- 1 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (314 opinii)
- 2 Miasto nie zgodzi się na budowę 10 bloków w miejsce Alfa Centrum (94 opinie)
- 3 Co się wydarzyło na lotnisku z piątku na sobotę (263 opinie)
- 4 Więcej pociągów z Gdyni na Hel (78 opinii)
- 5 Umorzono śledztwo ws. pożaru hali sportowej (41 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (120 opinii)
Maszyna-kret w częściach opuszcza pierwszą nitkę tunelu pod Martwą Wisłą
Trwa demontaż maszyny TBM, która kilka tygodni temu zakończyła drążenie pierwszej - południowej - nitki tunelu pod Martwą Wisłą. Kret w częściach wraca do szybu startowego przy ul. Ku Ujściu , gdzie zacznie drążyć drugi - północny - otwór tunelu.
Jednak - jak informowaliśmy w środę - szczególnie te ostatnie prace nie przebiegały do końca po myśli wykonawcy: korpus maszyny przy wyciąganiu z tunelu zsunął się z prowadnic i oparł się na konstrukcji tunelu. Musiała interweniować straż pożarna.
Także w rejonie ul. Ku Ujściu nastąpi przestawienie i ponowny montaż maszyny TBM przed rozpoczęciem drążenia drugiej - północnej - nitki tunelu. Tarcza maszyny TBM zostanie przewieziona górą - prawdopodobnie barką do szybu startowego i tam ponownie zmontowana.
Warto zaznaczyć, że wydrążenie tuneli to nie koniec prac. Wykonawca będzie musiał jeszcze wykonać przejścia ewakuacyjne miedzy dwiema rurami pod Martwą Wisłą. W tym celu, tam gdzie przejścia mają powstać, grunt przesiąknięty wodą zostanie zmrożony, by zastąpić go betonową konstrukcją korytarza. Ponadto należy w obu wydrążanych nitkach tunelu wykonać na całej długości pomost betonowy, po którym pojadą samochody. Pod pomostem natomiast zostanie ukryta m.in. sieć energetyczna.
Pod koniec listopada zakończyło się drążenie pierwszej nitki tunelu pod Martwą Wisłą przy użyciu maszyny TBM. Kret pokonał 1072,5 metrów w ziemi, przechodząc tym samym pod korytem rzeki i pojawił się w wykopie nieopodal ul. Marynarki Polskiej . Końcową fazą wyjścia TBM był demontaż z jej czoła 52-tonowej stalowej pokrywy, po czym tarcza ujrzała wreszcie światło dzienne.
Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofa maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportuje górą.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Tak wyglądało uroczyste zakończenie drążenia pierwszej nitki tunelu
Miejsca
Opinie (89) 5 zablokowanych
-
2013-12-21 12:29
Gdansk sie rozwija jest potezny dzieki Panu prezydentowi Adamowiczowi
a u nas w Gdyni bieda,nic sie nie dzieje
- 10 6
-
2013-12-21 13:35
proponuje za przejazd kasowac tak symbolicznie 10zl dla przyjezdnych
mieszkancy Gdanska przejazd za free
- 4 4
-
2013-12-21 14:57
A Gdańsk kupuje złom z Niemiec!
Tyle pieniędzy utopiono w tym tunelu, wszystko dla kierowców, a Gdańsk teraz w ramach oszczędności kupuje złom z Niemiec naginając odpowiednio przetarg, bo tańszy niż tramwaje. Z powodu tego tunelu (i ECS) będziemy jeździć złomem z Niemiec.
- 2 7
-
2013-12-21 19:00
Teraz czas zrobić podziemną autostradę
szlakiem bursztynowym, np. z Gdańska przez Rzym do Mediolanu z rozgałęzieniem do Izraela i Betlejem.
- 4 2
-
2013-12-21 19:18
Maszyna dała radę jak widać ale jest u...... brudzona jak stół u Durczoka :D
- 1 0
-
2013-12-21 20:48
Dlaczego ten kret jest tylko jednorazowy?... (1)
...Jedna nitka tunelu jest już wydrążona i teraz aby móc wydrążyć drugą nitkę tunelu, trzeba było tego całego kreta zdemontować, nawet w tym procederze miała swój udział straż pożarna i przetransportować go z powrotem tak jak by do punktu wyjściowego, więc pytam, co stoi na przeszkodzie aby po wydrążeniu drugiej nitki tego tunelu, przewieść to całe ustrojstwo czyli kreta do Oliwy i drążyć dziurę pod PACHOŁKIEM.
- 3 3
-
2013-12-22 19:05
tunel w Sobieszewie
Właśnie dlaczego nie wykorzystać tego kreta do drążenia tunel w Sobieszewie. Warunki gruntowe podobne więc pewnie by się nadał. Dlaczego należy złomować sprawną maszynę po wykonaniu tunelu - ktoś zrobi na tym niezły geszeft
- 0 0
-
2013-12-21 22:50
a w stolicy
kończą budowę metra, zostalo jeszcze pół metra i do domu
- 0 0
-
2013-12-22 08:22
Po większości postów widzę że ......
...urzędasy UM, i UW,dostali prikaz robienia pozytywnego piaru ...jest super, jest super więc o co ci chodzi......
- 1 2
-
2013-12-22 10:25
Kochana Redakcjo, błagam! Dość kompromitacji!
To jest dżdżownica. Dżdżownica połyka glebę, przepuszcza przez swoje bebechy i wypuszcza drugą stroną. Ten zwierzaczek posłużył za wzór wynalazcom TBM.
Tymczasem kret rozdrapuje ziemię pazurami i przesuwa za siebie poza ciałem.
Mówiłem 1572 razy. Otworzyć oczy.- 0 0
-
2013-12-22 10:53
Czy nie moznabylo drazyc drugiej nitki od strony Marynarki Ploskiej?
Zaoszczędzili by na transporcie. Chyba ze wywożenie ziemi od strony ku Ujsciu jest wygodniejsze.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.