- 1 Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni (159 opinii)
- 2 Borawski i Lodzińska wiceprezydentami? (107 opinii)
- 3 Mieczysław Struk wybrany marszałkiem (114 opinii)
- 4 Podpalacz z Gdyni w rękach policji (65 opinii)
- 5 Sprawa zgubionego karabinu trafiła do Gdyni (126 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (120 opinii)
Mercedesy albo Solarisy dla Gdańska
ZKM Gdańsk wybiera nowe przegubowce: albo kupi Mercedesy po 1,068 mln za sztukę, albo Solarisy po 1,149 mln. W sumie będzie osiem nowych pojazdów.
W gdańskim ZKM-ie otwarto właśnie koperty z ofertami w przetargu na osiem nowych, niskopodłogowych przegubowców. O kontrakt z największym gdańskim przewoźnikiem walczą dwie firmy: Evobus Polska i Solaris Bus & Coach.
Pierwsza z nich zaoferowała Mercedesy 628 Conecto G, z których każdy kosztuje 1 mln 68 tys. zł, a całość 8 mln 547 tys. zł. Z kolei Solaris proponuje model Urbino 18 (w Gdańsku jeździ ich już ponad 40 sztuk) po 1 mln 149 tys. zł za sztukę, a wszystkie za 9 mln 196 tys. zł.
Autobusy Urbino 18 są nieco większe od Mercedesów. W przygotowanej dla Gdańska ofercie mieszczą 158 pasażerów, w tym 46 na miejscach siedzących. W zaoferowanym ZKM-owi modelu Conecto G zmieści się 145 osób, w tym 43 na miejscach siedzących.
Niższa cena nie oznacza automatycznego zwycięstwa Mercedesa, ponieważ na ostateczną ocenę wpływ mają tez parametry techniczne autobusów.
- Kryteria oceny oferty, to 60 proc. cena i 40 proc. dane techniczne. Jednym z warunków było wyposażenie pojazdów w silniki spełniające normy EEV, czyli najwyższe możliwe normy czystości spalin i hałasu - informuje Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy ZKM Gdańsk.
Przypomnijmy, że niebawem do Gdańska przyjedzie 14 Mercedesów, w tym cztery przegubowe Conecto G, które ZKM zamówił po przetargu rozstrzygniętym w październiku. Wtedy Mercedes pokonał Solarisa i Solbusa.
Opinie (199) ponad 20 zablokowanych
-
2011-01-20 16:33
Opinia wyróżniona
a tramwaje?
tramwaje lepiej kupcie bo człowiek z zimna umiera w tych starych złomach !!!
- 4 5
-
2011-01-21 10:35
Opinia wyróżniona
158 osób wejdzie?
Jak na moje oko (oczywiście jak dacie na linie 154/254/275) to wejdzie w nie conajmniej 220 osób
- 1 0
Wszystkie opinie
-
2011-01-20 18:31
jak Gdynia kupi nowe autobusy (5)
to stare pojadą do Gdańska. Niech mają.
- 2 11
-
2011-01-20 20:31
chciałeś być dowcipny? (2)
a wyszło słaabo
- 1 1
-
2011-01-20 21:48
jak bym był gadanszczninem, też bym się nie smiał (1)
jak tam dortmundy?
- 0 2
-
2011-01-22 11:31
a Dortmundy sprawują się nie najgorzej jak tam wasze przerobione trajtki? Zamieniać aparaturę w Mercedesach na tą z Jelczy
- 0 0
-
2011-01-20 22:07
hahahaha
Najpierw niech coś kupi, bo jak na razie to Gdańsk ma najmłodszy tabor autobusowy.
- 2 0
-
2011-01-20 18:33
wiedział co powiedział, a że gów*o wiedział to i gó*no powiedział
- 4 1
-
2011-01-20 14:44
BEZEDURA P.S. (5)
Osobnym tematem jest serwis autobusów . Jest bardzo drogi i niejedna firma komunikacyjna łamie sobie na tym zęby . Za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg . Ceny części są koszmarne . Po prostu firmy autobusowe kosztami części wyrównują potem te wielkie rabaty w cenie zakupu . No i wyszkolenie mechaników... Nikt ich nie szkoli więc jak mają potrafić naprawić takie cacko ? Czasy młotka i przecinaka skończyły się dawno .
- 6 0
-
2011-01-20 15:42
Takiej bzdury to jeszcze nie czytałem (4)
"za dużo elektroniki , która nie wytrzymuje polskich dróg" ?
Jakość dróg nie ma nic do rzeczy na trwałość elektroniki. A jeśli się wyprodukuje szajs-elektronikę, to będzie się psuć w każdych warunkach, bez względu na stan drogi. A osobiście polecam tam gdzie elektroniki ma buć dużo solidnego producenta,.
Ja stawiam na niemiecką solidność!!- 2 2
-
2011-01-20 17:24
(1)
Autobus powinien być - w miarę możliwości - prosty w naprawie .Taka ilość elektroniki na pewno nie pomaga w tym . A ja również stawiam na niemiecką solidność , nawet gdy produkują ją Turcy . Pozdrawiam
- 1 1
-
2011-01-21 12:52
jak autobus ma być maksymalnie prosty i bez elektroniki to już raczej nie możemy kupować żadnych nowych pojazdów
Nie wiem jak wykonane są akurat Solarisy i jak wypadają w porównywaniu do innych autobusów ale generalnie w nowoczesnych pojazdach użytkowych tą całą elektronikę i inne doskonalenia stosuje się po pierwsze dla zmniejszenia kosztów (budowy i eksploatacji) a po drugie dla ułatwienia serwisu.
Taki pozornie bardziej skomplikowany pojazd może np więcej przejechać miedzy przeglądami, łatwiejsza jest jego diagnostyka a obsługa wymaga mniej pracy. Tak powinno być też z Solarisem jeżeli oczywiście został zaprojektowany i wykonany jak należy.
Tyle, że do obsługi takich pojazdów potrzeba równie nowoczesnego zaplecza i odpowiednio przeszkolonej kadry. W Polsce jest to o tyle problem, że po latach użytkowania dość prymitywnych pojazdów przewoźnicy muszą pokonać znaczny skok technologiczny. Może w tym właśnie jest problem?
Mechanicy przecież nie mają się nawet od kogo wewnątrz zakładu nauczyć prawidłowej obsługi nowych pojazdów. Co gorsza taki monopolista jak ZKM sam z siebie też raczej nie zainwestuje odpowiednio w serwis.
Dodatkowo części zamienne do takich pojazdów są zapewne bardziej kosztowne i trudniejsze do dosztukowania we własnym zakresie co (zwłaszcza jeżeli z jakiś powodów jest większa awaryjność) może prowadzić do sytuacji, że z braku środków autobusy nie będą należycie serwisowane.
A inne nowoczesne pojazdy w podobnym wieku i o podobnym stopniu zużycia mają lepszą opinię od Solarisów wśród kierowców i mechaników?- 0 0
-
2011-01-20 17:13
Niemcy kupili Solarisy (1)
- 0 0
-
2011-01-20 17:22
I przeklinają to do dziś !
- 1 1
-
2011-01-20 12:36
Do Merola jednak mam jakoś większe zaufanie... (3)
- 73 83
-
2011-01-21 07:33
Wolę Solarisa, bo to solidna polska marka. (1)
No i solarisy są bardzo ładne. Solarisy jeżdżą po wielu zagranicznych miastach. Widziałem je np. w Wilnie i w Lozannie (Szwajcaria).
- 3 0
-
2011-01-21 12:52
kupować polskie!
niech kasa zostaje w kraju! Teraz Polska!
- 0 0
-
2011-01-20 19:50
te czasy dawno minely
teraz liczy sie jakosc, a w tym mercedes wcale nie jest jakis super
- 3 1
-
2011-01-20 12:50
ZKM dostaje 8 zł za kilometr (11)
a PKS i Warbus jeżdżą nowymi wozami za 5 ;)
oj marnuje się publiczna kasa, marnuje- 46 19
-
2011-01-20 17:38
i dobrze (1)
warbus się za to spóźnia nagminnie, a autobusy którymi jeździ przeciekają , żaden nie ma klimatyzacji i wszystkie są krótkie przez co ścisk okrutny.
- 1 0
-
2011-01-21 12:45
Solbusy i Mazy nie mają klimy
więc domniemuję że korzystasz ze 122 / 117 / 143. Solarisy na 171 / 126 mają sprawną klimę. W przypadku stwierdzenia niedziałania klimatyzacji w którymś wozie natychmiast powiadamiajcie ZTM. Wszystkie wozy Warbusa muszą mieć klimatyzację
- 0 0
-
2011-01-20 13:18
(8)
nie za 5, a za 6 z małym kawałkiem.
- 5 0
-
2011-01-20 13:22
to i tak o całe 2 zł mniej (7)
- 4 3
-
2011-01-20 14:41
pks (4)
Za to PKS Gdańsk nie ŻADNEGO w pełni sprawnego autobusu na linie jadące do gminy Kolbudy, nie stać ich na proste naprawy, i nie mają ani 1 zapasowego autobusu w razie awarii! Pewnie jeżdżą za 6 zł bo komuś bardzo zależało na obsłudze linii miejskich pomimo opłacalność takich przejazdów.
- 5 4
-
2011-01-20 15:43
szczytem był ostatni poniedziałek na 207 (2)
Inteligentni inaczej z PKSu puścili na linię 207 - gdzie zwykle jeżdżą autobusy przegubowe - pojazd w wersji midi.
- 1 0
-
2011-01-20 17:51
(1)
No tak, lepiej jakby nic nie pojechalo ?
- 1 0
-
2011-01-21 09:54
mogli puścić na 200 - jest o wiele mniej zapełniony, bo i jedzie 10 minut po 207. No, ale do tego trzeba ruszyć głową...
- 0 0
-
2011-01-20 15:07
Im opłacalność akurat wisi i powiewa - ZKM płaci jedną płaską stawkę. Niesprawność wozów jest wynikiem ułomnośc gdańskiej komunikacji - ZTM nie ma fizycznej możliwości sprawdzać stanu technicznego pojazdów jeżdżących w jego sieci, gdyż nie posiada mobilnych brygad Nadzoru Ruchu
- 2 1
-
2011-01-20 14:42
(1)
A PKM Gdynia i PKA Gdynia mają stawkę za wozokm 9 zł
- 4 0
-
2011-01-20 15:05
bzdura
- 1 1
-
2011-01-21 12:18
nie wiem dlaczego
przez 3 miesiace oferta oby producentów ma sie zmienic na tyle ze wygra inna firma niz za pierwszym razem?
- 0 0
-
2011-01-21 11:57
Historia POkazała że przetargi robi się tak że określone parametry podsyła producent i dziwnym sposobem ą one później wyłonione właśnie w wygranym projekcie.
- 0 0
-
2011-01-21 11:55
Obce chwalicie swego nie znacie? Solaris Urbino 18
Niskopodłogowy przegubowy autobus z serii Solaris Urbino przeznaczony dla komunikacji miejskiej, produkowany przez polską firmę Solaris Bus & Coach S.A. z Bolechowa koło Poznania. Obecnie produkowane są modele trzeciej generacji. Obok modelu podstawowego zasilanego silnikami diesla spełniającymi normę emisji spalin Euro 4, produkowane są modele spełniające ostrzejsze normy Euro 5 bądź EEV oraz zasilane gazem CNG lub z napędem hybrydowym drugiej generacji.
- 1 0
-
2011-01-21 11:51
Mała statystyka M-sedesa
Mercedes-Benz O 345 znany także jako Conecto, tą nazwę zyskał jednak dopiero w 2002 roku. Jest to średniopodłogowy autobus stwożony dla miast i linii podmiejskih. Ze względu na wysokość podłogi we wnętżu jest jeden stopień wejściowy. Od początku rodzina Conecto jest produkowana w fabryce Mercedes-Benz w Turcji. Jest to rodzina autobusuw stwożona głuwnie z pżeznaczeniem dla Turcji oraz państw Europy Wshodniej. Od 2007 roku są dostępne w spżedaży autobusy Conecto,z Turcji w których zlikwidowano stopień wejściowy i dodano klimatyzację. Mają one oznaczenie "Mercedes-Benz 628"(po liftingu). Dostępne są dwie wersje tego modelu, obie mają seryjne tylne dżwi. Model krutki może pomieścić pasażeruw na 26 miejscah siedzącyh i 68 stojącyh; w autobusie pżegubowym (Conecto G) liczby te wynoszą odpowiednio 41 i 107.
- 1 0
-
2011-01-21 11:34
Bierzcie Merca to wydoi ostatni grosz z Gdańska za serwisowanie i części drogie jak Hu, hu które pewnie trzeba będzie jeszcze
sprowadzać - nie chodzi mi że zaraz ale po patrzcie przyszłościowo a nie to lepsze bo ma ładny znaczek celownik
- 0 0
-
2011-01-21 10:35
Opinia wyróżniona
158 osób wejdzie?
Jak na moje oko (oczywiście jak dacie na linie 154/254/275) to wejdzie w nie conajmniej 220 osób
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.