• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mevo już nie działa. Operator złoży wniosek o upadłość

Maciej Korolczuk
29 października 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe
Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie. Tak we wtorek rano wyglądała najbardziej oblegana dotąd stacja Mevo pod biurowcami w Oliwie.

We wtorek po godz. 11 system Mevo oficjalnie został wyłączony. Zarząd Nextbike wcześniej poinformował, że przygotowuje wniosek o ogłoszenie upadłości zależnej od siebie spółki NB Tricity, operatora roweru metropolitalnego Mevo. To skutek zerwania umowy przez Obszar Metropolitalny oraz nałożenia na operatora kar umownych w wysokości 22 mln zł. Z tej kwoty Obszar odzyska tylko 8 mln zł, z czego połowę stanowi gwarancja bankowa.



Co teraz powinno stać się z systemem Mevo?

Przypomnijmy: W poniedziałek zarząd Obszaru Metropolitalnego poinformował o zerwaniu umowy ze spółką NB Tricity, operatorem systemu Mevo. Jako przyczynę tak radykalnej decyzji podano brak zgody na przedstawione warunki ugody, jaką mający problemy z płynnością finansową operator chciał zawrzeć ze swoimi wierzycielami - w tym z OMGGS.

- Stanęliśmy przed trudną decyzją: z jednej strony na szali leży bowiem interes publiczny i środki publiczne, z drugiej - dobro, jakim jest rower metropolitalny - mówiła na poniedziałkowej konferencji prezydent Gdańska i prezes Obszaru Metropolitalnego Aleksandra Dulkiewicz. - Spółka NB Tricity od dłuższego czasu spóźniała się ze zobowiązaniami. Nie wykonywała umowy w sposób należyty. Częściowe odstąpienie od umowy spowodowane jest tym, że chcemy uratować przejęty majątek, a więc 1,2 tys. rowerów, stacje oraz system informatyczny, a następnie znaleźć nowego operatora systemu.

Co dalej z Mevo? Koniec systemu o godz. 21:28



Jeszcze w poniedziałek po południu można było wypożyczać i rezerwować rowery. Według informacji podanych na stronie mevowatchdog ostatnia bateria w rowerze została wymieniona przez serwis w poniedziałek późnym wieczorem (godz. 21:28). Można to uznać za symboliczną godzinę końca dotychczasowego systemu.

We wtorek rano użytkownicy, podchodząc do rowerów na stacji, zapewne zadawali sobie pytanie: czy Mevo jeszcze działa? Okazało się, że korzystanie z systemu było już od rana mocno utrudnione, a liczba - tylko teoretycznie - dostępnych do wypożyczenia rowerów spada z godziny na godzinę. Wkrótce rowery znikną nie tylko z aplikacji, ale z ulic, bo Obszar wystąpił do operatora nie tylko o zapłatę kar umownych (o czym poniżej), ale też o zabezpieczenie 1224 rowerów będących majątkiem 14 gmin uczestniczących w projekcie.

Na razie nie wiadomo, co się stanie z tymi rowerami ani gdzie będą przechowywane. Według deklaracji zarządu Obszaru już teraz rozpoczynają się prace nad znalezieniem nowego operatora i przywrócenia systemu. Według bardzo ostrożnych szacunków mogłoby to nastąpić najwcześniej wiosną.

Nextbike złoży wniosek o ogłoszenie upadłości NB Tricity



Do całej sytuacji w komunikacie giełdowym odniosła się już spółka Nextbike. Wobec wypowiedzenia umowy przez OMGGS w poniedziałek zarząd podjął decyzję w sprawie przygotowania wniosku o ogłoszenie upadłości spółki NB Tricity. Drugim powodem było nałożenie na spółkę kar umownych w kwocie 22 mln 187 tys. zł.

- Wobec tego spółka zależna stała się niewypłacalna, gdyż utraciła zdolność do wykonywania swoich zobowiązań pieniężnych. Decyzja o konieczności złożenia wniosku o upadłość wynika także z braku możliwości zawarcia układu z wierzycielami spółki zależnej w ramach postępowania restrukturyzacyjnego - czytamy w komunikacie.
Jak tłumaczy jednak Alicja Mongird, rzecznik OMGGS, spółka błędnie podała w komunikacie wielkość kar. Jak tłumaczy, wobec przedwczesnego zerwania umowy, jej wartość została ograniczona do 8 mln zł. I to tyle wynosi obecna należność spółki wobec Obszaru. Połowę z tej sumy gminy otrzymają z banku w ramach gwarancji zapisanej w umowie.

Wspomniane 8 mln zł spółka musi zapłacić w terminie trzech dni od dnia otrzymania pisma. Jednocześnie Obszar wezwał operatora "o niezwłoczne zabezpieczenie majątku nabytego przez stowarzyszenie w ramach etapu I realizacji umowy".

Po południu głos zabrał prezes Paweł Orłowski. Przyznał, że zakończenie współpracy z OMGGS było przez spółkę jednym z branych pod uwagę scenariuszy.

- Obecnie przygotowujemy wniosek o ogłoszeniu upadłości spółki NB Tricity. Jednocześnie kontynuujemy obsługę pozostałych klientów - powiedział Orłowski i podkreślił, że sytuacja ta nie ma wpływu na bieżącą działalność Nextbike Polska, obsługę innych systemów i użytkowników w samorządach w całej Polsce.
Jak czytamy, zarząd "analizuje zasadność odstąpienia od umowy przez stowarzyszenie oraz nałożenia kary umownej".

Pozostałe 14 mln zł to kara umowna wynikająca z pozostałych uchybień i opóźnień w realizacji umowy m.in. niedostarczenia pozostałych 2,8 tys. rowerów w ramach II etapu, niedostatecznego stopnia dostępnych rowerów na stacjach itp. Ta należność jednak nie zostanie uregulowana, wobec odstąpienia od umowy.

Przedpłaty zostaną zwrócone użytkownikom



Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku. Komunikat operatora Mevo o wyłączeniu systemu roweru metropolitalnego pojawił się we wtorek przed południem na Facebooku.
W poniedziałek Jacek Karnowski, prezydent Sopotu, zapewnił, że spółka wypłaci wszystkie opłaty, które wnieśli do systemu mieszkańcy, oraz ureguluje wszystkie sprawy związane z podwykonawcami. Podkreślił też, że "żadne środki finansowe i żadne przedpłaty się nie zmarnują".

Jak odzyskać wpłacone pieniądze?



Aby odzyskać wpłacone pieniądze należy przesłać Oświadczenie o rozwiązaniu umowy i zwrocie kosztów z Konta Klienta Mevo.

Do pobrania: wzór oświadczenia.

Oświadczenie można przesłać:

  • drogą elektroniczną na adres e-mail bok@rowermevo.plbiuro@nextbike.pl
  • drogą elektroniczną przez formularz kontaktowy na stronie internetowej www.rowermevo.pl
  • listem poleconym na adres pocztowy: ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa
  • osobiście w siedzibie Operatora - NB TRICITY Spółka z o.o., ul. Przasnyska 6b, 01-756 Warszawa

Urzędnicy apelowali też, by użytkownicy systemu do odwołania wstrzymali się z wykupowaniem nowych abonamentów. We wtorek przed południem system oficjalnie został wyłączony. Od tej pory nie można rejestrować się, doładowywać konta ani wypożyczać rowerów.

Przypomnijmy, że oferta Nextbike w przetargu na operatora systemu Mevo opiewała na 40 mln zł (przy flocie w 100 proc. elektrycznej). Druga oferta, także zakładająca, by wszystkie rowery miały wspomaganie, była niemal dwukrotnie wyższa (76 mln zł). Trzecia - z większą liczbą rowerów - spośród których już tylko 10 proc. posiadałoby baterię, opiewała na kwotę 32 mln zł. Oferta została jednak odrzucona ze względów formalnych.

Opinie (648) ponad 50 zablokowanych

  • Dlaczego obszar rozwiązał umowę w przeddzień odebrania 2,8 tys rowerow?! (5)

    To jakiś wał! Jeszcze tydzień temu pisano, że wszystkie rowery są wyprodukowane, trwa procedura odbiorowa. Dlaczego zatem nie doprowadzono do sytuacji w której rowery zostałyby odebrane i stały się majątkiem Obszaru? Co zrobią z 1224 rowerami? Przecież z taką liczba rowerów system nigdy nie będzie wolny - wyglada na celową robotę urzędników!

    • 11 0

    • tysiąc roweór - stanowczo za mało na Trójmiasto, dwa razy za dużo na letnią wypożyczalnie na pólwyspie (3)

      Najgorsza możliwa ilość. Wygląda jakby celowo chciano utopić projekt. System z tysiącem rowerów nigdy nie będzie alternatywą komunikacyjną, a to przecież Mevo miało zmieniać nasze codzienne przyzwyczajenia. Bez zmiany sposobu myślenia zatkamy się w Trójmieście, mam wrażenie, że ta zmiana najbardziej przeraziła urzędników, czyli ludzi genetycznie nieprzygotowanych do jakichkolwiek zmian. I dlatego Mevo uwalono w najgorszym momencie. jesli wierzyć artykułom z poprzedniego tygodnia ponoć 2,8 tys rowerów czekało na odbiór... mam nadzieje, że sprawa zostanie dogłębnie zbadana!

      • 1 0

      • A w Pekinie jest 9 mln rowerów (1)

        • 0 0

        • a wiesz, że w chinach jest 1.4 mld ludzi?

          • 0 0

      • Już dajcie spokoj z tym Mevo

        Była okazja przetestować ten socjalistyczny pomysł, wyszlo że słabizna i jeszcze brudne kierownice, eee tam mogą się zabierać stond

        • 0 0

    • pewnie jeszcze nie zapłacone

      • 0 0

  • Znowu nieudoli urzednicy (1)

    Jestem chwilowo za granica. Czy tam co tu sie dzieje. Kolejny dowód na to, ze nie warto do 3city wracac.

    • 4 1

    • jak nie wrocisz i sam nic nie zrobisz

      to sie nie przekonasz czy warto.

      • 0 0

  • Nie zdziwię się jak jeszcze okaże się, ze sprzedali dane osobowe klientów.

    • 6 0

  • (1)

    Czyżby koniec z łamaniem przepisów ruchu drogowego? Super.

    • 3 0

    • A co? zezłomowałeś passeratti, czy zabrali ci prawko za znęcanie się nad pieszymi i rowerzystami?

      • 0 0

  • Nieudaczni urzędnicy znowu dali plamę...

    Malowanie trawy na zielono musiało się w końcu skończyć !!!

    • 10 0

  • Gdansk

    Brawo dulkiewicz następna wtopa teraz firma co zbankrutowała odpali działkę do ratusza i sprawa ucichnie i 20 milionów do przodu

    • 11 0

  • Ale jaja

    Za dużo jeździliśmy to teraz mamy. Trzeba było jeździć hulajnogą. Teraz tyle złomu stojaków i tabliczek. Można je trzymać w Gdynia Arena. I tak nic ciekawego się Tam nie dzieje...

    • 6 0

  • Wajcha

    Jak nic

    • 7 0

  • Mam rower za fri (1)

    Hie, hie, a ja zdonrzyłem porzyczyć rower i teras nie muszem oddać go i cyk jestem do pszodu ten tysionczek. Rower ma jusz gps zdemątowany i bende na nim jeździł i co teras frajeży?.

    • 3 5

    • Ty jesteś tak głupi że aż jestem z Ciebie dumny.

      • 2 0

  • Mevo to pewnie znów jakiś wałek. 4ower za 10 pln na mc. Wiadono, że to nie mogło się udać. Cena wypożyczenia zbyt niska. Pewnie ktoś dostał jakieś odpowiednie dotacje. Ktoś zarobił na produkcji i sprzedaży tych rowerów, całego systemu wraz ze stojakami, a jak się pojawiła jesień i martwy sezon zwinęli żagle i upadłość. Ciekawe jakie lłapówki za to wszystko wcześniej poszły i kto je zainkasował. Pomorze jest jak Sycylia.

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane