• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marszałek zamawia pięć elektrycznych pociągów

bra
3 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po elektryfikacji nowe pociągi będą wykorzystywane także na linii PKM. Obecnie kursują po niej wyłącznie składy spalinowe. Po elektryfikacji nowe pociągi będą wykorzystywane także na linii PKM. Obecnie kursują po niej wyłącznie składy spalinowe.

Województwo pomorskie szuka dostawcy pięciu 5-członowych tzw. elektrycznych zespołów trakcyjnych. Pociągi będą kosztowały ok. 133 mln zł. Kontrakt z wykonawcą może zostać rozszerzony o kolejnych pięć pojazdów. Część z nich jeździć będzie po linii PKM.



Jak oceniasz lokalny tabor przewoźników kolejowych?

O planach zakupowych województwa dotyczących nowego taboru kolejowego pisaliśmy na początku roku. Nowe pociągi mają kursować po zelektryfikowanych już trasach, a w przyszłości wozić pasażerów także na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, która również ma zostać zelektryfikowana.

Warto wspomnieć, że spółka PKM otrzymała niedawno 85-procentowe unijne dofinansowanie wartej ok. 73,1 mln zł inwestycji. Elektryfikacja powinna nastąpić w ciągu najbliższych kilku lat.

Nie tylko cena będzie ważna



Władze samorządowe ogłosiły właśnie przetarg na dostawę pięciu 5-członowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z opcją rozszerzenia kontraktu o kolejnych maksymalnie pięć sztuk pociągów. Pojazdy będą posiadały:

  • co najmniej 195 stałych miejsc siedzących
  • minimum 30 rozkładanych miejsc siedzących
  • 20 miejsc do przewozu rowerów
  • licznik pasażerów w każdych drzwiach
  • klimatyzację
  • wi-fi.
  • i będą rozpędzały się do 160 km na godz.


O wyborze wykonawcy zadecyduje aż sześć kryteriów. Najważniejszym będzie cena (60 proc.), potem wskaźnik niezawodności technicznej pojazdów (10 proc.), termin dostawy dwóch pierwszych pojazdów (9 proc.), okres gwarancji i wskaźnik długości niskiej podłogi (po 8 proc.), termin dostawy trzeciego i czwartego pojazdu (5 proc.).

Chętni mogą składać oferty do 10 maja.

Pierwsze pociągi mają pojawić się na pomorskich torach jeszcze w tym roku. Jeżeli zamawiający skorzysta z prawa opcji, to dodatkowe pojazdy będą musiały zostać dostarczone do końca września 2020 roku.

Zgodnie z szacunkami, zakup pięciu pierwszych składów pochłonie ok. 133 mln zł, z kolei przy zakupie 10 sztuk cena wzrośnie do 205 mln z netto. Około 85 proc. tych kosztów zostanie dofinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.
bra

Opinie (147) ponad 10 zablokowanych

  • Grunt że spółka Turecki Kurier&Ustawiacz trzyma się dobrze

    Największy skansen EN57 w Polsce stworzyli

    • 18 3

  • Bardzo dobrze, niech tabor należy do marszałka a nie SKM (3)

    A SKM niech powoli umiera.

    • 6 5

    • ale przecież w artykule w ogóle nie chodzi o zakupy dla SKM, artykuł dotyczy zakupów składów na linie obsługiwane przez Województwo Pomorskie

      • 3 3

    • zanim gruby schudnie

      To chudy zdechnie...

      • 1 1

    • i co marszałek z nim zrobi?

      Reaktywuje zaorane ZNTK?
      Te w Polsce świetnie sobie radzą. Tylko północ taka "postindustrialna"?

      • 1 1

  • (1)

    To linia PKM już jest zelyktyfikowana?

    • 3 10

    • nie- I nie bedzie do czasu realizacji modernizacji linii 201

      To laczone przedsiewziecie I drobna nadzieja, ze Gdansk nie bedzie w nim przeszkadzal. Elektryfikacja samej PKM raczej ma za mala skale, aby miec szanse na efektywne finansowanie.

      • 2 3

  • Kiedy normalna skm? (1)

    Ciekaw jestem, kiedy zamawiający staną wreszcie na wysokości zadania i zamówią tabor z odpowiednio dużą liczbą drzwi na jedną stronę wagonu. Jak do tej pory widać tylko, że nikt z zamawiających nie jeździł kolejką SKM EW 90, a i do pracy nie jeździł kolejką tylko samochodem. Czy to na prawdę takie trudne postawić warunek, żeby było choćby troje drzwi na jedna stronę wagonu? Przed zbudowaniem PKM też zapowiadano nowy tabor dostosowany do potrzeb, a po uruchomieniu wyszła "kicha".

    • 16 2

    • Bahn

      Stare pociągi z berlińskiego S-Bahnu miały po 4 pary drzwi na stronę. Przejazd SKM na trasie Gdańsk-Gdynia był krótszy, a częstotliwość odjazdów większa.

      • 0 0

  • 5 to malo powinno 20 najmniej zamowic (1)

    • 21 1

    • A dołożysz kasę?

      • 3 8

  • pojedzie na północ Gdyni?

    • 7 6

  • Oksywie (3)

    Chcemy PKM na Oksywie

    • 13 4

    • Cytując klasyka: chcieć to sobie możecie ;) (2)

      Ciągnięcie PKM do dawnej stacji Gdynia Port Oksywie to już kompletnie mija się z sensem.

      • 1 5

      • (1)

        niby dlaczego? Na Oksywiu jest duże osiedle co zapewnia potok pasażerów. Zapewniam Ciebie że nie każdy lubi stać w korku na Estakadzie. Przejazd PKM to oszczędność i znacznie lepsza komunikacja ważnych dzielnic Gdyni chociażby z centrum.

        • 6 0

        • to niech Szczurek sfinansuje

          i nie ma tematu

          • 3 4

  • 5 członowy to może być tramwaj. Zwykla PO****dolka. Celowo chyba zabraklo informacji o liczbie pasażerów.

    • 8 4

  • chyba zabawkowych

    uwierze jak pojade

    • 9 2

  • Panie kochany Tusku- wracaj do Poski. (3)

    • 10 26

    • z ziemi Wolskiej do Wolski (1)

      • 2 7

      • Z ziemi multikulti do ziemi teoretycznej gdzie jest h d i kamieni kupa

        • 8 0

    • tusk na prezydenta.. ale ukrainy

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane