- 1 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (116 opinii)
- 2 Reklamują nagrobki z samochodu bo mogą? (126 opinii)
- 3 Po karach na 1 mln zł twórcy Fali zabrali głos (199 opinii)
- 4 MTM dokończy drogę rowerową na Rolniczej (67 opinii)
- 5 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (149 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (175 opinii)
Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej
W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do Studzienki oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta Warszawskiego po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.
Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
- plac Grunwaldzki - plac przed domem towarowym Jantar,
- plac Fiszera - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
- plac Traugutta - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.
Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych
Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
- w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
- w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
- w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.
Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".
Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej
porównać
Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego
Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.
- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:
- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
porównać
Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju
Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.
- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.
Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają
Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.
Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garaży).
W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego" w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.
Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PG i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.
Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym
Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.
Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.
Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.
Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.
Miejsca
Opinie (302) 9 zablokowanych
-
2022-10-27 08:43
Podoba mi się
to rozwiazanie
- 0 3
-
2022-10-25 13:16
Opinia wyróżniona
Fajne te wizualizacje (20)
Wygląda wreszcie jak miasto, jak przestrzeń dla ludzi, a nie jak przypadkowy zlepek ulic z centralną autrostradą i od biedy i chaotycznie poupychanymi chodnikami (które i tak są zastawione przez samochody)
- 269 419
-
2022-10-25 14:22
Tragedia (9)
Tragedia, piękne budynki zastępować koszmarkami. I jeszcze ten głośny tramwaj. A jest tak urocza, klimatyczna ulica.
- 35 54
-
2022-10-25 16:03
Przecież tu mowa o przebudowie ulicy, a nowe budynki na wizualizacjach są tylko tam, gdzie dziś są dziury. (1)
Nikt nie będzie budynków ruszać
- 20 11
-
2022-10-27 08:37
Chociaż niektóre by się przydało
- 1 0
-
2022-10-25 14:40
(1)
albo głośny tramwaj albo samochody na chodnikach, zdecydujcie się lewaki
- 13 9
-
2022-10-26 10:45
cichy tramwaj i samochody oraz jezdnie i chodniki uwolnione od zaparkowanych samochodów
- 4 0
-
2022-10-25 16:34
dla nowych nie ma wartosci - oni chca szybko dojechac z moreny (1)
- 9 4
-
2022-10-25 20:25
przecież nie dojadą...
a już na pewno nie tym tramwajem...
- 5 1
-
2022-10-25 17:21
Jakie piękne budynki??
- 8 3
-
2022-10-25 14:34
(1)
dodaj jeszcze ze za komuny bylo lepiej
- 40 21
-
2022-10-25 14:46
Nie, nie było lepiej. Ale na pewno nie było tak amatorsko.
- 21 20
-
2022-10-26 12:40
Wizualizacja jak to, wizualizacja - często rzeczywistość ją później weryfikuje.
Tak z ciekawości - jak oni chcą w tym miejscu zrobić jeszcze jeden tor do lewoskrętu? Rozumiem, że zabierając pas dla kierowców jadących w stronę Oliwy, bo w stronę centrum nie ma już czego zabrać, bo nie ma miejsca.
- 2 0
-
2022-10-25 23:21
ten filmik to petarda (1)
budować ten tramwaj i się nie zastanawiać.
- 10 7
-
2022-10-26 08:27
jestes ze wsi?
- 4 3
-
2022-10-26 08:26
ohydna bezsensowna nieludzka przestrzeń
- 2 2
-
2022-10-25 20:24
fajne te wizualizacje...
takie nie za rzetelne...
Należy wprost powiedzieć, kłamliwe i wprowadzające w błąd...
Czyli "ałtorska" wizja i perspektywa...- 8 4
-
2022-10-25 17:36
Dzbanie niema nic gorszego niz tramwaj w miescie jest najbardziej szkodliwy i kosztowny!!A jednoczesnie najbardziej awaryjny! (1)
- 12 22
-
2022-10-25 18:29
Coooooooooooooooo?
- 6 6
-
2022-10-25 18:05
że ktoś jeszcze na te kłamliwe wizki
się nabiera... :\
- 13 2
-
2022-10-25 16:33
wstydu nie macie
- 8 2
-
2022-10-25 14:48
Wizualizacje w tym mieście rzeczywiście wyglądają świetnie. Tylko potem w realu jakoś nijak pasują do tych wizualizacji. Vide FG.
- 29 3
-
2022-10-27 08:12
Zmiana zabudowy?!
Dlaczego zabudowa przy ulicy Boh.Getta Warszawskiego zostanie tak drastycznie zmieniona? Obecna wersja jest niezwykle urokliwa. Typowa dla Wrzeszcza.
- 2 1
-
2022-10-26 10:48
Fajnie, ale jak długo jeszcze przez środek miasta będzie przebiegać 6-pasmowa, a porywach 8-pasmowa droga z Gdyni do Gdańska? (2)
Przecież to chore. Łomot na co najmniej 100 dB. I takie wartościowe tereny poszły pod kierowczyków. To nawet śmieszne. Przypominam słowo-klucz: tunel. Wpuścić w tunel te blaszaki i niech się gryzą w swoich spalinach.
- 4 3
-
2022-10-27 06:51
kazde miasto ma głowne drogi
a tu są tylko 2 łączące 3 królestwa z resztą kraju. A ty proponujesz likwidację 50%
- 0 0
-
2022-10-26 11:00
lepszym słowem klucz niż tunel dla samochodów
jest radykalna poprawa serwisu SKM: wymiana taboru (likwidacja dziury wstydu, wzrost częstotliwości i niezawodności połączeń) oraz radykalna poprawa komfortu i bezpieczeństwa dostępu do stacji SKM dla pieszych i rowerzystów.
- 1 0
-
2022-10-27 05:11
Co ten Gdańsk ma z tymi tramwajami?
Przecież od pewnego czasu jest tendencja "wyciszania" miast, gdzie jest taka możliwość. A w Gdańsku na odwrót. Zainwestujcie lepiej w elektrobusy, jak my w Gdyni. A Wy ciągle te głośne, drogie i niewygodne tramwaje rozbudowujecie.
- 1 2
-
2022-10-26 17:29
ile kosztuje wizualizacja ?
Jak w tytule ile kosztuje wizualizacja ?
- na wiacie przystankowej powinny być panel fotowoltaiczne ;-) - podpowiadam- 1 0
-
2022-10-25 12:46
(9)
W dobie tak dramatycznych wzrostów cen energii elektrycznej należałoby chyba ponownie zastanowić się nad sensownością takiej ogromnej inwestycji w rozwój sieci tramwajowej. Chyba jednak należałoby pozostać przy komunikacji kołowej.
- 31 96
-
2022-10-26 10:50
komunikacja "kołowa" nadal pozostaje najbardziej energochłonnym rodzajem transportu miejskiego (2)
- 2 0
-
2022-10-26 11:38
Być może, ale: (1)
1. Nie trzeba budować od zera ogromnej (i drogiej) infrastruktury, która w centrum miasta jest bardzo uciążliwa,
2. Pojazdy drogowe komunikacji mogą być również elektryczne lub hybrydowe, dzięki czemu wchodzimy na podobny poziom energochłonności,
3. w czasach niepewności energetycznej związanej m.in. z trwającą wojną na Ukrainie mogą pojawić się blackouty - wtedy argument dot. energochłonności będzie w ogóle nieistotny - pojazdy elektryczne w ogóle nie będą jeździć.- 2 1
-
2022-10-26 15:50
Pytanie, czy projekt był porównywany na cyfrowych modelach.
- 2 0
-
2022-10-25 13:02
No tak, bo paliwo jest za darmo o_O (1)
- 36 4
-
2022-10-26 11:28
Ale nikt nie mówi, że jest!
Pierwsza sprawa, to pod autobusy czy samochody nie trzeba budować od zera potężnej infrastruktury.
Poza tym autobusy nie muszą być spalinowe - mogą być np. elektryczne lub hybrydowe.
No i transport drogowy jest zdecydowanie bardziej elastyczny - można go znacznie łatwiej dopasować do potrzeb - zmienić trasę albo wprowadzić mniejsze lub większe pojazdy, a jak już zbudują linię tramwajową to do widzenia - będzie taka jak jest i koniec.- 2 1
-
2022-10-26 09:38
hm
a tramwaje to nie kołowe? na kwardatowych jeżdżą, czy na płozach?
- 2 2
-
2022-10-25 13:13
wystarczy wprowadzic zasade ze autorzy beda mieli obowiązek zamieszkać w tej przestrzeni
- 9 9
-
2022-10-25 13:02
Będą napędzane koniem (1)
- 11 4
-
2022-10-25 13:09
No bo jaki jest koń wszyscy widzą
- 4 3
-
2022-10-26 15:24
Moja propozycja
W miejsce Jantara wybudować wieżowiec dla wszystkich mieszkańców lewej strony ul. Do Studzienki. Wszystko z lewej strony wyburzyć/ prawie same ruiny/. Na powstałej przestrzeni poprowadzić nową linię tramwajową w jezdni i poszerzyć całą jezdnię. Nowy chodnik i ścieżki rowerowe. Na dolnych kondygnacjach wieżowca stworzyć usługi.
- 3 1
-
2022-10-26 12:53
świetna sprawa dla Wrzeszcza - my mieszkamy na Zajezdni Wrzeszcz i na pewno taka przestrzeń by nam odpowiadała & z samego tramwaju również będziemy korzystać
- 3 4
-
2022-10-26 12:10
Uważam że podobnie jak prywatne samochody które powinny zostać zakazane - (1)
tak też zakazane powinny być prywatane telefony komórkowe. Miasto powinno zmuszać blachomrodziarzy do poruszania się wyłącznie komunikacją miejską zwłaszcza tramwajami - torowiska z siecią drutów wzbogaca nasze miasto wizualnie a turkot wagonów dodaje panormie dźwiękowej naszego miasta dodatkową atrakcyjną nutę. Podobnie nieekologiczne jest produkowanie takiej ilości telefonów komórkowych, zużywa się zasoby ziem rzadkich, generuje dodatkowe elektrośmieci. Rozwiązaniem jest zatem stworzenie sieci eko-budek telefonicznych, gdzie każdy chętny będzie mógł skorzystać z komunalnych budek telefonicznych, które zarządzane będą przez specjalnie powołaną spółkę miejską. Opłaty za korzystanie z budek będą rozsądne i każdy chętnie zapłaci te parę złotych za rozmowę albo przeglądanie internetu - może nawet wyjdzie taniej niż abonamenty i kupno nowych modeli telefonów komórkowych. Treść rozmów nie będzie co do zasady podsłuchiwana, natomiast miasto w ramach walki z hejtem będzie przerywało tylko niektóre rozmowy. Treść rozmów w publicznych eko-budkach będzie monitorować specjalna komisja "demokratyczna porada" zawsze zgodnie z zasadami praworządności. Serdeczności!
- 2 4
-
2022-10-26 12:22
Świetne!
Ale obawiam się, że wcale nie tak odległe od zapędów naszych włodarzy... Kto wie czy za jakiś, być może wcale nie taki długi, się nie ziści.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.