• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
20 grudnia 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką. Czoło maszyny TBM. Ten element nie będzie wycofywany tunelem do szybu startowego, a transportowany górą - prawdopodobnie barką.

Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.



Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą trwa demontaż maszyny TBM (Tunel boring machine - ang. maszyna drążąca tunel), zarówno w szybie odbiorczym jak i w tunelu. Obecnie zdemontowano i wyciągnięto tarczę skrawającą od strony Węzła Marynarki Polskiej. Wycofano także bramy (korpus maszyny) do szybu startowego, czyli tam, gdzie rozpoczęło się drążenie pierwszej nitki tunelu - strona Ku Ujściu.

Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.

Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.

Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.

Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej zobacz na mapie Gdańska. Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.

Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.

Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa zobacz na mapie GdańskaWęzła Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.

Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.

Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu

Miejsca

Opinie (89) 5 zablokowanych

  • Gdansk sie rozwija jest potezny dzieki Panu prezydentowi Adamowiczowi

    a u nas w Gdyni bieda,nic sie nie dzieje

    • 10 6

  • proponuje za przejazd kasowac tak symbolicznie 10zl dla przyjezdnych

    mieszkancy Gdanska przejazd za free

    • 4 4

  • A Gdańsk kupuje złom z Niemiec!

    Tyle pieniędzy utopiono w tym tunelu, wszystko dla kierowców, a Gdańsk teraz w ramach oszczędności kupuje złom z Niemiec naginając odpowiednio przetarg, bo tańszy niż tramwaje. Z powodu tego tunelu (i ECS) będziemy jeździć złomem z Niemiec.

    • 2 7

  • Teraz czas zrobić podziemną autostradę

    szlakiem bursztynowym, np. z Gdańska przez Rzym do Mediolanu z rozgałęzieniem do Izraela i Betlejem.

    • 4 2

  • Maszyna dała radę jak widać ale jest u...... brudzona jak stół u Durczoka :D

    • 1 0

  • Dlaczego ten kret jest tylko jednorazowy?... (1)

    ...Jedna nitka tunelu jest już wydrążona i teraz aby móc wydrążyć drugą nitkę tunelu, trzeba było tego całego kreta zdemontować, nawet w tym procederze miała swój udział straż pożarna i przetransportować go z powrotem tak jak by do punktu wyjściowego, więc pytam, co stoi na przeszkodzie aby po wydrążeniu drugiej nitki tego tunelu, przewieść to całe ustrojstwo czyli kreta do Oliwy i drążyć dziurę pod PACHOŁKIEM.

    • 3 3

    • tunel w Sobieszewie

      Właśnie dlaczego nie wykorzystać tego kreta do drążenia tunel w Sobieszewie. Warunki gruntowe podobne więc pewnie by się nadał. Dlaczego należy złomować sprawną maszynę po wykonaniu tunelu - ktoś zrobi na tym niezły geszeft

      • 0 0

  • a w stolicy

    kończą budowę metra, zostalo jeszcze pół metra i do domu

    • 0 0

  • Po większości postów widzę że ......

    ...urzędasy UM, i UW,dostali prikaz robienia pozytywnego piaru ...jest super, jest super więc o co ci chodzi......

    • 1 2

  • Kochana Redakcjo, błagam! Dość kompromitacji!

    To jest dżdżownica. Dżdżownica połyka glebę, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza drugą stroną. Ten zwierzaczek posłużył za wzór wynalazcom TBM.

    Tymczasem kret rozdrapuje ziemię pazurami i przesuwa za siebie poza ciałem.

    Mówiłem 1572 razy. Otworzyć oczy.

    • 0 0

  • Czy nie moznabylo drazyc drugiej nitki od strony Marynarki Ploskiej?

    Zaoszczędzili by na transporcie. Chyba ze wywożenie ziemi od strony ku Ujsciu jest wygodniejsze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane