właśnie problem że SKM się nie rozwija i nie jest lokalną koleją tylko nadal całkowicie zależy od starej państwowej PKP (3)

      • 6 9

      • przede wszystkim, zalezy od swojego jedynego klienta, czyli marszalka (2)

        A ten ustala takie zasady wspolpracy, ktore noe pozwalaja na zbudowanie strategii rozwoju.
        Konflikt jest oczywisty a marszalek idzie na wrogie przejecie.

        • 9 1

        • Dlaczego wrogie? (1)

          Bo wywali na ryj pisowski zarząd i paru nierobów?

          • 0 1

          • dlatego, że wsadzi swoich nierobów

            co widać, słychać i czuć...

            • 0 0

    • No fakt (1)

      Marszałek udostępnił nowe pojazdy skm a ona sobie nie radzi z ich utrzymaniem. Zamiast zatrudnić dodatkowych specjalistów do utrzymania taboru, zatrudniona tłustego kota do zarządu ds finansów i przytuli okrągły mln rocznie.

      • 1 0

      • Strasznie Cie męczy ten członek zarządu... Trzeba było się uczyć a nie na wagary chodzic to też byś bańkę przytulał...

        • 0 0

  • SKM w rękach PKP jest niereformowalne i trzymane twardą reką przez pis (3)

    Ten rząd nie da pieniędzy na zakup nowych pociągów. Inne koleje które są własnością samorzadów mają nowe składy a my jesteśmy karani bo oni u nas nie wygrywają. Ot cała sprawa

    • 18 18

    • (1)

      jak po rządziło całym krajem to dlaczego tego nie zrobili?

      • 10 4

      • Dokładnie

        Struk z Nowakiem (zegarmistrzem) mieli na to 8 lat (2007-2015) . Nawet kasa była na usamorządowienie SKM. Tak to bywa jak ktoś myśli, że już zawsze będzie przy władzy.

        • 8 2

    • jesteś naiwny

      i zupełnie nie rozumiesz, jak to funkcjonuje.

      Ale pozycja pokrzywdzonego to bardzo wygodna wymówka.

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane