• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • Nieprawdą jest ,że przewoźnicy cokolwiek czynią w kierunku rozładowania kolejki! Wejście do pociągu w godzinach porannych z Jasienia w kierunku Strzyża jak również popołudniowy powrót graniczy cudem! Niestety coraz częściej zdarza się że ludzie zostają na peronach bo nie są w stanie wepchnąć się do pociągu!

    • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (15)

    Marszałek robi teraz grunt pod oficjalną decyzję że to PR przejmą całą linię PKM. Już od pół roku cały czas się mówi że to PR przejmą PKM więc decyzja zapadła już dawno

    • 179 9

    • To się nazywa ustawienie przetargu. (4)

      Na to jest paragraf.

      • 23 8

      • Widzę, że SKM aktywne jest na forum.

        Przenieście swoja aktywność rozwój i utrzymanie taboru.

        • 1 1

      • (2)

        Jakie tam ustawienie przetargu, ustawieniem przetargu może być to, że nie może w nim wziąc udziału na normlanych warunkach jakiś prywatny, nawet zagraniczny przewoźnik, który by te wszystkie państwowe spółki wciągnął nosem. Ale to już niestety głębszy, ogólnopolski problem

        • 3 3

        • "prywatny, nawet zagraniczny przewoźnik" (1)

          A jak by tę usługę miał świadczyć?
          Poza tym, co przeszkadza, aby dla linii PKM taki przetarg ogłosić?

          • 0 1

          • Tak jak arriva? Kto im broni?

            • 1 0

    • Marszałek walczy z SKM, bo to polityczna wojna od dawna. Na każdym kroku rzuca kłody pod koła SKM-ce. Słynne zmniejszenie finansów w przetargu na większą liczbę pociągo-kilometrów. Przez długie lata umowy tylko na rok, przez co SKM nie mogła wziąć kredytów na nowe składy, a 2 nowe impulsy zakupiła w większości ze swoich oszczędności, a to trzeba jeszcze remonty infrastruktury robić linii 501 i 502. Ludzie narzekają na składy SKM, a to w rzeczywistości głównie wina marszałka i jego ludzi. Dobrym przykładem jest fakt, że bezmyślnie wydał pieniądze na tabor do obsługi PKM, nie mając zaplecza w postaci ludzi do obsługi i serwisu tego taboru. Nie moje pieniądze, to nie odpowiadam.

      • 1 0

    • Marszałek wali głupa (1)

      Czyżby nie wiedział, że to on jest właścicielem składów których używa SKM?
      David Beckham kupił badziewie, o którym od początku było wiadomo, że większość składów bjest za krótka, a teraz udaje groźnego?
      Pajacuje za nasze pieniądze.
      Skoro nie może przejąć SKM, to chce doprowadzić do jej upadłości. Gdzie są nasi POsłowie i euroosłowie, czemu nie protestują.? Przecież to zaszkodzi regionowi, bezrobocie, mniejsze podatki...

      • 6 1

      • Tak jest właścicielem. I co? Czy skm miało w umowie że tylko tych składów ma używać? Nie. Jeden wydzierżawili i tyle

        • 1 1

    • i dobrze (5)

      jak długo jeszcze pasażerowie mają cierpieć przez niekompetencję i lenistwo SKM?

      • 39 24

      • "niekompetencję i lenistwo SKM" (3)

        Jakieś dowody?

        SKM miała zrealizować rozkład jazdy przygotowany przez marszałka, na sprzęcie będącym własnością marszałka.
        Rolą SKM jest dostarczenie ludzi i organizacji do realizacji przedmiotu umowy.

        Kowal ukradł a Cygana się wiesza?

        • 43 11

        • Nigdy nie było powiedziane ze SKM ma realizować przewozy tylko na sprzęcie samorządu. Dostali tyle a resztę mieli zorganizować. Skończyło się na dierzawie jednej jednostki.

          • 2 1

        • Nie wprowadzaj w błąd

          Rozkład jazdy ostatecznie zamawia SKM. Urząd Marszałkowski sprawdza tylko czy liczba zamówionych pociągów się zgadza. Nie wgłębiają się w godziny odjazdów.

          • 3 11

        • Skm nie ma ludzi

          Dlatego uciekaja

          • 9 7

      • I dobrze.

        Zobaczysz pracowitość i kompetencję PR.

        • 34 11

    • Tak trzeba się z tym zgodzić że w SKM źle się dzieje. Nie jest to normalne że w firmie przewozowej największą grupę zatrudnia całej spółki stanowią pracownicy biurowi i większość z nich to sami naczelnicy i dyrektorzy

      • 30 6

  • Opinia wyróżniona

    A czy te spółki mają w ogóle składy by to obsłużyć? (19)

    • 189 1

    • Mogą pożyczyć (17)

      Np. Przewozy Regionalne do obsługi tras z Chojnic pożyczają wagony motorowe od SKPL (Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych) i kupują nowy tabor (co prawda mało ale zawsze).
      Natomiast SKM nie robi nic - czekają aż Marszałek im da albo spadnie manna z nieba. Jednoczenie nie przeszkadza im to w powołaniu trzeciego członka Rady Nadzorczej (na to pieniądze są).

      • 74 8

      • (3)

        Od 5 lat wiadome jest że przyznana jest dotacja z UE na zakup nowych składów, przez cały ten czas rządzą Ci sami ludzie plus dochodzą nowi geniusze którzy nic nie wnoszą a dalej doprowadzają SKM do upadku(oczywiście część firmy od przewozów). A ten ostatni przetarg który ogłosili to totalna fikcja marketingowa i każdy wie że nikt do niego nie stanie bo nie ma możliwości spełnić jego kryteriów w postaci terminów

        • 7 3

        • Zarząd SKM ma inne cele. (2)

          Dla nich celem na ten rok jest remont muru oporowego we Wrzeszczu, a nie jakiśtam nowy tabor.

          • 10 5

          • Ach, gdyby tylko nie ci roszczeniowi pasażerowie... jeden pociąg by się puściło na dobę i spokój

            • 0 0

          • cel

            jak każdy inny...
            A może i ważniejszy, bo bez tego składy, choćby i najnowsze, nie pojadą.

            • 5 0

      • (4)

        Skmka chętnie by kupiła nowe składu, ale łapę trzyma na tym PKP, które spółkę córkę traktuje jako dojną krowę zupełnie nie inwestując w nią.

        • 21 14

        • SKM nie jest stroną w tym problemie. (3)

          Pracę przewoźnikowi zleca marszałek, bo on odpowiada za organizację transportu zbiorowego.
          Jak zlecił, tak zostało to zrealizowane.

          Obecna sytuacja nie jest to niczym szczególnym, tak się dzieje od uruchomienia połączeń PKM. Samorząd nie spodziewał się "klęski urodzaju" i miał nadzieję, że po jakimś czasie uda się to przedsięwzięcie zminimalizować a wręcz "wygasić".
          Uuups, nie udało się a kasy na rozwój nie ma.

          • 14 20

          • zlecił dopasowanie wielkości pociągów do liczby pasażerów (2)

            a SKM nie dostosowała. czyli że nie wywiązała się z umowy

            • 8 12

            • zlecił?! (1)

              a zapłacił?

              • 6 4

              • Nie zapłacił, bo SKM się nie dostsowała.

                • 0 0

      • (4)

        Polregio ma składy? A myślałem, że to składy marszałka im użyczone.

        • 11 7

        • a wyobraź sobie że polregio ma swoje składy spalinowe i to całkiem sporo (3)

          razem kilkanaście sztuk jeździ w naszym województwie, a więc te użyczone od marszałka na nic by nie wystarczyły, nawet skm czasem coś pożycza w ramach własnej działalności np ostatnio od KD i tym jeździ awaryjnie zamiast składów samorządowych

          • 10 7

          • Ma swoje składy spalinowe

            którymi obsługuje linie wewnątrz województwa.
            Również na zlecenie marszałka...
            Bo podobnie jak SKM, pomorskie Regio ma jednego klienta...
            I jeździ tam całe muzeum krajowych autobusów szynowych. Do niedawna nawet sa101!

            Kilkanaście sztuk sztuk to jest potrzebne do porządnej obsługi dwóch linii. Więc z tą zasobnością to gruba przesada.

            Skoro Regio pracuje na zlecenie samorządu, to również może przesunąć składy z wnętrza województwa i ratować tyłki urzędnikom.
            Oto cała "tajemnica wiary".
            Kosztem interioru...

            • 6 0

          • SKM awaryjnie pożyczyło szynobus od KD (1)

            Bo marszałek nie zapewnił SKM wystarczającej ilości pojazdów. Te 10 to śmiech na sali. A teraz wygrażanie palcem ,że skm ma dać dłuższe pociągi. To się nazywa hipokryzja.

            • 17 7

            • Polregio

              Jakoś Polregio ma swoje szynobusy i potrafi wynająć. SKM nic zrobiło.

              • 4 8

      • pożyczyć może marszałek, bo on organizuje transport zbiorowy i kupuje usługę, która ją realizuje (2)

        Jak zorganizował i kupił, tak to funkcjonuje.

        • 14 12

        • Żarty sobie robisz (1)

          A jak Ty zamawiasz Ubera, to pożyczasz im samochód?

          • 5 10

          • ale operator Ubera umawia się z kierowcami

            i to jest istota jego działalności.

            Samorząd może się umówić z kolejowym "uberem" (jeśli go znajdzie) ale też będzie musiał pokryć koszty wynajmu.
            A tego robić nie chce, nie umie, nie może...
            Dał tabor i zdefiniował usługę na obsługę rozkładu. Pamiętamy, że przy wdrożeniu okazało się, że taboru jest za mało i nie ma składu rezerwowego. To sobie przewoźnicy poradzili, faktycznie pożyczono, przesunięto...

            Niestety, popyt rośnie ale marginesy "radzenia sobie" już wyczerpano.

            • 8 1

    • Dawac pietrusy albo kuszetki na trase pkm buahaaa

      • 1 2

  • Jako potencjalny pasażer nawet nie zamierzam próbować podróżowania PKM skoro mogę się nie zmieśić a następny kurs nie wiadomo kiedy (i też mogę się nie zmieścić). Nei wynikam kto jest przewoźnikiem - z mojeo punktu widzenia nawala samorząd. PKM kwiczy a miliony idą na nowe drogi.

    • 3 0

  • Głównym winowajcą jest Marszałek i jego gra polityczna.

    • 3 0

  • Arriva (3)

    Skm to archaizm. A czemu nikt uparcie nie dopuszcza np Arrivy na tory PKM??

    • 9 5

    • Widocznie to nie koledzy kogoś z zarządu Gdańska

      Dlatego nie ma. A widocznie łapówki nie chcą dac.

      • 0 0

    • bo znają doswiadczenia z Arriva (1)

      z kujawsko - pomorskiego.

      Poza tym Arriva umie liczyć i nie ma na nią żadnych przełożeń.
      A bez tego "wicie rozumicie" towarzysze ani rusz...

      • 2 0

      • A co z Arrivą nie tak?

        Za wąsatych z PKP z Tucholi do Bydgoszczy pociągi jeździły 5.00, 5.20, 7.50, 8.20, 11.10, 16.10, 17.40, 20.00. Na 7:30 do Bydgoszczy niedałosię. Po południu skomunikowania marne.

        Arriva jeździ praktycznie co godzinę. W większości bezpośrednio.

        • 0 0

  • Masakra

    Jechałem pierwszy raz i ostatni w stronę Gdańska od lotniska. Jakieś 2 tygodnie temu, capilo okrutnie, PKM zawalona jak bydło w wagonach, klima nie działała. Wyszedłem cały mokry i spocony jak świnia. O dziwo nigdy takich problemów nie miałem w stronę Gdyni. Pełna kukturka i czysto i nirmalnie. Ale do Gdańska już nigdy PKM nie pojadę

    • 2 0

  • Marszałek

    Wyciera sobie gębę SKMką, żeby ludzi wprowadzic w błąd. To on tu dyryguje całym interesem a pali jarzębia "że to nie on".

    • 3 0

  • (1)

    Trójmiasto, to porażka, komunikacja leży i kwiczy. Każdego dnia tracę wybierając autobus+skm: rano poltorej godziny (autem byłoby 30min) i tyle samo na powrot (autem 40min). A to wszystko na trasie Przymorze-Karwiny. Na przystankach, to miejsce żna korzenie zapuszczać.

    • 14 3

    • Dokladnie

      Gdybym mogla jezdzic autem, byloby to 30 min, w korkach moze godzina. Komunikacja miejska planowo 1,5h, ale realnie w korkach 2-3h

      • 0 0

  • Bedzie gorzej

    Jeszcze nie ruszyli studenci ...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane