• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Gdansk sie rozwija jest potezny dzieki Panu prezydentowi Adamowiczowi

    a u nas w Gdyni bieda,nic sie nie dzieje

    • 10 6

  • w stanach dołem auta a górą piesi i rowery, ale to tylko tam ... a szkoda

    • 2 4

  • Powinien być płatny przejazd tym tunelem.

    Przykładowo 2-3 złote za auto osobowe.

    • 3 7

  • oby tak dalej! (2)

    • 79 7

    • Extra

      A czy piesi nadal bedą korzystać z promu ? Może Ci co obsługują teraz przeprawę , kupią jakiś mniejszy i szybszy prom do obsługi pieszych i rowerzystów . Było by fajnie

      • 5 0

    • ten tunel jakby wyjety z half-life'a

      • 15 2

  • Zastanawiam sie czy autor czyta swoje wypociny, czy moze dodaje kilka niusów a reszta na zasadzie kopiuj/wklej (5)

    3 razy czytamy ze jedna nitka jest wydrazona i teraz bedzie wycofywany kret. Jeden "nius" a reszta w kółko to samo, mdli mnie...

    • 40 8

    • To jest technika informacyjna stosowana w TVP Info, Polsat News, TVN-24

      Zajawka, a po chwili pełna informacja i jeszcze powtórzona dla utrwalenia.
      "Kłamstwo 100 krotnie powtórzone staje się prawdą"
      Co widać po wyrokach sądu orzekającego po latach.
      Media skazały w trybie 24-godzinnym.

      • 1 0

    • Też mnie to uderzyło (2)

      Cały czas mowa o dwóch nitkach tunelu, a na koniec wytłuszczone: "Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek".
      Albo to: "Wykonawca będzie musiała jeszcze wykonać...". Ale spoko, ja to traktuję raczej jako humorystyczny dodatek, niż karygodny błąd, no i, i tak czytam:-). Pozdrowienia p. Macieju.

      • 2 1

      • Bo "Pogromca korków" to typowy "dziennikarz" dla lemingów (1)

        Lemingowi tak długo trzeba powtarzać, aż zapamięta, choć niekoniecznie, a raczej na pewno nie zrozumie.

        • 3 5

        • Taa, za to PISuar wierzący w brednie o zamachu, to jest dopiero rozumny gość...

          A ci, co śledzą wypociny pana Naskręta już się pewnie przyzwyczaili, że na końcu artykułu zawsze wstawia takie swoiste résumé opisywanej inwestycji i często wychodzi to dość żałośnie...

          • 3 0

    • To nie czytaj pal..cie!

      • 3 8

  • ortografia

    Wydrążenie tunelÓw? :)

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 1 1

  • Brawo Gdańsk ! Takie rzeczy, do tej pory, tylko w "wielkim świecie", w telewizji. (2)

    Serce rośnie, Wszystkiego Dobrego !

    • 65 7

    • Dla was towarzyszu zza urala to jest wielki swiat (1)

      dla innych zadupie europy. Punkt patrzenia zalezy od punktu siedzienia

      • 1 5

      • To, czy to jest, czy nie jest czyjeś zadupie, zależy od mądrości ludzi, którzy tu mieszkają.

        Notabene, chyba coś przespałeś, bo to teraz za Uralem, jest "największy Świat", Towarzyszu.

        • 5 0

  • Kochany mechaniczny krecie (4)

    mieszkańcy Świnoujścia tez na ciebie czekają bo chcą także mieć tunel pod kanałem

    • 43 6

    • W Świnoujściu nie ma kanału drogi świnoujski słoiku (1)

      Przez to miasto przepływa odnoga Odry, która nazywa się Świna - stąd nazwa miasta.
      Kanał to jest Piastowski i jest to pogłębienie Zalewu Szczecińskiego po to, aby do Szczecina mogły dopływać pełnomorskie statki.

      • 10 0

      • Świna to cieśnina

        • 0 0

    • Chyba coś tam sie rusza w temacie.

      Mam nadzieję, że i u was popracuje podobny.

      • 3 1

    • Pan Mietek,sternik promu już szykuje świece na kreta.

      • 5 0

  • Nie dla PiSu

    Tak dla Polski, tak dla inwestycji !

    • 10 6

  • specjalista (3)

    Widzę, że nawet tramwaj będzie tam jeździł! Tory już są, tylko gdzie miejsce na jezdnie dla aut ja się pytam?!

    • 15 51

    • (1)

      Tramwaj jest wyższy od samochodów, dlatego będzie pomykał środkiem, dwa pasy dla samochodów będą z obu stron torów tramwajowych. Dlatego właśnie trzeba jeszcze wybudować drugą nitkę tunelu, aby tramwaj mógł wrócić z powrotem.

      • 10 3

      • Jaki tramwaj pierwsze słyszę. To są raczej tory techniczne tylko.

        • 8 10

    • Na razie wydarzyło tunel i dopiero teraz bedą wylewać betonowa drogę.

      • 3 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane