• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metamorfoza Wrzeszcza w ramach budowy nowej linii tramwajowej

Krzysztof Koprowski
25 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (302)
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę

W jakim kierunku powinny podążać zmiany na ul. Do StudzienkiMapka oraz jak będzie prezentować się ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka po budowie tramwaju - to główne tematy poruszane podczas warsztatów dotyczących trasy Nowa Politechniczna (GP-W). Materiał z konsultacji będzie podstawą do zmiany obowiązujących dokumentów planistycznych.



Czy wzdłuż ul. Do Studzienki uda się wykreować atrakcyjną zabudowę?

W poniedziałek w gmachu Hydromechaniki Politechniki GdańskiejMapka odbyło się drugie spotkanie w ramach cyklu Do Studzienki - nowe przestrzenie publiczne organizowane przez Biuro Architekta Miasta na wniosek Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

Tym razem dyskusja odbywała się przede wszystkim w trzech grupach skupionych wokół wskazanych już na poprzednim spotkaniu najważniejszych przestrzeniach publicznych nazwanych roboczo:
  • plac GrunwaldzkiMapka - plac przed domem towarowym Jantar,
  • plac FiszeraMapka - plac przed gmachem Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej (wcześniej Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa),
  • plac TrauguttaMapka - plac przy planowanym przystanku od strony ul. Traugutta.

Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki. Planowany przebieg trasy tramwajowej Nowa Politechniczna (GP-W) oraz lokalizacji nowych przestrzeni publicznych wzdłuż ul. Do Studzienki.

Poprawki do zaproponowanych przestrzeni publicznych



Uczestnicy spotkania bazowali na pokazywanych wcześniej scenariuszach możliwych zmian po budowie trasy tramwajowej, zgłaszając przy tym uwagi oraz zastrzeżenia:
  • w zakresie placu Grunwaldzkiego dyskusja toczyła się wokół wysokości zabudowy oraz wielkości placu w zależności od lokalizacji nowej zabudowy w miejsce DT Jantar,
  • w zakresie placu Fiszera zwracano uwagę na potrzebę bezpiecznego prowadzenia ruchu pieszego, rowerowego oraz hulajnóg, a także na wykreowania całkowicie nowej pierzei ul. Do Studzienki (innej niż wstępne propozycje),
  • w zakresie placu Traugutta rozmawiano na temat kształtu układu drogowego na przecięciu z ul. Traugutta oraz pobliskiego skrzyżowania Do Studzienki - Traugutta.

Co ważne, we wszystkich grupach podkreślano potrzebę zaprojektowania dobrej jakościowo przestrzeni publicznej, stanowiącej wizytówkę dzielnicy. Nowa trasa tramwajowa będzie natomiast okazją do uporządkowania istniejącej chaotycznej i często prowizorycznej zabudowy "tymczasowej".

Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej Atrakcyjna przestrzeń we Wrzeszczu. Tak może wyglądać otoczenie Nowej Politechnicznej

Przesuń aby
porównać

Sprzeciw wobec tramwaju przez Boh. Getta Warszawskiego



Nim jednak doszło do dyskusji na temat przestrzeni publicznych, spotkanie ponownie próbowali zdominować przeciwnicy budowy tramwaju przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

- Czy będą prowadzone konsultacje dotyczące tylko jednego wariantu przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, forsownego przez miasto, czy także przez ul. Do Studzienki na całej długości? Czy konsultacje będą miały przełożenie na studium i plany zagospodarowania? - dopytywał Michał Błaut, radny dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Prof. Piotr Lorens, architekt miasta Gdańska, przypomniał wyjaśnienia z poprzedniego spotkania, że warsztaty nie dotyczą przebiegu, lecz tego, jak ma wyglądać przestrzeń wokół nowej trasy tramwajowej:

- Przebieg trasy tramwajowej jest już zdefiniowany. Nie dyskutujemy o alternatywnych wariantach. Obecny na pierwszym spotkaniu prezydent Piotr Grzelak [z-ca prezydent ds. zrównoważonego rozwoju i inwestycji - dop. red.] zapewnił, że wypracowany na spotkaniach materiał będzie wiążący dla miasta w toku dalszych decyzji planistycznych.
Przesuń aby
porównać

Konsultacje nie dotyczą wariantowania przebiegu tramwaju



Te wyjaśnienia jednak nie przekonały przeciwników. Roger Jackowski, radny sąsiedniej dzielnicy Wrzeszcz Dolny (ul. Do Studzienki jest w całości we Wrzeszczu Górnym) uznał sposób prowadzenia dyskusji za nieakceptowalny ze względu na pominięcie wariantu z tramwajem na całej długości przez ul. Do Studzienki.

- Państwo [urzędnicy - dop. red.] chcecie dokonać fundamentalnego naruszenia procesu konsultacji społecznych, tak jak są one rozumiane, ponieważ nie chcecie zająć się całościowo tematem - przekonywał radny Wrzeszcza Dolnego.
Sęk w tym, że zakres konsultacji jest pokłosiem decyzji Rady Dzielnicy Wrzeszcz Górny, która z kolei bazuje na wcześniejszych rozmowach z władzami miasta o zdeterminowanym przebiegu. Ponadto uchwała Rady dotyczy przestrzeni wzdłuż ul. Do Studzienki, a nie tego, w jaki sposób poprowadzić tramwaj do al. Grunwaldzkiej.

  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.
  • Możliwy wygląd przebudowanego przystanku Miszewskiego, gdzie przewidziano nowy peron dla tramwajów skręcających w trasę Nowa Politechniczna.

Mieszkańcy chcą wizualizacji, których nie oglądają



Ostatecznie część niezadowolonych mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego opuściła warsztaty na długo przed prezentacją filmu - wizualizacji, który przygotowano na ich prośbę wyrażoną na wcześniejszym spotkaniu.

Film ten, umieszczony na początku artykułu, prezentuje możliwy wygląd ul. Bohaterów Getta Warszawskiego z trasą tramwajową i potencjalną nową zabudową, choć jej ewentualna realizacja będzie bardzo utrudniona ze względu na skomplikowaną sytuację własnościową gruntów (szczególnie w rejonie garażyMapka).

W materiale wideo przedstawiono także możliwy wygląd przebudowanego przystanku tramwajowego "Miszewskiego"Mapka w ciągu al. Grunwaldzkiej, na którym pojawi się dodatkowy peron dla tramwajów skręcających w kierunku trasy Nowa Politechniczna.

Kolejne spotkanie z mieszkańcami odbędzie się 7 listopada o godz. 17:30 ponownie w gmachu Hydromechaniki PGMapka i będzie poświęcone kompozycji oraz powiązaniom przestrzennym. Wstęp wolny, nie jest wymagana wcześniejsza rejestracja.

  • Obecny wygląd ul. Boh. Getta Warszawskiego na wysokości skrzyżowania z ul. Politechniczną.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.
  • Poniedziałkowe warsztaty w gmachu Hydromechaniki PG.

Kształtowanie nowej architektury w środowisku zabytkowym



Warsztaty dot. zmian na ul. Do Studzienki to nie jedyne wydarzenie organizowane przez Miasto Gdańsk w najbliższym czasie. 3 listopada odbędzie się seminarium dot. kształtowania nowej architektury w środowisku zabytkowym. Zagadnienie to dotyczy zarówno powojennej odbudowy miast, jak i także współczesnych przekształceń obszarów poprzemysłowych.

Celem seminarium jest przedyskutowanie - w gronie specjalistów z obszaru konserwacji i ochrony zabytków oraz kreowania nowych rozwiązań architektonicznych i urbanistycznych - głównych kwestii i zagadnień wiążących się z kształtowaniem nowej architektury w strukturze historycznej.

Seminarium ma charakter otwarty dla wszystkich zainteresowanych. Podsumowaniem debaty stanie się wręczenie nagród Prezydenta Miasta Gdańska w czwartej już edycji konkursu na najlepszą gdańską realizację architektoniczną.

Szczegółowe informacje oraz harmonogram seminarium dostępne są na stronie internetowej Biura Architekta Miasta.

Miejsca

Opinie (302) 9 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (8)

    Jest oczywiste ze to urbanistyczny potworek, nie bedzie dobrze utrzymywany bo nic w gdansku nie jest.
    Przestancie mydlic oczy i pudrowac tego potworka

    • 57 26

    • I czemu z takim uporem lansowana była ta koncepcja (7)

      zamiast pociągnąć tramwaj w najbardziej logiczny sposób: w dół do Niedźwiednika a potem wzdłuż Słowaka do GB? Jest tam i dużo miejsca i mieszka dużo ludzi.
      Na 99% już dawno decyzja była podjęta a te konsultacje to mydlenie oczu.

      • 22 9

      • (3)

        A co ma piernik do wiatraka?
        Słowackiego to Słowackiego. Politechniczna to Politechniczna.

        • 2 2

        • (1)

          powinien iść tam gdzie jantar

          • 2 2

          • Nie, nie powinien

            Nie skręciłby wtedy w stronę Oliwy

            • 0 0

        • główny kierunek to OBC

          I Słowackiego to znakomicie lepsze rozwiązanie...
          Nie należy zapominać o stosunkowo łatwym przejeździe na drugą stronę torów.
          Ale przyoszczędzono i miało być na termin...

          • 2 1

      • Jak wszystko w malej sycylii. (2)

        Konkurs na, stołek, z 5 etapami, a już dawno stoi biurko z wizytówką znajomka lub pociotka...

        • 9 8

        • (1)

          Biorą wzór od was.

          • 1 3

          • żaden wzór...

            to ten sam gatunek...

            • 1 1

  • W.S. (3)

    W wizualizacji widać, że tramwaj w kierunku Boh. Getta jedzie po prawej stronie obecnego przystanku - czyli po obecnej jezdni! A dalej widać nadal (jak obecnie) trzy pasy ruchu dla samochodów w kierunku centrum Gdańska. Skąd zatem miejsce na linię tramwajową i dodatkowy przystanek?

    • 28 7

    • bardzo twórcza ta wizualizacja (1)

      Przeanalizowałem ten filmik i miejsce na poszerzony przystanek Miszewskiego znaleźli usuwając lewoskręt z Grunwaldzkiej do do Studzienki. Czyli spory kawał torów należałoby przesunąć w kierunku targowiska. I co z tą relacją dla samochodów? To może od razu rondo by tam zrobili? Już teraz to skrzyżowanie jest jednym z najbardziej kolizyjnych w Gdańsku.

      • 11 2

      • Gdzie ty byś chciał zmieścić to rondo?

        Tam jest ledwo miejsce na skrzyżowanie skanalizowane

        • 0 0

    • Ten motyw przewija się na wielu wizualizacjach :) Ulica jest z gumy, rozciągną ją :)

      • 6 3

  • To przepis na ruinę miasta. Urzędnicy miasta Gdańska nie mają pojęcia o Gdańsku

    Fabrykanci tych cukierkowych filmików też.

    • 0 0

  • Wcinka tramwaju w Grunwaldzką w Bohaterów Getta, wcinka tramwaju w rejonie Klonowej

    czyli koniec minimalnie sprawnej jazdy samochodowej przez Wrzeszcz. Więcej stopów, więcej hamowania, więcej ruszania od zera, więcej korków, więcej spalin, więcej trucizn, więcej smogu, więcej chorób, więcej zgonów z powodu wyziewów, więcej obumarłej zieleni. Rozwój przez antyrozwój.

    • 0 0

  • Jaka linia będzie jedzić na nową politechinczą

    może linia 11,15,16,17,18,19
    Nowe Linie Nowa Warszawska
    1 Do Ujeściska do Wrzeszcza
    13 Brętowo PKM do Stogi albo Stogi Plaża
    Mówiono że nowa linia 14 Będzie kursować Żabianki do NOwy Portu z trasą Zieloną Drogą i Pęlti Żabianka SKM

    • 0 0

  • Mniej gadania więcej budowania. Na hucisku już są korki tramwajowe (10)

    • 33 20

    • Ta trasa powinna powstać już dawno ale UE nie dołoży na projekt złamanego grosza dopóki będą łamać praworządność. (8)

      • 13 8

      • (6)

        chcesz powiedziec ze UMG pod rzadami bydynia a dzisiaj krolowej proboje przepchnac projekty ktore godza w dobro mieszkancow?

        • 6 10

        • chcesz powiedziec ze UMG pod rzadami bydynia a dzisiaj krolowej proboje przepchnac projekty ktore godza w dobro mieszkancow?

          Jakie dobro

          • 0 0

        • Jak to jest, że trolle PiSu to zawsze analfabeci? (4)

          Oni was werbują spod budki z piwem żeby było taniej, czy nie potraficie uzyskać znaków diakrytycznych na klawiaturze z cyrylicą?

          • 10 7

          • nieprawda

            uważam, że to wśród wyborców PO jest najwięcej ograniczonych umyslowo.Typowe bezmózgowce, powtarzajace jak katarynki słowa zasłyszane w TVN itp. mediach.

            • 0 1

          • wszedzie widzisz ruskich? czy sa oni teraz z toba w pokoju? zglaszales sie na rozmowe z psychiatra?

            • 2 5

          • Mi dali dwie paczki czipsów taki jestem sprzedajny

            • 0 4

          • Mnie skaptowali pod budką z piwem. Za browara sprzedam nawet matkę.

            • 8 4

      • Tak jak Węgrom i teraz Włochom, bo to nie nasi

        • 5 4

    • sa trolu i bedą przez awarie tramwajów

      • 2 1

  • smutny

    Tu pasuje cytat Gomułki." Gdybyśmy mieli więcej cienkiej blachy, zarzucilibyśmy świat konserwami! Ale nie mamy mięsa."
    Dyskusje, propozycje, warianty, protesty. A jak już się dogadamy to i tak nie będzie kasy.

    • 0 0

  • metro

    czemu w tym mieście nie myśli się o wybudowaniu metra. tylko ono może rozwiązać problemy komunikacyjne, nie będzie korków, ani na chodnikach zaparkowanych aut. Warszawa pokazała że da się. na co jeszcze trzeba czekać?
    /

    • 0 0

  • słabe

    Budynki ładne, ale co z tego skoro zieleni praktycznie wcale, "zieleń doniczkowa" nic miastu nie daje. Przy większym deszczu wszystko znowu zostanie utopione, zero ptaków, zero owadów, gdzie to eko? Takie rysuneczki niczemu nie służą, trzeba pokazać całość projektu, jak zatrzymać wodę, zastanowić jak można poprawić tragiczny stan obecny, czy na tym "zielonym dachu to zające mieszkać będą czy tylko zielony jest dla statystyki w obliczeniach. Po wtóre, po co tak projektować, a potem na sunriffy (czy jakoś tak) ulice przerabiać. Skoro i tak miasta (ludzie w nich) maja zostać pozbawieni samochodów, to lepiej od razu ulicę wykasować i szersze pieszo-rowerowe ciągi stworzyć wzdłuż jakiejś alei drzew i krzewów. Będzie tramwaj , będzie ciąg zieleni i ciągi dla pieszych i rowerzystów. Samochody w myśl planu eu fit for 55, do kasacji, pani prezydentka z ekipą temat przespała chyba.

    • 0 0

  • kaczki (2)

    skąd te kaczki na przystanku w 13s???

    • 0 0

    • jadą na Żoliborz

      • 0 0

    • A co?

      Czekają na tramwaj

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane