• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza po uchwale krajobrazowej

Maciej Korolczuk
17 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać. Tak do niedawna wyglądała spora część budynków we Wrzeszczu. Po wejściu w życie uchwały krajobrazowej i usunięciu reklam niektóre z nich trudno poznać.

Zakryte siatką okna, przeskalowane szyldy, nielegalne banery, zasłaniające widoczność bilbordy, oklejone elewacje - słowem "reklamoza". Tak jeszcze do niedawna wyglądały ulice w Gdańsku. Od wiosny ubiegłego roku obowiązuje jednak uchwała krajobrazowa, która znacząco ograniczyła chaos reklamowy w miejskiej przestrzeni i poprawiła wygląd wielu kamienic.



Mniej reklam w mieście to:

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku weszła w życie z początkiem kwietnia 2020 r. Od tamtej pory z elewacji setek budynków w mieście zniknęły nielegalne, najczęściej niezbyt urodziwe i wprowadzające chaos reklamy.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili uwagę nie tylko jego mieszkańcyl, doceniając więcej światła w uwolnionych od reklam budynkach, ale też samorządowcy z innych gmin w kraju, które dotychczas nie mogły sobie poradzić z zalewem tzw. "reklamozy" (m.in. Gdynia).

Likwidacja wielkopowierzchniowych reklam ma też drugą stronę medalu. Światło dzienne ujrzały bowiem latami nieremontowane elewacje budynków. Demontaż nośników reklamowych pozbawił też wpływów poszczególnych zarządców budynków, którzy oddając reklamodawcom powierzchnię zarabiali - w zależności od wielkości reklamy - na pokrycie kosztów utrzymania nieruchomości.

Na jakościową zmianę w Gdańsku zwrócili ostatnio uwagę administratorzy strony "Pogromcy reklamozy" na Facebooku, poświęconej "legalnej walce z nielegalnymi reklamami, które zaśmiecają przestrzeń publiczną". W obszernej galerii znalazły się zdjęcia budynków oklejonych reklamami sprzed wejścia w życie uchwały krajobrazowej i już po tym, jak nowe przepisy wymusiły na zarządcach uporządkowanie i likwidację nośników niespełniających obowiązujących norm.

Przesuń aby
porównać


Największe wrażenie robi narożna kamienica u zbiegu Słowackiego i al. GrunwaldzkiejMapka (vis a vis Galerii Bałtyckiej). Jeszcze do niedawna niemal cały budynek przesłaniał podłużny baner reklamowy a uwagę przechodniów i kierowców przykuwały jaskrawe szyldy lokali usługowych znajdujących się w parterze. Po zdjęciu baneru nie tylko uporządkowano wygląd witryn i nazw sklepów, ale odnowiono też całą elewację. Efekt? Zobaczcie i oceńcie sami.

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać


Innym przykładem, który natychmiast rzuca się w oczy dla bywalców Wrzeszcza, jest nowy wygląd GCH ManhattanMapka. Z ażurowej elewacji zniknęły szpecące budynek wielkopowierzchniowe reklamy, zdemontowano też kolorowe szyldy sklepów oraz jarzeniowe telebimy. Dzięki temu bryła budynku wydaje się lżejsza i bardziej wtapia się w otoczenie.

Przesuń aby
porównać


Jednym z budynków, który najczęściej ilustrował artykuły poświęcone uchwale krajobrazowej i tego, jak bardzo jest potrzebna, jest Dom Rzemieślnika.Mapka

Przyrząd do klepania kos i Dom Rzemieślnika z dziełami Ryszarda Stryjca



Pawilon biurowo-handlowo-usługowy położony przy ul. Klonowej 1 we Wrzeszczu przez lata uchodził za przykład "reklamozy" w jej najbardziej zaawansowanym stadium. Dziś budynek bez wszechobecnych reklam nie kłuje już tak w oczy, stając się wehikułem czasu dla osób pamiętających lata 70., gdy powstawał.

Przesuń aby
porównać


Aby przekonać się, jak likwidacja banerów reklamowych pozytywnie wpływa na wygląd budynków, które na co dzień mijamy, nie trzeba ruszać się z Wrzeszcza. Tuż obok znajduje się Hotel SzydłowskiMapka. Z jego frontu i ściany szczytowej także w ostatnim czasie zniknęły wielkopowierzchniowe reklamy. Swój pierwotny wygląd odzyskał też budynek, w którym przy al. GrunwaldzkiejMapka mieści się sklep Biedronka, a także narożna kamienica na skrzyżowaniu z ul. Dmowskiego.Mapka

Przesuń aby
porównać

Przesuń aby
porównać

Opinie (285) 7 zablokowanych

  • (1)

    Jak mowia, reklama dzwignia handlu, jeden z wielu krokow jak udupic przedsiebiorcd

    • 9 12

    • W tym zalewie śmieci i tak nie było widać, kto jaką prowadzi działalność. A jak chce sobie znaleźć np mechanika samochodowego, to używam internetu i czytam opinie zamiast jeździć jak d**il po mieście i szukać baneru z reklamą.

      • 4 2

  • Do ddp (1)

    A wspólnoty straciły dochody i z chęcią podałbym ich o utracone dochody.

    • 9 11

    • Zobaczymy teraz jakie to niby dochody szły na remonty elewacji.

      • 7 1

  • znam dzielnice od 47 lat i uwazam ze po zdjeciu tej pstrokacizny namolnych reklam jest znacznie lepiej. szkoda ze kasa z wynajmowanych powierzchni nie zostala chociaz w czesci przeznaczona na remont elewacji. natomiast bardzo zaluje ze zniknely dawne neony. wcale nie byly obciachowe i mialy swoj urok. nie wszystko dawniej bylo zle.

    • 18 4

  • Pamiętajcie, że pisowski wojewoda... (3)

    .... dwa razy próbował zablokować wejście tej uchwały w życie.
    Pewnie dlatego, że pisowcy najlepiej się czują gdy jest chaos i syf.

    • 61 13

    • Pewnie z automatu jechał, NIE bo NIE.

      • 6 0

    • Hahaha (1)

      A co powiesz na wielki baner Trzaskowskiego na dachu kamienicy przy skrzyżowaniu Hucisko?
      A jak się czuli twoi politycy przed wejściem tej uchwały gdy była samowolka przez trzydzieści lat ? Hahahaha...

      • 1 15

      • Ale że jak?

        Że niby od 30 lat wisiał baner Trzaskowskiego? Kacper, co tu bierzesz? Ha ha ha!!

        • 14 1

  • Bardzo dobra decyzja!

    Pierwszy krok do poprawy estetyki naszej wspólnej przestrzeni miejskiej to pozbycie się pstrokowatej pastelozy nachalnego marketingu, prostackich billboardów i paskudnych banerów.

    • 12 2

  • Wreszcie te budynki sensownie wyglądają. Teraz ich właściciele/zarządcy powinni zadbać o elewacje.

    • 16 3

  • tęsknota za PRLem

    po komentarzach widać jak większość tęskni za PRL-em, tą szarzyzną i urówniłowką. Niech najlepiej jeszcze ubierają się tak szaro-buro i auta kupują tylko w odcieniach elewacji. Smutno, nudno i nijako. W Polsce to zawsze z jednej skrajności w drugą, kraina nonsensów

    • 13 31

  • Nareszcie

    Dużo lepiej bez tego kolorowego chaosu.

    • 18 5

  • Spoko, pokażcie też elewacje które bez reklam szpecą jeszcze bardziej niż z nimi (1)

    • 16 21

    • Teraz właściciele trochę się zawstydzą i zaczną dbać o elewacje swoich nieruchomości. Wszak podobno pieniądze z ochydnych reklam mieli przeznaczać m.in. na fundusze remontowe (przynajmniej tak mówili). Skoro tak, to zapewne sporo odłożyli i niedługo elewacje wypięknieją ;-)

      • 6 1

  • Janusze biznesu krojili latami na wynajeciu powierzchni a teraz nawet laskawie niechca paru groszy wylozyc na wymalowanie

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane