• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Marynarka Wojenna chce kupić zbiornikowce

Jakub Gilewicz
18 czerwca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Z-8 to zbiornikowiec, który służy w Marynarce Wojennej od prawie 46 lat. W przyszłości ma zostać zastąpiony przez nową jednostkę. Z-8 to zbiornikowiec, który służy w Marynarce Wojennej od prawie 46 lat. W przyszłości ma zostać zastąpiony przez nową jednostkę.

Będzie zabierał ze sobą 1500 ton paliwa dla okrętów i 200 ton wody pitnej dla marynarzy. Nowy zbiornikowiec paliwowy ma trafić do Marynarki Wojennej w latach 2017-2020, a być może dołączy do niego później bliźniacza jednostka. Wśród chętnych do wybudowania okrętów są między innymi dwie firmy z Trójmiasta.



Czy widziałe(a)ś kiedykolwiek zbiornikowiec Marynarki Wojennej?

- Zbiornikowiec paliwowy Supply ma zastąpić zbiornikowiec Z-8 - wyjaśnia ppłk Małgorzata Ossolińska z Inspektoratu Uzbrojenia.
Z-8 to bowiem stara jednostka, która do służby weszła latem 1970 r. Ma prawie 58 m długości i ponad dziewięć szerokości. Może transportować prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego dla okrętów. Do tego ma możliwość zabrania ze sobą trzech ton paliwa lotniczego.

Z kolei uzbrojenie jednostki stanowią podwójnie sprzężone armaty morskie kalibru 23 mm typu ZU-23-2M Wróbel ulokowane w dwóch miejscach na pokładzie. Stary zbiornikowiec ma służyć do czasu aż Marynarka Wojenna otrzyma nową jednostkę.

Ma ona m.in. zaopatrywać inne okręty w paliwo, wodę pitną i żywność. Pierwszego ma zabierać ze sobą 1500, a drugiej 200 ton. Ponadto zbiornikowiec typu Supply ma być zdolny do zaopatrywania w paliwo śmigłowców i do wykonywania prac warsztatowych.

Przeczytaj też: Marynarka Wojenna chce kupić lokomotywy

Inspektorat Uzbrojenia chce, aby jednostka wybudowana została w latach 2017-2020. Dlatego jeszcze wiosną tego roku ogłosił przetarg. Z treści zamówienia wynika, że w razie potrzeby IU może zamówić bliźniaczy zbiornikowiec, a wykonawca musiałaby zbudować go w latach 2020-24. Taki zapis ma chronić interesy Marynarki Wojennej.

Dwie firmy z Trójmiasta walczą o budowę

- Na mocy prawa zamówień publicznych rozdzielenie postępowań nie gwarantuje bowiem pozyskania bliźniaczych okrętów, gdyż mogą go realizować dwa różne podmioty. Pozyskanie drugiej jednostki w ramach opcji ma spowodować otrzymanie dwóch identycznych jednostek z takim samym wyposażeniem - tłumaczy ppłk Ossolińska.
IU zastrzega jednak, że opcja "nie mówi o szybkim terminie pozyskania, tylko daje taką możliwość". Do udziału w dialogu technicznym zgłosiło się lub zostało zaproszonych dziewięciu potencjalnych wykonawców. Natomiast o zlecenie rywalizuje obecnie czterech: Morska Stocznia Remontowa Gryfia ze Szczecina, Remontowa Shipbuilding z Gdańska, Stocznia Remontowa Nauta z Gdyni oraz konsorcjum AYCOMM i WB Electronics.

Z-8 może transportować dla okrętów prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego. Zbiornikowiec paliwowy Supply, który go zastąpi, ma mieć ponad dwukrotnie większe możliwości.

Z-8 może transportować dla okrętów prawie 650 ton oleju napędowego i ponad 21 ton oleju smarnego. Zbiornikowiec paliwowy Supply, który go zastąpi, ma mieć ponad dwukrotnie większe możliwości.
Kryteriami przy wyborze oferty są cena (60 proc.), okres gwarancji (20) i termin wykonania (20).

Jak zaznacza ppłk Ossolińska, zbiornikowiec paliwowy Supply "zaopatrywać będzie dowolne okręty będące na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP".

- Także te nowo budowane, na przykład Kormoran II - dodaje.
W przyszłości zbiornikowiec mógłby także obsługiwać okręty patrolowe typu Czapla oraz okręty obrony wybrzeża typu Miecznik, których budowę planuje się w najbliższych latach.

Zobacz parady z okazji Święta Morza w 2013 r.

Opinie (123)

  • Kto wam wymysla te ankiety?

    • 2 0

  • zbiornikowce (1)

    i bardzo dobrze, bedzie praca dla stoczni polskich, byleby nie dopuszczac ludzi pokroju buca czyli Stacha F. czy Wojciecha S. czyli OZI albo inaczej oficera.\ co to narobili szkod okradli skarb panstwa na dziesiatki milionow zlotych. dobrze byloby gdyby wygrala stocznia nauta lub gryfia. robota przy budowie tego typu okretow jest stosunkowo prosta i nieskomplikowana.moze wreszcie nasza marynarka wojenna zacznie odbudowywac sie, zacznie dostawac nowe okrety a potrzeby sa duze.

    • 6 6

    • Masz rację, będzie praca dla polskich stoczni. Ale już nie dopijałeś ż dla pracujących w nich Ukraińców i niewolników z Korei. A Polak może liczyć na 20% więcej od Ukraińca i to oczywiście na zlecenie.

      • 2 1

  • Marynarka Wojenna do likwidacji (1)

    powtarzam to od 10 lat i nikt nie słucha !!!!!!!

    • 3 8

    • i słusznie że nikt nie slucha głupot.

      pozostałe rodzaje wojsk też chcesz zlikwidować?

      • 1 0

  • Radio Erewań...

    nadaje: nie korwety czy niszczyciele a bunkierki na wodę i paliwo; nie teraz, a za kilka lat, i nie kilka a jedną w opcji z bliźniakiem... A poza tym wszystko się zgadza.

    • 5 1

  • Fajny artykuł ale... (1)

    Z-8 jest zbiornikowcem ze Świnoujścia, Gdynia dysponuje jednostką z lat 90-tych, o dumnej nazwie ORP "Bałtyk" (który niedługo wraca z remontu).
    Pozdrawiam miłośników MW RP

    • 6 2

    • Bałtyk to ksywa

      Na burcie Z1

      • 3 0

  • czegos tutaj nie ogarniam ....

    wszem i wobec podaje się do wiadomości, ile śmigłowców, ile bombowców, ile czołgów ile tankowców " jakie stare ile zezłomowano ile zamówiono ile generałów wyp..erdolono ile zakontraktowano....przy takiej POLYTYCE to musi pier....olnąć ...

    • 4 2

  • złom

    Cala Marynarka Wojenna nadaje się tylko na złom

    • 6 2

  • (1)

    MW robi takie zakupy jakby Royal Navy byla.

    • 6 2

    • Royal Navy

      także kupuje zbiornikowiec?

      • 0 1

  • Masakra!!!

    Marynarka chce kupić? Ale za co??? Kiedy??? Jakiś czas temu pisaliście o okrętach podwodnych, że też chcą kupić... I co?
    Odpowiem: i nic...
    Okręty typu kobben, to są konstrukcje z lat 60-tych i nadal pływają... Nadal przedłuża im się resursy, aż do momentu, gdy coś się stanie, wtedy będzie trzeba szukać winnych.
    Cycki opadywują, jak się cyta takie wypociny...

    • 5 1

  • marynarka wojenna (2)

    nalezy budowac nowe okrety i co do tego to chyba nikt nie ma watpliwosci. problemem sa projekty bo sa to jednostki nietypowe i glowne problemy to uzbrojenie,
    systemy kierowania, nawigacja etc. zbudowanie kadlubow tez dzis jest trudne bo po prostu brakuje ludzi którzy umieja to robic. dzis mozna budowac w gdanskiej remontowce a dokladnie w dawnej stoczni polnocnej, w stoczni marynarki wojennej tutaj niestety same komandory a do roboty nie ma ludzi no i wisi upadlosc likwidacyjna, w naucie mozna budowac trzebaby tez poszukac ludzi bo ostatnie lata dzialan marsjan doprowadzily do ruiny ta stocznie zniszczono w naucie praktycznie caly dorobek 90 lat istnienia stoczni i dzis przed zarzadem nauty powazny problem odbudowy stoczni, w stoczniach zachodniopomorskich tex jest potencjal ale maja klopoty takie jak w trojmiejskicj firmach. najwazniejsze to odbudowa potencjalu stoczni polskich oraz doprowadzenie do ukarania tzw. marsjan odpowiedzialnych za wyprowadzenie miliardow zlotych ze skarbu panstwa,za zlikwidowanie tysiecy miejsc pracy. dobrze ze opracowano ustawe o odbudowie stoczni polskich jest to ogromna szansa na porot do normalnosci po okresie dzialan oprycznikow z marsa. a co do okretow to wierze ze beda zbudowane w polskich stoczniach no moze za wyjatkiem okretow podwodnych bo te raczej trzeba kupic za granica.

    • 11 1

    • Naiwny pseudo znawco, (1)

      • 0 6

      • opinia

        moze i naiwny ale znawca. nawet dziecko wie o tym a ty nie?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane