• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mercedesy albo Solarisy dla Gdańska

Michał Stąporek
20 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
aktualizacja: godz. 13:04 (20 stycznia 2011)
Mercedes Conecto w barwach MPK Lublin. Mercedes Conecto w barwach MPK Lublin.
Po Gdańsku jeździ już ponad 40 sztuk modelu Urbino 18. Po Gdańsku jeździ już ponad 40 sztuk modelu Urbino 18.

ZKM Gdańsk wybiera nowe przegubowce: albo kupi Mercedesy po 1,068 mln za sztukę, albo Solarisy po 1,149 mln. W sumie będzie osiem nowych pojazdów.



W gdańskim ZKM-ie otwarto właśnie koperty z ofertami w przetargu na osiem nowych, niskopodłogowych przegubowców. O kontrakt z największym gdańskim przewoźnikiem walczą dwie firmy: Evobus Polska i Solaris Bus & Coach.

Pierwsza z nich zaoferowała Mercedesy 628 Conecto G, z których każdy kosztuje 1 mln 68 tys. zł, a całość 8 mln 547 tys. zł. Z kolei Solaris proponuje model Urbino 18 (w Gdańsku jeździ ich już ponad 40 sztuk) po 1 mln 149 tys. zł za sztukę, a wszystkie za 9 mln 196 tys. zł.

Autobusy Urbino 18 są nieco większe od Mercedesów. W przygotowanej dla Gdańska ofercie mieszczą 158 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. W zaoferowanym ZKM-owi modelu Conecto G zmieści się 145 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.

Niższa cena nie oznacza automatycznego zwycięstwa Mercedesa, ponieważ na ostateczną ocenę wpływ mają tez parametry techniczne autobusów.

- Kryteria oceny oferty, to 60 proc. cena i 40 proc. dane techniczne. Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w silniki spełniające normy EEV, czyli najwyższe możliwe normy czystości spalin i hałasu - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.

Przypomnijmy, że niebawem do Gdańska przyjedzie 14 Mercedesów, w tym cztery przegubowe Conecto G, które ZKM zamówił po przetargu rozstrzygniętym w październiku. Wtedy Mercedes pokonał Solarisa i Solbusa.

Opinie (199) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • jak Gdynia kupi nowe autobusy (5)

    to stare pojadą do Gdańska. Niech mają.

    • 2 11

    • chciałeś być dowcipny? (2)

      a wyszło słaabo

      • 1 1

      • jak bym był gadanszczninem, też bym się nie smiał (1)

        jak tam dortmundy?

        • 0 2

        • a Dortmundy sprawują się nie najgorzej jak tam wasze przerobione trajtki? Zamieniać aparaturę w Mercedesach na tą z Jelczy

          • 0 0

    • hahahaha

      Najpierw niech coś kupi, bo jak na razie to Gdańsk ma najmłodszy tabor autobusowy.

      • 2 0

    • wiedział co powiedział, a że gów*o wiedział to i gó*no powiedział

      • 4 1

  • BEZEDURA P.S. (5)

    Osobnym tematem jest serwis autobusów . Jest bardzo drogi i niejedna firma komunikacyjna łamie sobie na tym zęby . Za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg . Ceny części są koszmarne . Po prostu firmy autobusowe kosztami części wyrównują potem te wielkie rabaty w cenie zakupu . No i wyszkolenie mechaników... Nikt ich nie szkoli więc jak mają potrafić naprawić takie cacko ? Czasy młotka i przecinaka skończyły się dawno .

    • 6 0

    • Takiej bzdury to jeszcze nie czytałem (4)

      "za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg" ?
      Jakość dróg nie ma nic do rzeczy na trwałość elektroniki. A jeśli się wyprodukuje szajs-elektronikę, to będzie się psuć w każdych warunkach, bez względu na stan drogi. A osobiście polecam tam gdzie elektroniki ma buć dużo solidnego producenta,.
      Ja stawiam na niemiecką solidność!!

      • 2 2

      • (1)

        Autobus powinien być - w miarę możliwości - prosty w naprawie .Taka ilość elektroniki na pewno nie pomaga w tym . A ja również stawiam na niemiecką solidność , nawet gdy produkują ją Turcy . Pozdrawiam

        • 1 1

        • jak autobus ma być maksymalnie prosty i bez elektroniki to już raczej nie możemy kupować żadnych nowych pojazdów

          Nie wiem jak wykonane są akurat Solarisy i jak wypadają w porównywaniu do innych autobusów ale generalnie w nowoczesnych pojazdach użytkowych tą całą elektronikę i inne doskonalenia stosuje się po pierwsze dla zmniejszenia kosztów (budowy i eksploatacji) a po drugie dla ułatwienia serwisu.

          Taki pozornie bardziej skomplikowany pojazd może np więcej przejechać miedzy przeglądami, łatwiejsza jest jego diagnostyka a obsługa wymaga mniej pracy. Tak powinno być też z Solarisem jeżeli oczywiście został zaprojektowany i wykonany jak należy.

          Tyle, że do obsługi takich pojazdów potrzeba równie nowoczesnego zaplecza i odpowiednio przeszkolonej kadry. W Polsce jest to o tyle problem, że po latach użytkowania dość prymitywnych pojazdów przewoźnicy muszą pokonać znaczny skok technologiczny. Może w tym właśnie jest problem?

          Mechanicy przecież nie mają się nawet od kogo wewnątrz zakładu nauczyć prawidłowej obsługi nowych pojazdów. Co gorsza taki monopolista jak ZKM sam z siebie też raczej nie zainwestuje odpowiednio w serwis.

          Dodatkowo części zamienne do takich pojazdów są zapewne bardziej kosztowne i trudniejsze do dosztukowania we własnym zakresie co (zwłaszcza jeżeli z jakiś powodów jest większa awaryjność) może prowadzić do sytuacji, że z braku środków autobusy nie będą należycie serwisowane.

          A inne nowoczesne pojazdy w podobnym wieku i o podobnym stopniu zużycia mają lepszą opinię od Solarisów wśród kierowców i mechaników?

          • 0 0

      • Niemcy kupili Solarisy (1)

        • 0 0

        • I przeklinają to do dziś !

          • 1 1

  • Do Merola jednak mam jakoś większe zaufanie... (3)

    • 73 83

    • Wolę Solarisa, bo to solidna polska marka. (1)

      No i solarisy są bardzo ładne. Solarisy jeżdżą po wielu zagranicznych miastach. Widziałem je np. w Wilnie i w Lozannie (Szwajcaria).

      • 3 0

      • kupować polskie!

        niech kasa zostaje w kraju! Teraz Polska!

        • 0 0

    • te czasy dawno minely

      teraz liczy sie jakosc, a w tym mercedes wcale nie jest jakis super

      • 3 1

  • ZKM dostaje 8 zł za kilometr (11)

    a PKS i Warbus jeżdżą nowymi wozami za 5 ;)

    oj marnuje się publiczna kasa, marnuje

    • 46 19

    • i dobrze (1)

      warbus się za to spóźnia nagminnie, a autobusy którymi jeździ przeciekają , żaden nie ma klimatyzacji i wszystkie są krótkie przez co ścisk okrutny.

      • 1 0

      • Solbusy i Mazy nie mają klimy

        więc domniemuję że korzystasz ze 122 / 117 / 143. Solarisy na 171 / 126 mają sprawną klimę. W przypadku stwierdzenia niedziałania klimatyzacji w którymś wozie natychmiast powiadamiajcie ZTM. Wszystkie wozy Warbusa muszą mieć klimatyzację

        • 0 0

    • (8)

      nie za 5, a za 6 z małym kawałkiem.

      • 5 0

      • to i tak o całe 2 zł mniej (7)

        • 4 3

        • pks (4)

          Za to PKS Gdańsk nie ŻADNEGO w pełni sprawnego autobusu na linie jadące do gminy Kolbudy, nie stać ich na proste naprawy, i nie mają ani 1 zapasowego autobusu w razie awarii! Pewnie jeżdżą za 6 zł bo komuś bardzo zależało na obsłudze linii miejskich pomimo opłacalność takich przejazdów.

          • 5 4

          • szczytem był ostatni poniedziałek na 207 (2)

            Inteligentni inaczej z PKSu puścili na linię 207 - gdzie zwykle jeżdżą autobusy przegubowe - pojazd w wersji midi.

            • 1 0

            • (1)

              No tak, lepiej jakby nic nie pojechalo ?

              • 1 0

              • mogli puścić na 200 - jest o wiele mniej zapełniony, bo i jedzie 10 minut po 207. No, ale do tego trzeba ruszyć głową...

                • 0 0

          • Im opłacalność akurat wisi i powiewa - ZKM płaci jedną płaską stawkę. Niesprawność wozów jest wynikiem ułomnośc gdańskiej komunikacji - ZTM nie ma fizycznej możliwości sprawdzać stanu technicznego pojazdów jeżdżących w jego sieci, gdyż nie posiada mobilnych brygad Nadzoru Ruchu

            • 2 1

        • (1)

          A PKM Gdynia i PKA Gdynia mają stawkę za wozokm 9 zł

          • 4 0

          • bzdura

            • 1 1

  • nie wiem dlaczego

    przez 3 miesiace oferta oby producentów ma sie zmienic na tyle ze wygra inna firma niz za pierwszym razem?

    • 0 0

  • Historia POkazała że przetargi robi się tak że określone parametry podsyła producent i dziwnym sposobem ą one później wyłonione właśnie w wygranym projekcie.

    • 0 0

  • Obce chwalicie swego nie znacie? Solaris Urbino 18

    Niskopodłogowy przegubowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowane są modele trzeciej generacji. Obok modelu podstawowego zasilanego silnikami diesla spełniającymi normę emisji spalin Euro 4, produkowane są modele spełniające ostrzejsze normy Euro 5 bądź EEV oraz zasilane gazem CNG lub z napędem hybrydowym drugiej generacji.

    • 1 0

  • Mała statystyka M-sedesa

    Mercedes-Benz O 345 znany także jako Conecto, tą nazwę zyskał jednak dopiero w 2002 roku. Jest to średniopodłogowy autobus stwożony dla miast i linii podmiejskih. Ze względu na wysokość podłogi we wnętżu jest jeden stopień wejściowy. Od początku rodzina Conecto jest produkowana w fabryce Mercedes-Benz w Turcji. Jest to rodzina autobusuw stwożona głuwnie z pżeznaczeniem dla Turcji oraz państw Europy Wshodniej. Od 2007 roku są dostępne w spżedaży autobusy Conecto,z Turcji w których zlikwidowano stopień wejściowy i dodano klimatyzację. Mają one oznaczenie "Mercedes-Benz 628"(po liftingu). Dostępne są dwie wersje tego modelu, obie mają seryjne tylne dżwi. Model krutki może pomieścić pasażeruw na 26 miejscah siedzącyh i 68 stojącyh; w autobusie pżegubowym (Conecto G) liczby te wynoszą odpowiednio 41 i 107.

    • 1 0

  • Bierzcie Merca to wydoi ostatni grosz z Gdańska za serwisowanie i części drogie jak Hu, hu które pewnie trzeba będzie jeszcze

    sprowadzać - nie chodzi mi że zaraz ale po patrzcie przyszłościowo a nie to lepsze bo ma ładny znaczek celownik

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    158 osób wejdzie?

    Jak na moje oko (oczywiście jak dacie na linie 154/254/275) to wejdzie w nie conajmniej 220 osób

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane