• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek reaguje: od grudnia tylko jeden przewoźnik na linii PKM

Maciej Korolczuk
8 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów. Przepełnione składy na linii PKM to od początku września zmora pasażerów.

Po ostatnich problemach na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, gdy podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych wielu pasażerów nie mieściło się w pociągach i zostawało na peronach, marszałek województwa pomorskiego wezwał przewoźników do wydłużenia składów. Po rozmowach z SKM i Polregio okazuje się jednak, że od grudnia na linii PKM pasażerów będą woziły pociągi tylko jednego, a nie dwóch przewoźników.



O kłopotach ze zbyt krótkimi pociągami, wypadającymi z rozkładów kursami przy jednoczesnym wzroście cen biletów kilka dni temu pisała w liście do redakcji nasza czytelniczka.

W podobnym tonie wypowiadali się inni pasażerowie w Raporcie z Trójmiasta, gdzie niemal każdego dnia od początku września dostajemy zdjęcia i informacje o chaosie na torach PKM.

Organizatorem przewozów kolejowych jest Urząd Marszałkowski, na zlecenie którego pasażerów wożą pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Przewozów Regionalnych. I to do ich obowiązków należy zapewnienie odpowiedniego taboru, który jest dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.

- Z zaniepokojeniem i ubolewaniem stwierdzam, że początek września zaskoczył przewoźników kolejowych - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa. - Mimo że Samorząd Województwa z dużym wyprzedzeniem przypomniał im, że wraz z rozpoczęciem roku szkolnego wzrosną (jak co roku) potoki pasażerów, spółka PKP SKM nie zwiększyła pojemności pojazdów, które wyjechały na tory w godzinach szczytu. A przypomnę, że to właśnie przewoźnik zobowiązany jest zapewnić tabor dostosowany pojemnością do liczby pasażerów.
  • Jak podróżować do pracy czy szkoły w takich warunkach - dopytują od początku miesiąca pasażerowie.
  • Przewoźnicy SKM i Polregio zostali zobowiązani przez Urząd Marszałkowski do obsługiwania linii PKM dłuższymi pociągami.
Jednocześnie marszałek potwierdza, że z analizy przepływów pasażerskich wynika, że to zbyt małe składy PKP SKM doprowadziły do sytuacji, w której część pasażerów nie mieściła się w pociągach. Dodaje też, że do przepełnienia doszło także w pociągach spółki Polregio.

- W związku z tą sytuacją zażądaliśmy od przewoźników natychmiastowego wzmocnienia składów - mówi Struk. - Spółka Polregio od 6 września realizuje przewozy dużymi składami trójczłonowymi. Natomiast spółka PKP SKM uruchomiła większe składy dopiero w czwartek. Mając na uwadze problemy spółki PKP SKM z zapewnieniem odpowiednio pojemnego taboru raz jeszcze zwróciłem się do zarządu tej spółki, oczekując, że w przyszłości nie dopuści do podobnego kryzysu.

Od grudnia tylko jeden przewoźnik



Mając na uwadze ostatnie problemy, w czwartek podczas posiedzenia zarządu województwa podjęto decyzję, by w nowym przetargu na realizację przewozów na liniach PKM, który zacznie obowiązywać od 11 grudnia br. do grudnia 2026 r., wybrano tylko jednego przewoźnika, a nie - jak obecnie - SKM i Polregio.
10:29 30 WRZEśNIA 22

Możliwe problemu z funkcjonowaniem PKM od grudnia (10 opinii)

Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Kwestie związane z PKM i tym czy pociągi od grudnia wyjadą na tory, coraz bardziej nurtują pasażerów.

Aktualnie do Krajowej Izby Odwoławczej wpłynęły trzy odwołania, w którym każdy podmiot zarzuca samorządowi województwa brak możliwości przygotowania się do przetargu na przewozy po trasie PKM. Zastrzeżenia mają: PolRegio, SKM i Arivva.

Ciekawe czy projekt PKM będzie kontynuowany od grudnia...
Zobacz więcej

Miejsca

Opinie (281) 2 zablokowane

  • (11)

    Dwóch przewoźników nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej liczby taboru, a jeden z nich sobie poradzi?
    Dobry żart kolejowy roku

    • 35 5

    • PolRegio sobie poradzi (7)

      Właśnie ściągają z Łodzi na Pomorze dodatkowy szynobus. Współpracują też z SKPL od którego mogą jeszcze sporo pożyczyć.

      • 2 13

      • Minusy z SKM? (6)

        Ten szynobus z Łodzi to SA135-020. A Wy co sprowadzacie?

        • 0 9

        • nie z SKM (5)

          Co to znaczy "pożyczyć" i kto powinien to zrobić?
          Jeśli przewoźnik podpisał umowę i nie jest w stanie wykonać z powodu braku taboru, powinien sobie poradzić.
          Ale w tej umowie tabor dostarcza samorząd. O jego brakach wiadome jest od samego początku, Regio ściągało tabor z tras wewnątrz województwa aby zaspokoić potrzeby.
          Krótka kołdra, o która nikt nie dba.

          To nie jest problem jedynie linii PKM, linia na Hel cierpi od lat na te same objawy i nikt się tym nie przejmuje...

          • 7 2

          • W umowie nie ma żadnego zapisu ze całość taboru dostarcza marszałek.

            • 0 0

          • Nie bądź śmieszny (3)

            A czy umowa kazała Wam zatrudnić trzeciego członka zarządu?

            • 0 2

            • co ma piernik (2)

              do wiatraka?

              • 1 2

              • Zbędne koszty. (1)

                • 0 1

              • to kwestia dyskusyjna

                a nawet bańka rocznie to ile ten człek musiałby nie pracować, aby uskładało się na jeden skład?
                20? 30 lat?

                • 0 0

    • tabor dostarczał marszałek (2)

      przewoźnicy mieli realizować rozkład jazdy zamówiony przez samorząd.
      Układ prosty i klarowny.
      Ale się nie udało, bo rozkład nieadekwatny do popytu a samorząd nie ma kasy na tabor.
      Przewoźnik ma robić prezenty i ratować tyłki urzędników?

      • 7 4

      • Bzdury (1)

        Zasada jest prosta w takich imowach: Marszałek rekompensuje wszystkie koszty skm cz polregoo związane z przewozami. Za przykład moga posłużyć zakupione przez SKM Impulsy. SKM kupiła a Marszałek w ramach umowy płaci jej za tabor plus zysk.

        • 1 1

        • teoretycznie tak

          Zapominasz jednak dodać, że samorząd nie ma zamiaru podpisywać umowy na okres dłuższy niż rok.
          Spłaci tabor w tym czasie?
          Na pewno nie.
          Kto pójdzie w taką niewiadomą?

          SKM może i "kupiła", ale te Impulsy znalazły się tu w wyniku nieudanego zakupu Intercity. Gniły na bocznicy, to PKP przekazało je SKM.

          • 0 0

  • Zmiany (3)

    Ale co ma się poprawić od grudnia? Taboru nie przybędzie, bo marszałek nie inwestuje już w tabor spalinowy, więc czy będzie to SKM czy PR, to problem z długością składów dalej będzie występował

    • 29 4

    • to błąd, że nie inwestuje w tabor spalinowy (1)

      Ma dużo do zrobienia wewnątrz województwa. Zawsze ten tabor można przesunąć.
      Chociażby linia Ustka - Słupsk - Szczecinek...
      Albo obiecywana na wybory linia do Bytowa...
      Powiśle też bez obsługi, spróbuj dojechać do Gniewa...

      • 2 0

      • Nowy dwór gdański pozdrawiam

        • 2 0

    • Ale za to dokuczy SKM zabierając jej robotę.

      A ze przy okazji oberwą pasażerowie...co to pana Miecia obchodzi.

      • 9 3

  • Traktują ludzi ja świnie

    Ludzie!!! Czemu na to pozwalacie?!

    • 1 1

  • Dofinansowanie na nowe składy cofnięte

    przez marszalka. Szkolenia na nowych kierowników SKM juz w grudniu 2021 odwołane - przez marszalka. I jak tu realizować rosnące wymagania?

    • 3 1

  • Kto policzy ile to do tej pory kosztowało? (1)

    Cały projekt pod spalinowe. Zakup składów, teraz te kupione składy przeszły do przewoźników. Teraz elektryfikacja. Kto policzy ile paliły te składy i ostatecznie ile miasto wydało na samo paliwo tych pociągów. Nie bez powodu zmieniają na elektryczne...Kto bogatemu zabroni.

    • 0 4

    • Ale które miasto?

      Kartuzy czy Kościerzyna?

      • 0 0

  • Dlaczego PKM z Gdyni do Kościerzyny przez Wrzeszcz nie zatrzymuje się w Orłowie? (2)

    • 9 1

    • Bo tam nikt nie wsiada.... (1)

      A jak już ktoś chce to może podjechać SKM do Sopotu. Więc bezproblemowo. Ludzie z Głównego dojeżdżają 4 km do Wrzeszcza więc też można też 4 km z Orłowa do Sopotu.

      • 2 1

      • Nikt nie wsiada...

        ...bo pociąg nie zatrzymuje się.

        • 2 1

  • Władze interesuje tylko jedno

    Otworzyć inwestycję, cyk fotka, a potem to już nieważne..

    • 2 1

  • Marszalek to niech sie puknie w ten swoj pusly ł... i karze jezdzic pkm do 2 w nocy a nie do 22 gdzie najwiecej pociagow jest .

    23-2.zenada!!!

    • 3 2

  • (4)

    Narzekacie na tłok w PKM? Zapraszam do pociągów Regio, szczególnie w wakacje, w godzinach popołudniowego szczytu, gdzie jeździ jeden kurs na godzinę, skład jest zatłoczony od topu po kil. I to nie jak w PKM, że chwilę się przemęczysz i wysiadasz, tylko jedziesz tak 40 min albo i więcej.

    • 61 13

    • Tak jest na trasie Gdynia Lebork

      • 1 0

    • Szczegolnie na linii Tczew - Szczecinek

      Kumulacja i przesiadka w Tczewie to niezapomniane wrazenia.
      Podobnie jak podroz najstarszymi zabytkami EZT na trasie do Bydgoszczy.
      Ze tez Pomorzu nie wstyd wysylac takie cos do odwiecznego konkurenta...
      Chyba po to, aby ludzie z Gdanska nie jezdzili do bydgoskiej Opery... Rozczaruje, melomaniw to nie zniecheci...

      • 9 0

    • I lepiej nie będzie, bo mamy pracować w metropoliach

      choć na życie w nich już nas nie stać - mieszkanie koło mnie 1,3 mln, kilka kolejnych pustych bo służą jako lokata kapitału lub dla turystów.
      Dlatego prędzej czy później będę musiał wyp.... 30-50 km za miasto i pół dnia spędzać w aucie, albo dusić się w podmiejskiej kolejce - no ale o co chodzi, przecież to jest "American Dream" :)
      A zobaczcie taki Płońsk, 50 km od Wawy, pipidówka 20-30k mieszkańców a najtańsze duże mieszkania (pow 60 mkw) zaczynają się od 300k - i na popularnym portalu prawie 20 stron ogłoszeń - ale nikt nie chce tam mieszkać, bo równie dobrze mógłby mieszkać w Suwałkach - brak szans na dojazd do Wawy do pracy w jakimś rozsądnym czasie.

      • 17 1

    • Glazik

      W PKM podróż nie trwa kilkanaście minut a średnio 1godz. Tak więc stanie na jednej nodze w przejściu jest uciążliwe.

      • 14 0

  • marszałek sprzedaje swoje klęski jako działania przewoźników (2)

    Marszałek odpowiada za tabor i jego dostępność, marszałek odpowiada za rozkład jazdy.
    Marszałek odpowiada za organizację transportu zbiorowego na terenie województwa.

    Przewoźnik ma dostarczyć ludzi i organizację przewozów aby zrealizować przedmiot umowy, czyli rozkładu jazdy. Czasem ma dostarczyć tabor, o ile przewiduje to umowa. Na linii PKM eksploatowany jest wyłącznie tabor własnością samorządu.
    Przedmiot umowy został zrealizowany zgodnie z umową, przewoźnik powinien podać marszałka do sądu za naruszenie dóbr przewoźnika przez propagowanie nieprawdy

    Marszałek szuka pretekstów, aby ukryć powszechnie znany fakt, że popyt na linii PKM znacznie przekroczył oczekiwania organizatora i możliwości organizacyjne samorządu.

    • 21 4

    • (1)

      To SKM odpowiada za użytkowany tabor Marszałka i zabezpiecza dodatkowy tabor

      • 1 3

      • oczywiscie ze zleceniobiorca odpowiada za powierzony majatek

        Tym bardziej, ze wlasciciel nie potrafi go utrzymac. Dodatkowy tabor mozna pozyskac, jak zleceniodawca za to zaplaci.
        Ze taboru jest za malo, wiadomo od poczatku, bo umowa nie mogla ruszyc z powodu braku jednej sztuki zapasu, wymaganej przepisami.

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane