• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • we wtorek rano na Osowej uczniowie się nie zmieścili do pociągu polregio, bo był 2 a nie 3-członowy jak się tłumaczą :)

    • 10 1

  • marszałek sprzedaje swoje klęski jako działania przewoźników (2)

    Marszałek odpowiada za tabor i jego dostępność, marszałek odpowiada za rozkład jazdy.
    Marszałek odpowiada za organizację transportu zbiorowego na terenie województwa.

    Przewoźnik ma dostarczyć ludzi i organizację przewozów aby zrealizować przedmiot umowy, czyli rozkładu jazdy. Czasem ma dostarczyć tabor, o ile przewiduje to umowa. Na linii PKM eksploatowany jest wyłącznie tabor własnością samorządu.
    Przedmiot umowy został zrealizowany zgodnie z umową, przewoźnik powinien podać marszałka do sądu za naruszenie dóbr przewoźnika przez propagowanie nieprawdy

    Marszałek szuka pretekstów, aby ukryć powszechnie znany fakt, że popyt na linii PKM znacznie przekroczył oczekiwania organizatora i możliwości organizacyjne samorządu.

    • 21 4

    • (1)

      To SKM odpowiada za użytkowany tabor Marszałka i zabezpiecza dodatkowy tabor

      • 1 3

      • oczywiscie ze zleceniobiorca odpowiada za powierzony majatek

        Tym bardziej, ze wlasciciel nie potrafi go utrzymac. Dodatkowy tabor mozna pozyskac, jak zleceniodawca za to zaplaci.
        Ze taboru jest za malo, wiadomo od poczatku, bo umowa nie mogla ruszyc z powodu braku jednej sztuki zapasu, wymaganej przepisami.

        • 3 0

  • Dlaczego PKM z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz nie zatrzymuje się w Orłowie? (2)

    • 9 1

    • Bo tam nikt nie wsiada.... (1)

      A jak już ktoś chce to może podjechać SKM do Sopotu. Więc bezproblemowo. Ludzie z Głównego dojeżdżają 4 km do Wrzeszcza więc też można też 4 km z Orłowa do Sopotu.

      • 2 1

      • Nikt nie wsiada...

        ...bo pociąg nie zatrzymuje się.

        • 2 1

  • Częstotliwość na linii Gdynia-Wrzeszcz to jakaś kpina

    • 14 1

  • polska komunikacja - pociag raz na godzine, hahahahahaha (1)

    • 14 3

    • Na liniach regionalnych?

      Raczej standard

      • 2 1

  • Obsługa pasażerów (4)

    Najważniejsze to wygrać przetarg! Później operator chce negocjować nowe warunki ponieważ wagonów jest za mało lub nie ma odpowiednich pracowników do obsługi zamówienia. SKM na linach Tczew Wejherowo od lat tnie składy bo są w katastrofalnej kondycji technicznej.

    • 10 5

    • rolą zleceniodawcy jest tak sformułować zadanie (1)

      aby takie myki nie były możliwe.

      • 3 2

      • też tak myślę, tak jak z Mevo

        • 4 0

    • Co za bzdury

      SKM nic nie tnie, bo najdalej dojeżdża do Gdańska Śródmieście. Połączenia może ciąć jedynie marszałek, który zleca przewozy, ustala rozkłady i decyduje o cenach biletów ( taryfa pomorska)

      • 2 5

    • Bzdury piszesz

      • 0 0

  • A co to klienta (czytaj pasażera) obchodzi : organizator, relizator, podwykonawca?

    Pasażera obchodzi sprawność, wygoda, punktualność, itd.... na miarę XXI wieku.

    • 13 1

  • Województwo pomorskie jest kolejowym skansenem Polski (2)

    Ale mieszkańcom jak widać chyba to odpowiada, skoro od lat wybierają jednych i tych samych.

    • 11 6

    • trudno by wybierali złodziei z PIS (1)

      • 6 2

      • Na złość mamie odmrożę sobie uszy

        I będę się dusił w tłoku w pociągu.

        • 3 3

  • W Indiach jest lepiej..

    ..jeśli chodzi o kolej..

    • 5 1

  • A może głośno powiemy co się dzieje u nas w skm. Brak składów, z chaszczy wyciągane byleby tylko wyjechały.

    • 8 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane