- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (266 opinii)
- 2 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (218 opinii)
- 3 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (29 opinii)
- 4 W majówkę ruszają linie sezonowe (56 opinii)
- 5 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (173 opinie)
- 6 Napad na bank miał być żartem (137 opinii)
Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą
Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu , gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.
Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.
Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.
Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.
Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej . Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.
Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu
Miejsca
Opinie (89) 5 zablokowanych
-
2013-12-20 17:59
porównania
W Gdyni też jest inwestycja na al. Piłsudskiego i .... zapadlisko sie powiększa....
Depresja miejska 300 metrów od urzędu miasta. ....- 15 0
-
2013-12-20 18:14
o jezu!!!! (3)
to wisła jest martwa?, jak to sie stało?
- 16 4
-
2013-12-20 21:32
mgla brzoza zamach
- 9 2
-
2013-12-21 14:09
w połowie XIX wieku była wielka powódź (1)
i Wisła sobie zrobiła nowe ujście w Górkach Zachodnich - Wincenty Pol tę nową odnogę Wisły nazwał Wisłą Śmiałą.
Po roku 1871 zbudowano przekop Wisły w Świbnie i tam poszedł jej główny nurt. Stąd stare ujście Wisły niesie do Zatoki Gdańskiej tylko wody Motławy, do której wprowadza swoje wody Radunia i Kanał Raduni. Nie jest tego wiele, stąd nazwa: Martwa Wisła- 4 1
-
2013-12-21 19:04
ściema
eee, Pol... "oryginalny wkład" ;-)
Tote Weichsel, Weichseldurchstich, itd
to stare szwabskie nazwy- 0 1
-
2013-12-20 19:45
PR (1)
Taki ze aż żal du.e ściska
- 7 16
-
2013-12-20 21:43
4 lemingi
Haha
- 3 6
-
2013-12-20 21:01
krecik
zdjęcia super.niech się mury pną do góry.tak trzymać a wszyscy malkontenci niech zamkną r...je i się nie odzywają
- 6 4
-
2013-12-20 23:03
Nie dla PiSu
Tak dla Polski, tak dla inwestycji !
- 10 6
-
2013-12-20 23:16
GRATULACJE! (2)
Tylko pogratulować władzom Gdańska z Prezydentem Adamowiczem na czele, za ogrom inwestycji w naszym kochanym Gdańsku! Proszę nie zważać na obelgi i inwektywy wypisywane czasem na tym forum. Nie sprzyjają Wam drodzy Samorządowcy media, a mimo wszystko robicie dobrą robotę. W naszym kraju najlepiej i najspokojniej czują się władze nic nie robiące (asekuranci). Do nich daleko i służbom i NIK-owi, no i opozycji. LABA!
- 4 9
-
2013-12-21 08:32
Macie w tym roku 13-ki w Urzędzie?
- 1 4
-
2013-12-22 11:26
Ja zgadzam się z opinią.
Jeśli ktoś nie widzi zmian, jakie zaszły w Gdańsku na przestrzeni kilku ostatnich lat, to powinien się do okulisty wybrać :)
5 lat temu, Kartuską do centrum jechałem 45 minut i tyle samo do Kokoszek... Teraz dzięki węzłowi Karczemki, Armii Krajowej i Łostowickiej, Havla i obwodnicy południowej, takich problemów nie ma... Jest jeszcze trochę do zrobienia, ale przecież cały czas prowadzone są inwestycjie.
Jedyne co mi przeszkadza to brak regulacji prawnych, żeby każdy sprzątał po sobie. Myślę tutaj o budowach np nowych osiedli, czy dróg jak i o firmach robót ziemnych - koparki i ciężarówki wywożą na ulice piach i błoto, w skutek czego pojazdy są brudne, elewacje ochlapane błotem a miasto robi się szare i ponure. U zachodnich sąsiadów potrafią nad tym zapanować - można samochodu nie myć przez miesiąc i nadal jest czysty......- 1 1
-
2013-12-21 09:31
ortografia
Wydrążenie tunelÓw? :)
Odpowiedź redakcji:
Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.
- 1 1
-
2013-12-21 10:08
Powinien być płatny przejazd tym tunelem.
Przykładowo 2-3 złote za auto osobowe.
- 3 7
-
2013-12-21 11:33
Po zakończeniu inwestycji... (1)
... ten "kret" mógłby połączyć Sobieszewo ze stałym lądem. Chyba będzie się nadawał do dalszej pracy ?
- 2 2
-
2013-12-21 19:07
albo Oceanarium z Oksywiem
albo Sopot z Obwodnicą (niekoniecznie pod Pachołkiem)
dużo jest możliwości, tylko czy nas stać na renegocjacje kontraktów...- 1 0
-
2013-12-21 11:53
w stanach dołem auta a górą piesi i rowery, ale to tylko tam ... a szkoda
- 2 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.