• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Najważniejsze, że tunel Damroki odciąży Śródmieście Gdańska od aut jadących z siódemki w kierunku Przymorza, Sopotu itd. Bardzo dużo pomogła w tym temacie obwodnica Południowa tak więc będzie jeszcze lepiej.

    • 4 0

  • Zeby nie byl platny

    • 0 0

  • Skandal

    Żeby w święta pracować

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane