• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mgła nie utrudniła pracy Rębiechowa

Michał Stąporek
11 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Mimo mgły lotnisko w Rębiechowie pracuje bez problemów, a nawet przyjęło samolot, który z powodu pogody nie mógł wylądować w Bydgoszczy.
  • Mimo mgły lotnisko w Rębiechowie pracuje bez problemów, a nawet przyjęło samolot, który z powodu pogody nie mógł wylądować w Bydgoszczy.
  • Mimo mgły lotnisko w Rębiechowie pracuje bez problemów, a nawet przyjęło samolot, który z powodu pogody nie mógł wylądować w Bydgoszczy.

Pracowity wieczór na lotnisku w Rębiechowie. Choć zalega nad nim mgła, to port lotniczy nie tylko działa bez problemów, ale i przyjmuje samoloty, które z powodu pogody nie mogą lądować gdzie indziej.



-1 stopień Celsjusza, spadające ciśnienie i duża wilgotność wynosząca 96 proc. - taka pogoda sprawia, że w Rębiechowie pojawiła się mgła. Mimo to lądowania i starty odbywają się bez problemów. Pracy dla służb lotniskowych jest nawet więcej, bo do Gdańska przekierowywane są samoloty, które powinny lądować w innych miastach. Mgła utrudnia dziś pracę także na lotniskach w Poznaniu i Wrocławiu.

- Wieczorem przyjęliśmy samolot z Dusseldorfu do Bydgoszczy, który nie mógł tam wylądować ze względu na mgłę. Warunki w Bydgoszczy są podobne do tych panujących w Gdańsku, ale tamtejszy system ILS ma pierwszą kategorię, która nie umożliwia lądowania w takich warunkach - tłumaczy dyżurny pracownik służby lotniskowej.
ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku. ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.
W tym momencie (godz. 21:40) na pasie startowym widoczność wynosi 375 m. Przy takich warunkach pogodowych odbyło się tego wieczora już ok. 10 startów i lądowań. Jeszcze rok temu, wszystkie one zostałyby odwołane. Dlaczego?

Zainstalowany w ubiegłym roku w Rębiechowie kosztem 70 mln zł system ILS kategorii II (z ang. Instrument Landing System) pozwala lądować pilotom przy tzw. wysokości decyzji wynoszącej 30 metrów i widzialności na drodze startowej wynoszącej 300 metrów. Wcześniej, gdy działał tu system ILS kategorii I, pilot musiał widzieć 550 metrów drogi startowej z wysokości 60 metrów nad ziemią.

  • Światła ILS kategorii pierwszej...
  • ... i kategorii drugiej.

Miejsca

Opinie (156) 8 zablokowanych

  • Wiaterek

    a może lepszym pomysłem byłyby ogromne wiatraki i rozdmuchiwały mgłę :)

    • 1 2

  • A Zima...

    Nie zaskoczyła drogowców... Panie co to się dzieje!

    • 4 0

  • Jak zawsze błędna terminologia (5)

    Cytuję: 'ILS kategorii drugiej pozwala pilotowi na lądowanie przy gorszych warunkach pogodowych i widoczności na lotnisku.' Redaktorze - widzialności, nie widoczności!

    • 16 4

    • (4)

      napisz ludziom na czym polega roznica, bo notorycznie slysze o widocznosci.

      • 12 0

      • (1)

        Widoczność to jak daleko Ty widzisz (jak masz zepsute wycieraczki czy jak jest ciemno to widzisz malo czy nic choćby nie bylo mgły). Widzialność to z jakiej odległości obserwator jest w stanie zauważyć ciebie jak jesteś oswietlony albo Ty jesteś w stanie zauważyć oświetlony prawidłowo prog pasa. Widzialność zalezy tylko od pogody. To zdolność do widzenia a nie (widoczność) - faktyczne widzenie.

        • 8 0

        • Widoczność a widzialność

          Wyobraźcie sobie, że stoicie metr przed oknem, którego nic nie zasłania. Widzicie tyle ile wam się uda zauważyć przez to okno. Zasłaniacie okno zasłoną do połowy, wasz wzrok ogarnia mniej. W tym wypadku widoczność spadła o polowę. Gdy zasłonimy okno zasłoną na całej długości, to widocznośc spada do zera. A teraz wyobraźmy sobie sytuacje, gdy znowu stoimy metr od okna i okno nie jest zasłonięte. Gdy przejrzystośc powietrza jest duża, widzimy wyraźnie i daleko, gdy jest podogoda zamglona, widzimy mniej. Większość rzeczy jest niewidoczna z powodu mgły. W tym wypadku, zmniejszyła się nam widzialność :)

          • 7 0

      • A tak bardziej lotniczo, widoczność to np. wielkość okien w kokpicie, ustawienie fotela itd.
        Widzialność to to ile (jak daleko) widać do przodu i w dół z okien samolotu

        • 5 2

      • Prosze bardzo ...

        Widoczność to jest to, co potrafisz ogarnąć wzrokiem. Stojąc na szczycie wysokiej góry, widoczność Twoja jest duża, niezależnie od tego, czy jest mgła czy nie. Ale np. łucznicy stojący na baszcie zamkowej patrząc przez długie wąskie okienka mieli widoczność słabą. Widzialność natomiast, to jest to, jak daleko, będąc w danym punkcie, możesz dostrzec. Czyli, gdy powietrze jest czyste i przejrzyste widzisz dalej, jeśli zamglone, dostrzegasz tylko to, co jest najbliżej.

        • 15 1

  • A miało być tak dobrze i co ty na to budyniu

    • 5 4

  • A tymczasem w Kossakowie

    Słońce świeciło w pełni, palmy rosły, dziewczyny w bikini polewały drinki

    • 20 4

  • Widzialność a nie widoczność :)

    Jak w temacie.

    • 6 0

  • to raczej zamglenie a nie mgła

    • 3 1

  • teraz Macierewicz ma podkładę, że we mgle da się lądować :/

    • 14 4

  • wreszcie się sprawdza - to dobrze (jestem z gdyni)

    ale PISlamski Radom ma inwestowac kolejne 100 milionów i miec ILS, to juz sam nie wiem :)))

    • 16 4

  • ale po co ten artykuł...

    zamontowali system żeby działało.. no i jako tako ale działa. Była to inwestycja, nawet nie z lotniskowej kasy ale co tam.

    Jak na ulicy A zamontują lepsze latarnie, niż na równoległej B, to na tym plotkarskim portalu też będziecie pisać " 100 osób przeszło dzisiaj ulicą A bo tam działa lepiej latarnia"?

    • 11 17

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane