• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • czy marszałek nałożył kary na SKM za niewypełnienie umowy? (2)

    mam nadzieję, ze ktoś przewidział taką sytuację w umowie

    • 12 2

    • a znasz umowę i jej przedmiot? (1)

      Za tabor i rozkład jazdy odpowiada samorząd.
      Przewoźnik realizuje usługę na podstawie umowy.

      • 3 6

      • Czy ty jesteś kolejnym PISowskim przyg łupe m?

        Czy tylko wtórnym analfabetą i pieniaczem?

        Potrafisz zrozumieć słowo pisane?

        • 5 1

  • Żart

    Jazda PKM w godzinach szczytu to jakiś żart. Puszczenie 1 składu gdzie podobno miejsc jest 350 a podróżnych z 500 zakrawa o kpinę. Czekać aż puszczą 1 skład ale krótki może wszyscy się jakoś zmieszczą.

    • 13 0

  • 2014 (2)

    "W żadnym wypadku nie mamy zamiaru zmieniać ustaleń dokonanych w studium wykonalności dla linii PKM. To jest nasze zobowiązanie wobec Komisji Europejskiej, i największego donatora naszego przedsięwzięcia. Jeden pociąg co 15 minut to jest minimum połączeń, jakie chcemy uruchomić na nowej trasie - zapowiedział Mieczysław Struk podczas spotkania z dziennikarzami na posiedzeniu Rady Miasta Gdańska."

    Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Marszalek-na-lotnisko-cztery-sklady-PKM-na-godzine-do-Gdyni-dwa-n84845.html

    • 14 2

    • No i? (1)

      Po pierwsze: zakładano, że większy ruch będzie na linii Wrzeszcz-Osowa-Gdynia, a okazało się, że więcej pasażerów jest na liniach do Kościerzyny i Kartuz. A że miasta nie chcą się dołożyć do większej liczby kursów "miejskich", to...
      Po drugie: trwa elektryfikacja i przebudowa stacji w Kartuzach. Stąd takt jest kiepski. I dłuższe przerwy między pociągami. Trzeba to przeżyć.

      • 2 4

      • Takt był kiepski zawsze i jest. I prawdopodobnie będzie.

        • 5 2

  • żaden z tych przewoźników nie zapewni usługi standardem dorównującym obecnym potrzebom pasażerów

    oni mogą się bawić w pociągi w klubie modelarskim

    • 6 1

  • Ewidentnie nieprzemyślany rozkład (1)

    Dwa pociągi obu przewoźników w odstępach kilku minut, a potem 40-60 min bez, wystarczy prześledzić rozkład.

    • 9 1

    • Hint: elektryfikacja

      Błędem jest puszczanie najpierw pociągów kościerskich, a potem gdyńskich. Co potęguje tłok.

      • 0 1

  • PKM to wyrób kolejopodobny (9)

    Składy powinny już być dawno zelektryfikowane, bardziej pojemne a częstotliwość kursowania większa. W Gdyni brakuje co najmniej dwóch przystanków. Pociągi powinny jeździć z Gdańska Głównego do Gdyni Chyloni, a za Gdynią Główną po torach SKM. Niestety, w naszym województwie nie da się zrobić wszystkiego od razu. To musi trwać latami.

    • 16 6

    • To porównaj sobie co się dzieje na PKP (8)

      Akurat PKM to jedyna inwestycja kolejowa w Polsce, która została zrealizowana i oddana do użytku w terminie - właśnie dlatego, że odpowiadała za nią samorządowa spółka PKM SA, a nie rządowe pkp plk!

      Porównaj sobie jak wyglądają inwestycje tego państwowego molocha - żadna nie skończona zgodnie z harmonogramem, a kilkuletnie opóźnienia to standard.
      Nie trzeba nawet szukać daleko - przykładem może być elektryfikacja PKM (która zresztą nie mogła być zelektryfikowana od razu właśnie przez brak decyzji po stronie pkp plk), i należącej do pkp plk linii 201 Gdynia - Kościerzyna, z którą linia PKm się łączy tworząc jedną regionalną sieć. Obie te inwestycje były przygotowywane już od 2017 roku i miały zakończyć się w 2023, dzięki czemu pasażerowie już za rok mogliby jeździć większymi i szybszymi pociągami elektrycznymi.
      I co?
      Samorządowa PKM już kończy swoją cześć elektryfikacji i oficjalnie zapowiada oddanie nowego przystanku Firoga jeszcze w grudniu 2022 oraz gotowość całej swojej linii (Wrzeszcz - Rębiechowo) na wjazd pociągów elektrycznych w połowie 2023.
      Natomiast pkp plk jeszcze nawet nie rozpoczęła prac na swojej linii i nie wiadomo kiedy to nastąpi.
      Komentarz chyba jest tu zbędny

      • 5 6

      • Z tym oddaniem w terminie to bym się tak nie rozpędzał (5)

        Całość była planowana na EURO 2012 i została co prawda oddana na EURO .... ale to we Francji. Poza tym nieśmiało przypominam, że w czasie, kiedy rezygnowano z elektryfikacji PKM (rok 2012) zarówno władze województwa oraz władze krajowe pochodziły z jednej opcji politycznej. Więc jeżeli samorząd ma dziś do kogokolwiek pretensje to w pierwszej kolejności powinien mieć je przede wszystkim do siebie i do swoich politycznych kumpli.

        • 5 4

        • Z elektryfikacji wcale nie rezygnowano (3)

          Sprawdź dokładnie

          • 2 4

          • A co stało na przeszkodzie, żeby zrobić to od razu jak trzeba? (1)

            • 2 6

            • PLK, w których siedział nieusuwalny towarzysz Kogut

              Ten, co to ponoć do Kaczafi zabił covidem (przynajmniej sam Kaczafi tak twierdzi)

              • 2 1

          • zrezygnowano w 2012, podobnie jak ze znajdującego się na liście inwestycji krajowych OPAT w 2014

            po latach powrócono do modernizacji i rozbudowy 201, podobnie jak do modernizacji układu torowego w portach.

            Widać różnicę?

            • 1 0

        • Do GD.Głównego nie jadą,a to było najważniejsze w szumnych zapowiedziach powstania PKM.

          • 2 1

      • jak to klasyczny "projekt"

        PKM nie zostal ukonczony w terminie ani w budzecie. Budzet wzrosl 3x, termin pojechal o lata a realizacja zawiera "zgnile kompromisy" z ktorymi bedziemy borykac sie przez dziesieciolecia (wiadukt na Zaspie i brak przystanku, brak wpiecia w linie SKM, brak wykorzystania peronow 4, 5)
        Poczatki funkcjonowania PKM pamietamy, do dzisiaj niewiele sie zmienilo a jedynie pasazerowie sie przyzwyczaili...
        Swietne, wpasowane w potrzeby rozwiazanie, koncertowo spaprane i niszczone przez urzednikow...
        Brak elektryfikacji to skutki 20 lat rzadow ekipy samorzadowej, ktora calkowicie nie byla zainteresowana koleja i komunikacja zbiorowa. Zaniechania modernizacji linii 201 w 2012 a nastepnie wstrzymanie OPAT w 2014, w kontekscie obslugi portu Gdynia faktycznie sklania do uwierzenia w powtarzane haslo "porty mamy w Niemczech". Obecnie mozna dodac, ze rowniez na Litwie i Lotwie...

        • 3 2

      • PKP to nie miejsce pracy tylko stan umysłu

        • 0 0

  • Widać jednak, że ludzie więcej się poruszają komunikacją publiczną. Mi takie zdarzenie, że nie wsiadłem do pociągu

    bo nie było jak, to na linii SKM do Gdyni w sylwestrowy wieczór, ale to jeszcze w czasach jak w Gdyni bodajże Polsat organizował sylwestra. Tak to nigdy, a już na pewno nie w zwykły dzień.

    • 5 0

  • Pkm

    Praktycznie w niedzielne popołudnia wakacyjne powroty do Wrzeszcza z kierunku Kościerzyny i Kartuz (jeden krótki wagon z obu miast - jeden pociąg) - to horror!!!

    • 7 1

  • Arriva (3)

    Skm to archaizm. A czemu nikt uparcie nie dopuszcza np Arrivy na tory PKM??

    • 9 5

    • bo znają doswiadczenia z Arriva (1)

      z kujawsko - pomorskiego.

      Poza tym Arriva umie liczyć i nie ma na nią żadnych przełożeń.
      A bez tego "wicie rozumicie" towarzysze ani rusz...

      • 2 0

      • A co z Arrivą nie tak?

        Za wąsatych z PKP z Tucholi do Bydgoszczy pociągi jeździły 5.00, 5.20, 7.50, 8.20, 11.10, 16.10, 17.40, 20.00. Na 7:30 do Bydgoszczy niedałosię. Po południu skomunikowania marne.

        Arriva jeździ praktycznie co godzinę. W większości bezpośrednio.

        • 0 0

    • Widocznie to nie koledzy kogoś z zarządu Gdańska

      Dlatego nie ma. A widocznie łapówki nie chcą dac.

      • 0 0

  • Szanowny Panie Marszałku Strug (4)

    Proszę mi i czytelnikom wytłumaczyć jedną prostą sprawę.PKM realizuje elektryfikację linii na odcinku Gdańsk Wrzeszcz do Portu lotniczego.Prace posuwają się,ale o dopasowanym taborze nic nie wiadomo i mimo wszystko składy EZT(elektryczne zespoły trakcyjne z Newagu będą napewno lepsze od spalinowców z Pesy.Jest jednak najważniejsze pytanie,co my mieszkańcy Trójmiasta możemy zrobić by zmusić Zarząd pkp plk by w końcu zaczął pracować i w końcu rozpoczął pracę nad elektryfikacją odcinka od Gdyni Głównej narazie do stacji Gdańsk Osowa,a później dalej dobudowę drugiego toru i elektryfikację linii do Kościerzyny.Naprawdę ręce opadają jak się widzi bezwład tej firmy. Naprawdę,czy musimy zacząć pisać petycje czy w jakiś inny sposób wyrazić swe niezadowolenie.Bo myślę, że po wygraniu przez opozycję wyborów należy się wziąć za pkp plk

    • 6 9

    • Za wikipedią: (1)

      "Z uwagi na rezygnację z planów elektryfikacji linii między Gdynią a Kościerzyną, w sierpniu 2012 ogłoszono, że pociągi kursujące na trasie PKM będą zestawione ze spalinowych zespołów trakcyjnych."
      Przypomnisz może, jaki minister infrastruktury odpowiadał za pkp plk w roku 2012?

      • 6 2

      • A jaki bohaterski rząd walczy z niemiecką opcją od 2015?

        • 0 1

    • Plk

      To samorząd blokuje te inwestycje, zapewniam

      • 5 2

    • proszę sobie poszukać

      plk-przedstawia-harmonogram-prac-dla-linii-201-105638.html

      Na portalu rynek-kolejowy.

      Swoją drogą, dawno zniknęły powody, dla których "węglówkę" od Kościerzyny poprowadzono w tak trudnym terenie. Powinna być ona zoptymalizowana i przeprowadzona drugą stroną Jezior Raduńskich a do Trójmiasta wejść od zachodu. Bardzo wiele by to uprościło...

      Stosunek "opozycji" do transportu zbiorowego i kolejowego w szczególności widzimy właśnie w Pomorskiem, gdzie ta opcja rządziła ze 20 lat, zamykając co tylko się dało. Również wtedy porzucono "węglówkę", bo port w Gdyni miał być zaorany a tereny oddane deweloperom (cytowany rok 2012).
      Nawet powstała spółka celowa PKP-Semeko (z Gdyni - sieć cierpliwa utrzymuje informację) do zagospodarowania terenów torowisk portowych, które właśnie są rewitalizowane kosztem ponad miliarda złotych.

      Więc westchnienia w bardzo niewłaściwym kierunku...

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane